تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816261205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز هسته‌اي پارلمانجليلي آخرين وضعيت مساله هسته‌اي را به مجلس هشتم گفت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: روز هسته‌اي پارلمانجليلي آخرين وضعيت مساله هسته‌اي را به مجلس هشتم گفت
عكس: ايرنا.


احتمال توافق ايران و 1+5 قوت گرفت
جليلي درباره آخرين تحولات پرونده هسته‌اي به مجلس گزارش داد
جليلي: نمايندگان 1+5 پيشنهاداتي را براي چگونگي آغاز مذاكرات مطرح كردند
مجيد اعزازي- در حالي كه ديپلمات‌هاي غربي روز جمعه اعلام كردند كه تحريم‌ها عليه ايران در ازاي توسعه نيافتن غني‌سازي طي شش هفته و به منظور آغاز مذاكره براي مذاكرات اصلي ميان تهران و كشورهاي 1+5 تشديد نخواهد شد، كشورهاي فرانسه و آمريكا بار ديگر بر تعليق غني‌سازي توسط كشورمان تاكيد كردند.
در همين حال دبير شوراي امنيت ملي كشورمان از توافقي دوجانبه ميان ايران و كشورهاي ياد شده به رياست خاوير سولانا مبني بر بررسي بسته‌هاي پيشنهادي تهران و غرب توسط طرفين خبر داد. در اين ميان برخي از ناظران بين‌المللي با توجه به اينكه آمريكا و فرانسه سازي مخالف نسبت به ساير اعضاي گروه 1+5 كوك كرده‌اند، بر اين باورند كه قطب‌بندي جديدي ميان كشورهاي ياد شده در حال شكل‌گيري است، به گونه‌اي كه بخش اروپايي كشورهاي 1+5 به همراه كشور چين و روسيه و به غير از فرانسه، روز به روز نسبت به دستيابي به اشتراك نظر مقدماتي براي آغاز مذاكرات به پيش مي‌روند، اما در همين حال فرانسه و آمريكا راه ديگري در پيش گرفته‌اند و همچنان بر مواضع سلطه‌جويانه خود در قبال ايران تاكيد مي‌كنند. در همين حال دسته‌ ديگري از كارشناسان روابط بين‌الملل بر اين باورند كه فشارهاي رواني آمريكا و فرانسه و به نمايش گذاشتن اختلاف صوري ميان كشورهاي 1+5 چيزي جز تكميل سياست هويج و چماق نيست و اين كشورها به اين وسيله تلاش دارند، بيش از گذشته ايران را دست‌كم به پذيرش موقت تعليق فعاليت‌‌هاي هسته‌اي ترغيب كنند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد تكرار موضع قديمي 1+5 مبني بر ضرورت تعليق غني‌سازي در ايران از جانب واشنگتن و متحد تازه‌يافته‌اش در اروپا، يعني پاريس، به نظر نشانه‌اي از نزديك بودن حصول توافقي ميان ايران و نماينده تام‌الاختيار 1+5، خاوير سولانا است؛ چرا كه هرگاه در مناقشه هسته‌اي ايران راهكار تازه‌اي فراهم شده، كاخ سفيد مخالفت خود را تشديد كرده است. از سوي ديگر جلسه غيرعلني ديروز مجلس را مي‌توان نشانه‌اي ديگر از تحولات تازه در مناقشه هسته‌اي دانست. در اين نشست كه پشت درهاي بسته برگزار شد، سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي كشورمان ميهمان مجلس بوده است. همچنين سخنان جليلي در جمع خبرنگاران، خود نشانه‌اي اميدواركننده از امكان دستيابي به توافقي است كه احتمالا با عقب‌نشيني 1+5 از موضع تعليق به دست آمده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه با كليات و عناوين بسته پيشنهادي ايران موافق هستند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از جلسه غيرعلني و غير رسمي ديروز مجلس شوراي اسلامي كه براي بررسي آخرين تحولات هسته‌اي كشورمان تشكيل شد، در جمع خبرنگاران از اينكه در صحن مجلس شاهد آن بود كه نمايندگان مجلس از طيف‌هاي مختلف سياسي در موضوع هسته‌اي اجماع نظر و توافق جدي دارند، ابراز خرسندي كرد و اين مساله را ظرفيت خوبي براي پيگيري و پيشبرد موضوع هسته‌اي دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ايران يك بسته پيشنهادي ارائه كرده است و با توجه به رويكردي كه امروز وجود دارد و شرايطي كه در آن قرار داريم، بعد از حل مسائل باقيمانده در آژانس و اجلاس مارس، ظرفيت بسيار خوبي ايجاد شد تا بين ما و برخي قدرت‌ها زمينه‌اي براي همكاري درباره نگراني‌هاي مشترك با تعهداتي مشترك فراهم شود.
جليلي ادامه داد: بر اين مبنا بسته پيشنهادي را تهيه كرديم و يكي از موضوعات مساله ظرفيت‌هاي ايران بود و فقط موضوع هسته‌اي در اين بسته مطرح نشده است كه بسته را اصحاب رسانه ملاحظه كردند.
وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي در بسته پيشنهادي خود هيچ تقاضا و مطالبه‌اي نداشت، بلكه گفتيم اين ظرفيت‌ها را ايران دارد و در يك تعامل سازنده مي‌تواند موضوعي براي مذاكره و همكاري قرار گيرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه بسته پيشنهادي ايران با استقبال مواجه شد و بسياري از كشورهاي جهان به اين پيشنهادهاي ارائه شده اقبال نشان دادند، اظهار كرد: برخي از همين قدرت‌ها در تماس‌هايي كه قبل از سفر اخير با من داشتند، بسته پيشنهادي ايران را حاوي نكات و عوامل بسيار مهم و مثبت دانستند.
جليلي افزود: در سفري كه سولانا به اتفاق مديران كل وزارت خارجه 5 كشور به تهران داشتند، از اين بسته استقبال شد و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي اعلام كرد ما با كليات و عناوين اين بسته موافق هستيم.
وي اضافه كرد: آنها نيز متقابلا بسته‌اي را به ايران پيشنهاد دادند كه ما اعلام كرديم بسته شما را مطالعه و بررسي و نظر خود را در اين زمينه اعلام مي‌كنيم. جليلي خاطرنشان كرد: البته آنها به همراه بسته، پييشنهاداتي را براي چگونگي آغاز مذاكرات مطرح كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد: پيشنهاد زمانبندي مطرح شده از سوي 1+5 براي مذاكره با ايران شامل تعليق غني‌سازي اورانيوم نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه آيا سولانا براي رفع تحريم‌ها از كشورمان پيشنهاد محدود كردن و جلوگيري از گسترش فعاليت‌هاي هسته‌اي توسط ايران را مطرح كرد، گفت: ايران اعلام كرده است مشتركات دو بسته مي‌تواند مبناي خوبي براي شروع مذاكرات باشد و درباره چگونگي مذاكرات نيز پيشنهادات آنها را مطالعه كرده و پيشنهادهاي خود را ارائه خواهيم داد. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: طبيعي است براي مذاكره آنچه كه ما به عنوان بسته پيشنهادي ارائه كرديم و مبتني بر ظرفيت‌هاي خود و مباحث مربوطه مي‌دانيم، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
جليلي افزود: 1+5 به ايران بسته پيشنهادي داد كه ما گفتيم اگر مي‌خواهيم مذاكره، گفت‌وگو و همكاري باشد، اين كار معمولا از نقاط مشترك به‌وجود مي‌آيد و اگر مي‌خواهيم اين كار صورت گيرد، بايد بر اساس مشتركات باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اينكه آيا ايران بررسي بسته پيشنهادي غرب را منوط به بررسي بسته پيشنهادي كشورمان كرده است، اظهار كرد: توافق ما با آقاي سولانا اين بوده كه آنها اعلام كردند با كليات بسته پيشنهادي ما موافق هستند و اين بسته را داراي عناوين و عناصر خوب دانستند و ايران نيز متقابلا اعلام كرد بسته پيشنهادي آنها را بررسي مي‌كند و درباره خصوصيات مذاكرات نيز بعدا با هم گفت‌وگو خواهيم داشت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اروپا و 1+5 تا چه اندازه به مذاكره و گفت‌وگو اعتقاد دارند، اظهار داشت: بسياري از كشورهايي كه در همين دور مذاكرات صحبت كردند، اين موضوع را عنوان مي‌كردند و ما هم از مساله استقبال كرديم، اما بايد تحقق موضوع را در عمل ببينيم.
جليلي افزود: نماينده كشور چين در جريان مذاكرات تاكيد داشت كه گفت‌وگو مي‌تواند خودش مهم‌ترين نكته مشترك بين طرفين باشد و آلمان نيز همين موضوع را مورد تاكيد قرار داد و نماينده اين كشور در مصاحبه اعلام كرد كه بحثي وجود دارد كه ما بايد با ابتكار و خلاقيت يك دوره جديد آغاز كنيم.
شنبه هفته گذشته خاوير سولانا رييس سياست خارجه اتحاديه اروپايي به نمايندگي از كشورهاي 1+5 (آمريكا، فرانسه، انگليس، چين، روسيه و آلمان) افزون بر بسته جديد مشوق‌هاي كشورهاي ياده شده نامه‌اي را كه به امضاي وزراي خارجه كشورهاي 1+5 رسيده بود نيز به مسوولان كشورمان تسليم كرد. درهمين حال، اواسط هفته گذشته روزنامه فايننشال تايمز نيز خبرداد كه سولانا افزون بر نامه و بسته پيشنهادي، نامه جداگانه‌اي به سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي كشورمان ارائه كرده است كه براساس آن ايران و جامعه بين‌المللي مي‌توانند اولين گام را به سوي از سرگيري مذاكرات كامل درباره برنامه‌ هسته‌اي ايران بردارند. براساس اين پيشنهاد ايران به غني‌سازي ادامه خواهد داد؛ اما به‌عنوان اولين گام اعلام مي‌كند كه نصب سانتريفيوژهاي بيشتر در تاسيساتش را متوقف مي‌كند. درعوض كشورهاي 1+5 برداشتن گام به سوي تحريم‌هاي بيشتر را متوقف مي‌كنند. افزون بر اين پيشنهاد، روز جمعه ديپلمات‌هاي غربي اعلام كردند كه كشورهاي 1+5 مذاكرات مقدماتي درباره برنامه هسته‌اي را به ايران پيشنهاد كردند، مشروط بر آن كه به مدت شش هفته غني‌سازي اورانيوم را در سطح فعلي و در ازاي توقف حركت به سوي تحريم‌هاي سخت‌تر محدود كند.
ساز مخالف آمريكا و فرانسه مبني بر لزوم تعليق غني‌سازي توسط ايران درحالي نواخته مي‌شود كه شنبه هفته گذشته سولانا در ابتداي نشست خبري خود در تهران تاكيد كرد كه نماينده تام‌الاختيار كشورهاي 1+5 است. افزون بر اين، وي بار ديگر در خلال اين نشست خبري درپاسخ به سوالي مجبور شد بر جايگاه و اختيارات خود تاكيد كند.
براساس اين گزارش معاون ارشد وزير امور خارجه آمريكا بار ديگر با ناديده گرفتن حقوق مشروع هسته‌اي كشورمان از جمله حق غني‌سازي اورانيوم، در اظهار نظري جالب از كشورمان خواست برنامه هسته‌اي را با صرف نظر از حق داشتن چرخه سوخت ادامه دهد.
ويليام برنز سفير سابق آمريكا در روسيه و معاون ارشد وزير امور خارجه آمريكا گفت‌: ايران بدون برخورداري از چرخه كامل سوخت هسته‌اي، مي‌تواند برنامه هسته‌اي خود را داشته باشد.
برنز كه در پايان نشست گروه كاري روسيه و آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم در مسكو در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، اظهار كرد‌: ايران مي‌تواند برنامه هسته‌اي خود را داشته باشد، اما اگر مطابق معيارهاي بين‌المللي باشد و نيز در صورتي كه از چرخه كامل غني‌سازي امتناع كند. همچنين فرانسه، مذاكره با كشورمان را به چشم‌پوشي از اين حق مشروع مشروط كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پاسكال آندره آني، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره پيشنهاد سخنگوي سولانا مبني بر مذاكره با تهران همزمان با ادامه غني‌سازي در ايران گفت‌: موضع ما تغييري نكرده است و تا تعليق غني‌سازي محقق نشود، مذاكره با ايران را آغاز نخواهيم كرد. آنچه از سال ۲۰۰۷نيز مطرح بوده مذاكره درباره مداليته است. وي با اين ادعا كه ايران تاكنون چهار قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرده است، افزود: ما از ايران مي‌خواهيم فعاليت‌هاي هسته‌اي و قبل از همه غني‌سازي اورانيوم را به حالت تعليق در آورد. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه ابراز اميدواري كرد با توجه به آنچه كه وي آن را اثرات مثبت بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 خواند، ايران با استفاده از اين فرصت امكان همكاري مشترك در همه زمينه‌ها به ويژه همكاري در بخش هسته‌اي صلح آميز را فراهم كند. آندره آني از پاسخ درباره بررسي فرانسه و پاسخ اين كشور به بسته پيشنهادي ايران خودداري كرد و گفت: ما در انتظار پاسخ ايران هستيم و اين تنها موضع فرانسه نيست، بلكه موضع همه شش كشوري است كه منتظر پاسخ ايران به سولانا هستند.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن