واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اگر امت اسلامي خوشبختي ميخواهد بايد ظاهر و باطن قرآني داشته باشد گفت: جامعه قرآني جامعهايست كه راه حل همه مشكلات خود را با كمك راسخون در علم از قرآن استخراج كند تا بتوان به آن امت اسلام و قرآن گفت. به گزارش ستاد خبري بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم؛ دکتر حسن رحيم پور ازغدي صبح امروز در همايش پژوهشهاي قرآني در جمع شركت كنندگان در بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم خاطر نشان كرد: كسي كه مانوس با ارزش هاي قرآني است زندگي اش قرآني تر ميشود و شما قاريان و حافظان كه با قرآن انس داريد مصداق اين موضوع هستيد و اين توفيق بزرگي است كه خداوند به شما داده است. وي با اشاره به روايتي از پيامبر اكرم (ص) درباره قرائت قرآن با لحن و صوت زيبا افزود: آن حضرت فرمودند هر چيزي زيبايي و آرايشي دارد و زيبايي قرآن تلاوت آن با صداي خوش و زيباست كه به جذابيت قرآن ميافزايد. همچنين امام صادق (ع) درباره ترتيل قرآن از پيامبر اكرم (ص) نقل كردهاند كه با صداي خوش قرآن بخوانيد و به موقع مكث كنيد و اين با قرائت قرآن به صورت ترتيل محقق ميشود. اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آسيبها و خطراتي كه قاريان قرآن را تهديد ميكند گفت: يك خطر اصالت دادن به صوت و لحن در اين گونه مسابقات است كه بيش از اينكه به مفهوم و ارزشهاي آن توجه شود به صوت و لحن زيبا اصالت داده شود و اين يك انحراف است كه كم كم به زيبا خواندن اصالت پيدا كند. وي ادامه داد پيامبر (ص) فرمودند: مبادا قرآن را با آهنگ اهل فسق بخوانيد ، اصالت را فقط به صوت ندهيد. آن حضرت فرمودند زماني ميآيد كه قرآن را خوب ميخوانند اما، اقتصاد، سياست، حقوق بشر و خانواده و اخلاقشان قرآني نيست. پورازغدي با بيان اينكه قلب قارياني كه با اصوات و الفاظ بازي ميكنند و قلب شنوندگان اين اصوات، بيمار و مريض است افزود: زماني ميرسد كه مردم به جلد زرنگار قرآن توجه ميكنند كوچكترين و بزرگترين قرآن جهان را مي سازند اما با معنا و مفهومش كاري ندارند آيا پيامبر از ما اينها را خواستند؟ آنچه از ما خواستند اين بود كه قرآن را براي تربيت فرد و جامعه معيار قرار دهند نه اينكه با الفاظ و اصوات آن بازي كنند و ارزشهاي قرآني را ترك نمايند. وي با طرح اين سوال كه آيا حكومتهاي كشورهاي اسلامي قرآني هستند؟ آيا اينكه مسلمانان به لحاظ علمي و اقتصادي عقب افتاده اند يك واقعيت اسلامي است؟ آيا اخلاق قرآني بين ما حاكم است؟ آيا اينكه قرآن دعوت به وحدت ميكند ما اينگونه هستيم؟ آيا ذلت امروز مسلمين يك واقعيت قرآني است؟ آيا قرآن توصيه به دروغ گفتن، فاصله طبقاتي و وابستگي اقتصادي و امثال اين مشكلات كرده است؟آيا اينها همان خطراتي نيست كه پيامبر (ص) ما را از آنها بر حذر داشتند افزود: حضرت علي (ع) فرمودند: دوراني خواهد رسيد كه هيچ چيزپنهان تر از حق و آشكارتر از باطل نخواهد بود به خدا و پيامبر دروغ ميبندند و ارزش هاي غير اسلامي را به نام اسلام عرضه ميكنند. و در آن روز هيچ كالايي غريب تر از قرآن نخواهد بود و تلاوت قرآن صوري و لفظي خواهد شد و حقايق قرآن را تحريف خواهند كرد. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطر نشان كرد: امروز اين پيش بيني پيامبر اتفاق افتاده و مسلمين بر سر اين كه از هم جدا شوند اتحاد دارند و ميخواهند رهبر قرآن باشند نه اينكه قرآن رهبر آنها باشد. اين همان دوراني است كه تنها اسم قرآن وجود دارد و تنها چيزي كه از قرآن باقي مانده خط و ظواهر آن است. پورازغدي خطر مهم تر را بازي با معاني ومفاهيم قرآن و تفسير به راي آن عنوان كرد و گفت: يكي از تفاوتهاي قرآن با انجيل و تورات اين است كه اينها همان كتاب و الفاظ اوليه نيستند اما كلمات و لفظ قرآن همان است و هيچ تحريفي در آن صورت نگرفته است. وي با بيان اينكه عدهاي از مسلمين كه قلبشان مريض است از ميان آيات محكم و متشابه قرآن سراغ آيات متشابه ميروند و فتنه ايجاد ميكنند، افزود: يك عده آياتي را ميخوانند و از آن تكفير ساير فرق و مذاهب اسلامي را اثبات ميكنند و به اين خاطر است كه پيامبر (ص) فرمودند: بيشترين چيزي كه از امتم نسبت به قرآن ميترسم تفسير به راي قرآن است و فرمودند هر كس به نام قرآن چيزي را جعل كند و چيزي را به اشتباه به قرآن نسبت دهد در قيامت با لباس آتشين ظاهر خواهد شد پس آنان كه به نام قرآن دنبال تفرقه باشند و ظلمها و استعمارهاي سياسي و اقتصادي را توجيه كنند به خدا ايمان نياوردهاند. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه بايد در تفسير آيات متشابه به راسخون در علم كه اولين آنها شخص رسول خدا و اوصياء ايشان هستند مراجعه كنيم، گفت: اگر قبول داريم قرآن نور است پس چرا كشورهاي اسلامي در ظلمت زندگي ميكنند واگر قرآن حبلالمتين است چرا كشورهاي اسلامي از اين ريسمان كمك نميگيرند؟ چرا هنوز قدس شريف در اشغال است و مكه و مدينه منوره در اختيار كساني است كه امر آمريكا و انگليس را بيشتر از امر خدا و رسولش ميبرند در حالي كه خداوند ميفرمايد هر كس به قرآن تمسك كند نجات مييابد. پورازغدي ادامه داد: آيا امروز امت اسلامي، همان امت بالا رفته است كه قرآن ميخواهد؟ چرا امت اسلامي اين قدر بيمار است؟ بيماري جهل، وابستگي، استبداد، استعمار، اشغال و... . هنوز افغانستان و عراق در اشغال است و برادران و خواهران ما در پاكستان، بوسني، فلسطين و ساير جاها تحت ستم هستند و در زندانها شكنجه ميشوند. وي با اشاره به اينكه ائمه معصومين (ع) نيز چنين سفارشاتي براي امت اسلامي دارند گفت: به فرموده حضرت علي (ع) اگر حكومت اسلامي قرآني باشد قدرت تشخيص حق و باطل را خواهد داشت و قرآن عزتي است كه يارانش هرگز شكست نخواهند خورد. حال بايد ببينيم پس چرا امروز حتي برخي كشورهاي اسلامي آب و نان و گندمشان را از خارج ميآورند آيا در كشورهاي اسلامي آزادي بيان وجود دارد؟آيا ميشود از حاكمان انتقاد كرد و آيات سياسي قرآن را خواند؟ اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح اين سوال كه آيا مگر قرآن تنها براي لذت بردن صوتي است، افزود: بايد ببينيم جرات قرائت آيات مربوط به عدالت اجتماعي را در جامعه اسلامي داريم؟ ما بايدبه شخصيت هايي همچون بلال حبشي كه زير شكنجه قرآن ميخواندند احسنت بگوييم. پورازغدي خاطر نشان كرد: اگر كسي حاضر شد جان و مال و آبرويش را به خاطر ارزشهاي قرآني بدهد آن وقت قاري، حافظ و تالي قرآن خواهد بود. وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم در ارتباط با ويژگي شخصيتهاي قرآني مبني بر اينكه به فرموده قرآن، ياران قرآني هرگز پست و حقير نميشوند، گفت: پس چرا مسلمين حقير و ضعيف هستند؟ قرآن معدن ايمان است آيا امت اسلامي مومن است؟ قرآن چشمه علم است آيا امت اسلامي عالم است؟ قرآن بهشت عدالت است آيا در جوامع اسلامي عدالت برقرار است؟ اينها سوالاتي است كه بايد با نگاه به وضع كنوني خود به آنها پاسخ دهيم. اين پژوهشگر مسايل ديني و اجتماعي با بيان اينكه انساني كه قرآن بخواند اما به آن عمل نكند در واقع به ظاهر زنده اما در باطن مرده است، افزود: اگر امت اسلام امت درجه دو در دنياست به معناي اين است كه استجابت دعوت خدا و رسولش را نكرده است زيرا خداوند مي فرمايد اگر شما ايمان بياوريد حيات طيبه به شما ميدهم. وي همچنين در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت تفكر و تعقل در آيات قرآن تصريح كرد: چقدر خوب است همان طور كه مسابقات قرائت قرآن برگزار ميشود و اين توفيق بزرگي است كه برگزار كنندگان جز محييان قرآن هستند. هر شش ماه يك بار نشستهايي در رابطه با اقتصاد قرآني ، خانواده ، سياست ، حكومت، حقوق بشر، روابط بين الملل و اخلاق قرآني نيز برگزار شود آن وقت ميبينيم كه چه اتفاقي خواهد افتاد. چرا كه خود قرآن راجع به زندگي ما، مسايل و بحران هاي ماست. پورازغدي با بيان اينكه بايد ببينيم آيا در جامعه اسلامي تعقل فعال است، يادآور شد: هدف از نزول قرآن تفكر است. قرآن دنبال «اولوالباب ميگردد نه تنها اولوالفاظ». وي تصريح كرد: امتي در قرآن تدبر نميكند به قلبهايشان قفل زده ميشود و اين در بين علماي دين مشاهد ميشود كه در برخي حوزههاي علميه جهان اسلام درسهاي قرآن در حاشيه ساير دروس قرار ميگيرد. پورازغدي در ادامه با اشاره به آياتي از قرآن راجع به بيداري اسلامي، انقلاب و مبارزه دربرابر ظلم و استعمار، افزود: در كشورهاي اسلامي برخي به عنوان معلم قرآن به جاي آموزش ارزش هاي قرآني، قرآن و سنت را در خدمت صاحبان زر و زور قرار ميدهند و قرآن را به نفع آنها تفسير به راي ميكنند. وي تاكيد كرد آيات قرآن صريحا درباره انقلاب ومبارزه با ظلم و استبداد صحبت ميكند. قرآن طرفدار حكومت رباني است و هيچ نوع حكومت طاغوتي و شيطاني را قبول نميكند مگر اطاعت از خدا و رسول او اولوالامرشان حال بايد ديد آيا هر كسي كه به هر شيوه به جامعه اسلامي حاكم شده ولي الامر است؟ آيا قرآن دستور داده از كسي كه اهل فساد و ظلم است و در مراكز فسق و فجور حضور مييابد و با اشاره آمريكا و انگليس و روسيه در كشورهاي اسلامي حاكم شده اطاعت كنيم؟ در حالي كه خداوند اجازه نداده كفار و مستكبران بر ما حكومت كنند آيا حكومت ها در كشورهاي اسلامي اينگونه هستند. پورازغدي خاطر نشان كرد: خداوند فرموده از ظالمان نترسيد پس چرا كشورهاي اسلامي از استبداد و استكبار ميترسند؟ مگر نديدند چند هزار جوان حزب الله لبنان با دست خالي ارتش تابن دندان مسلح اسراييل را شكست داد: مسلمانان غزه با سي و سه روز مقاومت پيروز شدند اينها وعدههاي الهي است و كسي آنها را باور ميكند كه به قرآن ايمان داشته باشد. وي يادآور شد: حكومت آل سعود بوسيدن قبر پيامبر را شرك ميداند اما خود دست حاكمان آمريكا و انگليس را ميبوسد آيا اين شرك و تفسير به راي قرآن نيست؟ آيا امروز آمريكا و صهيونيست و حاميان آنها طغيان نكردهاند؟ پس چرا امت اسلامي سكوت كرده مگر قرآن كتاب عزت و برتري نيست پس چرا مسلمين ذليل هستند. پورازغدي در پايان تاكيد قرآن كتاب انقلاب و مبارزه عليه ظلم است نه كتاب سازش و تسليم، آنهايي كه تسليم و سازش را توجيه ميكنند قرآن را نپذيرفتهاند امروز دشمن خدا و مسلمين از مسلمانان نميترسد پس معلوم ميشود كه ما به قرآن عمل نميكنيم. شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان را در"واحداخبار و اطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد. وقف راسخون مسابقات بين المللي قرآن
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]