تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826103368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان 3 زن در شهري به نام تهران


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: جام جم آنلاين: «اينجا تهران است» عنوان مجموعه‌اي تلويزيوني به‌كارگرداني آرش معيريان است كه اين روزها در خيابان‌هاي تهران در حال تصويربرداري است و قرار است بزودي از شبكه تهران پخش شود.اين مجموعه تلويزيوني نخستين تجربه سريال‌سازي آرش معيريان است و انتظار مي‌رود اثري شايسته پيش‌روي مخاطب قرار گيرد، چون معيريان را تمام كساني كه سينماي ايران را به شكل حرفه‌اي دنبال مي‌كنند، مي‌شناسند. او با همه حساسيتي كه نسبت به حرفه سينما دارد ساخت ژانرهاي مختلف اين هنر را تجربه كرده و به گفته خودش قرار است هنر كارگرداني خود در مجموعه تلويزيوني اينجا تهران است را به معرض نمايش بگذارد.با نگاهي گذرا به عوامل توليد اين مجموعه تلويزيوني و همچنين حضور بازيگران سينما و تلويزيون در اين سريال بخوبي مي‌توان دريافت كه با اثري متفاوت و درعين حال جذاب روبه‌رو هستيم. از همين‌رو به نظاره نشستن بخشي از فعاليت‌هاي گروه توليد و تيم كارگرداني سريال اينجا تهران است خالي از لطف نيست.به همين دليل براي مشاهده كم و كيف فعاليت اين گروه سريال‌سازي راهي شدم و بعدازظهر يك روز پاييزي به مركز توانبخشي معلولان ذهني در زعفرانيه رفتم. از در ورودي مركز توانبخشي زعفرانيه كه وارد شدم ابزار و لوازم تصوير و صدا روي زمين پهن شده بود.سيم‌هايي كه روي زمين افتاده بود ادامه مسير را مشخص مي‌كرد. از در بزرگي كه مركز فوريت‌هاي پزشكي را مشخص مي‌كرد، داخل شدم.«اينجا تهران است» شرح وظايف شهروندي استگروه مشغول آماده كردن صحنه بود و آرش معيريان همراه محمد محمودسلطاني، نويسنده اين مجموعه تلويزيوني درباره فيلمنامه صحبت مي‌كردند و قرار بر اين بود كه سكانس 200 از قسمت نهم اين سريال تصوربرداري شود. هنوز صحنه آماده نشده بود كه كاوه افضلي، تهيه‌كننده اين مجموعه تلويزيوني از در وارد شد و باخوشرويي پاسخگوي سلامم شد. فرصت را غنيمت شمردم و از اين تهيه‌كننده خواستم درباره روند تهيه و توليد سريال اينجا تهران است بگويد: طرح نگارش فيلمنامه اين سريال حدود يك سال پيش نوشته شد و قرار بر اين شد تا آقاي محمودسلطاني نگارش مجموعه تلويزيوني اينجا تهران است را آغاز كند و در ادامه از آقاي معيريان دعوت كردم تا كارگرداني اين مجموعه تلويزيوني را به عهده بگيرد و او پس از مطالعه طرح و قسمت‌هايي از فيلمنامه كه نوشته شده بود كارگرداني اينجا تهران است ‌را عهده‌دار شد.اين تهيه‌كننده در ادامه صحبت‌هاي خود به محتواي داستاني فيلمنامه اينجا تهران است اشاره كرد و گفت: بخش عمده‌اي از داستان اين فيلمنامه به شرح وظايف متقابل بين شهروندان و مسوولان شهري اختصاص دارد و همه سعي گروه توليد و تيم كارگرداني اين است كه فيلمنامه‌اي شعاري و به دور از واقعيت‌هاي اجتماع را روي آنتن نفرستند. به همين دليل خيلي تلاش شده كه داستاني ساده و در عين حال جذاب پيش روي مخاطب قرار گيرد.بازسازي لوكيشن‌هاي گران قيمتمجموع سكانس‌هاي بيمارستان كه با بازي نسرين مقانلو در نقش افسانه و رويا نونهالي در نقش نازنين مقابل دوربين مي‌رود در مركز توانبخشي معلولان ذهني شكل مي‌گيرد.اين مركز يكي از مكان‌هايي است كه به عنوان لوكيشن اصلي در بيشتر فيلم‌ها و سريال‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا جايي كه مديريت اين مركز، بخش ويژه‌اي را براي تصويربرداري لوكيشن بيمارستان به گروه‌هاي توليد اختصاص داده است و در اين بخش از اين مركز هيچ بيماري نگهداري نمي‌شود.از كاوه افضلي تهيه‌كننده درخصوص چرايي تصويربرداري دراين مكان جويا شدم و اين تهيه‌كننده در پاسخ به اين سوال به مشكلات موجود در پيدا كردن لوكيشن مناسب با فضاي داستان اشاره كرد و گفت: تيم تهيه و توليد يك مجموعه تلويزيوني يا فيلم سينمايي براي به ثمر رسيدن يك اثر شايسته و درخور مخاطب با مشكلات مختلفي مواجه هستند كه يكي از اين مشكلات نبود لوكيشن مناسب با فضاي داستان است. به عنوان مثال لوكيشن اصلي اين فيلم 4 واحد مسكوني از ساختمان يك برج بود و حدود 2 ماه دنبال چنين ساختماني گشتيم، اما پيدا نكرديم، چون قيمت‌هايي كه براي اجاره پيشنهاد مي‌كردند بسيار زياد بود تا جايي كه با بودجه‌اي كه براي اين سريال در نظر گرفته شده بود همخواني نداشت و اگر قرار بود اين ساختمان 4 واحده را به عنوان لوكيشن اجاره كنيم بايد حداقل 20 درصد از بودجه را صرف اجاره لوكيشن مي‌كرديم و اين امكان براي ما ميسر نبود. در مورد لوكيشن بيمارستان هم همين اتفاق افتاد. به بيمارستان‌هاي مختلفي سر زديم، اما اجاره لوكيشن‌ها بسيار بالا بود، به‌همين دليل تصميم گرفتيم اين مركز را با طراحي صحنه مناسب به گونه‌اي كه بيننده متوجه فضاي اين سالن نشود براي تصويربرداري آماده كنيم.2 خواهر زيربام‌هاي شهرصحبت‌هاي كاوه افضلي هنوز به پايان نرسيده بود كه صحنه براي تصويربرداري سكانس 200 از قسمت نهم آماده بود و قبل از برداشت نهايي تمرين‌هاي متوالي انجام شد. رويا نونهالي با گريم، لباسي متفاوت و با ظاهري كه از هميشه جوان‌تر نشانش مي‌داد در كنار دوربين ايستاده و قرار بود طول راهروي بيمارستان را همراه با تراولينگ دوربين طي كند و پشت اتاق عمل به نسرين مقانلو بازيگر نقش افسانه برسد.افسانه منتظر شنيدن خبري از تيم معالج پسرش بود. او با چهره‌اي بي‌تفاوت كه ناشي از عدم باور واقعه بود، روي نيمكتي نشسته و هيچ حس خاصي در صورت او ديده نمي‌شد. افسانه از دور نازنين را با چهره‌اي مضطرب مي‌بيند، نازنين نزديك مي‌شود و با حالتي از ترس و نگراني مي‌پرسد: سلام چي شده؟افسانه در پاسخ گفت: فكركنم مواد اوليه كيكم تاريخ مصرفش گذشته بود و گرنه نادر آدم قوي‌اي است. پس از پايان صحبت‌هاي افسانه نازنين با ناباوري به افسانه خيره شده بود و افسانه درحالي كه چشم از خواهرخود برنمي داشت خطاب به او گفت: اتفاقي افتاده نازنين؟نازنين: اين سوالي كه تو بايد جواب بدي. افسانه در حالي كه سربه زير دارد: من فقط مي‌خواستم نادر بيرون نره.نازنين: به خاطرهمين تصميم گرفتي تا دم مرگ ببريش جلو؟!صحبت‌هاي نازنين به اينجا كه رسيد افسانه يكباره زير گريه زد و خطاب به نازنين گفت: نازنين! من تو اين مدت خيلي دست و پا مي‌زدم تا نادر از خونه بيرون نره اما نشد.يكي از برداشت‌هاي اين سكانس پلان طولاني كه يكي از كليدي‌ترين سكانس‌هاي اين مجموعه تلويزيوني است به پايان مي‌رسد و گروه تصويربرداري آماده مي‌شوند كه برداشت نهايي را تصويربرداري كنند.در فرصت ايجاد شده از نسرين مقانلو، بازيگر نقش افسانه خواستم درخصوص كم و كيف داستان و محتواي كار اين سريال بگويد و او در ابتداي صحبت‌هاي خود به محوريت 3 زن در اين داستان اشاره كرد و گفت: محور اصلي داستان سريال اينجا تهران است 3 زن است و قصه روي زندگي دو خواهر به نام‌هاي افسانه و نازنين متمركز است. نازنين همسر خود را از دست داده و افسانه كه من نقش او را بازي مي‌كنم همسري دارد كه وكيل است و بسيار خانواده دوست كه افسانه در سايه توجه حساسيت همسرش زندگي مي‌كند و من به عنوان بازيگر نقش افسانه اين شخصيت را از آن جهت دوست دارم كه روحيه‌اي عجيب دارد.وي در ادامه افزود: افسانه بسيار وسواسي است و تمايل دارد مديريت كارها را به دست بگيرد. اما در طول قصه متوجه مي‌شويم او در ظاهر مدير است اما از درون بشدت‌ شكننده است، اما در شرايط خاصي قرار مي‌گيرد و همه انتظار دارند در مقابل حادثه‌اي كه بر او وارد شده استوار باشد اما اين‌گونه نيست و افسانه خلاف انتظار همه عمل مي‌كند.شخصيت مقابل افسانه، خواهر او نازنين است كه رويا نونهالي عهده‌دار بازي در اين نقش است. در ادامه مقانلو درخصوص همبازي شدن با رويا نونهالي چنين گفت: نونهالي را از گذشته مي‌شناختم، اما هيچ‌گاه فرصت دست نداده بود كه به اين شكل رو در رو و مستقل با او همبازي شوم و خوشبختانه اين فرصت دست داد و معتقدم كه هماهنگي خوبي بين ما صورت گرفته است. به اعتقاد من، نازنين زندگي تلخي داشته و دست به كارهايي مي‌زند كه براي بيننده تعجب‌آور است و من با آقاي محمود سلطاني، نويسنده كار خيلي صحبت كردم كه در داستان راهي باز كند تا افسانه سر از كارهاي خواهر خود درآورد، اما سلطاني دلايل خودش را مي‌آورد و از اين كار امتناع كرد. به نظر من عدم آگاهي افسانه از زندگي خواهرش امري غير قابل باور است، چراكه دو خواهر وقتي به هم نزديك هستند، ندانستن روابط و كار و زندگي هريك از آنها باور كردني نيست؛ البته تا يادم نرفته خوب است يادي از ساعد هدايتي بكنم كه نقش همسر مرا بازي مي‌كند و من يكي از بهترين كارهاي خودم را در كنار اين هنرمند تجربه مي‌كنم. در واقع بازي آقاي هدايتي خيلي كمك كرد تا به يك طنز موقعيت دست‌يابم كه خوشبختانه خيلي خوب از كار درآمد.گپ زدن با اين بازيگر خوش صحبت بسيار شيرين است تا جايي كه وقتي او را صدا كردند تا براي بازي مقابل دوربين برود از گروه اجازه خواست درباره كار با آرش معيريان هم توضيحاتي را به من بدهد: من از حرفه‌اي بودن آقاي معيريان بسيار شنيده بودم، ولي در اين سريال حرفه‌اي و كاردان بودن او براي من مشهود بود، چراكه وي علاوه بركارگرداني، تدوينگر بسيار ماهري هم است و سر صحنه كار را تدوين مي‌كند و در ادامه براساس تدوين ذهني خود دكوپاژ مي‌كند.به عنوان مثال سكانس‌هايي كه بين من و رويا نونهالي مي‌گذشت سكانس پلان‌هاي طولاني بود و آقاي معيريان بدون كمترين كات اين صحنه‌ها را تصويربرداري مي‌كرد.پس از پايان صحبت‌هاي نسرين مقانلو، پلان‌هاي ديگر سكانس 200 براي تصويربرداري آماده بود و برداشت نهايي اين صحنه كه 4 دقيقه به طول انجاميد همان‌گونه كه مقانلو مي‌گفت بدون كات ثبت و ضبط شد.محمد محمودسلطاني، نويسنده اينجا تهران است كه پيش از اين نگارش فيلمنامه‌هايي چون گام‌هاي معلق به كارگرداني شاهرخ دولكو و همچنين عمليات پايتخت به كارگرداني محمدرضا آهنج را به عهده داشته است درخصوص كم و كيف نگارش اين مجموعه تلويزيوني گفت: اين مجموعه تلويزيوني ساختاري اجتماعي دارد كه شخصيت‌هاي اصلي آن را 3 زن به نام‌هاي افسانه، آتوسا و نازنين هستند كه داستان زندگي هريك از آنها در جايي از داستان به هم پيوند مي‌خورد و هريك درصدد برطرف كردن مشكلات يكديگر هستند. زماني كه متن نوشته شد و حضور آقاي معيريان براي كارگرداني آن قطعي شد يك بار با هم متن را بازخواني كرديم و به فيلمنامه نهايي رسيديم.اين نويسنده كه در سريال تلويزيوني اينجا تهران است نقشي نيز براي خود نوشته است كه در خصوص كم و كيف شخصيت خود گفت: نقشي كه بازي مي‌كنم بسيار كوتاه و در عين حال كليدي است، البته بايد متذكر شوم كه حرفه من از ابتدا نويسندگي نبود. من كارم را از بازيگري و كارگرداني تئاتر آغاز كردم و پس از آن وارد سينما و تلويزيون شدم و حرفه نويسندگي را در پيش گرفتم و در اين سريال هم نقش بسيار كوچك و خاصي را بازي مي‌كنم. وي در ادامه گفت: آدم‌هاي سريال اينجا تهران است آدم‌هاي غريبه‌اي نيستند. در واقع اين سريال شرح معضلات اجتماعي است كه به نوعي آسيب شناسي نمي‌شوند و هدف اصلي من به عنوان نويسنده اين بود كه نگاهي اميد بخش و روشن به كليت قصه ببخشم.سينما و تلويزيون برايم فرقي ندارندپس از پايان صحبت‌هاي محمد محمود سلطاني فرصتي دست داد تا با آرش معيريان صحبت كنم. اين كارگردان سينما كه نخستين كارگرداني خود در عرصه تلويزيون را تجربه مي‌كند درخصوص ارزيابي خود از نخستين تجربه كارگرداني اش گفت: زماني كه يك كارگردان از فضايي متفاوت با آنچه تاكنون تجربه كرده پا به عرصه ديگري مي‌گذارد پيش فرض‌ها و فرمول‌هاي ذهني او به هم مي‌ريزد و براي من هم اين اتفاق افتاد. به اين معنا كه ريتم، ساختار و حساسيت‌هايي كه همواره با آن در سينما درگير بودم دچار تعارض شد و تعريفي ديگر پيدا كرد؛ بنابراين كار در فضاي جديد و ساخت سريال با زمان 1200 دقيقه با وجود همه حساسيت‌هايي كه به خرج مي‌دهم، كار ساده‌اي نيست.از صحبت‌هاي اين كارگردان تعجب كردم، چراكه حساسيت و دقت جزو اصول كار است كه بايد در كار رعايت شود. از همين رو از معيريان پرسيدم كه چرا از اين دقت و حساسيتي كه بايد به خرج بدهيد ناراحت هستيد؟ معيريان در پاسخ به مديوم تلويزيون اشاره كرد و گفت: اشتباه نكنيد. من از اين‌كه دقت و حساسيت نسبت به كارم دارم به هيچ عنوان ناراحت نيستم، اما زماني كه كار در تلويزيون را شروع كردم استنباطم اين بود كه با يك سري پلان‌ها و نماهايي مواجه هستم كه تنها يك بار توسط بيننده ديده مي‌شود، بنابراين حساسيت‌ها و ريزه كاري‌هاي يك اثر سينمايي را لازم ندارد و من با اين پيش فرض احساس مي‌كردم كه با كار ساده‌اي مواجه هستم اما وقتي وارد عمل شدم همان حساسيت‌هايي كه در ساخت يك فيلم سينمايي دارم به سراغم آمد و همين مساله انرژي بسياري از من گرفت.وي در تكميل صحبت‌هاي خود گفت: وقتي يك فيلم‌ سينمايي كار مي‌كنم يك اشتباه كوچك يا يك حركت غلط دوربين يا بازي اشتباه در زمان اكران به كرات ديده مي‌شود و نمايش يك فيلم در روز ممكن است به 1000 بار برسد، بنابراين 1000 بار دقت و حساسيت هنگام فيلمبرداري يك اثر سينمايي لازم است و حالا من همين حساسيت را در ساخت سريال هم به كار مي‌گيرم.آرش معيريان در پايان افزود: اما در نهايت بايد بگويم كه داستان اين سريال را بسيار دوست دارم و خوشحالم كه به پيشنهاد كاوه افضلي، تهيه‌كننده اين مجموعه پاسخ مثبت دادم، چراكه كار با عوامل توليد اين سريال شيرين است و لذت نخستين تجربه در عرصه سريال سازي را براي من دوچندان كرده است.گروه توليد درحال جمع‌آوري وسايل بودند و ساعت از 9 شب گذشته بود و يكي از كليدي‌ترين سكانس‌هاي اين مجموعه تصويربرداري شد و بايد منتظر زماني باشيم كه سريال اينجا تهران است از تلويزيون پخش خواهد شد.پريسا ساساني / جام جم




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 496]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن