تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816770818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته قوه قضاييه، معجزه در كشف حقيقت، حادثه‌اي شبيه به واقعه طبس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هفته قوه قضاييه، معجزه در كشف حقيقت، حادثه‌اي شبيه به واقعه طبس
آغاز هفته قوه قضاييه از اول تير ماه است وتا هفتم تيرماه سالروز شهادت شهيد بهشتي و شهداي هفتم تيرادامه دارد و فرصتي براي تبيين جايگاه دستگاه قضايي و مطالعه در عملكردها و كاركردهاي اين نهاد متولي تامين امنيت و عدالت در جامعه اسلامي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دستگاه قضايي دراستان فارس نيز در اين هفته بيشتر مورد توجه افكار عمومي و محافل رسانه‌اي است و عملكردها و كاركردهاي قضايي در استان فارس در اين مجال بيشتر مورد توجه و نگاه پرسشگرانه قرار مي گيرد.

اين هفته البته فرصتي براي مسوولان قضايي استان فارس قلمداد مي‌شود تا به بررسي نقاط قوت و ضعف خود بپردازند و به بركت ياد و نام شهيد مظلوم دكتربهشتي كه‌درهفته قوه‌قضاييه بيشتر برجسته مي‌شود، كاركردها و عملكردهاي خود را بهتر و بيشتر با مشي متعالي معمار قوه قضاييه منطبق نمايند.

اگر چه به گفته مسوولان قضايي استان فارس شمارپرونده‌هاي قضايي در استان فارس نيز مانند همه‌جاي كشور فراوان است واصولا رسيدگي به بيش از ‪ ۲۰‬پرونده در يك روز توسط يك قاضي با هيچكدام از معيارها و استانداردهاي قضايي دنيا نمي خواند اما اهميت برخي از پرونده‌ها به حدي است كه شايد روزها و ماهها و حتي سالها وقت يك قاضي را بگيرد و دستگاه قضايي با فدا كردن وقت بيشتر تامل كارشناسي و همه جانبه بر روي آن انجام دهد.

از جمله اين موارد گشايش دو پرونده قضايي در سامانه قضايي استان فارس در سال جاري است كه موجب شد نگاههاي فراواني در سطوح ملي و بين‌المللي را به خود معطوف كند.

اولين رويدادي كه تبديل به پرونده قضايي شد و در دستگاه قضايي استان فارس مطرح گرديد موضوع بمب‌گذاري در حسينه شهداي شيراز و شهادت ‪ ۱۴‬نفر از افرادي بود كه در حال عزاداري در اين حسينه به خاك و خون كشيده شدند.

اين واقعه كه اواخر فروردين ماه امسال در حسينيه كانون رهپويان وصال شيراز رخ داد بعد از فراز و نشيب‌هاي مختلف و اظهار نظرهاي متفاوتي كه راجع به موضوع بودن يا نبودن بمب در حادثه انفجار شكل گرفت سرانجام به كشف واقعيت و اظهار نظر كارشناسانه رسيد و با تاييد عمليات خرابكارانه و بمب‌گذاري در اين حسينه پرونده قضايي موضوع تشكيل شد.

رييس كل دادگستري استان فارس در توصيف و تشريح روند بررسي قضايي به اين پرونده گفت: حادثه انفجار در حسينه شهداي شيراز حادثه‌اي تلخ و تاسف آور بود كه منجر به شهادت شماري از بهترين جوانان و فرزندان اين مرز و بوم گرديد.

احمد سياوش پور افزود: ما از ابتدا با رخ دادن اين واقعه كار خود را بر مبناي كار اصلي قضاوت گذاشتيم و سعي كرديم به اظهار نظرهاي كارشناسي در اين مورد بها دهيم و اصول بررسي موضوع فقط در ابعاد كارشناسي را آغاز كرديم.

وي با بيان اينكه بررسي موضوع انفجار در شيراز ساعت هاكار كارشناسي برده است گفت : همه كساني كه دراين واقعه نظر كارشناسي ومسووليت‌داشتند ساعت ها نشستند و نظرات خود را جمع بندي كردند تا بتوانند همديگر را نسبت به اصل موضوع قانع كنند و اختلاف نظرها در رابطه با بودن يا نبودن بمب كم شد و سرانجام قبل از كشف حقيقت و قبل از دستگيري بمب‌گذاران به اين نتيجه رسيدند كه عامل انساني در بروز اين واقعه دخيل بوده است.

رييس كل دادگستري استان فارس بيان كرد: كارشناسان و مسوولان در همين اتاق من به اين نتيجه رسيدند كه اين واقعه نمي‌تواند بدون دخالت عامل انساني و به صورت غير عمد و اتفاقي رخ داده باشد و رسيدن به اين اجماع قبل از كشف حقيقت واقعا كار بزرگ و قابل توجهي بود.

وي اضافه كرد: من فكر مي‌كنم كشف موضوع بمب‌گذاري توسط تيم‌هاي قوي امنيتي كاري شبيه به معجزه بود و اگر آن را بخواهيم با رويدادهايي كه تا كنون در عرصه انقلاب رخ داده است مقايسه كنيم بايد بگوييم اهميت اين كشف كمتر از اهميت واقعه طبس نبود.

سياوش پور گفت: حادثه انفجار در شيراز به اين ترتيب با كشف واقعيت جنبه ملي و فراگير پيدا كرد و به عنوان يك پرونده حائز اهميت در دستگاه قضايي بررسي آن آغاز شد.

از ديگر مواردي كه‌طي روزها و هفته‌هاي اخير در شيراز رخ داد و به پرونده قضايي تبديل شد و مي‌طلبد كه با روشن بيني و دقت نظر مسوولان قضايي استان فارس و باتدبير و درايت مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد مطرح شدن ادعاهايي راجع به زمين خواري و تخريب طبيعت و ادعاي دخالت داشتن برخي از مسوولان نظامي و مسوولان اجرايي استان فارس درمباحث زمين خواري و تخريب است.

چندي پيش عبدالله شهبازي كه برخي او را به عنوان مورخ و روايتگر تاريخ مي شناسند در پايگاه اطلاع رساني موسوم به شهبازي مطالبي همراه با عكس و مستندات منتشر و ادعا كرد كه در شيراز از سوي مسوولان موسسه فلاحت در فراغت و مسوولان نظامي و مسوولان اجرايي استان فارس فعاليت‌هاي كه او از آن به‌نام زمين خواري ياد كرد صورت گرفته است.

اين موضوع با احضار عبدالله شهبازي به دادگاه و بازداشت وي و سرانجام تامين وثيقه يك ميليارد ريالي و آزادي شهبازي پس از يك شب بازداشت در زندان شيراز وارد مرحله تازه‌اي شد و عملا رسيدگي به پرونده شهبازي شكل و شماي قضايي گرفت.

اتهاماتي كه در جلسه تفهيم اتهام براي عبدالله شهبازي از سوي قاضي شعبه چهارم دادياري دادگاه شيراز مطرح شده نشر اكاذيب و افترا است و دادگاه پيرامون اين اتهامات در موعد قانوني به پرونده شهبازي رسيدگي مي‌كند.

رييس كل دادگستري استان فارس در اين‌باره گفت : شهبازي در سايت خودش يك هزار و ‪ ۴۶۰‬صفحه مطلب راجع به زمين خواري منتشر كرده و مدعي شده است كه برخي مسوولان استان فارس دراين موضوع دخالت دارند.

سياوش پور ادامه داد:اشخاصي كه در سايت شهبازي از آنها نام برده شده است اكنون در استان فارس مسووليت دارند و در مشاغل اجرايي و نظامي و امنيتي هستند و البته برخي نيز افراد عادي هستند كه اين ادعاها نسبت به آنان نيز مطرح شده است.

وي افزود: بعد از انتشار اين مطالب در سايت ، افراد آمدند و از شهبازي شكايت كردند و اكنون دادگاه موظف است به اتهامات شهبازي كه نشر اكاذيب ، تهمت ، تشويش اذهان عمومي و افترا است رسيدگي كند.

رييس كل دادگستري استان فارس گفت:ما وظيفه داريم تحت هر عنوان به شكايت افراد رسيدگي كنيم، اكنون در اين پرونده شاكي خصوصي وجود دارد و دستگاه قضايي نمي‌تواند در مقابل حق اين شكات بي‌تفاوت باشد.

وي گفت:همه موارد احضار وتفهيم اتهام وبازداشت شهبازي تاكنون طبق موارد قانوني انجام شده است و اكنون پرونده درمرحله تحقيقات‌است وچنانچه دادسراي شيراز براي وي قرار مجرميت صادر كند موضوع در دادگاه مطرح و به اتهامات شهبازي رسيدگي مي‌شود.

نكته ديگري كه‌سياوش پور درسخنان خود به آن اشاره كرد اين است كه دادگاه هم موضوعاتي كه شهبازي مطرح كرده را قابل رسيدگي مي‌داند و هم به اتهامات وي رسيدگي مي‌كند به اين ترتيب دادگاه در مقابل ادعاهاي شهبازي هم‌بي تفاوت نيست و آن را نيز قابل بررسي مي‌داند.

سياوش پور گفت: اين دو مسئله يعني ادعاهاي شهبازي و اتهامات وي هر دو قابل رسيدگي است و قاضي وظيفه دارد بدون آنكه كوچكترين حقي از متهم يا كوچكترين حقي از شاكيان پرونده ضايع شود به آن رسيدگي كند.

رييس كل دادگستري استان فارس درباره احتمال ورود مدعي العموم به اين پرونده گفت:اولويت مادراين مجال رسيدگي به شكايت شكات خصوصي است و چنانچه درتحقيقات مشخص شودكه حقي از حاكميت و عامه نيز ضايع شده است مدعي العموم وظيفه دارد به پرونده وارد شود.

اميد است هوشياري ، درايت و دورانديشي مسوولان قضايي دراستان فارس موجب گرددتارسيدگي جامع و عادلانه‌به اين دو پرونده قضايي برگي ديگر بر افتخارات دستگاه قضايي در استان فارس بيفزايد و كاركردي قابل قبول ، شفاف و منطبق با عدالت به جامعه و افكار عمومي ارائه نمايد.ك/‪۴‬
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن