تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815543543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با اضافه شدن دو بخش جنبي و تجربه‌هاي نو فراخوان جشنواره بيست و هفتم تئاتر فجر منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با اضافه شدن دو بخش جنبي و تجربه‌هاي نو فراخوان جشنواره بيست و هفتم تئاتر فجر منتشر شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

هفت ماه پيش از برگزاري، فراخوان بيست‌و هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تئاتر فجر در دوازده بخش مختلف براي برگزاري از دوم تا يازدهم بهمن ماه سال جاري منتشر شد.

به گزارش بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين دوره از جشنواره همانند دوره‌ي گذشته در بخش‌هاي مرور،جشنواره‌ي جشنواره‌ها ، خياباني، تئاتر ملل ، مسابقه بين‌الملل تئاتر،نمايش‌هاي راديويي و تلويزيوني، چشم‌انداز تئاتر در سال 88، توليد نمايشنامه و نمايشنامه‌خواني ، پژوهش، كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي و بين‌المللي و با دو بخش جديد، تجربه‌هاي نو و بخش جنبي را شامل مي‌شود.

**بر اساس اين فراخوان در بخش مرور جشنواره با هدف ارايه كارنامه يك ساله تئاتر كشور در قالب نمايش‌هاي اجرا شده در طول سال، نمايش‌هاي اين بخش بايد در محدوده زماني يكم بهمن 86 تا يكم دي ماه 87 در يكي از سالن‌هاي عمومي تئاتر وابسته به مركزهنرهاي نمايشي يا ساير سازمان‌هاي فرهنگي در تهران ، حداقل 15 اجرا و در شهرستان ، حداقل 5 اجراي عمومي داشته باشند. ارايه و ارسال اسناد معتبر در تاييد نكته ذكر شده ضروري است.

نمايش‌هاي تهران از طريق ديدن فيلم اجرا يا ديدن اجراي زنده نمايش ها از سوي هيات انتخاب و نمايش‌هاي شهرستان از طريق معرفي برگزيدگان جشنواره‌هاي منطقه اي تئاترفجر، توسط هيات داوران جشنواره‌هاي مزبور پس از تاييد هيات انتخاب به اين بخش راه پيدا خواهند كرد.

همچنين ستاد برگزاري جشنواره مي‌تواند از ميان اجراهاي عمومي در شهرستان‌ها كه با اقبال عمومي روبه رو بوده‌اند براي حضور در اين بخش دعوت به عمل آورد.

گروه‌هاي نمايشي در تهران كه علاقه مند به حضور در اين بخش هستند بايد با پر كردن و ارسال فرم مربوط و مدارك مورد نياز، حداقل 10 روز قبل از پايان اجراي عمومي، آمادگي خود را به دبيرخانه جشنواره اعلام كنند ويا در محدوده زماني ذكر شده ، فيلم اجراي خود را به همراه مدارك به ستاد جشنواره ارايه دهند.

اسامي آثار برگزيده اين بخش در تاريخ دهم دي ماه 87 اعلام خواهد شد.

گروه‌هاي راه يافته به‌ اين بخش كه به‌صورت غيررقابتي برگزار خواهد شد، حداكثر تا سقف 30 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره) پرداخت خواهد شد و حداكثر 10 اثر از تهران و 15 اثر از شهرستان در اين بخش پذيرفته خواهد شد.

آثار پذيرفته شده، حداكثر تا تاريخ يكم دي ماه 87 اعلام و حداكثر 12 اثر در اين بخش انتخاب خواهد شد.

گروه‌هاي راه‌يافته به اين بخش غيررقابتي حداكثر تا سقف 15 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

** در بخش تجربه‌هاي نو كه به مناسبت سال «نوآوري و شكوفايي» به جشنواره امسال اضافه شده است ، متقاضيان بايد تقاضاي خود را به ضميمه‌ي طرح نمايشي وشيوه اجرايي مد نظر در قالب فرم مربوط ، حداكثر تا تاريخ يكم شهريور 87 به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

طرح هاي نمايشي پذيرفته شده تا دهم مهر ماه 87 اعلام خواهند شد وآثار متقاضي حضور در اين بخش نبايد قبلا اجراي عمومي داشته و يا در جشنواره‌ها حضور يافته باشند.

بازبيني نمايش گروه‌هايي كه طرح نمايشي آنها پذيرفته شده است از تاريخ 25 آذر 87 آغاز و تا دهم آذر 87 ادامه دارد و اسامي قطعي شركت كنندگان در اين بخش 29 آذر ماه سال جاري اعلام خواهد شد.

در اين بخش حداكثر 9 نمايش پذيرفته مي‌شود و ملاك اصلي در انتخاب آثار اين بخش ، گرايش‌هاي آموزشي، تجربي ، خلاقيت‌هاي نوين نمايشي، استفاده حداقل از امكانات صحنه و تكيه بر جوهر اجرايي نمايش خواهد بود.

اجراي عمومي آثار پذيرفته شده در اين بخش ، منوط به بررسي وتاييد شوراهاي انتخاب آثار تالارهاي نمايشي خواهد بود و به گروه‌هاي راه‌يافته به اين بخش غير رقابتي حداكثر تا سقف 30 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره) به منظور آماده سازي اجرا پرداخت خواهد شد و در صورت پذيرش اثر براي اجراي عمومي ، مبلغ كمك هزينه به عنوان قسط اول تلقي خواهد شد.

**نمايش‌هاي بخش تئاتر خياباني جشنواره بيست و هفتم فجر براساس برگزيدگان جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان و آثار ويژه انقلاب اسلامي انتخاب مي‌شود كه متقاضيان حضور در بخش ويژه انقلاب اسلامي بايد تقاضاي حضور خود را به ضميمه طرح نمايشي در قالب فرم مربوط ،حداكثر تا يكم شهريور ماه سال جاري به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند و طرح هاي پذيرفته شده تا پنجم مهرماه اعلام خواهند شد.

ديدن و انتخاب نمايش‌هايي كه طرح نمايشي آنها پذيرفته شده است از بيستم آذر شروع و تا سي‌ام همين ماه ادامه دارد و اسامي قطعي شركت كنندگان در اين بخش تا دهم دي ماه اعلام خواهند شد.

حداكثر آثار پذيرفته شده در دو بخش فوق 30 اثر( 15 اثر از جشنواره تئاتر خياباني مريوان ون 15 اثر از بخش مسابقه ) نمايشي خواهد بود بود و به گروه‌هاي راه يافته به اين بخش تا سقف 8 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره) پرداخت مي‌شود.

نمايش‌هاي بخش ويژه انقلاب اسلامي به صورت رقابتي برگزار خواهد شد.

ملاك اصلي در انتخاب آثار اين بخش، توفيق اجرا در برقراري ارتباط با مخاطب، استفاده بهينه از فضاي اجرا، استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي نمايشي تئاتر خياباني، بهره گيري حداقلي از امكانات و ارزشمندي پيام اثر با تكيه بر مولفه‌هاي اخلاقي، اجتماعي و فرهنگي خواهد بود.

** بخش ويژه تئاتر ملل امسال با رويكرد «تئاتر كشورهاي اسلامي» برگزار مي‌شود و اجراي 5 نمايش از كشورهاي اسلامي با رويكرد تئاتر سنتي و اشكال مدرن براي اين بخش پيش بيني شده است.

اين بخش مختص گروه‌هاي تئاتر كشورهاي اسلامي (به جز ايران) است و متقاضيان حضور بايد تقاضاي خود را در قالب فرم مربوط، حداكثر تا سي و يكم شهريور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

انتخاب آثار متقاضي حضور در اين بخش از طريق ديدن فيلم اجرا يا ديدن اجراي زنده نمايش‌ها انجام خواهد شد و آخرين مهلت ارسال فيلم اجرا يا ارايه درخواست براي ديدن اجراي زنده آثار، تا سي‌و يك مهر ماه است.

منتخبان اين بخش در تاريخ 20 آبان اعلام خواهد شد و هر گروه منتخب ، چهار اجرا در دو روز خواهد داشت.

**بخش مسابقه بين‌المللي تئاتر نيز با هدف ايجاد زمينه‌هاي تعامل فرهنگي بين گروه‌هاي تئاتر داخلي و خارجي و نيز ارايه الگوهاي شايسته تئاتري براي هنرمندان جوان برگزار مي‌ شود و موضوعاتي چون پرداختن به مسايل اجتماعي به منظور تحكيم بنياد خانواده، توجه به متون كهن فارسي به ويژه شاهنامه فردوسي ، انعكاس ارزشهاي متعالي در تاريخ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و آثار اقتباسي و ترجمه هاي بديع براي آشنايي هنرمندان تئاتر كشور با آثار نمايشي ارزشمند دنيا در اولويت انتخاب اين بخش قرار دارند.

متقاضيان حضور در اين بخش بايد تقاضاي حضور خود را در قالب فرم مربوط، همراه با سه نسخه از نمايشنامه مورد نظر، حداكثر دوم شهريور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند و نتيجه بررسي متون اين بخش دهم مهر ماه اعلام خواهد شد.

ديدن وانتخاب نمايش‌ گروه‌هايي كه متن آن‌ها تصويب شده است از پانزدهم تا سي‌ام آذر ماه انجام خواهد شد و اسامي قطعي شركت كنندگان اين بخش دهم دي ماه اعلام خواهد شد.

ظرفيت پذيرش آثار در اين بخش، حداكثر 6 نمايش خواهند بود و به گروه‌هاي راه‌يافته به اين بخش ، حداكثرتا سقف 60 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب، بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره پرداخت خواهد شد.

اين بخش نيز به صورت رقابتي برگزار مي‌شود و پذيرفته شدگان براي اجراي عمومي مورد حمايت قرار خواهند گرفت و در صورت قرارداد براي اجراي عمومي ، مبلغ كمك هزينه به عنوان قسط اول تلقي خواهد شد.

**در بخش نمايش‌هاي راديويي و تلويزيوني ، تمام آثار نمايشي راديويي و تلويزيوني با موضوع تاريخ و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون (1357 تا 1387 ) از طريق يكي از شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني پخش شده باشند ، مي توانند متقاضي حضور در اين بخش از جشنواره باشند.

متقاضيان حضور در اين بخش بايد طي نامه رسمي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، تاييديه زمان پخش و مجوز اين سازمان براي حضور اثر در جشنواره را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

آثار متقاضي حضور در اين بخش بايد حداكثر تا تاريخ پانزدهم مهر در سه نسخه به صورت CD يا DVD همراه با فرم و تاييديه ياد شده به دبيرخانه جشنواره برسد.

آثار متقاضي پذيرفته شده ، حداكثر تا تاريخ دهم آذر اعلام خواهند شد و به گروه‌هاي نمايش راديويي راه يافته به اين بخش حداكثر تا سقف 15 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه جشنواره) پرداخت خواهد شد.

اين بخش نيز به صورت رقابتي برگزار مي‌شود و ظرفيت پذيرش آثار در اين بخش ، حداكثر 18 اثر خواهد بود.

**بخش چشم انداز تئاتر ايران در سال 1388نيز با هدف ارايه توليدات جديد تئاتر ايران و تامين نياز اجراي عمومي تئاتر كشور در سال آتي، برپا مي‌شود.

در اين بخش صرفا نمايشنامه‌هاي ايراني ، پذيرفته مي‌شود كه قبلا هيچ‌گونه اجرايي در تهران و ساير شهرهاي كشور نداشته‌اند.

در اين بخش موضوعات اجتماعي در راستاي ميراث گرانقدر ديني و ملي كشور ، ويژگي هاي فرهنگي ، اقليمي و بومي ، توجه به دنياي معنوي انسان معاصر در اولويت خواهند بود.

متقاضيان حضور در اين بخش بايد همراه با فرم پر شده مربوط، سه نسخه از متن نمايشنامه مورد نظر خود را حداكثر تا سي‌ام شهريور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

نتيجه بررسي متون اين بخش در تاريخ 30 مهر ماه اعلام خواهد شد.

ديدن وانتخاب نمايش‌هايي كه متن آنها پذيرفته شده است از تاريخ 15 آذر تا 30 ‌ام همين ماه انجام خواهد شد.

اسامي قطعي شركت كنندگان در اين بخش حداكثرتاريخ 15 دي ماه اعلام خواهد شد و حداكثر ظرفيت پذيرش در اين بخش 18 (تهران وشهرستان) نمايش خواهد بود.

راه يافتگان نهايي به اين بخش كه به صورت غير رقابتي برگزار مي‌شود، در اولويت اجرا براي سال 1388 قرار مي‌گيرند و به گروه‌هاي راه يافته به اين بخش، حداكثر تا سقف 60 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطاي كمك هزينه) پرداخت خواهد شد.

در صورت عقد قرارداد براي اجراي عمومي، مبلغ كمك هزينه به عنوان قسط اول تلقي خواهد شد.

**در بخش توليد نمايشنامه و نمايشنامه‌خواني توجه به ميراث گرانقدر ديني وملي كشور در راستاي استحكام تئاتر ملي ، توجه به ويژگيهاي فرهنگي ، اقليمي و بومي و توجه به دنياي معنوي معاصر از جمله اولويتهاي اين بخش است.

آثار متقاضي حضور در اين بخش نبايد قبلا به چاپ رسيده و يا توسط گروه‌هاي داخلي و خارجي اجرا شده باشند.

متقاضيان حضور در اين بخش بايد سه نسخه از نمايشنامه خود را همراه با فرم تكميل شده مربوط ، حداكثر تا تاريخ 31 شهريور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

نمايشنامه‌ها بايد به صورت تايپ شده در برنامه Word و بر روي CD ارسال شوند و اسامي نمايشنامه‌هاي برگزيده يكم آبان اعلام خواهند شد.

نمايشنامه‌هاي برگزيده از سوي انتشارات نمايش به چاپ خواهند رسيد و حداكثر تا سقف 20 ميليون ريال (به تشخيص هيات داوران) به نويسنده هر نمايشنامه پرداخت خواهد شد و نمايشنامه‌هاي برگزيده براي اولين بار در طول برگزاري جشنواره ، مورد خوانش قرار مي‌گيرند و به گروه‌هاي نمايشي كه متون اين بخش را خوانش كنند، حداكثر تا سقف 15 ميليون ريال (به تشخيص هيات داوران) پرداخت خواهد شد.

اين بخش هم به صورت غير رقابتي و با ظرفيت حداكثر 9 اثر برگزار خواهد شد.

**بخش پژوهش نيز امسال با موضوع « موسيقي ، گرافيك و عكاسي در تئاتر» برگزار مي‌شود.

تحقيقات شركت كننده در اين بخش نبايد قبلا چاپ شده و يا در سمينارهاي علمي داخلي و بين‌المللي ارايه شده باشند و محدوديتي در حجم پژوهش وجود ندارد ، اما رعايت استانداردهاي تحقيقات علمي در نگارش و پذيرش پژوهش‌ها نقش اساسي خواهد داشت.

پژوهش‌هاي برگزيده به صورت مجموعه‌اي مستقل توسط انتشارات نمايش به چاپ خواهند رسيد و مهلت ارسال پژوهش‌ها همراه با فرم مربوط، حداكثر تا دهم آبان ماه است و اسامي پژوهش‌هاي برگزيده تا دهم آذراعلام خواهند شد.

آثار تحقيقاتي مورد نظر بايد در سه نسخه به صورت تايپ شده در برنامه Word و بر روي CD همراه با پرينت به دبيرخانه جشنواره تحويل شوند.

به پژوهش‌هاي راه يافته به اين بخش كه غير رقابتي است، تا سقف20 ميليون ريال (به تشخيص كميته انتخاب) كمك هزينه تحقيق پرداخت خواهد شد.

**بخش كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي و بين‌المللي جشنواره بيست و هفتم ، گروه‌هاي نمايشي بين‌المللي شركت كننده در دو بخش مسابقه بين‌الملل و تئاتر بين‌الملل ، كارگاه‌هاي آموزشي خود را در ايام جشنواره ارايه خواهند داد.

همچنين كارشناسان خارجي نيز در حوزه‌هاي مختلف ، طبق روال سال هاي گذشته ، نشست‌هاي آموزشي را براي علاقه مندان برگزار خواهند كرد و شيوه و زمان ثبت نام از متقاضيان، پيش از آغاز جشنواره اعلام خواهد شد.

**و در بخش جنبي جشنواره بيست و هفتم نيز شامل نمايشگاه عكس و پوستر و برنامه‌ي همگرايي مراكز تئاتر مي‌شود.

در بخش نمايشگاه عكس و پوستر تئاتر، متقاضيان مي توانند تا سقف سه اثر در اين بخش حضور يابند و بايد آثار خود را تا سي‌ام مهرماه ارائه دهند و آثار نهايي تا سي‌ام آبان اعلام مي‌شود و اين بخش به شكل رقابتي خواهد بود .

محدوده زماني مد نظر براي آثاري كه در اين بخش پذيرش مي شوند ، دهه سوم انقلاب ( مهر ماه 1377 تا مهرماه 1378) خواهد بود و ذكر نام نمايش ، نويسنده ، كارگردان ، تاريخ و محل اجرا در پشت آثار به همراه برچسب ضروري است.

ستاد برگزاري جشنواره در كنار نمايشگاه آثار ايراني، پوسترهاي منتخب جشنواره و اجراهاي بين المللي را عرضه خواهد كرد.

در بخش همگرايي مراكز تئاتر، ستاد برگزاري جشنواره در نظر دارد بنا به تمايل و همكاري سازمان هاي علمي و فرهنگي رپرتوار آثار منتخب هر كدام از بخش هاي زير را همزمان با برگزاري جشنواره در محل منتخب هر يك از نهادها فراهم كند.

منتخبان دانش آموزي براي اجرا در تالارهاي نمايشي وابسته به آموزش و پرورش، منتخبان دانشجويي براي اجرا در پلاتوها و تالارهاي نمايشي مربوط و منتخبان نيروهاي مسلح براي اجرا در مراكز وابسته در اين برنامه قرار مي‌گيرند.

مراكز بايد تا تاريخ يكم دي ماه تفاهم‌نامه‌هاي لازم را با ستاد جشنواره انجام داده و درباره زمان ، مكان و تعداد اجراها به تفاهم لازم دست يابند.

ستاد برگزاري جشنواره بخشي از اجراهاي گروه‌هاي خياباني را براي مراكز بهزيستي، كارخانجات و سازمان هاي عمومي ديگر در نظر خواهد گرفت.

به گزارش ايسنا، بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر از 2 تا 11 بهمن 1387 در تهران و ساير مراكز استان‌ها برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن