واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی "اخراجیها 3" با اشاره به موج مخالفتها و بیعدالتیهایی که علیه فیلمش وجود داشته است تاکید کرد مخالفان با تبلیغات و هجمههای مختلف هم نتوانستند مقابل استقبال مردم از این فیلم بایستند. به گزارش راسخون به نقل از مهر، فیلم سینمایی "اخراجیها 3" به کارگردانی مسعود دهنمکی پرفروشترین فیلم اکران نوروز 90 مانند دیگر ساختههای این کارگردان باحاشیههای فراوان همراه بود. مسعود دهنمکی در روز تولدش سوم اردیبهشتماه مهمان خبرگزاری مهر شد تا بیشتر از آنکه درباره فیلمش حرف بزند، درباره نگاهش به سینما و سیاست صحبت کند. * سینمای سیاسی برای شما چه تعریفی دارد؟ "اخراجیها 3" در قالب فیلم سیاسی جای میگیرد یا فیلم اجتماعی؟ - مسعود دهنمکی کارگردان "اخراجیها 3": وقتی از سینمای جنگ و پرداختن به موضوعی مثل جنگ حرف میزدیم، اینها به حوزه اجتماعی مربوط میشود. پرداختن به نگاه به این آدمها، ایدئولوژی و جهانبینی که دارند و موقعیتی که در اجتماع دارند ذهن را به دنیای سیاست میبرد. جامعه ما انقلابی و پویا است و هر روز با یک چالش سیاسی روبرو است، نمیتوان سیاست را از زندگی ما جدا کرد، بنابراین میتوان "اخراجیها 3" را در قالب سینمای سیاسی تعریف کرد. * فیلم به یک واقعه اجتماعی به نام انتخابات میپردازد، پس فیلم بیشتر یک درام اجتماعی است. دغدغه شما نقد مناسباتی است که در بستر جامعه و زمان انتخابات رخ میدهد. - این موضوع خیلی قابل تفکیک نیست، تاکید به بعضی آدمهای سیاسی و مراودههای سیاسی عامدانه است، اما خیلی روی بعضی نکات تمرکز نمیکنیم، فیلم فراتر از اینها است. *میخواهید بگویید فیلم به زمان مشخص یا انتخابات خاصی نمیپردازد؟ - بله، در فیلم نامی از انتخابات ریاست جمهوری نمیشنوید به شخصیتی اشاره مستقیم نمیشود، پس در هر فضای رقابت سیاسی این دستهبندیها وجود دارد. یکی از خط های قصه پرداختن به مسئله دموکراسی در کشور ما است. دموکراسی غربی با نمایش و هیاهو همراه است و به جای رای دهندگان، پول در آن مهم است. "اخراجیها 3" نقد این دموکراسی غربی است که طرفدارانی در جامعه ما دارد. به رسانهها، مردم و سیاستمدارانی که در جریان انتخابات حضور دارند در این فیلم پرداخته شده است و در قالب طنز به این مسائل اشاره شده است. * خیلیها میگویند مسعود دهنمکی سفارش شده است و از او حمایت ویژه میشود، فیلمش از مرحله تولید حمایت میشود و... برای "اخراجیها 3" اما زمان دریافت پروانه ساخت مشکلاتی پیش آمد. - برای گفتن حرفهای متفاوت نباید منتظر این باشیم که فرش قرمز برایمان پهن کنند، من از دل نظام صحبت میکنم اما حرفهایی متفاوت میزنم. گاهی افرادی ضد جنگ حرف زدهاند اما دستشان برای فیلمسازی باز بوده، نظام ما تحمل این اندیشهها را داشته و آزادی را محدود نکرده است. این آثار مخاطب چندانی نداشتهاند و چالشی به وجود نیاوردهاند. اما فیلم من مخاطب بالایی دارد و همین حساسیتها را نسبت به فیلم و موضوعها بیشتر میکند. ما باید به نسل جوان امید بدهیم تا وارد این حوزه شوند و حرفشان را بزنند، من زمان نشریه و فیلمسازی از معبر مین رد شدهام و حالا خیلیها میتوانند از این معابر پاکسازی شده عبور کنند، هیچ بچه حزب الهی را سراغ ندارید که به اندازه من در ادوار مختلف هزینه داده است. * اما وزیر ارشاد وقت، سر فیلمبرداری "اخراجیها 1" حاضر شد. - ایشان آمد و به فیلم اعتقاد داشت، اما بدنه سینما و وزارت ارشاد این طور نبود، دیدید که در جشنواره هم اتفاق خوبی برای فیلم نیفتاد. اما نسخه قاچاق هر سه فیلم وارد بازار شد و فردی با این سیستم مبارزه نکرد. "اخراجیها 3" این قدر درگیر جوسازی میشود اما ستاد بحرانی برای فیلم به وجود نیامد تا از آن حمایت کند. افرادی که شعار آزادی بیان میدادند برای شکستن قاعده بازی این کارها را میکنند و پرچمداران سینما مشکلاتی که برای "اخراجیها" به وجود آمده را محکوم نمیکنند. بخشی از بدنه سینما در مشکلاتی که برای "اخراجیها 3" به وجود آمده مقصرند، چرا برای مبارزه با قاچاق این فیلم تلاش نمیشود؟ مشخص است که تیمی رسانهای برای تحریم فیلم، یا شایعه درباره آمار فیلم تلاش میکند. با این همه فیلم فروش قابل قبولی دارد. محال است این بازیها به نتیجه برسد اما چه ارزشی دارد؟ نشریه تخصصی سینما باید فضای دو قطبی را محکوم کند اما نشریات هم کاری نمیکنند. * مستند "فقر و فحشا" نگاهی تلخ و تاثیرگذار درباره لایههای اجتماعی دارد و مشکلاتی که در بطن جامعه و بعضی اقشار دیده میشود، خیلیها آن زمان شما را متهم کردند که به دلیل سیاسی این فیلم را ساختهاید. چرا زمانی که به سینما آمدید این نگاه تلخ و اجتماعی را دنبال نکردید و به سمت سینمای کمدی رفتید؟ - مهم حرفی است که مطرح میشود، شکل و قالب اولویت دوم است. "فقر و فحشا" بیش از 10 میلیون نسخه دست به دست شد، رئیس دولت وقت به وزیر ارشاد نامه نوشت و گفت فیلم سیاسی نیست. اما بعضیها فیلم را منکوب کردند. آن حرف را زدم و تاثیرش را در جامعه دیدم. در دهه 70 مبارزه برای عدالتخواهی در سطوح مختلف وجود داشت و نفرت از بیعدالتی را در مردم نهادینه کرد و مردم را به سمتی برد که آگاهی بیشتری از بازیهای سیاسی و نتیجش پیدا کنند. من به دنبال تکرار حرفهایم نیستم، نمیخواستم "فقر و فحشا 2" را بسازم، در "کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟" موضوع دیگری را مطرح کردم و شکل کامل و پختهاش را در "اخراجیها 3" میبینید. اما در سینمای داستانی شما باید رعایت بعضی نکات را بکنید. اگر "اخراجیها" مخاطب نداشت به راحتی از کنار آن میگذشتند. *پس چرا بعد از "اخراجیها 1" بخشهای بعدی را ساختید؟ - میخواستم بگویم موفقیت "اخراجیها 1" اتفاقی نیست، در هر یک از این فیلمها مسائل تازهای مطرح شده و نکات تکراری را روایت نمیکنیم، فروش "اخراجیها 2" چند برابر بود و مخالفان خودشان را برای مقابله با "اخراجیها 3" آماده کردند، اگر "اخراجیها 3" شکست میخورد مخالفان شاد میشدند اما نتیجه چیزی نیست که آنها میخواهند. با وجود همه حاشیهسازیها فیلم پایگاه اجتماعی دارد و مخالفان حتی با خرسها و خروسهایشان نتوانستند مقابل این فیلم بایستند 997
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]