تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805711218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنها فقر حركتي دارند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آنها فقر حركتي دارند


اين روزها ارتباط مستقيم ذهن و جسم، واقعيت انكارناپذيري است كه روان شناسان و پزشكان، هر دو بر آن تاكيد دارند. با اين حال، بدن‌هاي كم طاقت و رنجور نيمي از دنياي امروز، چشم انداز بدي را براي سال هاي آينده ترسيم مي‌كند. خميدگي و خمودگي «فقرحركتي» زنان و دختران همزاد تاريخي آنها است! معضلي كه در تمام مراحل رشدي دختران، از كودكي گرفته تا بلوغ و ميانسالي پا به پاي آنها رشد مي‌كند و مشكل مي‌تراشد و حالا، رفته رفته تبديل مي‌شود به بحران سلامتي زنان در دنيا. فقر حركتي با بالا رفتن سن، چاقي ويائسگي تشديد مي‌شود و روي عملكرد كليه، قلب و دستگاه گوارش اثر مي‌گذارد و زمينه مشكلاتي از قبيل پوكي استخوان را فراهم مي‌آورد. افرادي كه فقر حركتي دارند، دچار چاقي مي‌شوند. اما اين فقط ليست صدماتي است كه فقر حركتي به بدن وارد مي‌كند. اثرات رواني منفي، نتايج ثانويه فقر حركتي هستند. كم تحركي و چاقي، صرف نظر از مشكلات جسماني كه براي زنان به وجود مي‌آورد، روي اعتماد به نفس آنها هم اثر مي‌گذارد و سلامت روان اين افراد را به خطر مي‌اندازد. دكتر الهام رياضي، فيزيوتراپيست، در اين باره مي‌گويد: «آپارتمان نشيني، از سال‌هاي اوليه زندگي، فضاي حركتي كودكان را محدود مي‌كند. محدوديت امكانات ورزشي در مدارس و دانشگاه‌ها هم اين معضل را دامنه دار مي‌كند. به طوري كه يك خانم جوان بسياري از توانمندي‌هاي حركتي سن خود را ندارد».

«دكتر رياضي» ادامه مي‌دهد: «مشاغل كم تحرك و پشت ميزي هم در دنياي امروز به خودي خود، فقر حركتي به وجود مي‌آورند و از نتايج ديگر آن، چاقي، به خصوص چاقي شكمي است كه موجب مي‌شود خانم‌ها از اندام خود ناراضي باشند و اين روي اعتماد به نفس آنها اثر مي‌گذارد. علاوه بر اين، چاقي شكمي از چاقي كلي خطرناك‌تر است و بيشتر موجب ناراحتي‌هاي قلبي مي‌شود. حالا شما تصور كنيد كه همين مسأله، زمينه‌ساز رژيم‌هاي لاغري غير اصولي هم مي‌تواند باشد. بنابراين يك سيكل معيوب شكل مي‌گيرد كه فرد دائماً در معرض آسيب هاي روحي و جسمي است».

«سيد غلامرضا كمانه»، مديركل تربيت‌بدني وزارت آموزش و پرورش هم دراين باره مي‌گويد: «بررسي ناهنجاري‌ قامتي دانش‌آموزان، يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي است كه در مراكز سلامت انجام مي‌شود. آخرين بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه 10درصد از دانش‌آموزان كشور، ناهنجاري قامتي دارند كه شايع‌ترين اين ناهنجاري‌ها «پشت گرد» است». او مي‌افزايد: «ناهنجاري‌هاي قامتي از قبيل «سر به جلو»، «شانه نامتقارن»، «پشت كج»، «پشت گرد»، «پشت گود»، «پشت صاف»، «زانوي ضربدري»، «زانوي پرانتزي»، «كف پاي صاف» و «شصت كج» هم در دانش آموزان ديده شده‌ است. با اين حال، شايع‌ترين نوع ناهنجاري در دانش‌آموزان، ناهنجاري «پشت گرد» است. وقتي دانش‌آموز يك‌جا نشسته است، شانه‌هايش داخل مي‌رود و پشتش، گرد مي‌شود كه بايد در اين مرحله دانش‌آموز درمان شود».

مديركل تربيت‌بدني وزارت آموزش و پرورش، بد ورزش كردن را از موارد ابتلا به ناهنجاري قامتي ذكر مي‌كند و مي‌گويد: «در بررسي‌ها مشخص شده است كه ابتلا به ناهنجاري‌هاي قامتي در دانش‌آموزان دختر، 2برابر پسران است و علت اين امر، عدم فعاليت‌بدني مناسب براي دختران دانش‌آموز و كمبود سالن‌‌هاي ورزشي سرپوشيده است». او ادامه مي‌دهد: «اخيراً دبيران تربيت‌بدني آموزش ديده‌اند و به محض آنكه با موارد ناهنجاري قامتي مواجه شوند، دانش‌آموزان را به مراكز تخصصي ارجاع مي‌دهند.

دكتر پروانه عارضي، كارشناس امور تربيت بدني و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد زاهدان در ارتباط با فقرحركتي زنان و مشكلات ناشي از آن در زنان مي‌گويد:

«فقر حركتي با بر هم زدن تعادل بيومكانيكي بدن و كاهش بازدهي مفيد دستگاه اهرمي بدن، سلامت زنان را تهديد مي‌كند. تا جايي كه در برخي موارد، فقرحركتي در دختران و زنان جوان، باعث بروز اختلالات قلبي- عروقي و كاهش حجم تنفسي مي‌شود، اختلالاتي در عملكرد اندام‌هاي داخلي ايجاد مي‌كند و ناراحتي‌هاي كليوي را به وجود مي‌آورد».

او اثر فقر حركتي بر دختران و زنان جوان را حادتر مي‌داند و مي‌گويد: «فقر حركتي، اختلالاتي در عملكرد اندام‌هاي داخلي ايجاد مي‌كند و ناراحتي‌هاي كليوي، كاهش آمادگي‌هاي حركتي و رواني در يادگيري و انجام مهارت‌ها (از امور ساده گرفته تا مهارت‌هاي پيچيده ورزشي و شغلي) و بازدهي نامطلوب در انجام وظايف اجتماعي و امور روزانه را درپي دارد و نيز موجب دردهاي عضلاني و مفصلي در آنان مي‌شود».

بلوغ زودرس، مهمان ناخوانده چاقي و كم تحركي زنان است. اتفاقي كه به گفته روان شناسان اگرچه در پسران، پيامدهايي چون افزايش عزت نفس، محبوبيت در گروه همسالان، اعتبار اجتماعي و حس رهبري در گروه دوستان را درپي دارد، با اين حال همين مسأله در دختران، زمينه ساز مشكلات رواني و اجتماعي است.

دكتر طاها در اين باره مي‌گويد: «بلوغ زودرس دختران، مسئوليت‌هاي اجتماعي تازه‌اي را به آنها محول مي‌كند كه مغاير با رشد اجتماعي، تجربيات و آمادگي‌هاي ذهني آنها است. توقع از آنها معمولاً بيشتر مي‌شود، از كسي كه تا آن زمان كودك بوده، والدين و جامعه انتظارات بزرگسالانه دارند و همين امر، مي تواند باعث سردرگمي و افسردگي دختران زود بالغ شود».

او ادامه مي‌دهد: «از سوي ديگر، تغييرات فيزيولوژيكي حين بلوغ، اندام و چهره تازه‌اي به دختر نوبالغ مي‌دهد كه تفاوت عمده‌اي با همسالان او دارد. همين امر باعث كاهش اعتماد به نفس، كناره‌گيري از جمع دوستان و بازي‌ها و فعاليت‌هاي آنان و باز هم افسردگي مي‌شود».

به گفته دكتر طاها، اگرچه يكي از نتايج فيزيولوژيكي فقرحركتي، مستقيماً بلوغ زودرس است، اما تبعات رواني اين بلوغ زودرس، نتيجه غيرمستقيم همان فقر حركتي محسوب مي‌شود. به طور كلي، هنگامي كه بلوغ در سنين پائين شروع شود، رشد قدي كودكان بيشتر مي‌شود و به نسبت كودكان هم سن خود قدبلندتري خواهند داشت ولي پس از دو سه سال كه بلوغ كامل شد، رشد قدي متوقف شده و در نهايت بزرگسالان كوتاه قدي خواهند شد و اين از نظر رواني نو بالغ را دچار مشكلات زيادي مي‌كند. چرا كه در مقايسه با ساير همسالان خود، به نوعي اضطراب شديد در مورد اندام خود دچار مي‌شوند.»




 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن