تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804612472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرگذشت بهشت ایرانی ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > گردشگری  - به نوشته جام جم ،ایران هر سال 2 سهمیه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو دارد که بر همین اساس در تیر سال 1390 یک میراث طبیعی و یک اثر غیرمنقول را در یونسکو به ثبت جهانی خواهد رساند. باغ‌های ایرانی همان اثر غیرمنقول است که قرار است درجریان نشست سال آینده این سازمان به ثبت جهانی برسد. تهیه پرونده باغ‌های ایرانی حدود یک سال و نیم زمان برده است. در این پرونده، 9 باغ از 7 استان کشور معرفی شده‌اند که شامل ارم شیراز، عباس‌آباد بهشهر، فین کاشان، چهلستون اصفهان، شاهزاده ماهان کرمان، پاسارگاد، پهلوان‌پور یزد، دولت‌آباد یزد و اکبریه بیرجند می‌شود. پرونده ثبت جهانی باغ‌های ایرانی، مراحل کارشناسی در یونسکو را هم گذرانده است که قطعاً به عنوان سیزدهمین اثر میراث فرهنگی جهانی ایران ثبت می‌شود. به همین بهانه نگاهی به ویژگی‌ها و پیشینه باغ‌های ایرانی داریم. هزاران سال قبل اولین محل‌های سکونت کم و بیش ثابت در جاهایی به‌وجود آمدند که انسان‌های کوچنده شروع به کشت گیاهان کردند و تا وقت برداشت محصول مجبور به توقف در محل بودند. بنابراین اولین کشاورزان برخلاف پیشینیان خود مجبور به پذیرفتن یکجانشینی شدند. در نتیجه کشاورزی و استقرار دائمی که مقدمه احداث باغ و بوستان شدند، تغییری عمده در نحوه زندگی بشر پدید آورد و به نوعی انقلاب عظیم در دوره نوسنگی (دوره پایانی عصر حجر) به وقوع پیوست. پردیس یا همان بهشت خودمان ایرانیان قدیم از دوران باستان گونه‌های بسیاری از درختان، گل‌ها و سبزه‌ها را می‌شناختند و با گل پیوندی پایدار داشتند. به نحوی که حتی طبق افسانه‌های کهن، منوچهر‌پیشدادی را نخستین کسی می‌دانند که در جهان به احداث و آفرینش باغ و بوستان پرداخت. اقوام ایرانی با تجربه‌ای که در زمان دراز به دست آوردند، جوی‌ها و کانال‌های بسیاری از رودهای خروشان حفر می‌کردند و دشت‌های خشک را به کشتزار و درخت‌زارها تبدیل می‌نمودند. در زمانی دیگر آب‌یاب‌های متبحر به شیوه کندن کاریز و قنات‌ها پی بردند و در این فن، گوی مهارت و سبقت را از سایرین ستاندند و با این پیشرفت نه‌تنها پیرامون سراهایشان را مزین، بلکه گرداگرد ده و شهر و بیرون باروها را نیز با بوستان‌های دل‌انگیز پوشانیدند. با وجود این‌که دستیابی به سابقه‌ای روشن از باغ سازی ایران کار بسیار دشواری است، اما بی‌شک آغاز انتظام بخشی باغ‌ها در ایران و حتی جهان را باید در زمان هخامنشیان جستجو کرد، چراکه با توجه به قراین، ناحیه پارس که مقر فرمان‌رانی این شاهنشاهان بوده، باغ‌های مصفا و انبوه داشته است. باغ سلطنتی کوروش کبیر حدود قرن 6 قبل از میلاد با شبکه‌ای منظم و مسیری سنگفرش و آب‌روهای متعدد از نمونه‌های اولیه روی کار آمدن این پدیده در عالم است. پس از وی عموزاده‌اش داریوش اول، پایتخت بهاره‌اش، تخت‌جمشید را به جهت برپایی مراسم عید نوروز بر پا ساخت و آن را مستور از باغ‌های خرم گردانید. نقوش متعدد درختان سرو حجاری شده روی پلکان کاخش نیز بیانگر آنند که کاخ مزبور در محوطه‌های سبز پهناوری واقع شده بود و نوادگانش هم درخصوص پی‌ریزی مقرهای حکومتی‌شان از همان رویه جدشان پیروی کردند.چند سده بعد در دوران ساسانیان که خود را از سلاله هخامنشیان می‌دانستند، باغ‌سازی گسترش فراوانی می‌یابد و جایگاه والای طبیعت در تفکر زرتشت بویژه پرستش آب موجب گردیده، باغ قصرهایی از این دوره مانند تخت‌سلیمان در بستر طبیعی جذاب، همچون دریاچه مکان‌یابی گردند. باغ‌های دوره اسلامی پس از گسترش اسلام، شهرهای تاریخی همواره پذیرای حضور گسترده باغ در اشکال گوناگون خود بودند. با گرویدن ایرانیان به این دین، از همان سده‌های نخستین ترویج باغ‌سازی ایرانی تمام قلمروی استیلای اعراب را از شبه‌قاره هند تا اسپانیا فرا گرفت. به طوری که در این زمان باغ‌های گسترده‌ای با اقسامی چون سکونتگاهی، حکومتی، سکونتگاهی ـ حکومتی، میوه، باغ‌های واقع در کنار رودخانه‌ها و انواع دیگر شکل گرفتند. نحوه حضور و ظهور این پدیده در شهرها با ابعاد بسیار متفاوتی در زندگی مردم و حاکمان، از مقیاس حیاط کوچک‌ترین خانه‌ها تا مقیاس شهر ـ پایتخت‌های مشهور دوران بسیار مورد توجه واقع شد. به این سبب شکل‌گیری شهر‌ها از اهمیت خاصی برخوردار گشتند و نه‌تنها باغ‌ها از موقعیت شهری تاثیر پذیرفتند، بلکه شهر و مجموعه‌های شهری نیز تحت‌تاثیر باغ‌ها قرار گرفتند. در نتیجه معماری و شهرسازی در این حیطه الگویی بی‌نظیر و یگانه از باغ، معماری و شهر را در قالب شهر باغ به صورت گسترده‌ای ارائه دادند. این بدان خاطر بود که مجموعه نظام‌ها و ارکان‌های شکل‌دهنده در این قرون با رنگ و بوی جدید بروز یافتند و با مدد از آنچه از محیط در اختیار گرفتند و با در نظر داشتن اصول هندسه و هنجارهای معماری ایرانی در محدوده‌ای تعریف شده نمادی از بهشت برین را شکل بخشیدند. معماری مهم‌ترین ویژگی معماری پردیس‌ها و شهر باغ‌ها، انتظام چهار بخشی زمین بود که طرح کالبدی بسیار حساب شده‌ای را رقم زد. این طرح از اشکال مربع و مستطیل سود می‌جست و در پی آن کاربرد وسیع نوعی از باغ‌ها تحت عنوان چهارباغ به وقوع پیوست که طبق برخی نظرات، نتیجه ابعاد تمثیلی چهار نهر بهشتی در قرآن است. از نگاه علمی، پیشینه این نوع باغ‌ها به دوران کوروش هخامنشی (به دلیل خصایص کاخ و باغش) و حتی قبل‌تر می‌رسند. با استناد بر کاسه‌ای سفالین کشف شده از میان رودان (2000 سال قبل از میلاد) یا حتی درفش فلزی به دست آمده از شهداد کرمان از هزاره چهارم قبل از میلاد، شواهدی از استفاده از این هندسه در باغ‌های پیشین مشهود می‌گردند. این طراحی و معماری در گذر زمان آنچنان قوام یافت که 400 سال پیش به احداث شهر باغ اصفهان انجامید؛ مجموعه‌ای از معماری، طبیعت و انسان که اوج زیبایی‌شناسی در این عرصه است.201




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن