تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813079769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني حادثه انفجار ششم تير// ترور مقام معظم رهبري توسط منافقين


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: بازخواني حادثه انفجار ششم تير// ترور مقام معظم رهبري توسط منافقين
خبرگزاري آريا- مشاور بني صد،ر پس از دستگيري اعتراف كرد كه پس از عزل قانوني رييس جمهور و پنهان شدن او ، بني صدر به رجوي پيام داد كه « بايد شروع به زدن رأس هاي آنها [ حاكميت نظام جمهوري اسلامي]نمود، چاره ديگري نيست.

چكيده: در روز 6 تير ماه 1360، ‌حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي كه نمايندگي امام در شوراي عالي دفاع و نيز امامت جمعه تهران را بر عهده داشتند در مسجد ابوذر تهران جهت پاسخ به پرسشهاي مردم پشت تريبون قرار گرفتند، اما انفجار ضبط صوت بمب‌گذاري شده باعث شد از سمت راست بدن مورد اصابت تركشها قرار گرفتند. روي قسمتي از ضبط صوت كه در محل انفجار افتاده بود عبارت «هديه گروه فرقان»‌ كه با ماژيك نوشته شده بود به چشم مي‌خورد.

پس از انفجار، ايشان به بيمارستان منتقل شدند و مورد عمل جراحي قرار گرفتند . اراده خدا بر اين تعلق گرفته بود كه ايشان براي آينده نظام حفظ شوند و به عنوان افتخار جانبازان در خيل جانبازان انقلاب اسلامي قرار گرفتند.

حضرت امام خميني در پيامي به مناسبت سوء قصد نافرجام به ايشان فرمودند: «‌خداوند متعال را شكر كه دشمنان اسلام را از گروهها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شكر كه از ابتداي انقلاب شكوهمند اسلامي هر نقشه كه كشيدند و هر توطئه كه چيدند ملت فداكار را منسجم‌تر و پيوندها را مستحكم‌تر كردند .... اينان به كسي سوء قصد كردند كه آواي دعوت او به صلاح و سداد ، در گوش مسلمين جهان طنين انداز است .... من به شما خامنه‌اي عزيز تبريك مي‌گويم كه در جبهه‌هاي نبرد با لباس سربازي و در پشت جبهه با لباس روحاني به اين ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند متعال سلامت شما را براي ادامه خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم ».

معاون وقت دادستان انقلاب در خاطرات خود تصريح كرده است كه« جواد قديري يكي از طراحان مهم انفجار مسجد اباذر بود». وي كه نام كاملش محمدجواد قديري مدرس است و از اعضاي قديمي و سازمان و نفوذي در كميته انقلاب مستقر در اداره دوم ستاد ارتش بود، بعداز سوءقصد نافرجام به آيت الله خامنه اي متواري شد و از كشور گريخت .و در سال ، 1364 نام قديري در ليست شوراي مركزي به عنوان «عضو مركزيت» سازمان درج گرديد.

انفجار ششم تير

آغاز علني مرحله نظامي سازمان ، پيامدهاي فوري مختلفي به همراه داشت:

«تنفر عميق مردم از اين حركت و توقع آنها از دولت در سركوب قاطع منافقين، برخوردمحكم وترديدناپذير مقامات قضايي ، كميته و سپاه كه متناسب با افكار عمومي عمل كردند ، چنان ضربه اي به سازمان زد كه به هيچ عنوان تصورش را نمي كرد. »1

درگيري هاي پراكنده مسلحانه و اقدام به بمب گذاري و آمادگي براي ترورهاي گسترده توسط سازمان از فرداي سي ام خرداد آغاز شد.« روز دوم تيرماه يك بمب در سالن راه آهن قم در لحظه پياده و سوار شدن مسافرين منفجر گرديد و 7 شهيد و بيش از 50 زخمي به جاي گذاشت. روز سوم تير با هوشياري مردم يك بمب قوي در جنب يك هنرستان دخترانه در تهران كشف و خنثي مي شود.» 2

روز جمعه پنجم تير انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي در 19 شهر كشور برگزار شد و حضور گسترده مردم در نمازهاي جمعه در آن روز با تظاهرات و شعارهاي گروه هاي مختلف مردم در مخالفت با بني صدر و سازمان همراه بود. آية الله خامنه اي امام جمعه تهران در سخنان خود ضمن ارائهتحليلي از عملكرد سازمان خطاب به سران سازمان گفت:

« من سوابق و ضعف هاي آنها را مي دانم و خود آنها مي دانند كه ما به خوبي آنها رامي شناسيم. من مي گويم كه خودتان را در تاريخ رسوا كرديد وحرف هاي [قبلي] خود را تخطئه نموديد...

شما اي مجاهدين خلق مقابله خود را با دولت وحكومت اسلامي به حساب مقابله با ارتجاع مي گذاريد. ارتجاع با منطق اسلام يا منطق كمونيسم؟ ارتجاع در منطق اسلام يعني ارتداد وشماهاهستيد كه مرتجعيد. 3»

وي همچنين در سخنان خود جوانان و نوجوانان هوادار سازمان را به تفكر و توجه به واقعيات و پذيرش نصايح خيرخواهان فراخواند و آنان را از دنباله روي بدفرجام سران سازمان تحذير نمود.

بعدها، سودابه سديف، مشاور بني صد،ر پس از دستگيري اعتراف كرد كه پس از عزل قانوني رييس جمهور و پنهان شدن او ، بني صدر به رجوي پيام داد كه « بايد شروع به زدن رأس هاي آنها [ حاكميت نظام جمهوري اسلامي]نمود، چاره ديگري نيست.»4

حسين نواب صفوي يكي از رابط هاي اصلي بني صدر و سازمان نيز بعد از بازداشت، به رغم اينكه تأكيد داشت كه بني صدر براي مقابله با نظام بر بسيج مردم ، با ترديد تصريح كرد كه اين، نكته هم مطرح شد كه « اگر نتوانيم مردم را بسيج كنيم ، بايد اينها را فلج كرد، يك چيزي در همين حدود، شايد گفت بايد سران را از بين برد»5

رجوي بعد از اختلاف با بني صدر ديدگاه هاي او را در مورد ترورهاي سال 60 چنين تبيين مي نمايد:« آقاي بني صدر به خوبي به ياد دارند كه در آن اوايل... رفسنجاني را در شمار

«خمسه خبيثه» واجب القتل دانسته و به تأكيدخواستار آن بودند كه در رديف بهشتي ملعون كه هر دو نفر به اضافه سه ديگردستشان تا مرفق به خون وجنايت آلوده بود مهدورالدم وشايسته مجازات شناخته شود»6

رجوي در بياني ديگر با تحقير ديدگاه بني صدر مي نويسد:

«... آنچه بني صدر از مبارزه مسلحانه مجاهدين انتظار داشت ، اساساً چيزي جز دفع شرّ تعدادي از مهره هاي بالاي رژيم نبود..»7

رييس جمهور معزول كه خود به دستاويزي براي شورش مسلحانه سازمان تبديل شده بود، با تأكيد يا در واقع اعلام موافقت خود با آغاز ترور مسئولان بلندپايه نظام جمهوري اسلامي، تسريع در اقدام برنامه ريزي شده قبلي سازمان را خواستار شده بود. روز ششم تيرماه با انفجار بمب كار گذاشته شده در ضبط صوت بزرگي كه روي تريبون سخنراني آية الله خامنه اي در مسجد اباذر تهران قرار داده شده بود، پروژه حذف رهبران اصلي جريان پيرو خط امام توسط سازمان كليد خورد.

خوشبختانه امام جمعه محبوب تهران و نماينده امام در شورايعالي دفاع از اين سوءقصد كه مي توانست به فاجعه اي بزرگ منجر شود، بر اثر كامل عمل نكردن بمب، جان سالم به در برد ولي جراحات شديدي بر ايشان وارد گشت. براساس خبر منتشره در همان زمان ، آيه الله خامنه اي از نقطه بالاي كتف راست و بالاي ران سمت راست» مجروح شد و «استخوان ترقوه» او شكست و چند رگ و عصب دست راست وي نيز قطع شده بود.

مسجد اباذر تهران در يكي از جنوبي ترين مناطق واقع شده بود و آية الله خامنه اي مدتي بود كه در آنجا پس از نماز ظهر و عصر برنامه هفتگي سخنراني و پرسش و پاسخ برگزار مي كرد. هم زمان با انفجار بمب مزبور، بمبي نيز در ميدان انقلاب تهران منفجر شد و يك بمب هم در تقاطع خيابان ولي عصر(عج) و طالقاني پيش از انفجار كشف و خنثي گرديد.

روزنامه كيهان به مديريت حجة الاسلام سيدمحمد خاتمي در سرمقاله خود با عنوان« توده هاي مردم از ماجراي ترور خامنه اي مي گويند» چنين نوشت: « ديروز بخش وسيعي از مردم درمقابل بيمارستان جمع شده بودند... دست به دعا برداشته بودند و باچشم هاي اشك آلود از خداي خودمي خواستند كه امام جمعه تهران زنده بماند و توطئه آمريكا نقش برآب گردد... از هر كس و هر دسته اي كه سؤال مي كرديم ، مردم بلافاصله پاسخ

مي دادند كه اين كار، كارجنبشي ها[= سازمان] است... عموحسين گفت مگر درنمازجمعه اين هفته شركت نكرديد؟ در آنجا آقاي خامنه اي به سران مجاهدين گفت شماها را خوب مي شناسيم ،شماها كار آمريكا را آسان كرديد... اما معلوم بود كه جنبشي ها نمي توانستند كيفر آقاي خامنه اي رافي المجلس اداكنند!لذا به زودي و به طورمضاعف يعني درهمين ديروز به مسجد اباذر رفتند و در ضبط صوت مواد منفجره گذاشتند.

حضرت امام خميني(ره) طي پيامي خطاب به آية الله خامنه اي، ترور شخصيت هاي انقلاب را موجب افزايش قدرت مقاومت در صفوف فشرده ملت توصيف كرده ضمن اشاره تلويحي ولي روشن به مسئوليت منافقين در اين اقدام، در مورد ابعاد و آثار آن چنين نگاشت:

« اكنون دشمنان انقلاب به سوءقصد به شما كه از سلاله رسول اكرم)ص( وخاندان حسين بن علي(ع)هستيد و جرمي جزخدمت به اسلام و كشور اسلامي نداريد و سربازي فداكار درجبهه جنگ و معلمي آموزنده در محراب وخطيبي توانا درجمعه وجماعات و راهنمايي دلسوز در صحنه انقلاب مي باشيد ، آن قدر از بينش سياسي بي نصيبند كه بي درنگ پس ازسخنان شما درمجلس و[نماز]جمعه وپيشگاه ملت به اين جنايت دست زدند و به كسي سوءقصد كردند كه آواي دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمين جهان طنين انداز است... آيا با اين اعمال وحشيانه و جرايم ناشيانه وقت آن نرسيده است كه جوانان عزيز فريب خورده از دام خيانت اينان رهاشوند، و پدران و مادران ،جوانان عزيزخود را فداي اميال جنايتكاران نكنند و آنان را از شركت درجنايات آنان برحذر دارند؟»

آيت الله بهشتي ؛ رييس ديوانعالي كشور ، محمدعلي رجايي ؛ نخست وزير ، مجلس شوراي اسلامي و ساير نهادهاي انقلابي و آقاي منتظري در پيام هاي جداگانه اي ضمن محكوم كردن سوءقصد به آيت الله خامنه اي منافقين را به تلويح يا تصريح مسئول اين اقدام بر شمردند.

اما سازمان رسماً مسئوليت سوءقصد به آية الله خامنه اي را برعهده نگرفت و حتي بر قسمتي از بدنه داخلي ضبط صوت انفجاري با ماژيك نوشته شده بود« هديه گروه فرقان»، و جزوه اي نيز با امضاي اين گروه درباره اين سوءقصد انتشار يافت. در حالي كه مؤسس و اعضاي اصلي اين گروه در سال 58 و 59شناسايي و دستگير شده بودند و هيچ تشكيلاتي از اين گروه در سال 1360 در داخل كشور وجود نداشت كه قادر به انجام يك اقدام مسلحانه باشد. در برخي از اعلاميه ها و جزوات قبلي اين گروه از بنيانگذاران و ايدئولوژي سازمان تجليل و اعلام حمايت شده بود ، و قرائن معدودي هم در مورد ارتباط تشكيلاتي سازمان با فرقان وجود داشت ، امّا آشكار بود كه سازمان در همان آغاز عمليات تروريستي خود در تيرماه 60 با طرح نام گروه فرقان و انتشار اطلاعيه جعلي به نام آن گروه ، كوشيد تا ، هم چهره تروريستي خود را پنهان كند و هم علاوه بر انحراف افكار عمومي، مسئولان امنيتي و انتظامي را نيز گمراه نمايد.

معاون وقت دادستان انقلاب در خاطرات خود تصريح كرده است كه« جواد قديري يكي از طراحان مهم انفجار مسجد اباذر بود». وي كه نام كاملش محمدجواد قديري مدرس است و از اعضاي قديمي و سازمان و نفوذي در كميته انقلاب مستقر در اداره دوم ستاد ارتش بود، بعداز سوءقصد نافرجام به آيت الله خامنه اي متواري شد و از كشور گريخت .و در سال ، 1364 نام قديري در ليست شوراي مركزي به عنوان «عضو مركزيت» سازمان درج گرديد.

در همان زمان در اغلب خبرهاي مطبوعات و واكنش هاي اقشار مختلف مردم و گروه هاي سياسي ، بدون كمترين ترديدي ، سازمان مسئول انفجار مسجد اباذر معرفي و شناخته مي شد.

بعدها نيز در بيانيه وزارت خارجه آمريكا درباره سازمان ، مجروح شدن آيت الله خامنه اي

يكي از مجموعه اقدامات تروريستي سازمان خوانده شد.سازمان نيز در نفي اين واقعيت مجدداً اعلام نمود كه سوءقصد به آيت الله خامنه اي « قبل از شروع مبارزه مسلحانه مجاهدين» توسط گروه فرقان انجام شده كه هيچ ربطي به مجاهدين نداشت « كه هيچ ربطي به مجاهدين» نداشت. كاملاً آشكار است كه سازمان بنا به دلايل سياسي ، حقوقي و تبليغاتي ، به رغم پذيرش رسمي مسئوليت بسياري از اقدامات تروريستي بعدي خود ، همچنان مايل و قادر نيست كه به نقش خود در انفجار ششم تير اعتراف نمايد.

منبع: سايت بصيريت

سازمان مجاهدين خلق؛ پيدايي تا فرجام، گفتار پانزدهم: «فاز نظامي»؛ اعلام رسمي ترور و خشونت،ص 587تا 600
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن