تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816410501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيمت بنزين سوپر بالارفت، آلودگي هوا بالاتر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: قيمت بنزين سوپر بالارفت، آلودگي هوا بالاتر


آلودگي- با خارج شدن بنزين سوپر از سبد حمايتي دولت و افزايش قيمت آن در دو روز گذشته از 140 تومان به 540 تومان، به گفته رئيس جايگاه‌هاي سوخت كشور استفاده از اين نوع بنزين كاهش چشمگير و قابل توجهي داشته است.

اين تصميم سؤال‌برانگيز دولت براي گران شدن يك‌باره بنزين سوپر سبب شده تا با كاهش مصرف آن از سوي شهروندان، هواي تهران در چند روز گذشته با آلودگي چشمگيري روبه‌رو شود و حتي كارشناسان سنجش آلودگي هوا از افزايش سرب در هواي تهران در دو روز گذشته خبر دهند.

اعلام اين خبر به معناي استفاده بيشتر مردم از بنزين عادي و آلودگي بيشتري هواي تهران است كه سبب شد تا هشدارهاي كارشناسان محيط‌زيست هم از روز گذشته آغاز شود. اگر چه مسئولان محيط‌زيست و حتي شهرداري تهران خواستار پاسخگويي دولت در مورد خارج كردن اين نوع بنزين از سبد حمايتي شده‌اند كه وضعيت آلودگي هواي تهران را به راحتي مي‌تواند در فصل تابستان به مرز بحران برساند، اما در اين مورد هم هنوز پاسخي از سوي مسئولان وزارت كشور ارائه نشده است.

حال آنكه به يقين دولت به خوبي مي‌داند كه آلودگي هواي تهران از جمله مسائل كلاني است كه نمي‌توان با يك بخشنامه بنزيني آن را اين گونه تحت‌تأثير قرار داد.

كارشناسان اعتقاد دارند انجام چنين برنامه‌اي از سوي دولت در حالي شهر را در معرض تهديد آلودگي‌هاي سربي قرار مي‌دهد كه حتي توجيه اقتصادي هم ندارد.چراكه سال‌ها است تلاش شده تا استفاده از بنزين سوپر در شهر جابيفتد و اين سياست جديد نه تنها تشويقي نيست بلكه به يك بازدارنده قوي تبديل شده تا شهرونداني هم كه به مصرف اين بنزين روآورده بودند به راحتي استفاده از آن را كنار بگذارند.

جدا از صرف هزينه و وقت زيادي كه در سال‌هاي گذشته براي مرسوم كردن فرهنگ استفاده از بنزين سوپر مصرف شده و با اين تصميم دولت به راحتي از بين مي‌رود، محمدهادي حيدرزاده مشاور محيط زيست شهرداري تهران هم ابراز نگراني مي‌كند كه روند افزايش آلودگي هواي تهران در سال جاري، افزايش بيشتري بگيرد. وي هم‌چنين از بي‌توجهي دستگاه‌هاي مسئول به اين چالش مهم شهر تهران انتقاد كرد.

محمدهادي حيدرزاده در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه متأسفانه به رغم صراحت قانون، آلودگي هوا متولي مشخصي ندارد و همه چيز در اين خصوص به دست باد سپرده شده كه اگر بيايد آلودگي هوا كاهش يافته و اگر هم از باد خبري نباشد، آلودگي هوا افزايش مي‌يابد.
اگر اين ديدگاه مشاور محيط زيست شهردار تهران با اين تصميم وزارت كشور را تطابق دهيم هم به اين نتيجه مي‌رسيم اگر آلودگي هواي تهران متولي خاصي داشت شايد مي‌توانست حداقل مشاوره آنها مانع از آن شود كه چنين تصميمي گرفته شود.

بي توجهي دولت به وضعيت اين شهر و اقدام به افزايش قيمت بنزين سوپر در حالي است كه آمارنشان مي‌دهد با وجود استفاده از بنزين سوپر تا پيش از اين افزايش قيمت هم آلودگي پايتخت در سه ماه گذشته بي‌سابقه بوده است و با اين اوصاف بايد روزهاي سخت‌تري را انتظار داشت.

حيدرزاده با اشاره به افزايش بي‌سابقه آلودگي هواي تهران در 3 ماه ابتدايي سال جاري افزود: تهران با ورود روزانه 1400 خودروي جديد به خيابانها و تردد ميليونها خودرو، پتانسيل لازم آلودگي هوا را دارا است و شرايط جوي در ماه‌هاي اخير نيز با توجه به گرمي هوا و عدم وزش باد به اين مسئله دامن زده است.

مشاور شهردار تهران در امور زيست محيطي با انتقاد از عملكرد كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران يادآور شد: اين كميته كه مسئوليت نهايي آن با سازمان محيط زيست است حداقل كاركرد در اين زمينه را نيز نداشته و بي‌توجهي اين سازمان به موضوع كاهش آلودگي هواي شهر تهران قطعا مورد انتقاد همه كارشناسان است.

بحران هواي پاك در تهران

به گفته حيدرزاده، به رغم شرايط حساس آلودگي هواي تهران، كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا علاوه بر انتقادات وارد شده نسبت به عملكردش، در طول 6 ماه گذشته حتي يك جلسه هم برگزار نكرده و اين مسئله به فراموشي سپرده شده است. اين مسئله از بحران جدي شهر تهران حكايت دارد.

حيدرزاده با توجه به بحراني شدن وضعيت هواي پايتخت اين نكته را مطرح مي‌كند كه سازمان حفاظت محيط زيست بايد جوابگوي بي‌توجهي ساير نهادها و ارگان‌هاي دولتي به هواي تهران باشد.

به گفته وي كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا بر اساس قانون، متولي بندهاي هفت گانه برنامه اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران است ولي با اين همه به‌نظر مي‌رسد، سازمان محيط زيست، دغدغه‌اي در زمينه كاهش آلودگي هواي شهر تهران ندارد و قصد دارد وظايف خود در اين حوزه را نيز مانند وظايف ديگرش به ساير بخشها تفويض كند.

روزهاي بحراني تهران در پيش است

اين كارشناس حوزه محيط زيست در ادامه با اشاره به افزايش روزهاي ناسالم در هواي شهر تهران افزود: با بررسي شرايط آلودگي هواي تهران و وضعيت تردد خودروها كه سهم 80 تا 90 درصدي در آلودگي هوا دارند تنها مي‌توان به شرايط جوي اميد داشت كه اگر اين موضوع نيز تحقق نيابد، پيش بيني روزهاي بحراني آلودگي هوا در شهر منطقي و حتمي است.
مسئله زماني حادتر مي‌شود كه افزايش قيمت باعث روي آوردن صاحبان خودروهاي مختلف به استفاده از سوخت‌هاي ناسالم باشد و عملا نقشه تمام برنامه انجام گرفته از سوي سازمان‌هاي مختلف براي كاهش آلودگي شهر را نقش برآب مي‌كند.

مشاور شهردار تهران در خصوص راه‌حل مشكل آلودگي هواي شهر تهران نيز گفت: به عقيده مديريت شهري تهران، صورت مسئله در اين زمينه و پاسخ آن كاملا روشن است و افزايش كمي و كيفي حمل‌ونقل عمومي در پايتخت تنها راه رهايي از اين چالش جدي شهر تهران است.

هشدار حيدرزاده دقيقا زماني به گوش مي‌رسد كه عملا افزايش 400 توماني سوخت سوپر ناخودآگاه رانندگان را به استفاده از بنزين‌هاي معمولي سوق مي‌دهد.
محمد هادي حيدرزاده در ادامه تأكيد كرد: تأكيد شهرداري تهران بر مشاركت شهروندان در استفاده از وسائل نقليه عمومي با افزايش طول خطوط مترو، افزايش ناوگان حمل‌ونقل عمومي نظير اتوبوس، افزايش خطوط BRT و... نيز در همين راستا صورت مي‌گيرد كه در اين زمينه به‌طور جدي نيازمند حمايت برنامه‌اي، سياستي و اجرايي از جانب دولت است.

به گفته مشاور زيست محيطي شهردار تهران، شهرداري اين آمادگي را دارد تا درصورت حمايت و تخصيص اعتبار و دارا بودن اختيارات و تجهيز ناوگان حمل‌ونقل عمومي، متولي امور مربوط به كاهش آلودگي هواي تهران باشد.

وي همچنين افزود: شهرداري تهران با ايجاد سامانه پيش‌بيني آلودگي هوا، افزايش ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا و صوتي و صرف هزينه‌هاي قابل توجه در اين حوزه، كارنامه روشني در عمل به تعهدات خود داشته است ولي در عين حال با بي‌توجهي دستگاههاي متولي در اين خصوص روبه‌رو هستيم.

زنگ خطر بحران آلودگي هواي تهران

نگاهي كوتاه به اخبار مطبوعات در همين سه ماه اول سال نشان مي‌دهد تلاش شهرداري براي روشن كردن اذهان دولت نسب به وضعيت حمل‌ونقل شهري و تاثير آن روي هواي اين شهر آلوده تا به امروز بي‌نتيجه بوده است.

همين مسئله باعث شده تا مشاور شهردار با وجود تمام فعاليت‌ها نسبت به ادامه وضعيت ناسالم در هواي تهران ابزار نگراني كند: با توجه به وضعيت آلودگي هواي تهران به شدت احساس خطر مي‌كنيم ولي با تأسف بايد گفت كه آمادگي لازم براي مواجهه با اين مشكل را به خاطر بي‌توجهي برخي دستگاهها نداريم.

مشاور شهردار تهران همچنين خواستار حساسيت بيشتر رسانه‌ها بر موضوع آلودگي هواي تهران شد تا ضمن خودداري از سياه‌نمايي امور در با اهميت نشان دادن اين مشكل بزرگ
زيست محيطي براي تصميم گيران دستگا‌ههاي مختلف و مردم تلاش لازم را انجام دهند.
همه چيز دست به دست هم داده است تا آينده تهران بيش از هرچيز در هاله‌اي از آلودگي سياه و پرغبار فرو برود و با توجه به بي‌توجهي دولت به درخواست‌هاي شهرداري و متوليان شهر ترسيم چشم‌انداز روشني از شهر غير ممكن شود.

تاريخ درج: 3 تير 1387 ساعت 13:47 تاريخ تاييد: 3 تير 1387 ساعت 15:34 تاريخ به روز رساني: 3 تير 1387 ساعت 15:03
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن