تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816729205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بين‌المللي «خويشاوندي در ايران و كشورهاي همسايه» به‌پايان رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همايش بين‌المللي «خويشاوندي در ايران و كشورهاي همسايه» به‌پايان رسيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

نخستين همايش بين‌المللي «خويشاوندي در ايران و كشورهاي همسايه» پس از سه روز به‌كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش با رأي‌گيري از مدرسان دانشگاه‌ها، پژوهشگران و دانشجويان مقطع دكتري رشته‌ي انسان‌شناسي درباره‌ي نام دقيق انجمن بين‌المللي انسان‌شناسي رأي‌گيري شد كه از ميان 17 راي‌دهنده، با نظر مثبت 11 نفر نام «انجمن بين‌المللي انسان‌شناسي ايران» به تصويب رسيد.

سپس اساسنامه‌ي اين انجمن به تصويب اعضا رسيد و شهناز نجم‌آبادي ـ مدرس دانشگاه فرانكفورت آلمان ـ به‌عنوان رييس، اميليا نرسيسيانس ـ مدرس دانشگاه تهران ـ به‌عنوان نايب رييس و نعمت‌الله فاضلي ـ مدرس دانشگاه علامه طباطبايي تهران ـ به‌عنوان خزانه‌دار برگزيده شدند.

اين افراد به‌صورت موقت به‌مدت يك سال تا زمان تشكيل كامل شورا مسؤوليت خواهند داشت و سال آينده، با حضور تمام اعضا در مجمع عمومي براي دوره‌ي سه ساله، دوباره رأي‌گيري انجام مي‌شود.

كلمانس اسكالبر يوچل ـ پژوهشگر انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران ـ نيز امروز با موضوع «خويشاوندي به مثابه‌ي داغ يك زخم در جنوب شرقي آناتولي در سريال‌هاي تلويزيوني تركيه» سخنراني كرد.

وي بيان كرد: چند سالي است كه سريال‌هاي تلويزيوني بي‌شماري كه از مهم‌ترين شبكه‌هاي خصوصي تركيه پخش مي‌شوند و از جمله پربيننده‌ترين برنامه‌ها هستند، مجموعه‌ي متنوع قومي آناتولي را به تصوير مي‌كشند.

او ادامه داد: در اين برنامه‌ها به محيط، موضوع و شخصيت‌هاي كولي، لاز يا كرد بارها پرداخته مي‌شود. اين سريال‌ها به‌عنوان پديده‌هاي واقعي جامعه از همان تصويري ارتزاق مي‌كنند كه شهروند متوسط ترك از جمعيت‌هاي گوناگون تركيه در ذهن دارد و در عوض، نمودهاي تصوير مزبور را اصلاح و سپس پخش مي‌كنند.

اسكالبر يوچل اظهار داشت: در اين سريال، سيلا ـ قهرمان فيلم ـ مي‌گويد كه ترك‌ها، كردها، آشوري‌ها، سني‌ها و علوي‌ها قرن‌هاست كه در كمال اخوت در كنار يكديگر در منطقه‌ي ماردين در تركيه زندگي كرده‌اند. درگيري‌هايي كه ده‌ها هزار كشته به‌همراه داشته، در بيان قهرمان فيلم كاملا ناديده گرفته شده است و اخوت يادشده ميان اين گروه‌ها، امكان وجود تنش يا درگيري‌هاي بين قومي را از ميان مي‌برد.

او ادامه داد: مسأله‌ي خويشاوندي و البته جايگاه زن در دل روابط خويشاوندي، اهميت خاصي مي‌يابد. جنوب شرق آناتولي به‌عنوان منطقه‌اي معرفي مي‌شود كه نظام عشيره‌يي و قانون عرف هنوز در آن حاكم و دولت غايب است.

پژوهشگر انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران افزود: گرچه هر فردي از اين قوانين رنج مي‌برد، اما زن، نخستين قرباني است كه لحن آموزنده و هنجاري سريال خواهان تغيير روابط خويشاوندي و روابط قدرت است.

فاطمه سيارپور ـ فارغ‌التحصيل كارشناسي در رشته‌ي انسان‌شناسي از دانشگاه تهران ـ نيز درباره‌ي پيام‌هاي فرهنگي، آگهي‌هاي بازرگاني تلويزيوني با تأكيد بر تعريف انسان‌شناختي خانواده در ايران سخن گفت.

وي بيان كرد: آگهي‌هاي بازرگاني تلويزيوني از متداول‌ترين برنامه‌هايي هستند كه در سراسر جهان، زمان زيادي از تماشاي تلويزيون را براي مخاطب پوشش مي‌دهند، زيرا برخلاف بسياري از برنامه‌ها، براي سازمان‌هاي متولي از منابع اصلي تأمين درآمد محسوب مي‌شوند. از اين رو، چشم‌پوشي از آن‌ها غيرقابل انكار است.

او اظهار كرد: در ساخت اين آگهي‌ها معمولا از روايات ادبي، داستانك‌ها، نشانه‌شناسي و ديگر فنون استفاده مي‌شود تا كالا يا خدمات مورد نظر را براي مخاطب با هدف تبديل شدن او به خريدار جذاب كند. به علاوه، تكرار آگهي‌ها، محصول را به مثابه‌ي كالايي مورد قبول و در بسياري موارد مورد نياز جلوه مي‌دهد يا آن‌كه الگويي را براي خريد در ذهن مي‌سازد.

سيارپور گفت: در مواردي هم خود آگهي‌ها به كالايي تبديل مي‌شوند تا براي مخاطب نياز جديدي را تعريف كنند. بنابراين در اين مكانيسم ناخودآگاه مخاطب به فرآيندي وارد مي‌شود كه هر ناممكني را ممكن خواهد ديد. بنابراين مطالعه‌ي اثرهاي فرهنگي توليدشده در آن‌ها براي مخاطب از نگاه‌هاي مختلف در انسان‌شناسي اهميت دارد.

وي به توضيح چند پيام بازرگاني با موضوع خانواده در آگهي‌هاي بازرگاني پخش‌شده در شبكه‌ي اول سيما در يك دوره‌ي 10 روزه پرداخت و افزود: در پيام‌هاي بازرگاني، خانواده و روابط خويشاوندي به‌نوعي جديد و متفاوت با آنچه در ايران است، تعريف شده‌اند. براي مثال، به تبليغ يك وسيله‌ي گرم‌كننده مانند بخاري مي‌توان اشاره كرد كه در آن، مادر در خانه وجود ندارد و گرماي بخاري جايگاه گرم حضور و محبت مادر را پر كرده است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن