تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815310420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت :از ورود شركت هاي خصوصي براي ورود به تجارت نفت استقبال مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:موج: وزير نفت :از ورود شركت هاي خصوصي براي ورود به تجارت نفت استقبال مي كنيم
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني نوذري گفت :از تمامي شركت هاي خصوصي توانمند براي حضور در تجارت جهاني نفت خام و فروش محموله هاي نفتي كشور استقبال مي كنيم.


به گزارش خبرنگار موج، غلامحسين نوذري وزير نفت بعد از ظهر امروز در نشست خبري در خصوص آخرين دستاوردهاي سفر خود به جده عربستان گفت: با توجه به نوسان هاي شديد بازار نفت كشور عربستان از كليه توليدكنندگان و مصرف كنندگان بزرگ نفت خام دنيا دعوت بعمل آورد تا پيگيري هايي را در رابطه با اين وضعيت داشته باشد.
وي با اشاره به برگزاري جلسات كارشناسي مابين اعضاء آژانس بين الملل انرژي، مجمع انرژي و سازمان اوپك تصريح كرد: در اين نشست تعداد 38 وزير و نماينده كشورها و 23 شركت ملي و بين المللي نقطه نظرات خود را بيان كردند.
او عدم سرمايه گذاري در انرژي ، انتقال دانش و فناوري از سوي شركت هاي خارجي به دارندگان ذخاير و سياست هاي دوگانه اي كه در خصوص توليدكنندگان بزرگ دنيا وجود دارد را از جمله محورهاي اصلي اين نشست عنوان كرد و افزود: ايران وجود سه دوره جنگ تحميلي عليه ايران ، كويت و عراق را يكي از عوامل ايجاد نااطميناني و آسيب ديدن خاورميانه مي داند كه موجب وارد شدن لطمه به توليد كنندگان بزرگ نفت خام اين منطقه شده است.
رئيس هيات مديره شركت نفت ايران با بيان اينكه اين نشست به اظهارات نخست وزير انگليس مبني بر توهين به سازمان اوپك اعتراض كرده است ، اظهار داشت: در اين نشست همچنين مطرح كرديم كه زماني كه نفت زير 10 دلار بود مصرف كنندگان بزرگ نفت خام دنيا در اين خصوص اهميتي قائل نبودند و اعلام مي كردند قيمت را بازار نفت تعيين مي كند.
نوذري با يادآوري اين موضوع كه در اين نشست با وزراي نفت انرژي تركيه، هند ، ژاپن ، ليبي و ونزوئلا جلساتي برگزار شده است، ادامه داد: در خصوص وضعيت قرارداد خط لوله صلح با وزير انرژي هند مذاكراتي صورت گرفت و مقرر شد ظرف دو تا سه هفته آينده از آنها براي حضور در نشست مشترك دعوت بعمل بياوريم و آنها نيز از اين موضوع استقبال كرده اند.
او در ادامه با اشاره به برگزاري جلسه مشترك ايران و تركيه در خصوص واردات گاز طبيعي افزود: بر اساس مذاكره هاي صورت گرفته در اين نشست كوتاه زمان بندي دو تا سه هفته اي گذاشته ايم تا توسعه دو تا سه فاز پارس جنوبي ، ساخت خط لوله براي انتقال گاز به تركيه و كشورهاي اروپايي را مورد بحث و بررسي بيشتر قرار دهيم.

گاز فاز 9 و 10 پارس جنوبي زمستان امسال مي رسد
نوذري در خصوص آخرين وضعيت فازهاي 9 و 10 ميدان پارس جنوبي با بيان اينكه امسال حتما 50 ميليون متر مكعب گاز اين دو فاز مي رسد ، تصريح كرد: اين ميزان توليد گاز معادل 50 ميليون ليتر نفت كوره و گازوئيل بوده كه قطعا در اقتصاد كشور با عدم واردات آنها اثر گذار خواهد بود.
او ادامه داد: براي زمستان امسال بايد مصرف را كاهش و توليد را افزايش دهيم تا زمستان با مشكل مواجه نشويم.
وي همچنين زا گاز رساني روزانه 140 تا 150 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به نيروگاهها خبر داد و گفت: هدف اصلي از توسعه گاز رساني به نيروگاهها كاهش مصرف فرآورده هاي نفتي و ذخيره سازي آن براي فصل زمستان است.

دعوت از تمام شركت هاي خصوصي براي حضور در تجارت نفت
وزير نفت در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر شركت ها و موسسات مالي ايراني در تجارت جهاني نفت خام نقش و حضور موثري ندارند گفت: از اين رو با بنياد مستضعفان تفاهم نامه اي امضا شده تا پس از ثبت نام در امور بين الملل شركت ملي نفت ، اخذ مصوبه هيات مديره و ارزيابي كارشناسي بتوانند در تجارت نفت خام دنيا وارد شوند.
او با اشاره به سوابق بنياد مستضعفان براي حضور در سوآپ نفت از كشورهاي حاشيه خزر يادآور شد: وجود توان مالي كافي براي بازگشايي ال سي خريد محموله هاي نفت يكي از شرايط اصلي براي حضور شركت هاي داخلي براي فروش محموله هاي نفت خام كشور است.
او با تاكيد بر اينكه بنياد مثل هر شركت خارجي نفت ايران را خريداري خواهد كرد، گفت: يكي از قول هايي كه من در مجلس براي راي اعتماد مردم گرفته ام حضور شركت هاي ايراني در تجارت جهاني نفت خام بود.

آمادگي ايران براي ساخت پالايشگاه نفت در اروپا
او با يادآوري اينكه در حال حاضر ساخت پالايشگاههاي مشترك نفت خام در اندونزي ، مالزي و سوريه در حال انجام است ، گفت: براي ساخت پالايشگاه نفت با چين مذاكراتي را آغاز كرده ايم و حتي آمادگي مشاركت در ساخت پالايشگاه در قاره اروپا را داريم.
نوذري با اشاره به واگذاري مناقصه ، توسعه فازهاي 19 ، 20 و 21 پارس جنوبي تا مهرماه امسال به شركت هاي متقاصي بيان كرد: در اين رابطه ضرب العجلي را به شركت ملي نفت و گاز پارس داده ايم تا با توجه به تامين مالي پيش بيني شده كار به جلو برود.
وزير نفت وجود تحريم ها و فشارهاي سياسي را بر روي صنعت نفت بي اثر دانست و تاكيد كرد: در بخش تامين مالي با اختصاص 3 درصد از درآمدهاي فروش نفت مشكلي نداريم، با اجراي پروژه فاز 9 و 10 پارس جنوبي توسط شركت هاي داخلي هم توان پيمانكاران داخلي خود را افزايش داده ايم كه در مجموع اين عوامل توانمند اثر تحريم ها را كم اثر كرده اند.
وي از مشاركت شركت هاي ايراني در ساخت يك پالايشگاه نفت در جنوب عراق خبر داد و گفت: علاوه بر مذاكرات صورت گرفته براي خريد و واردات نفت خام عراق به پالايشگاه آبادان تعداد زيادي از شركت هاي ايراني هم در بخش شمالي كشور عراق در حال كار هستند.

تكذيب ارزان فروشي نفت خام سنگين ايران
به گفته نوذري در حال حاضر نفت خام سنگين ايران با قيمت هاي بازار روز عرضه مي شود و علت ذخيره سازي نفت در نفتكش ها فرارسيدن فصل تعميرات اساسي پالايشگاه در كل دنيا بوده و اين موضوع براي ساير كشورها همچون الجزاير نيز پيش آمده است.
وي توليد نفت ايران را در حال حاضر 4 ميليون و 80 هزار بشكه در روز عنوان كرد و بيان داشت: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته تا پايان سال 1390 قيمت كل فرآورده هاي نفتي در داخل كشور آزاد و بدون يارانه خواهد شد.

مذاكرات ايران و چين براي توسعه ميدان پارس شمالي
او در رابطه با مذاكرات صورت گرفته با شركت سينوك چين براي توسعه ميدان گاز پارس شمالي گفت: حجم اين قرارداد حدود 17 ميليارد دلار بوده كه در حال حاضر محور اصلي مذاكرات بر مبناي تعيين قيمت فروش گاز خام به واحدهاي ال ان جي است.

تشكيل اجلاس وزراي كشورهاي صادركننده گاز در مسكو
رئيس هيات مدير شركت نفت ايران در خصوص تشكيل سازمان اوپك گازي با يادآوري اين موضوع كه ايران از استقبال كنندگان تشكيل اين سازمان بوده ، گفت: بسياري بر اين باورند كه اوپك گازي يك كارتل است در حالي كه سياست هاي كلي تشكيل اين سازمان انتقال فناوري هاي گازي و هماهنگي بيشتر مابين كشورهاي گاز سوز دنيا است.
وي در پايان با اشاره به اين موضوع كه پيشنويس اساسنامه ايران براي سازمان اوپك گازي مورداتفاق نظر اعضاء بوده است ، يادآور شد: اواخر سال جاري ميلادي اجلاس وزراي كشورهاي صادركننده گاز در مسكو تشكيل خواهد شد.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن