تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815610623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تملك معدن چهرآباد در دور دوم سفر هيئت دولت به زنجان بررسي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تملك معدن چهرآباد در دور دوم سفر هيئت دولت به زنجان بررسي مي شود
زنجان - خبرگزاري مهر: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان گفت: بحث تملك معدن چهرآباد "محل كشف مردان نمكي" توسط سازمان ميراث فرهنگي، يكي از مسايل مهم مورد بحث در سفر هيئت دولت به زنجان است و اميد مي رود تملك اين معدن هرچه سريع‌تر اتفاق بيفتد.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، فرهنگ فرخي بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان ميراث فرهنگي استان زنجان، افزود: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، وزير صنايع و معادن و رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، موضوع معدن نمك چهرآباد را پيگيري مي‌كنند و اميدواريم، در سفر هيئت دولت به زنجان معدن در اختيار ميراث فرهنگي قرار گيرد.

وي ادامه داد: اين قضيه ديگر به ميراث فرهنگي يا وزارت صنايع مربوط نيست، بلكه يك مسئله‌ ملي و بين‌المللي محسوب مي‌شود و اگر تملك آن به ‌زودي اتفاق نيفتد، احتمال بروز خطراتي وجود دارد.

فرخي با اشاره به اينكه در اين مدت، سازمان ميراث فرهنگي از انجام انفجار مانع شده است، افزود: محدوده ‌اي از محوطه را حصار كشيده و نگهبان گذاشته ‌ايم و اگر شيوه‌ خاصي براي نگهداري مردان نمكي نباشد، كاوشي براي بيرون آوردن بقيه‌ آنها انجام نمي‌شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان با اشاره به روند كارهاي صورت گرفته در معدن چهرآباد افزود: معدن نمك چهرآباد يك محوطه باستاني است و تاكنون كاوشهاي باستان شناسي در آن منجر به مهمترين يافته‌ هاي باستان شناسي شده و بر همين اساس اين معدن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

فرخي ادامه داد: معدن نمك چهر‌آباد زنجان اثري باستاني متعلق به دوره هخامنشيان تا ساسانيان است كه شواهد باستان شناسي حاكي از آن است كه در اين معدن فعاليت بهره برداري از دوره ‌هاي ياد شده صورت مي گرفته است.

وي يادآور شد: از سال 1371 معدن نمك چهرآباد به مدت 15 سال مورد بهره برداري قرار گرفته و طي اين مدت شش مرد نمكي كه هنوز يكي از آنها در جاي خود مدفون مانده، كشف شده است.

وي افزود: از ميان يافته‌هاي موميايي در اين معدن تمامي آنها به غير از يك مورد به صورت متلاشي، پيدا شده است اما با اين حال همچنان بافت نرم برخي از آنها از جمله مرد نمكي چهار و پنج سالم مانده است و اكتشافات معدن نمك چهر‌آباد زنجان يكي از مهمترين موضوعات علمي جهان به شمار مي‌رود.

در زمستان سال ۱۳۷۲، معدن كاران به هنگام خاكبرداري و استخراج نمك از معدن زير تپه‌هاي اين منطقه با نيم تنه يك جسد مواجه شدند.

اين جسد كه داراي ريش و موي بلند و حلقه گوشواره ‌اي از جنس طلا در گوش چپ بود شامل يك ساق پا درون چكمهٔ چرمي، سه قبضه چاقو، شلوارك، شي نقره ‌اي، قلاب سنگ، ‌قطعات طناب چرمي، سنگ ساب، يك عدد گردو، قطعات سفال و چند تكه پارچه منقوش و قطعات خرد شده استخوان بود.

جسد مزبور در اواسط يكي از همين تونلها كه حدود ۴۵ متر طول داشت به دست آمد. سه جسد ديگر از جمله يك زن در اين ناحيه نيز چندي بعد كشف شده‌ است.

باستان شناسان در مورد ظاهر اين پيكر گفته ‌اند احتمالا مرد نمكي از طبقه اشراف تات زبان و شاهزاده‌ها بوده‌است زيرا بر روي لباس او جواهرات و زيورآلاتي پيدا شده كه مخصوص اين طبقه بوده و همچنين آنها چنين فرضيه دارند كه او يا در حال فرار به غار پناه برده يا در جنگي از ميدان گريخته و به غار پناه آورده و آنجا فوت كرده و موريانه‌ها پيكرش كه از نمك پوشيده بوده، خورده ‌اند.

انجام آزمايشات ساليابي به روشكربن 14 كه بر روي نمونه استخوانها و پارچه‌هاي مجموعه صورت گرفت، قدمتي حدود ۱۷۰۰ سال (اواخر اشكاني – اوايل ساساني) براي مرد نمكي تعيين شد. آزمايشات DNA نشان داد كه سن مرد نمكي هنگام مرگ حدود ۳۷ سال و قد وي حدود ۱۷۵cm بوده‌است. گروه خون مرد نمكي با آزمايشات انجام شده بر روي سلول‌هاي موي سر، B+ مشخص شد.

با آزمايش سي تي اسكن و راديولوژي، مشخص شد كه مرد نمكي در اثر سقوط ناگهاني درون يكي از گودالهاي معدن نمك و وارد شدن ضربه بسيار شديد به ناحيه راست جمجمه و صورت از بين رفته‌ است.

مطالعات باستان شناختي بر روي مجموعه مرد نمكي نشان داد كه به علت آرايش خاص موهاي بلند سر و صورت، وجود گوشواره طلا در گوش چپ، چكمه چرمي با ساخت و دوخت بسيار ظريف و هنرمندانه و همچنين نوع و بافت تكنيكي پارچه لباس و به دست آمدن شي نقره ‌اي همراه با متوفي، فرد مزبور يك كارگر ساده معدن نمك نبوده، بلكه فردي عالي رتبه و داراي پايگاه اجتماعي بالا بوده‌است، اما علت حضور،‌ سقوط و مرگ وي در معدن نمك چهره آباد همچنان در پرده راز و ابهام باقي مانده‌ است.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن