تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816701782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني:تقويت رقابت بين تعاونيها در دستور كار وزارت تعاون قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: لاريجاني:تقويت رقابت بين تعاونيها در دستور كار وزارت تعاون قرار گيرد
علي لاريجاني رئيس مجلس با اشاره به اينكه با وجود همه تلاشها از وزارت تعاون فعاليت تعاونيها هنوز به شكل مطلوب درنيامده است گفت : بايد براي تقويت تعاونيها بستر رقابت بين آنان از سوي وزارت تعاون فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، علي لاريجاني در همايش تعاون و انديشه هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي كه پيش از ظهر امروز در سالن همايشهاي سازمان صدا و سيما برگزار شد تعاون را از ابتكارات شهيد بهشتي عنوان كرد و يادآور شد : بين بزرگاني كه چه از بخش تصنيفي و چه از بخش تاليفي قانون اساسي نقش داشتند شهيد بهشتي براي بخش تعاون مجاهدت بسيار كرده به نحوي كه در دو اصل 43 و 44 قانون اساسي نظريه تعاوني تعبيه و به عنوان يكي از اركان اقتصادي كشور محسوب شد.

وي با اشاره به اصل 43 قانون اساسي كه به فلسفه كار تعاوني پرداخته بيان داشت : طبق اين اصل براي كساني كه استعداد كار دارند اما امكانات مالي آن را ندارند تعاونيها بستر لازم را براي فعاليت اين دست افراد فراهم مي كنند ضمن اينكه هدف ديگر از تشكيل تعاونيها جلوگيري از تكاثر ثروت است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تعاوني و گسترش آن در سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه و سياستهاي ابلاغي اصل 44 مورد تاكيد قرار گرفته يادآور شد : در زمان بحث پيرامون سياستهاي كلي در مجمع تشخيص مصلحت نظام يك مفهومي به تعاوني داده شد و بر اساس آن شركتهاي سهامي عام تعاوني محسوب شدند كه اين مي تواند يك كمكي به تعاوني باشد.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه يك سئوال محوري در رابطه با تعاوني يا شركتهاي سهامي عام وجود دارد اظهار داشت : سئوال اساسي اين است كه تعاوني در اقتصاد هدف است وسيله يعني يك منزله دائمي به شمار مي رود يا يك توقفگاه و در اين رابطه بايد گفت كه تعاوني از قانون اساسي گاهي هدف است و گاهي وسيله يعني اگر تعاوني بستر ساز كار براي افرادي باشد كه آموزش نديده اند و امكانات اوليه كار ندارند يك وسيله محسوب مي شود اما در برخي مواقع تعاوني بعد از عبور دادن افرادي كه قابليت كار و فعاليت ندارند مي تواند فعاليت مسترم و دائمي داشته باشد. مانند تعاونيهاي توزيع يا مسكن كه قصد آنها رقابت اقتصادي نيست بلكه ايجاد امكانات براي مجموعه هاي عضو است كه در اين صورت تعاوني يك هدف خواهد بود چون ماندگاري دارد.

لاريجاني در ادامه با اشاره به نظريه ارزش اضافي كه از نظريات اقتصادي شهيد بهشتي است نظريه تعاون را برآمده از تئوري ارزش اضافي دانست و تاكيد كرد : طبق نظريه ارزش اضافي سود به وسايل توليد تعلق مي گيرد نه به سرمايه و در تعاوني هم به همين صورت است يعني سود به سرمايه در گردش نمي رسد بلكه به نيروي انساني خلاق كه امكان كار و فعاليت ندارد تعلق مي گيرد.

رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه در نظام سرمايه داري به دليل تكاثر ثروت آسيبهايي مانند شكاف طبقاتي ايجاد مي شود علت پرداختن نظامهاي سرمايه داري به تعاون را حل مشكلات ناشي از آن شكافهاي اجتماعي عنوان كرد و يادآور شد : در واقع در نظام سرمايه داري تعاوني نقش تعديل كننده اجتماعي دارد در حالي كه در انديشه شهيد بهشتي تعاوني تعديل كننده اقتصادي به شمار مي رود.

وي با بيان اينكه فربه تر شدن وزارت تعاون به رشد تعاوني كمك نمي كند اظهار داشت : علت اينكه تا كنون در بحث تعاوني رشد دائمي نداشه ايم اين است كه رقابت در اين بحث مغفول مانده و هر مكانيسمي كه رقابت را از بين ببرد پايدار نخواهد بود.

لاريجاني همخوان بودن رقابت با فطرت و اساسي بودن اين عنصر را در موضوع عدالت 2 علت اصلي براي اصل بودن رقابت در تعاونيها برشمرد و تاكيد كرد : رقابت با فطرت انساني سازگار است و مبارزه با امر فطري وجاهت ندارد چون انسانها با رقابت احساس تداوم حيات مي يابند و علاوه بر اين طبق تئوريهاي اسلامي در كشوري كه رقابت نباشد عادلانه حركت انجام نمي شود و اگر مدينه عادلانه را در عدالت مي دانيم يك ركن اصلي اين بحث رقابت است.

رئيس مجلس با ابراز عقيده به اينكه اگر جلوي رقابت تعاونيها گرفته شود تعاونيها دچار خود شكني مي شوند به مسئولان وزارت تعاون توصيه كرد كه اين وزارتخانه بعد از بستر سازي اوليه براي ورود افراد مستعد كه امكان كار ندارند يك مرحله تكميلي را داشته باشد و به تعاونيها كمك كنند تا وارد رقابت شوند.

لاريجاني در ادامه با اشاره به سياستهاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه تعاون بايد 25 درصد حركت اقتصادي در كشور را در بر بگيرد بيان داشت : براي محقق شدن اين هدف بايد نگاه عميق و ريشه اي به تعاون داشت و يك طراحي جديد در اين باره مورد نياز است اما در مجموع بايد علاوه بر زمينه سازي مقدماتي براي ورود افراد به تعاونيها زمينه پرش و ورود آنان به بخش رقابت فراهم شود در غير اين صورت اقبال به تعاونيها كم مي شود.

لاريجاني در ابتداي سخنان خود نيز با اشاره به نزديكي سالروز هفت تير و شهادت 72 نفر از مسئولان نظام گفت : فاجعه هفتم تير تنها يك فاجعه انساني نبود بلكه ترور فكر در آن نهفته بود و بازخواني حوادث آن دوران نشان مي دهد تلاش زيادي در خارج و در نااهلان داخل وجود داشت تا جريان فكري شهيد بهشتي منزوي شود و شما به خاطر داريد كه چه پيرايه ها و چه سخنان ناروايي به ايشان نسبت دادند.

رئيس مجس اعتقاد شهيد بهشتي را به ايجاد تشكيلات منظم در بين مسئولان نظام كم نظير خواند و اضافه كرد : فكر شهيد بهشتي مي توانست يك راه برون رفت براي برخي بن بستها در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي باشد و به همين دليل برخي تلاش كردند ابتدا شخصيتهايي مانند شهيد بهشتي و شهيد مطهري را منزوي كنند و از قبل از انقلاب برخي كه ذهن كهنه اي داشتند تلاش مي كردند مسئولان آن زمان را كه از فعاليتهاي سياسي، فكري فعال بودند و موتور محرك جامه محسوب مي شدند مورد ترور قرار دهند.

لاريجاني گفت : علت بيروني ماجرا اين بود كه حريف نسبت به ظرفيتهاي فكري ايران محاسبات وگمانه زنيهايي داشت و به اين جمع بندي رسيده بود كه اگر فكر افرادي همچون بهشتي در صحنه ايران وجود داشته باشد به زودي تاثيرات اين فكر به دنياي اسلام وارد خواهد شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد: اگر بخواهيم از حادثه هفتم تير ماه پند بگيريم، پند اين است كه خودمان و تاريخ تمدن و ظرفيتهاي خودمان را بشناسيم.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن