تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815764566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنان هاشمي در همايش نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سخنان هاشمي در همايش نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44


سياست - همشهري آنلاين:
رئيس مجمع تشخيص با انتقاد از عدم تحقق سياست‌هاي اصل 44 خواهان توجه به عوامل بازدارنده اجراي آن شد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه يكشنبه (2 تير) در همايش نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44ق سخنراني مي‌كرد، اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 را جراحي بزرگي در سيستم اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور خواند و افزود: اهميت نظارت در اين حوزه بسيار بالاست؛ زيرا اگر دقت نظر نداشته باشيم و در عمل كوتاهي صورت گيرد، نه تنها از منافع سياست‌ها محروم مي‌شويم، بلكه خسارت‌هاي زيادي گريبانگيرمان مي‌شود.

هاشمي رفسنجاني با تشكر از برگزاري اين همايش براي تحرك جدي‌تر در اين حوزه اظهار كرد: من اين كار را بسيار مهم مي‌دانم؛ زيرا حركت عظيمي با زيربناي سند چشم‌انداز و موتور حركت اصل 44 آغاز شده، اما به نظر مي‌رسد بسيار كند و نامنظم پيش مي‌رود؛ از اين رو ضرورت دارد نهادهاي نظارتي و دلسوزان ديگر كمر همت ببندند و وارد ميدان شوند تا بيشتر روي اين موضوع كار كنيم.

وي افزود:‌ نظارت در بحث سياست‌هاي كلي كار دشواري است، در حالي كه نظارت بر قوانين عادي آسان‌تر است؛ زيرا سياست‌هاي كلي قابل تفسير است و گريزگاه دارد، خيلي‌ها مي‌توانند به گونه‌اي از آن شانه خالي كنند كه ما نبايد بگذاريم اين اتفاق بيفتد. ورود سازمان بازرسي به اين بخش هم امر مباركي است؛ اولا به خاطر اطلاعاتي كه اين سازمان دارد و ثانيا به خاطر متني كه در آيين‌نامه نظارت مجمع وجود دارد.

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: ‌آيين‌نامه مجمع ابزار خوبي در اختيار نظارت قرار نمي‌دهد؛ زيرا در آن زمان مجلس و دولت نگران بودند و محدوديت‌هايي درست كردند. مجمع هم در اين حد ناظر است كه مقررات خلاف سياست‌ها نباشد و اين كه سالانه از دستگاه‌ها گزارشي بگيرد؛ اما نمي‌تواند همان طور كه سازمان بازرسي يا ديوان محاسبات مي‌توانند وارد شوند روزانه جريان را پي‌گيري كنند، البته ما هم اين را نمي‌خواستيم، زيرا اين نظارت متعلق به رهبري است، ما هم به عنوان نماينده ايشان نظارت مي‌كنيم.

رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه نگراني مقام معظم رهبري درباره اجراي اصل 44 هنوز به قوت خود باقيست، گفت:‌ پس از اخطار تلخ رهبري در اين باره چه اتفاقي افتاده؟ حقيقت اين است كه اتفاق خاصي نيفتاده، من نمي‌خواهم كسي را مسئول كنم، خود ما به عنوان مجمع بايد پاسخگو باشيم ؛ اما ما چه مي‌خواستيم و چه پيش آمد. اگر اين سياست‌ها اجرا نشده وظيفه سازمان بازرسي است كه كيفيت عدم اجراي آن را بررسي كند.

وي ادامه داد: اصل 44 و تفسير مجمع تشخيص مصلحت نظام از آن به دستور رهبري چند پيام مهم دارد؛ يكي از مسائلي كه در اين سياست‌ها لحاظ شده بود، اين بود كه دولت حق فعاليت اقتصادي جديد خارج از موارد صدر اصل 44 را ندارد كه اين اتفاق نيفتاده؛ البته ما هم پيش‌بيني مي‌كرديم كه اين آمادگي هنوز وجود نداشته باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: يكي ديگر از مهم‌ترين بخش‌هاي اين سياست‌ها تعاوني است كه بايد به يك نهاد سودآور، فعال و با انگيزه تبديل شود، حالا بررسي كنيد، ببينيد تعاوني‌ها وضع‌شان چه تفاوتي كرده است. گاهي اين تصور پيش مي‌آيد كه اگر اصل 44 اجرا شود بخش خصوصي متمركز تقويت مي‌شود و نيروهاي ديگر وضع خوبي پيدا نمي‌كنند، موضوع تعاوني هم براي اين بود كه افراد فاقد سرمايه يا واجد انرژي و كار از طريق تعاوني سهم‌شان را در نظام اقتصادي داشته باشند.

هاشمي رفسنجاني مصرف درآمدها را از ديگر موضوعات سياست‌هاي كلي اصل 44 خواند و افزود: اين مصرف درآمدها دو بخش است كه هر دو هم لنگ هستند كه يكي واگذاري‌هاست كه درست انجام نشده و نمي‌شود، علاوه بر آن جاهايي كه بخش خصوصي بايد وارد شود و مي‌توان كار بزرگي با آن انجام داد، بخش خصوصي بسيار كم وارد شده، مثل پالايشگاه‌ها، كشتيراني،‌ هواپيمايي و راه، ما اين بخش را مهم‌تر از واگذاري مي‌دانيم؛ زيرا سرمايه‌گذاري در كارهايي كه دولت به عهده گرفته بود، مثل ساخت پالايشگاه و بندر كه پيش از اين ممنوع بود، در برنامه چهارم پيشرفتي نكرده است.

وي خاطرنشان كرد:‌ موضوع سياست‌هاي كلي اصل 44 كاري بيش از برگزاري همايش را مي‌طلبد، اگر از همايش خارج شديم نهادها حتي به سهم خود بررسي كنند عامل و دليل چيست، آن را پيدا و رفعش كنيم. كار سختي نيست، به شرطي كه افراد دانا، دلسوز و پي‌گير اين موضوع را بررسي كنند.

هاشمي افزود: نمي‌خواهيم بگوييم مقصر دولت است. ما بيشتر از واگذاري‌ها حرف مي‌زنيم تا سرمايه‌گذاري، اين همه سرمايه داريم كه هر روز گوشه‌اي را ملتهب مي‌كند، پول‌هاي هنگفتي است كه مثل بهمن راه مي‌افتد و همه چيز را خراب مي‌كند؛ چنان كه روزي مسكن به آن شكل درمي‌آيد و روزي كالاها و وضعيت بدي اتفاق مي‌افتد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگر سخنانش با اشاره به خاموشي‌ها، و بيان اين كه اگر خاموشي‌ها به صنعت هم رسوخ كند، «واويلا» خواهد بود، ‌گفت:‌ پس از سال‌ها ذخيره، روزي چهار ساعت خاموشي به تهران مي‌دهيم، هر سال ده درصد به مصرف ما در گاز و برق اضافه مي‌شود، اگر سرمايه‌گذاري در اين زمينه نشود، اين كار خطرناكي است.

وي افزود: بخشي از اين اتفاق به خاطر كمبود آب است و بخشي هم براي اين كه ذخيره‌سازي بيشتر نشده، هميشه بايد خشكسالي را در نظر بگيريم و ذخيره برق داشته باشيم ، شوخي نيست مردمي كه همه زندگي‌شان به برق مربوط است، ناگهان بدون برق شوند. ما مي‌توانيم پول‌هاي فراواني را در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنيم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به بخش‌هاي ديگري از سياست‌هاي كلي اصل 44 ادامه داد: ‌اگر تامين اجتماعي درست باشد، بسياري از مشكلات نخواهد بود، ما از اين مسير خواستيم معضل اساسي مردم را حل كنيم؛ زيرا اگر مشكل مسكن ، تحصيل و شغل مردم در جامعه نباشد و حتي مقرراتي براي بيكاري وجود داشته باشد، در جامعه انسان مستاصل نداريم، مردم با هم رقابت مي‌كنند و به زندگي رونق مي‌بخشند، آن وقت ديگر كسي نيست بگويد نان نداريم يا مسكن نداريم. علاوه بر اين موضوع خوداتكايي خانواده‌هاي نيازمند نيز در اين سياست‌ها لحاظ شده، اين موضوع، همه برنامه جامعي مي‌خواهد و بايد كساني را كه استعداد كار دارند، اما سرمايه‌اي ندارند، با تشكيل تعاوني به شغل برسانيم و آنها را به نيروهاي مولد بدل كنيم.

وي با بيان اين كه ايجاد زيربناهاي اقتصادي با محوريت مناطق كمتر توسعه‌يافته نيز از مسائل مطرح در سياست‌هاي اصل 44 است گفت: زيربناهايي در كشور باقي مانده، ما هنوز آن‌ها را نساخته‌ايم مثل اتوبان‌ها و ‌مخابرات، اولويت را هم به مناطق توسعه يافته داديم، مناطقي كه بهره‌گيري كم است، اما در آنجا نياز وجود دارد، اين را بايد در برنامه بگذاريم و دنبال كنيم سازمان بازرسي هم در اين زمينه دستش باز است.

هاشمي رفسنجاني گفت: اعطاي تسهيلات، مشاركت شركت‌هاي دولتي با بخش غيردولتي تا 40 درصد و تكميل طرح‌هاي دولتي هم از ديگر مسائل هستند، بايد ديد چقدر به آنها عمل شده، هدف ما فعال شدن بخش خصوصي است تا بتوانيم از اقيانوسي از استعدادها استفاده كنيم. در مورد طرح‌هاي دولتي هم يكي از مسائلي است كه احتمالا بيشترين كار بر روي آن صورت گرفته است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: اگر بناست واقعا پس از همايش كار مهمي انجام دهيم بايد اين‌ها را مد نظر داشته باشيم، مهمترين كار ما اين است كه ببينيم چرا مردم وارد نشده‌اند. هواپيمايي در زمان دولت من تا حدي فعال شد و شركت‌هاي خصوصي وارد اين بخش شدند، اما در نيروگاهها و كشتي‌سازي هنوز فعاليتي صورت نگرفته؛ مثلا اتوبان تهران – شمال كه 20 سال گرفتار اين وضع است، اگر دست بخش خصوصي بود به اتمام رسيده بود؛ زيرا بهره زيادي دارد و از اتوبان‌هاي پردرآمد كشور است، البته نمي‌دانم كه چقدر پيشرفت كرده است.

وي با تاكيد بر لزوم جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور تاكيد كرد:‌ بايد بررسي شود چرا دروازه‌ها باز شده، اما به كمك دولت و نظام نيامده‌اند؟ در حالي كه ظاهرا علاقه‌مندي به سرمايه‌گذاري وجود دارد، ما بايد راهي را براي آن پيدا كنيم. بايد ببينيم چقدر تحرك در تعاوني‌ها پيش آمده و اهداف ما چقدر تامين شده است. اين ها جزء كارهايي است كه همكاري مجمع تشخيص مصلحت نظام، سازمان بازرسي كل كشور،‌ ديوان محاسبات و ساير بخش‌هاي نظارتي و به ويژه نيروهاي فكري را مي‌طلبد تا جمع‌بندي درستي از آن داشته باشيم.

هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: اين مسائل در برنامه پنجم جدي‌تر مي‌شود، ما به زودي سياست‌هاي آن را كه از رهبري به ما اعاده شده تكميل مي‌كنيم و در كميسيون ذيربط كارش را انجام داده‌ايم، هفته آينده هم وارد صحن مجلس مي‌شود، نظرات را به ما برسانيد، ما هم پي‌گير هستيم . همه اين تجربه‌ها در برنامه چهارم بايد در برنامه پنجم شكل درستي بگيرد، ارزيابي شما هم ما را آگاه مي‌كند تا در برنامه پنجم وضع بهتري پيدا كنيم و اشكالات قبلي تكرار نشود تا كمبودها با مقررات جديد تقويت شود.

رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: بيش از آن كه برگرديم و از گذشته انتقاد كنيم كه ديگر ثمري ندارد –البته انتقاد نردبان رسيدن به وضع بهتر است- مهم است كه اگر اشكالي كشف و راهكاري پيدا شد، در برنامه پنجم آن را رفع كنيم، به جاي نگاه به عقب به جلو نگاه كنيم و نگاه به عقب براي استفاده در آينده باشد. به جا نيست كسي را مقصر كنيم، بايد ببينيم چرا اين كار انجام نشده، گاهي مجمع بوده، گاهي هم نبود تجربه علت اصلي بوده است، بايد جمع‌بندي كنيم تا ان‌شاءالله در برنامه پنجم آرزوي رهبري براي انقلاب اقتصادي از طريق سياست‌هاي اصل 44 تحقق پيدا كند.

هاشمي رفسنجاني اظهار داشت:‌ از نظر ما به عنوان كاتبان سياست‌هاي كلي اجراي سياست‌هاي اصل 44 تنها اقتصادي نيست، واقعا اگر اصل 44 با همه مضامين اجرا شود، همه مشكلات اقتصادي و هم اجتماعي حل مي‌شود ، فقرزدايي مي‌كنيم، خود اتكايي براي خانواده‌ها و عدالت واقعي به صورت مطمئن و پايدار ايجاد مي‌شود، هم‌چنين رقابت واقعي اتفاق مي‌افتد و نهايتا رونق لازمه اقتصاد كشور داده مي‌شود.

هاشمي در پايان گفت: ان‌شاء‌الله كه با همت همه اين حركت را در دوره‌ي برنامه پنجم شاهد باشيم و خدا را شاكريم كه مقدمه آن انجام شده است و ان‌شاءالله اين اجلاس با پي‌گيري مصوبات پربارتر شود.

تاريخ درج: 2 تير 1387 ساعت 16:43 تاريخ تاييد: 2 تير 1387 ساعت 17:23 تاريخ به روز رساني: 2 تير 1387 ساعت 17:21
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن