تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805703030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشكيل كميسيون ويژه اي براي كارشناسي ديدگاه هاي اقتصادي دولت؛ لاريجاني: در تفكر شهيد بهشتي سود بايد به توليد تعلق گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تشكيل كميسيون ويژه اي براي كارشناسي ديدگاه هاي اقتصادي دولت؛ لاريجاني: در تفكر شهيد بهشتي سود بايد به توليد تعلق گيرد


------------

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در تفكر شهيد بهشتي، سود يا ارزش اضافي بايد به وسايل توليد اعم از نيروي انساني يا ماشين تعلق گيرد نه به سرمايه در گردش.

بر اساس اين گزارش، علي لاريجاني در همايش تعاون و انديشه هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي در مركز همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما افزود: نظام هاي سرمايه داري در گذشته به دليل اصل قرار دادن تكاثر سرمايه يا همان ثروت اندوزي، دچار ضايعات اجتماعي ناشي از ثروت اندوزي شدند ولي به سرعت براي برون رفت از چنين مشكلي، به بحث تعاون توجه كردند تا با شكاف در طبقات اجتماعي مواجه نشوند؛ يعني جامعه به دو قطب ثروتمند و فقير مطلق تبديل نشود.

وي ادامه داد: در تفكر اقتصادي شهيد بهشتي نيز تعاوني نقش ممتازي داشت و ايشان در تدوين قانون اساسي نيز بحث تعاوني را وارد كرد و نقش اساسي در تدوين اصول 43 و 44 قانون اساسي درباره بخش تعاون در كشور داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنانش در همايش تعاون و انديشه هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي با تاكيد بر ضرورت ايجاد رقابت در اقتصاد براي رشد و توسعه كشور گفت: هر چند تعاون، هم در بخش توزيع و هم در بخش توليد، كارآيي دارد ولي تعاوني هاي توليدي هستند كه مي توانند در ايجاد رقابت در اقتصاد و توسعه كشور موثر باشند.

علي لاريجاني با اشاره به نقش تاثيرگذار وي در تعبيه بحث تعاون در قانون اساسي افزود: بهشتي مثل بسياري از ابداعات ديگري كه در كشور داشت مبدع بحث تعاوني در كشور بود.

وي با اشاره به اصول 43 و 44 قانون اساسي كه به بحث تعاوني و نقش آن در اقتصاد كشور پرداخته است، گفت: اين بحث با دو هدف در قانون اساسي گنجانده شده است: نخست جلوگيري از تكاثر ثروت و ديگري كمك به افرادي كه توانايي و استعداد دارند ولي امكان فعاليت اقتصادي را ندارند.

لاريجاني به حضورش در مجمع تشخيص مصلحت نظام هنگام تدوين سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و افزود: در اين سياست ها نيز انبساط مفهومي به موضوع تعاون داده شده است و در افق ديدگاه تعيين شده كه بخش تعاون 25 درصد سهم اقتصاد كشور را در اختيار داشته باشد و براي اينكه به تعاوني ها كمك شود، شركت هاي سهامي عام نيز در رديف تعاون ديده شده اند.

وي در ادامه سخنانش گفت: سوال محوري كه درباره بحث تعاون وجود دارد اين است كه آيا تعاوني در اقتصاد ما هدف است يا وسيله، منزلگاه دائم است يا توقفگاه.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال گفت: با دو هدفي كه بحث تعاون در قانون اساسي براساس آنها تعبيه شده است مي توان گفت تعاوني گاه هدف است و گاه وسيله؛ نكته مهم اينجاست كه بدانيم تعاوني كي قرار است در يكي از اين نقش ها ايفاي وظيفه كند تا امكانات متناسب را تدارك ببينيم.

لاريجاني ادامه داد: بعضي از اشكال تعاوني مثل تعاوني هاي توزيع يا مسكن اصولا با هدف ايجاد امكانات لازم براي رفع نيازها ايجاد مي شوند و نمي توانند تامين كننده هدف ايجاد رقابت باشند؛ بنابراين، اين نوع تعاوني ها با در نظر گرفتن ضرورت هاي ايجاد شدنشان نمي توانند به عنوان هدف بخش تعاون در نظر گرفته شوند و نوعي توقفگاه و وسيله هستند.

رئيس مجلس با تبيين ضرورت ايجاد رقابت در اقتصاد كشور گفت: تا اقتصاد كشور رقابتي نشود نمي توان به پيشرفت و توسعه اقتصادي اميدوار بود و البته يكي از راه هاي ايجاد رقابت اقتصادي استفاده از ظرفيت بخش تعاون است؛ در اينجاست كه تعاوني هدف و منزلگاه در نظر گرفته مي شود.

وي با اشاره به اينكه تعاون به معناي عام آن در سنت ايراني اسلامي از گذشته وجود داشته است، گفت: اين معناي تعاون براي كمك به همسايه يا همكاري در برداشت محصول هرچند در جاي خود ارزشمند است، ولي مقصود از تعاون سازمان يافته در سياست و اقتصاد امروز نيست.

لاريجاني گفت: وقتي به كارنامه وزارت تعاون و تعاوني ها نگاه مي كنيم رشد برخي تعاوني هاي وسيله اي مثل تعاوني هاي توزيع و مسكن خوب بوده است ولي در حوزه تعاوني هاي هدف مثل تعاوني هاي كشاورزي رشد چنداني نداشته ايم؛ اين مشكل ماهوي است و شكلي نيست.

وي ادامه داد: شركت هاي سهامي عام هم از آن جهت كه نقشي در ايجاد رقابت ندارند و حتي از بين برنده رقابت هستند، علاج اقتصاد رقابتي نيستند و هيچ مشاركتي هم در توليد ندارند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به دو دليل رقابت در اقتصاد بايد براي ما اصل باشد: نخست اينكه رقابت با فطرت انساني سازگار است و بنابراين نبايد با يك موضوع فطري در تقابل بود و دوم اينكه رقابت عنصر اساسي در عدالت است؛ در نظريه اقتصاد اسلامي هم اگر رقابت را برداريم ديگر عدالت وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه انسان ها استعدادهاي مختلفي دارند، گفت: در مدينه عادله بايد طوري بسترسازي شود كه امور فطري بالفعل شوند و راهي جز رقابت وجود ندارد.

لاريجاني افزود: هر جا تعاوني ها در ايفاي وظايفشان نوسان داشته باشند بايد ببينيم نسبتشان با بحث رقابت چيست؛ هر جا كه تعاوني ها جلو رقابت را بگيرند نوعي خودشكني كرده اند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به دست اندركاران بخش تعاون حاضر در اين همايش گفت: توصيه مي كنم نگاهي دوباره به اين مقوله داشته باشيم، هم از نظر تقنيني و هم از نظر اجرايي.

وي افزود: تعاوني ها نخست بايد زمينه هاي آموزش را براي افرادي كه امكانات مالي و آموزشي ندارند ايجاد، و سپس با زمينه سازي، آنها را وارد عرصه رقابت كنند تا آماده جهش شوند و در تعاوني ها نبايد جلو اين افراد گرفته شود.

لاريجاني گفت: در بحث قانونگذاري هم بايد با ديد تساهل و تسامح نگاه كرد و نبايد با سازوكارهاي بسته كاري كنيم كه تعاونگران از اين عرضه رانده شوند؛ بايد شرايط سخت را آسان كرد تا رقابت شكل بگيرد و توليد شكوفا شود.

رئيس مجلس افزود: اگر مي خواهيد جايگاه درستي براي تعاون ترسيم كنيد بايد نگاه عميق تر و ريشه اي تري به تعاون داشته باشيد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه از نظر امريكايي ها و همراهانشان، ايران امروز در ترازي قرار دارد كه توازن منطقه را به لحاظ سياسي و فناوري به ضرر آنها بر هم زده است گفت: آنها تلاش مي كنند جلو ايران را بگيرند.

علي لاريجاني در ادامه سخنانش در همايش تعاون و انديشه هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي در آستانه سالگرد واقعه هفتم تير گفت: اين حادثه فقط يك فاجعه انساني نبود بلكه نوعي ترور فكر در آن مقطع زماني بود؛ بازخواني حوادث آن زمان نشان مي دهد دسيسه هاي بسياري وجود داشت براي اينكه جريان فكري كه شخصيت محوري آن دكتر بهشتي بود منزوي شود.

وي افزود: در بين كساني كه در صدر انقلاب رهبري اين جريان فكري را به عهده داشتند كمتر كسي را مي شناسيم كه به اندازه آيت الله دكتر بهشتي به تشكيلات منسجم اعتقاد داشته باشد و بهشتي قائمه كار در ايجاد يك تشكيلات منسجم بود.

لاريجاني گفت: در آن زمان، خيلي ها حتي هم لباس هاي او با تفكراتش به انحاي گوناگون مخالفت مي كردند و حتي پيرايه هاي ديگري به او مي بستند كه ظلم مجسم بود.

وي افزود: دليل اصلي اين مخالفت ها با بهشتي هم اين بود كه مي دانستند فكر بهشتي مي تواند راهي براي برون رفت از بن بست هاي ديني، سياسي و اقتصادي باشد ولي به هرحال استقامت و پايداري بهشتي و همرزمانش همه اين تهاجمات را خنثي مي كرد.

لاريجاني گفت: بسياري افراد همزمان بهشتي كه تفكرات نو و تراوشات فكري نداشتند و بالعكس ذهن هاي كهنه داشتند سال ها در آرامش زندگي كردند بدون اينكه هيچ مطلب ارزشمندي به تفكرات ديني اضافه كنند ولي رهبران فكري صدر انقلاب مثل شهيد بهشتي، شهيد مطهري، آيت الله خامنه اي و آيت الله هاشمي رفسنجاني موتور محرك جامعه بودند و البته همه شان در تيررس اين ترور فكري قرار گرفتند.

وي با بيان اينكه ايرانيان هميشه پشتوانه تمدني قوي داشته و مردماني اصيل بوده اند افزود: البته من نمي خواهم فقط به گذشته ايرانيان تفاخر كنم امروز هم ايرانيان هم از نظر تاملات اسلامي و هم در حوزه هاي فناوري پيشرو هستند.

لاريجاني ادامه داد: امروز مي گويند ايران در ترازي قرار گرفته است كه توازن منطقه را به لحاظ سياسي و فناوري بر هم زده است و در جلسات و مذاكرات خصوصي مكررا به آن اشاره مي كنند البته گاهي هم نمي توانند خودداري كنند و در مجامع بين المللي مي گويند.

وي به كنفرانس چندي پيش در بحرين اشاره كرد و گفت: موضوع اصلي سخنراني يك وزير امريكايي در اين كنفرانس اين بود كه چون ايران توازن منطقه را بر هم زده است بايد چند جانبه گرايي را در منطقه تصويب كنيم.

لاريجاني گفت: در حالي امريكايي ها از لزوم چند جانبه گرايي در منطقه خاورميانه سخن مي گويند كه خودشان سال هاست مدعي يكجانبه گرايي هستند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: محاسبه آنها اين است كه ملت ايران از ظرفيت خوبي براي جهش و تحرك برخوردار است و سرمايه هاي خوبي هم دارد و چرخه ميان ايرانيان با رفت و آمد مسئولان تغيير زيادي نمي كند چون مردم خودشان بر سرنوشتشان مسلط هستند؛ براي همين هم مي خواهند جلو ايراني ها را بگيرند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه همايش تعاون و انديشه هاي اقتصادي شهيد دكتر بهشتي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره نتايج نخستين نشست مشترك مجلس هشتم با دولت گفت: نفس نشست مشترك دولت و مجلس و حضور اعضاي هيئت دولت در خانه ملت، نشان دهنده اين است كه مجلس هشتم نوعي تعامل سازنده و موثر با دولت را پيگيري مي كند.

علي لاريجاني افزود: موضوعات مهمي در جلسه ديشب مطرح شد كه رئيس جمهور و دوستانش توضيحاتي درباره ديدگاه هايشان در باب شرايط اقتصادي كشور و نگاهشان براي بهبود وضع و طرح هايي كه در نظر دارند ارائه كردند.

وي ادامه داد: برخي از نمايندگان هم درباره نقد و بررسي اين ديدگاه نظر دادند و برخي كاستي ها را برشمردند؛ در مجموع توصيه اي كه مجلس شوراي اسلامي درباره موضوعات و راه حل هاي مطرح شده داشت اين بود كه نخست در اين زمينه با متانت حركت شود و تعجيل نشود و ديگر اينكه در اين موضوع در ابعاد مختلف، كارشناسي لازم انجام گيرد و پس از ديدن ابعاد و مولفه هاي مختلف آن در صحنه اجتماع تحقق پيدا كند، به اين علت كه هم بسترسازي اين امر مستلزم كاوش عميق است و هم به عزم ملي نياز دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه نمايندگان نظرهاي متفاوت و متعددي در اين زمينه داشتند گفت: در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه كميسيون ويژه اي در مجلس به وجود آيد تا ديدگاه هاي دولت در اين زمينه را كارشناسي دقيق كند، اسناد و مدارك ارائه، و با حضور نخبگان در مجلس، ابعاد مختلف اين طرح واكاوي شود.

لاريجاني با اشاره به اينكه فرصت كافي براي اجراي اين تصميم وجود دارد گفت: يا از تلفيق چند كميسيون يك كميسيون به وجود خواهيم آورد يا يك كميسيون ويژه براي اين كار در نظر مي گيريم تا اسناد و مدارك اين بحث ها مطرح شود و بررسي دقيقي در مجلس صورت گيرد .

وي درتوضيح ضرورت كارشناسي بيشتر مجلس گفت: طرحي كه ديشب مطرح شد نماي اوليه موضوع در مجلس بود و مجال كافي براي بررسي آن در مجلس وجود نداشت، ضمن اينكه براي بررسي آن نياز به اسناد و مدارك پشتيبان است.

رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس اين طرح را پيگيري خواهد كرد افزود: اگر اين طرح نياز به اصلاح داشته باشد نظرهاي اصلاحي را به دولت خواهيم داد و اگر بعضي جاها هم احتياج به قانون داشته باشد قانون لازم را در نظر خواهيم گرفت.

وي در پاسخ به سوالي درباره نگاه عميق و ريشه اي به تعاوني ها گفت: اگر در كارنامه تعاوني ها نگاه كنيم برخي تعاوني ها مثل تعاوني هاي توزيع يا تعاوني هاي مسكن موفق هستند، البته به نظر من دليل موفقيت در چنين تعاوني هايي اين است كه بحث رقابت در اين تعاوني ها مطرح نيست، بحث اصلي در آنها تامين نيازهاي اوليه است .

لاريجاني با اشاره به اينكه در برخي تعاوني ها از جمله تعاوني هاي توليد و كشاورزي موضوع اصلي رقابت است افزود: اين گونه تعاوني ها گسترش چنداني نيافته اند و گويا نقصاني درباره آنها وجود دارد.

وي ادامه داد: به نظر من ريشه اين نقصان در اين است كه افراد در اين حوزه ها براي رفع نياز هاي اوليه كار نمي كنند بلكه مي خواهند آموزش ببينند، حرفه ياد بگيرند، وارد رقابت شوند و سود بيشتر ببرند؛ به همين دليل بايد سازو كار تعاوني ها طوري باشد كه اين افراد را آموزش دهد و وارد حوزه فعاليت اقتصادي كند، وزارت تعاون تسهيلات بدهد كه اينها وارد رقابت درچرخه توليد شوند؛ اگر اين طور باشد انگيزه كار تعاوني بيشتر مي شود، در غير اين صورت نقايصي به وجود مي آيد.

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا مجلس هشتم برنامه اي براي گسترش بخش تعاون دارد يا نه گفت: مجلس علاقه دارد كه بخش تعاون با رويكرد سالم و متناسب با شرايط اقتصادي كشور گسترش پيدا كند ولي اين امر به اهتمام مسئولان اين وزارتخانه مربوط است.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا رئيس جمهور زمان معرفي وزراي پيشنهادي اقتصاد و كشور را تعيين كرده است يا نه گفت: هنوز مهلت سه ماهه دولت براي معرفي وزرا پايان نيافته است.

خبرنگاري پرسيد: آيا در جلسه ديشب زمان دقيق اجراي طرح تحول بزرگ اقتصادي در كشور مشخص شد يا به بررسي هاي بيشتر موكول شد؟

لاريجاني پاسخ داد: زمان دقيق آن مشخص نيست و آنچه گفته شده است امشب اعلام مي شود بحث اوليه رئيس جمهور است كه مي شنويد، اما اينكه اين طرح درون دالان كارشناسي و تعامل با مجلس و نخبگان ديگر كي اجرايي خواهد شد هنوز مشخص نيست .

لاريجاني در پاسخ به خبرنگاري كه با اصرار پرسيد پيش بيني زمان اجراي آن ممكن است يا نه گفت: وقتي اسناد كارشناسي را ارائه كنند و ما ببينيم عقبه كارشناسي اين طرح چقدر دقيق بوده است مي توان سرعت بررسي را اندازه گيري كرد.

خبرنگاري به اعتراضات ديروز نمايندگان درباره تركيب برخي كميسيون ها اشاره كرد و پرسيد: آيا امكان تجديد نظر در تركيب كميسيون ها وجود دارد كه لاريجاني پاسخ داد: سازوكار كنوني آيين نامه اين اجازه را نمي دهد ولي اگر آيين نامه قدري در مجلس تغيير كند مي توان چنين كاري كرد.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن