واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست پژوهشي " علل نياز انسان به هنر " در شهركرد برگزار شد
معاون پژوهشي دانشگاه هنر تهران و يكي از نظريهپردازان هنر معاصر ايران گفت: هنر با حوزه انكشاف و كشف حقيقت سروكار دارد از اين رو انسان براي كشف حقيقت، نياز اساسي به هنر دارد.
به گزارش ايرنا، دكتر " اسماعيل بني اردلان " در اين نشست افزود: هنر به مفهوم زيبايي شناسي استوزيباشناسي (استاتيك)ازعصر باستان دربين ايرانيان و يونانيان و در دوران معاصر با زيبايي شناسي غرب متفاوت بوده است.
به گفته وي، زيبايي با معرفت، محبت، وجود و هستيشناسي در بين ايرانيان همسو و همراه بوده، ولي زيبايي و زيبايي شناسي در عصر معاصر و جديد ذهني يا " سوپژگتيو " است.
بنياردلان اظهار داشت :در دوره معاصر زيباييشناسي در تعهد بيروني نيست و يك حس ذهني است و اين زيبايي شناسي با نظريات " امانوئل كانت " فيلسوف آلماني آغاز شد و كانت نيز متاثر از "دكارت " فيلسوف مدرن انديش جهان بوده است.
اين عضو شوراي مفاخر و تمدن ايران اسلامي اظهار داشت: در دوره قديم سادهترين نوع زيبايي شناسي در ساختار بيروني يك اثر هنري نهفته بود و زيبايي در نظر يونانيان باستان ذهني نبوده است.
بنياردلان اظهار داشت:زيبايي يك اثر در بيرون، به معرفت انسان بستگي دارد با عشق و محبت همراه است، ولي اساس زيبايي مدرن ذهني است و زيبايي يك اثر در ذهن شكل ميگيرد.
به گفته وي، زيبايي با خير و نيكي همسو و يكي است و هر كس به خير اعلا برسد به بالاترين درجه معرفت هستي، جاودانگي و زيبايي رسيده است.
عضو فرهنگستان هنر يادآور شد: در تفكر ايراني چه قبل و چه بعد از اسلام زيبايي با هستي، معرفت و عشق در ارتباط است و از افلاطونيان دقيقتر و عميقتر به معرفت شناسي و زيبايي ميرسند.
بنياردلان اظهار داشت: هنر در متون ايرانيان با خرد و خردورزي همراه است و " مينوي خرد"به عنوان نخستين متن و اثر نوشتاري باستاني است، كه به بحث هنر و خرد اشاره دارد.
وي،با مروري گذار بر تاريخ هنر در ايران و يونان باستان، تصريح كرد:
ايرانيان با يونانيان آشنا شدند ولي هرگز با هم كنار نيامدند و تفكري كه ايرانيان داشتند، در هنر يونانيان گنجانده نميشد و تفكر ايراني در حوزه هنر بينظير است، ولي اين تفكر در غرب بيمعناست.
بنياردلان افزود: متاسفانه در دوران معاصر تفكر در حوزه هنر در ايران كمرنگ شده و در اين حوزه گرايش به تفكر قلابي غربي افزايش يافته است.
وي گفت: واژه " حسن " در زيباييشناسي و معرفت شناسي ايرانيان جايگاه والايي دارد و ايرانيان تنها كشوري بودند، كه جوهر اصلي اسلام را گرفتند و در آثار هنري خود آن را به كار بردند.
بنياردلان يادآور شد: هنر ايراني همواره آميخته با "عرفان " است و هنر در فردوسي با خرد و خردورزي آغاز ميشود.
به گفته وي، زيبايي در جهان معاصر غرب يك معنايي ديگر و متفاوتتر از معرفت و هستي شناسي پيدا ميكند و تنها انتقال حس ميشود، ولي در شاخه " پديدار شناسي " هنر غربي، رگههاي از كشف حقيقت پيدا ميشود.
وي يادآور شد: هنر معاصر ايران در صورت دوري از خرد و معرفت خريدار نخواهد داشت و تنها برداشت غلط و دريافت مفهوم قلابي هنر غربي خواهد بود.
به گزارش ايرنا،در اين نشست تخصصي كه از سوي واحد آموزش و پژوهش حوزه هنري برگزار شد، بيش از ۵۰۰نفر از استادان دانشگاه، دانشجويان، هنرمندان رشتههاي مختلف و برخي از مسوولان فرهنگي و هنري چهارمحال وبختياري حضور داشتند.ك/۲
دوشنبه 3 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]