واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست تخصصي/سينماي ايران هنوز پتانسيل انيميشن را نشناخته است
نشست تخصصي انيميشن در حاشيه جشنواره فيلم كودك ديشب با حضور هنرمندان عرصه انيميشن در محوطه باز هتل باباطاهر همدان برگزار شد و در آن مشكلات توليد و اكران انيميشنهاي سينمايي مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين نشست اميرمسعود علمداري مدير مسئول مجله پيلبان، مازيار محمدينژاد كارگردان واحد انيميشن صدا و سيما مركز فارس، محمدمهدي خداكرمي مسئول بخش انيميشن صدا و سيما همدان و حسين ضيايي كارگردان و مدرس انيميشن حضور داشتند.
علمداري در ابتداي اين نشست گفت: همانطور كه فرهنگ را به عنوان يك صنعت ميشناسيم انيميشن هم در دنياي امروز صنعت است. اگر نگاهي به آمارهاي يونسكو داشته باشيم، متوجه ميشويم انيميشن تا سال 2015 سينما را به سيطره خود درميآورد. با توجه به گستردگي اين حوزه بايد به مخاطبان فكر كنيم كه متاسفانه ما از دنيا عقبيم. در حوزه انيميشن نياز به سرمايهگذاري داريم تا توليد ساماندهي شود، چرا كه توليد انيميشن مشكل است.
وي با اشاره به انيميشن "خانواده سيمپسنها" گفت: براي اين انيميشن همزمان يازده نفر فيلمنامه را نوشتند. توليد انيميشن به راحتي ميسر نيست و حرفهاي وقتگير و هزينهبر است، اما با سرمايهگذاري مناسب ميتوان وضعيت را درست كرد. در حال حاضر اين هنر مظلوم واقع شده است.
مدير مسئول نشريه تخصصي پيلبان خاطرنشان ساخت: ما بايد مخاطب را براي حوزه انيميشن مشخص كنيم. اين امر در آثار خارجي ديده ميشود، اما در آثار ايراني مورد توجه قرار نميگيرد. به نظرم سينماي ما هنوز پتانسيل انيميشن را نشاخته و بايد اين اتفاق در سينماي ما بيفتد.
ضيايي درباره وضعيت انيميشن ايران و ديگر كشورها گفت: انيميشن در ايران سابقه 54 ساله دارد و به خاطر جاده ابريشم در دهه 30 وارد ايران شد. در حال حاضر خيلي از شركتهاي ايراني براي امارات انيميشن توليد ميكنند، در حالي كه نامي از استوديو آنها آورده نميشود. ايران در حوزه انيميشن تحت تاثير انيميشن هندوستان قرار گرفت و هندوستان از چين.
اين مدرس انيميشن ادامه داد: انيميشن ايران جزو معدود كشورهايي است كه پيشقراول بود، اما در حال حاضر نگرانيهايي وجود داشته كه جاي بحث زيادي دارد. البته چند انيميشن ايران به كشوري همچون تركيه فروخته شده است.
وي يكي از مشكلات اين حوزه را تبديل انيمشن تلويزيوني به سينمايي خواند و گفت: اين مسئله به انيميشن صدمه ميزند. اگر قرار است انيميشن براي كودك ساخته شود، بايد مخاطب كودك در نظر گرفته و كار با كيفيت ساخته شود. به نظرم يكي از معضلات انيميشن زمينهسازي نكردن براي اين عرصه در سينما و راهكار آن ساخت انيميشنهاي كوتاه و با كيفيت بالاست.
محمدينژاد هم با اشاره به سابقه و رشد خوب انيميشن در صدا و سيما فارس گفت: اگر در گذشته تعداد انيميشنسازهاي اين مركز محدود بود، حال اين تعداد افزايش يافته و 60 جايزه بينالمللي كسب كرده است. كيفيت در ساخت انيميشن در اين مركز مورد توجه قرار دارد. سال گذشته انيميشن "هفت رنگ" من مورد توجه جشنواره فيلم كودك قرار گرفت و توانست جايزه ويژه هيئت داوران را از آن خود كند.
اين كارگردان يكي از دلايل انيميشنساز براي رفتن به سمت مجموعهسازي انيميشن را وضعيت نامناسب اكران انيميشن ذكر كرد و گفت: متاسفانه هنوز انيميشن "هفت رنگ" را كودكان نديدهاند. در حالي كه بايد ديده شود. ما نياز داريم وضعيت اكران در اين عرصه ساماندهي شود.
خداكرمي نيز درباره وضعيت انيميشن در همدان گفت: صدا و سيما همدان از مدتها پيش توليد انيميشن را شروع كرده و در اين سالها فراز و نشيب زياد داشته است. در حال حاضر نيروي انساني در حوزه انيميشن رشد خوبي داشته و صدا و سيما همدان توجه زيادي به اين عرصه دارد و تا چهار ماه آينده مكان مناسبي براي حوزه انيميشن راهاندازي ميشود.
وي آموزش را ضروريترين مسئله در حوزه انيميشن در مركز همدان برشمرد و گفت: اين مسئله بايد مورد توجه قرار بگيرد. در حال حاضر تعداد زيادي نقاش و طراح داريم كه تواناييهاي فوقالعاده دارند. آنها در شناخت رنگ توانايي خوبي دارند و اگر با آموزش همراه شود، مسلماً نتايج مطلوبي خواهد داشت.
خداكرمي دليل بومي نبودن انيميشنهاي مركز همدان را نبود تحقيقات لازم ذكر كرد و گفت: ما از فاصله دور ميتوانيم انيميشن ژاپني، آمريكايي و ... را بشناسيم، اما انيمشين ايراني شناخته شده نيست، چرا كه تحقيقات لازم را انجام نميدهيم. داستان كم نداريم، اما تحقيقات جدي گرفته نميشود كه اميدوارم در آينده اين اتفاق بيفتد و انيميشن به جايگاه خوبي دست پيدا كند.
يکشنبه 2 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]