تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان تركمنستان هنوز لباسهاي بلند سنتي خود را مي پوشند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: زنان تركمنستان هنوز لباسهاي بلند سنتي خود را مي پوشند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): عشق آبادـ زنان و دختران تركمنستان از لباس هاي بلند و سنتي خود براي پوشش تمامي قامت خود استفاده مي كنند كه استفاده از اين نوع لباس ها از قديم در اين كشور رايج بوده است .


اين درحاليست كه در اين كشور اسلامي، اقليت هاي روس ، ارامنه و آذري ها از لباس هاي به سبك غربي استفاده مي كنند كه مورد پسند جامعه تركمن ها نيست .
استفاده زنان و دختران تركمن از لباس هاي بلند و سنتي كه همراه با گلدوزي و سوزن دوزي است توجه هر تازه وارد به اين كشور را جلب مي كند.
زنان و دختران تركمن بويژه روستاييان اين كشور براساس سنت ديرينه و مسلمان بودن خود همواره با لباس و روسري تركمني در انظار عمومي ظاهر مي شوند.
برخي از آن ها در گفت و گو با ايرنا استفاده از روسري و لباس هاي بلند سنتي را موجب آرامش و محفوظ نگه داشتن اندام آن ها از ديد ديگران مي دانند.
به همين دليل دختران تركمن به هنگام عروسي از روبندهاي استفاده مي كنند كه هيچ عضوي از اندام و حتي صورت عروس ديده نمي شود.
تركمن ها معتقدند كه بايد آداب و رسوم نياكان خود را كه با دين مبين اسلام عجين شده پاس داشت .
با اين وجود، خريد يا دوخت لباس هاي سنتي زنان و دختران تركمن كه به نقش و نگارهاي نظير گلدوزي و قلابدوزي مزين شده براي آن ها زياد هم ارزان تمام نمي شود.
ولي تركمن ها علاقه بسيار زياد به لباس هاي تركمني دارند و با وجود سلطه 70 ساله كمونيست ها هنوز تغيير چنداني در نوع پوشش آن ها ديده نمي شود.
روسرهاي بلند تركمني به همراه لباس هاي سنتي از ارزش هاي به يادگار مانده دوران گذشته اين جامعه است و تركمن ها به داشتن چنين پوشش هاي افتخار مي كنند.
هرچند در اين كشور هر نوع پوشش آزاد است ولي زنان و دختران تركمن پوشش به سبك غربي را دور از شخصيت زن يا دختر تركمن مي دانند و به همين دليل كسي كه از لباس غير تركمني استفاده كنند به ديده تحقير نگاه مي كنند.
رييس جمهوري سابق تركمنستان نيز استفاده از لباس سنتي و كلاه "تاهيا" براي دانش آموزان ، دانشجويان و معلمان زن مدارس و آموزشگاه هاي اين كشور را از سال تحصيلي 83ـ 84 اجباري كرده بود.
"صفرمراد نيازاف " اتخاذ اين تصميم را در راستاي بازگشت به هويت ملي تركمن ها اعلام و تاكيد كرده بود اجراي آن براي تمامي دانش آموزان اعم از تركمن ها و ساير نژادهاي قومي نظير روس ها اجباري است .
هم اكنون نيز اين رويه در تمامي مدارس ، دانشگاه ها و حتي ادارات و نهادهاي رسمي اين كشور كه از بودجه عمومي استفاده مي كنند، رعايت مي شود.
فروشگاه هاي تركمن ها بويژه بازارهاي سنتي پوشاك اين كشور نيز بيشتر لباس و روسرهاي بلند تركمني عرضه مي كنند.
تركمنستان حدود شش ميليون نفر جمعيت دارد كه بيش از 90 درصد آن ها را تركمن ها تشكيل مي دهند.
آساق **330** 583**1366
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن