تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دژاگه، سرآمد ايراني‌هاي‌ بوندس‌ليگا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دژاگه، سرآمد ايراني‌هاي‌ بوندس‌ليگا
جام جم آنلاين: فصل تازه به اتمام رسيد. بوندس‌ليگا براي لژيونرهاي ايراني، فصل راضي كننده‌اي نبود. مقايسه عملكرد مهدي مهدوي‌‌كيا با 9 سال پيشين حضورش در فوتبال آلمان، كم فروغ بودن وحيد هاشميان در امر گلزني و ذخيره‌نشيني‌هاي امير شاپورزاده از جمله مواردي هستند كه نمره كيفي بازيكنان ايراني بوندس‌ليگا را پايين مي‌آورد.


در اين ميان حساب اشكان دژاگه از 3 بازيكن ديگر جداست. او يكي از بازيكنان كليدي تيمش (ولفسبورگ) بود و با بازي درخشان اشكان، ولفسبورگ براي اولين بار توانست جواز حضور در جام يوفا را به دست آورد.

در حالي كه 2 ماه تا شروع فصل جديد رقابت‌هاي بوندس‌ليگا باقي مانده، نگاهي مي‌اندازيم به عملكرد 4 بازيكن شاغل در اين ليگ معتبر. به نظر مي‌رسد نمايندگان ايراني بوندس‌ليگا در فصل 9 ‌ 2008 هم همين نفرات باشند.

اشكان دژاگه بهترين لژيونر ايراني بوندس‌ليگا در فصل 8 2007 بود. البته اين‌كه او را ايراني بدانيم يا آلماني هنوز مبهم است چون او در تهران به دنيا آمده ولي به خاطر زندگي در كشور آلمان تبعيت اين كشور را پذيرفته است.

دژاگه حتي براي تيم‌هاي نوجوانان، جوانان و اميد آلمان بازي كرده و به همين دليل ديگر نمي‌تواند براي تيم ملي ايران به ميدان برود. با اين حال، چون خود اشكان دژاگه، بارها با افتخار از ايراني بودنش حرف زده، ما هم عملكرد اين فصل اين بازيكن جوان را به عنوان يك لژيونر ايراني بررسي مي‌كنيم.

دژاگه كه براي اولين فصل با پيراهن ولفسبورگ به ميدان رفت، همراه اين تيم عنوان پنجم بوندس‌ليگا را به دست آورد تا فصل آينده يكي از نماينده‌هاي آلمان در جام يوفا باشد.

اين بهترين عنوان تاريخ ولفسبورگ در بوندس‌ليگاي يك بود. آنها 11 سال است در ليگ دسته اول آلمان حضور دارند و غير از فصل 99‌ - 1998 كه در بوندس‌ليگا ششم شدند، غالبا يكي از تيم‌هاي نيمه پائيني جدول بودند. به همين خاطر مي‌توان گفت قدم دژاگه براي ولفسبورگي‌ها خير بوده است.

اين بازيكن ايراني به لحاظ گلزني دومين گلزن برتر ولفسبورگ و به دليل امتيازاتي كه از كيكر گرفته هشتمين بازيكن برتر تيمش به شمار مي‌رود. در رقابت‌هاي فصل 8 - 2007 بوندس‌ليگا، ادينالدو باتيستا ليبانيوي برزيلي، ملقب به گرافيته با 11 گل زده بهترين گلزن ولفسبورگ بود و اشكان دژاگه و ادين ژيكو از بوسني هرزگووين با 8 گل زده ديگر گلزنان برتر تيمشان بودند. البته گرافيته 2 گل خود را از روي نقطه پنالتي زد، درحالي كه دژاگه هيچ‌گاه در طول فصل به عنوان پنالتي‌زن ولفسبورگ مطرح نبود.

دژاگه در جمع بازيكنان تاثيرگذار تيمش جزو 3 نفر برتر بود؛ چراكه علاوه بر 8 گلي گه زد، 3 بار هم پاس گل داد و مجموعا 11 امتيازي شد.

فيليكس ماگات، سرمربي مطرح ولفسبورگ در فصلي كه گذشت در 31 بازي از اشكان دژاگه بازي گرفت تا مشخص شود اعتقاد بالايي به اين بازيكن 22 ساله دارد.

اين بازيكن جمعا 1912 دقيقه با پيراهن ولفسبورگ بازي كرد، يعني بيشتر از 21 بازيكن كامل 90 دقيقه‌اي در طول فصل.

به اين لحظات،210 دقيقه بازي در جام حذفي آلمان را هم اضافه كنيد. او در هر 5 بازي ولفسبورگ در جام حذفي حضور داشت و يك گل هم زد: اما تيمش در آستانه صعود به فينال در ورزشگاه آليانس آره‌نا با نتيجه 2 بر صفر مغلوب تيم قدرتمند بايرن مونيخ شد؛ در آن بازي دژاگه از دقيقه 60 براي ولفسبورگ وارد زمين شد؛ اما از بدشانسي او ولفسبورگ در دقايق 61 و 66 دو گل از بايرن خورد تا دژاگه به عنوان يكي از ضعيف‌ترين بازيكنان زمين معرفي شود.

دژاگه در فصلي كه گذشت، 3 بار به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب شد و در تيم منتخب هفته بوندس‌ليگا قرار گرفت. بار اول در هفته يازدهم و مقابل نورنبورگ بود كه ولفسبورگ آن بازي را با نتيجه 3 بر يك از آن خود كرد. اشكان در آن بازي يك گل زد و يك پاس گل داد و از كيكر نمره خوب 5/1 دريافت كرد. بار دوم در هفته بيست و هفتم و در بازي مقابل هامبورگ اشكان چهره برتر ميدان شد. در آن بازي كه با برتري 3 بر 2 ولفسبورگ همراه بود اشكان هم گل زد و هم پاس گل داد. آخرين بار هم به هفته سي‌وسوم و در بازي مقابل اشتوتگارت برمي‌گردد كه اشكان يكي از 4 گل تيمش را زد و يك بار هم پاس گل داد.

مهدوي‌كيا، يك بازيكن معمولي‌

مهدي مهدوي‌كيا با ميانگين امتياز 79/3 از كيكر، هجدهمين بازيكن فصل اينتراخت فرانكفورت از لحاظ كيفيت بازي بود. اين براي مهدي كه سابقه 10 سال بازي در ليگ آلمان و 243 بار حضور در بوندس‌ليگا را دارد، كارنامه خوبي نيست.

مرد شماره 15 اينتراخت فرانكفورت كه اولين فصل حضورش در اين تيم آلماني را تجربه مي‌كرد، در طول فصل حتي يك گل هم براي تيمش نزد تا مشخص شود عبور او از مرز 30 سالگي خاصيت‌هاي تهاجمي اين ملي‌پوش ايراني را بشدت تحت تاثير قرار داده است.

مهدي كه در اين سال‌ها 29 بار در بوندس‌ليگا گلزني كرده است، امسال در امر دادن پاس گل هم زياد موفق نبود و در طول فصل فقط 2 بار موفق شد با پاس‌هايش اسباب گلزني ديگر هم تيمي‌هايش را فراهم كند.

او در 20 بازي اينتراخت در فصل 8 - 2007 بوندس‌ليگا به ميدان رفت و مجموعا 1228 دقيقه با پيراهن اين تيم بازي كرد. او در اين 20 بازي هيچ‌گاه نمره‌اي بهتر از متوسط (3) از نشريه كيكر نگرفت تا در بهترين شرايط يكي از بازيكنان معمولي تيمش باشد.

مهدوي‌كيا هر دو پاس گلش را در 2 بازي پياپي داد و جالب آنكه هر دو بازي هم با تساوي‌ 2 بر 2 به پايان رسيد. مهدي در هفته پانزدهم در مقابل ولفسبورگ پاس گل اول اينتراخت را به كريستين مايكون داد و در هفته شانزدهم و در بازي با شالكه با پاس خود به آماناتيديس، اسباب گل دوم اينتراخت را فراهم كرد.

او پس از هفته بيستم به دليل مصدوميت از ناحيه كمر، 7 هفته نتوانست اينتراخت را در بوندس‌ليگا همراهي كند. مهدي پس از بهبودي نسبي در هفته بيست و هشتم فقط 12 دقيقه در زمين هانوفر به ميدان رفت؛ اما بازگشتش چندان خوش‌يمن نبود، چون دقايقي پس از حضور در زمين، هانوفري‌ها دروازه اينتراخت را باز كردند و بازي را 2 بر يك بردند.

مهدوي‌كيا در 6 هفته پاياني بوندس‌ليگا هم غالبا نيمكت‌نشين بود و فقط در 2 بازي به ميدان رفت كه البته هر 2 بازي از شانس بد مدافع ‌ هافبك كشورمان، با شكست اينتراخت همراه شد.

و به اين ترتيب يكي از ضعيف‌ترين فصول حضور مهدوي‌كيا در بوندس‌ليگا به پايان رسيد. او در تمام 9 فصل گذشته چه با پيراهن بوخوم و چه با پيراهن هامبورگ گلزني كرده بود؛ اما در فصل گذشته حتي يك بار هم قادر به باز كردن دروازه حريفان نشد.

هاشميان، كم فروغ در گلزني‌

قطعا خود وحيد هاشميان هم از عملكردش در رقابت‌هاي اين فصل بوندس‌ليگا راضي نخواهد بود، 20 بازي و فقط يك گل.

مهاجم ملي‌پوش هانوفر به دليل عملكرد ضعيفش فقط 533 دقيقه فرصت حضور در تركيب اصلي اين تيم را پيدا كرد و بدتر از آن، فقط در يك بازي از دقيقه يك تا دقيقه 90 بازي كرد و تعويض نشد.

ديتر هكينگ كه هدايت هانوفر را در رقابت‌هاي اين فصل به عهده داشت، بيشتر مواقع در دقايق پاياني از وجود هاشميان در تركيب تيمش استفاده كرد، بطوريكه نشريه كيكر فقط در 6 بازي از 20 بازي وحيد توانست به عملكرد او در زمين نمره بدهد. ميانگين نمرات هاشميان هم عدد ضعيف 4 است.

تنها باري كه وحيد موفق شد در اين فصل براي هانوفر گلزني كند، به هفته چهارم برمي‌گردد كه اتفاقا دروازه تيم سابقش بوخوم را باز كرد. هاشميان در آن بازي از دقيقه 70 وارد زمين شد و چند ثانيه بعد، از اولين توپي كه نصيبش شد نهايت استفاده را برد و گلزني كرد. اتفاقا هانوفر با همان گل توانست بوخوم را شكست دهد چراكه بازي تا پيش از حضور هاشميان با تساوي 2 ‌- 2 در جريان بود.

هاشميان در اين فصل 2 بار هم پاس گل داد. يك بار در هفته پانزدهم كه او پاس گل سوم تيمش را در برتري 3 بر صفر هانوفر مقابل هانزاروستوك به اشتايدر داد و بار دوم هم در هفته بيست و هشتم كه هانوفر با پاس گل وحيد و گلزني اسكولز در دقيقه 89، مقابل اينتراخت فرانكفورت به برتري 2 بر يك رسيد.

كيكر در پايان آن بازي وحيد هاشميان را به عنوان بهترين بازيكن زمين و يكي از بهترين‌هاي هفته بيست و هشتم معرفي كرد و اين درحالي بود كه مهاجم ملي‌پوش كشورمان فقط يك نيمه براي تيمش بازي كرد.

2 نكته جالب درخصوص هاشميان اين‌كه هر 2 پاس گل او در مقابل تيم‌هايي بود كه بازيكنان ايراني را در تركيب خود داشتند و هر 2 پاس را هم در 2 دقيقه پاياني داد.

هاشميان كه يكي از بازيكنان خوش اخلاق فوتبال ايران به شمار مي‌رود، در اين فصل حتي يك بار هم از داوران كارت نگرفت تا حداقل از اين حيث كارنامه خوبي داشته باشد.

شاپورزاده، بدون گل و پاس گل‌

امير شاپورزاده متولد 19 سپتامبر 1982 يا همان 29 شهريور 1362.

شاپورزاده كه دومين فصل حضورش در رقابت‌هاي بوندس‌ليگاي يك را تجربه مي‌كرد، در 15 بازي براي هانزاروستوك به ميدان رفت، اما در مجموع عملكرد چشمگيري در اين تيم نداشت.

ميانگين نمرات نشريه معتبر كيكر به اين بازيكن ايراني براي طول فصل 8 2007، 5/4 است كه نمره بسيار ضعيفي به شمار مي‌رود.

با نگاهي به عملكرد ديگر بازيكنان هانزاروستوك، شاپورزاده با اين ميانگين نمره، در فهرست 28 نفره تيمش در مكان بيست و چهارم قرار مي‌گيرد، آن هم در شرايطي كه 3 بازيكن هانزا در طول فصل حتي يك دقيقه هم براي تيمشان بازي نكردند!

شاپورزاده كه يكي از 5 مهاجم اين فصل هانزا بود، نه گلي براي تيمش زد، نه حتي يك بار با پاس‌هايش اسباب گلزني ديگر مهاجمان هانزا را فراهم كرد.

او در اين فصل 6 بار به عنوان بازيكن ثابت بازي كرد و تنها يك بار تمام 90 دقيقه را در زمين بود، در مقابل بورسيا دورتموند در هفته بيست و يكم. هانزا آن بازي را يك بر صفر باخت و شاپورزاده هم در آن بازي به عنوان يكي از
2 بازيكن ضعيف ميدان معرفي شد!

چيزي كه باعث شد فرانك پاگلزدرف شاپورزاده را در هفته بيست و يكم تعويض نكند، عملكرد خوب اين بازيكن در هفته بيستم بود. يك هفته پيش از بازي با دورتموند، شاپورزاده، نمايش خوبي در مقابل اينتراخت فرانكفورت داشت و در حالي كه از دقيقه 57 آن بازي وارد زمين شده بود، نقش موثري در پيروزي يك بر صفر هانزاروستوك ايفا كرد.

لژيونر ايراني هانزا در پايان آن بازي نمره متوسط 3 را از كيكر گرفت و به عنوان سومين بازيكن برتر تيمش در هفته بيستم معرفي شد تا او بهترين روزش را در رقابت‌هاي اين فصل بوندس‌ليگا سپري كرده باشد.

شاپورزاده مجموعا در اين فصل 590 دقيقه براي هانزا به ميدان رفت. شاپورزاده كه 4 سال از حضورش در تيم حرفه‌اي هانزاروستوك مي‌گذرد. اولين بار در فصل 5 2004 تجربه حضور در بوندس‌ليگا يك را به دست آورد؛ اما فقط 3 دقيقه.

او كه آن زمان 22 سال داشت، در هفته آخر بوندس‌ليگا و در حالي كه سقوط هانزا به ليگ دسته دوم قطعي شده بود، در دقيقه 87 به ميدان آمد و چند دقيقه در ورزشگاه وستفالن مقابل بازيكنان دورتموند بازي كرد. پس از آن شاپورزاده با همين تيم هانزاروستوك 2 فصل هم در رقابت‌هاي بوندس‌ليگاي 2 بازي كرد كه اوج هنرنمايي‌اش با پيراهن اين تيم به رقابت‌هاي فصل 7 2006 برمي‌گردد. او به همراه هانزا مجددا جواز حضور در بوندس‌ليگاي يك را به دست آورد.

رضا پورعالي‌
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن