واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : يك استاد دانشگاه گفت: از ابتداي انقلاب، قانوني تحت عنوان حجاب داشتيم اما هيچگاه و در هيچ دورهاي ضمانتهاي اجرايي اين قانون را به صورت دقيق تعريف نكرديم. به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجتالاسلام احمد رهدار اظهار داشت: نيروي انتظامي در چند سال اخير براي مهار ناهنجاريهاي اخلاقي ناشي از بدحجابي با عناوين مختلف طرحهايي را اجرا كرده كه برنامههاي موفقي بوده است. وي در ادامه عنوان كرد: در عين حال نتايج اين برنامهها بيشتر منفي بوده تا مثبت، به اين دليل كه در اين زمينه رسالت نيروي انتظامي پس از رسالت اهل فرهنگ تعريف ميشود. رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح انديشه ادامه داد: جريانهاي فرهنگساز مانند علما، معلمان، اساتيد دانشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد و خطيبان نماز جمعه قرار است كارهاي فرهنگي خود را در خصوص ترويج حجاب انجام دهند و بعد از انجام آن اگر همچنان افرادي براي انجام رفتارهاي ناهنجار خود پافشاري كردند، نيروي انتظامي وظيفه دارد بر اساس قوانين تعريف شده با آنها برخورد كند. * جريانهاي فرهنگساز با فرافكني، ضعف كاري خود را به گردن نيروي انتظامي مياندازند وي در ادامه بيان كرد: در صورتي كه اگر جريان فرهنگي، رسالت خود را به خوبي انجام نداده باشد، حتي اگر نيروي انتظامي رسالت خود را به درستي انجام دهد، نتايج به دست آمده منفي خواهد بود. حجتالاسلام رهدار اضافه كرد: اين همان موضوعي است كه در سالهاي اخير شاهد بوديم، بدين معنا كه جريانهاي فرهنگساز در اجتماع رسالت خود را به طور دقيق انجام ندادند ولي در مقام نقد و آسيبشناسي، فرافكني ميكنند و ضعفهاي كاري خود را به گردن نيروي انتظامي مياندازند. * رسالت فرهنگسازي براي نيروي انتظامي تعريف نشده است وي در ادامه افزود: در تمام دنيا رسالت فرهنگسازي براي نيروي انتظامي تعريف نشده است بلكه رسالتهايي از جنس پيشگيرانه يا دفعكنندگي تعريف ميشود. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اخلاص و درست عمل كردن نيرويانتظامي در اين زمينه جاي تقدير دارد، عنوان كرد: برخي از مخالفان دخالت نيرويانتظامي در موضوع برخورد با بدحجابي، ممكن است اشتباهاتي كه در حجم گسترده اقدامات نيروي انتظامي اتفاق ميافتد را بزرگ جلوه داده و آن را به تمام اقدامات نيروي انتظامي تعميم دهند؛ اين امر اقدام اشتباهي است كه معمولاً اتفاق ميافتد. * جوان دبيرستاني در سن پذيرش نصيحت قرار ندارد وي گفت: عمدتاً بدحجابي در سنين بين 16 تا 25 سال براي جامعه خطرآفرين است، اين امر بدين معنا نيست كه به جز اين دوره از سن فرد، بدحجابي، جامعه را دچار آسيب نكند بلكه ميزان آن كمتر است؛ افراد بين 16 تا 25 سال در دبيرستانها و دانشگاهها مشغول به تحصيل هستند. اين استاد دانشگاه افزود: جوان دبيرستاني در سني قرار دارد كه نميتوان اميدي به نصيحت او داشت، همانطور كه نميتوانيم كودكي را قبل از اينكه قندي را به دهان بگذارد، از خوردن آن منع كنيم، وقتي او قند را در دهان گذاشت و مزه آن را چشيد، اگر نسبت به مضرات قند براي دندانها به او گوشزد شود، مؤثر واقع نخواهد شد چرا كه كودك در حال چشيدن شيريني قند است. وي در ادامه اضافه كرد: وقتي جوان به ناهنجاريهاي اخلاقي و عشقهاي كاذب خياباني عادت كرد، نصيحت براي وي كارگشا نخواهد بود. * در دانشگاهها ژست غلط ليبرالي، گرفتهايم حجتالاسلام رهدار بيان كرد: تربيت را بايد از كودكستانها و دبستانها آغاز كنيم، جايي كه در حال حاضر در آنها برنامهريزي نداريم؛ بعيد ميدانم كتابهايي در مورد حجاب با شاخصههاي جامع فكري، فرهنگي و رواني، مناسب كودكان دبستاني به تعداد انگشتشمار وجود داشته باشد. وي عنوان كرد: به نظر ميرسد در دانشگاهها ژست غلط ليبرالي گرفتهايم، با وجود اينكه متوجه شديم كه اين ژست غلط است اما چون به آن عادت كرديم، نميتوانيم به خلاف بودن آن اقرار كنيم، از سوي عدهاي بيان ميشد كه نميتوان از اختلاط دختر و پسر در دانشگاه جلوگيري كرد و بايد براي ترويج عفاف در ميان جوانان كار فرهنگي صورت گيرد نه اينكه بين آنها ديوار كشيد؛ اكثريت اين قبيل سخنان كه صرف نظر از برخي استدلالها ميتواند در جاي خود متين باشد، را از جنس سخنان بيهوده فرهنگي ميدانم. * تفكيك جنسيتي دانشگاهها كاملاً فرهنگي و ضروري است رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح انديشه افزود: اين موضوع كه چند هزار جوان را در رده سني 18 تا 25 سال در فضا و خلوتكدهاي به نام دانشگاه كه هيچگونه ضمانت اجرايي، فرهنگي و قانوني براي كنترل روابط دختر و پسر تعريف نشده يا اگر تعريف شده است، ضمانت اجرايي آن قانون را لحاظ نكرديم، به مدت 4 سال در كنار يكديگر جمع كنيم و انتظار داشته باشيم تا از اين دانشگاهها جواناني خارج شوند كه اهل متانت و حجاب هستند، مرتكب نوعي سادهانديشي و سادهلوحي فرهنگي شدهايم. وي بيان كرد: طرحي كه اخيراً با عنوان تفكيك جنسيتي دانشگاهها مطرح شده و استفتائاتي كه از سوي مراجع تقليد مبني بر اهميت اجراي اين طرح بيان شده است را كاملاً فرهنگي، درست و ضروري ميدانم البته بايد كار فرهنگي انجام دهيم؛ اينكه عقيده داشته باشم علت اصلي بدحجابي در دانشگاهها عدم تفكيك جنسيتي است، نيز نادرست به نظر ميرسد زيرا اين موضوع از جنس استدلالهاي علي و معلولي نبوده بلكه از جنس اقتضاست، دختر و پسر مجرد و جواني كه به مدت 4 سال در يك كلاس در كنار هم باشند، امكان انحرافات رفتاري در آنها بيشتر است. حجتالاسلام رهدار گفت: اما بايد در نظر داشت وقتي دانشجو به مقطع ارشناسي ارشد وارد ميشود، به مرحله پختگي عقلي ميرسد كه شايد در اين مقطع بحث تفكيك جنسيتي در دانشگاهها ضرورتي نداشته باشد؛ درك جوان 25 سال از مناسبات رفتاري اجتماع با جوان 18 ساله متفاوت است. * حجاب، سياستي فرهنگي وي بيان كرد: به مقوله حجاب از دو زاويه ميتوان نگاه كرد، از يك سو حجاب را صرفاً يك مقوله فرهنگي تعريف ميكنيم كه در اين زمينه روحانيون، معلمان، هنرمندان و اهل قلم ميتوانند اقدامات خود را انجام دهند. رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامي فتوح انديشه اضافه كرد: از سوي ديگر ميتوانيم فرهنگ را به مثابه سياست تلقي كنيم، يعني حجاب را يك سياست فرهنگي بدانيم؛ به اين معنا كه علاوه بر تلاش قشر فرهنگساز كه در قاعده هرم اجتماع فعاليت ميكنند، حاكميت سياسي بايد از بالا هم قوانيني تحت عنوان ضمانت اجراي تلاش اهل فرهنگ ايجاد كند. وي عنوان كرد: تا آن ميزان كه اهل فكر، فرهنگساز و جريانساز در قاعده هرم جامعه در انجام رسالت خود كوتاهي كردند، حاكميت سياسي هم در قانوني كردن مسئله حجاب و پافشاري بر اجراي قانون حجاب كوتاهي كرده و اگر براي اجراي آن اصرار كند، بعد از مدتي مردم تن به قانون خواهند داد. * پذيرش رواني اجتماعي براي قانون معمولاً زياد است حجتالاسلام رهدار گفت: بعد از مدتي كه قانونگذاران بر اجراي قانون مصرانه پافشاري كنند، مردم به قانون تن خواهند داد؛ پذيرش رواني اجتماعي براي قانون معمولاً زياد است؛ ما قوانين حجاب را از اول انقلاب تاكنون جعل كرديم و سپس براي مدتي آن را اجرا ميكنيم و علاوه بر اينكه به اهداف مورد نظر نميرسيم، مسئله را از حالت اوليه خود نيز دشوارتر ميكنيم. وي ادامه داد: عمده كساني كه با اجراي قانوني حجاب در اجتماع مخالفت ميكنند، ولو در قالب ژستهاي كاملاً فرهنگي و نخبهگرايانه، به لحاظ رواني متعلق به خانوادههايي هستند كه مديريت رفتاري زن و فرزند از دستشان خارج شده است، به معناي اينكه داراي همسر و فرزنداني هستند كه نميتوانند آنها را كنترل كنند، بدحجابند و چه بسا فاسد نيز باشند؛ اين افراد براي اينكه خود را تخليه كرده و فشار رواني بر خود را كاهش دهند، تلاش ميكنند ناهنجاري رفتاري خانواده خود را به تمام خانوادهها تعميم دهند. * ضمانت اجراي قانون حجاب را هيچگاه به صورت دقيق تعريف نكرديم اين استاد دانشگاه بيان كرد: از ابتداي انقلاب، قانوني به عنوان حجاب داشتيم اما هيچگاه و در هيچ دورهاي ضمانتهاي اجرايي اين قانون را به صورت دقيق تعريف نكرديم يا اگر هم تعريف كرديم، پافشاري بر اجراي اين قانون از طريق ضمانتهاي اجرايي وجود نداشته است. وي با بيان اينكه هماكنون بر اساس قانون، زنان و مردان در محدوده ادارات دولتي بايد حداقلهايي از عفاف و حجاب اسلامي را رعايت كنند، گفت: هماكنون سيستم هواپيمايي كشور به دليل دريافت يارانه از دولت، يك نهاد حكومتي محسوب ميشود؛ در داخل هواپيما مسافر كاملاً بدحجاب با آرايش غليظ در هواپيما نشسته و مهماندار اعلام ميكند "از اينكه بانوان محترم موازين اخلاقي اسلامي را رعايت ميكنند، پيشاپيش سپاسگذاريم " اما زناني كه با پوشش نامناسب در هواپيما حضور دارند، همچنان بيحجاب بر صندلي خود نشستهاند و جمله مهماندار هيچ تأثيري بر آنها ندارد؛ ضمن اينكه هيچ قانوني وجود ندارد كه اگر زني حجاب خود را رعايت نكرد، بايد با وي چه برخوردي صورت گيرد. شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد. 997
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]