واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: علی معلم: در مدت زمان برگزاری جشنواره، فضای تجاری دوبی به فضایی توریستی-هنری تبدیل شده بود. مینشستیم در سالن 1600 نفره... سینمای ایران علی رغم تمامی کمی و کاستی هایی که همواره داشته و دارد، در خاور میانه همواره به عنوان یک قطب سینمایی مطرح بوده و پذیرش این واقعیت برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آسان نبود، به همین خاطر از سال 2004 شاهد تحرکاتی در خلیج فارس و کشورهای عربی بودیم که اولین ماحصل آن برگزاری اولین جشنواره فیلم دوبی (DIFF) در این سال بود. اتفاقی که استارت برگزاری جشنواره های رنگارنگ حاشیه خلیج فارس را رقم زد و ما بعد از آن شاهد جشنواره های دیگری چون جشنواره فیلم ابوظبی، دوحه ، خلیج و ... بودیمجشنواره بینالمللی فیلم دبی (مهرجان دبی السینمائی الدولی) هرساله از12 تا 19 دسامبر(21 تا 28 آذرماه) در دوبی برگزار می شود. این جشنواره در دسامبر ۲۰۰۴ با شعار «پیوند فرهنگها، برخورد اندیشهها» و با نیت تاثیرگزاری روی سینمای جهان عرب و آفریقا آغاز بکار کرده و در حال حاضر به همراه جشنوارههای فیلم «قاهره»، «دمشق» و «مراکش» چهار جشنواره برتر سینمای کشورهای عرب زبان را تشکیل می دهد. این جشنواره کارش را با نمایش 76 فیلم در اولین دوره حیاتش آغار و در هفتمین دوره آن که امسال برگزار شد و تفاوت های آشکاری (چه در کمیت و چه در کیفیت) نسبت به دوره های گذشته داشت، در مجموع 160 فیلم به نمایش درآمد و با توجه به نیت برگزارکنندگان آن (پشتیبانی از سینمای عرب و کسب سهم قابل توجهی از بازار سینمای آسیا و آفریقا) ستارگان سینمای عرب پا به پای ستارگان بین المللی سینمای جهان در دو بخش مسابقه و غیر مسابقه به رقابت پرداختندبخش مسابقه جشنواره از سه بخش تشکیل شده بود، بخش اول انحصارا به سینمای امارات و فیلم های اماراتی می پرداخت، بخش دیگر کل سینمای عرب را تحت پوشش قرار داده و بخش سوم مسابقه به سینمای آسیا و آفریقا محدود می شد.در بخش غیر رقابتی شاهد قسمت های گوناگون و متنوع تری چون «بزرگداشت سینمای مکزیک»(که با نام درفوکاس برگزار می شد)، «بزرگداشت سینمای هند»، «سینمای جهان»، «شب های عربی»،« سینمای کودک و نوجوان» و «صداهای خلیج»(که مربوط به فیلم های منطقه خلیج بود) و«سینمای آسیا و آفریقا» بودیم. از ایران نیز چهارفیلم «مرهم» به کارگرداني عليرضا داودنژاد، «لطفا مزاحم نشويد» به کارگرداني محسن عبدالوهاب ، «زير آب» به کارگرداني سپيده فارسي و شکارچی گوزن «رفیع پیتز» به نمایش درآمدند که با استقبال نسبی مواجه شدنداز اقدامات قابل توجه مسئولین جشنواره دوبی، می توان به راه اندازی بخش سینمای جوانان امارت، ساخت فیلم ها بصورت محصول مشترک (از جمله «بازی عادلانه» با بازی شان پن و «مسیر بازگشت» ساخته پیتر ویر) و جذب هنرپیشگان و کارگردانان مشهور هالیوود و بالیوود (از جمله اد هریس، کالین فرث، کالین فارل، تام هوپر و ... )و ستارگان عرب(از جمله خالد ابوالناگا ، بوشرا صباح و...) اشاره کرد، که برای چنین جشنواره نوپایی، اتفاقی مثبت استاستقبال ازفیلم های هفتمین دوره جشنواره بین المللی دوبی نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشت.به گونه ای که در ایام جشنواره فضاری تجاری امارات به فضایی کاملا توریستی و تفریحی تبدیل شده بود و در مواردی شاهد تمام شدن بلیط نمایش فیلم ها بودیم. جشنواره کارش را با نمایش«سخنرانی پادشاه» ساخته «تام هوپر» آغاز کرد. فیلم هایی که برای بار اول به نمایش درمی آمدند در بخشی به نام «گالا» و در سالن «مدینه آرنا» که به تقلید سالن «لومیر» کن ساخته شده بود، به نمایش درمی آمدند.در کنار این ابتکار در ایام برگزاری این ضیافت بزرگ سینمایی، مردم در فضایی باز و کنار امواج ملایم دریا، در سالنی 1600 نفره به تماشای فیلم ها می نشستند و بعد از پایان فیلم در انتظار یک کنسرت موسیقی زنده بودند.از دیگر نکات قابل توجه این جشنواره حمایت بزرگترین شرکت طلا و جواهرسازی امارات «داماس» بود که جایزه بهترین فیلم مردمی را اهدا می کرد. در طول مدت برگزاری این جشنواره 41 فیلم برای نخستین بار، نمایش جهانی داشته و 13 فیلم برای نخستین بار به نمایش بین المللی درآمدند. جشنواره فیلم دوبی با نمایش «Torn : Legacy» ساخته جوزف کوزینسکی از آمریکا به کارش خاتمه داد.از فیلم های مطرح به نمایش درآمده در این جشنواره می توان از فیلم های زیر نام برد :«مسیر بازگشت» ساخته پیتر ویر از آمریکا«127ساعت» ساخته دنی بویل«خروجی قاهره» ساخته هشام عیساوی محصول مشترک مصروامارات«فندق شکن»به طریقه سه بعدی ساخته آندری کونچالوفسکی«وقتی بخوام سوت بزنم، سوت می زنم» نماینده سینمای رومانی«عمو بونمی» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول تایلندی برنده نخل طلای شصت و سومین جشنواره فیلم کن«عهد ترورها» ساخته مشترک جان وو و شائو بن سو از چین«زیبا» فیلم تحسین شده کن، ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو«لنونیک» مستند دیدنی «مایکل اپستین» درباره جان لنون«فردا روز بهتری است» ساخته دوروتا کیدزیبرزاوسکا از لهستان حالا میخواهم درباره دو فیلم شاخص و مطرح به نمایش درآمده بنویسم: The Way Back«مسیر بازگشت» یک تریلر حماسی و آخرین ساخته «پیتر ویر» کارگردان محبوب انجمن شاعران مرده در سال 1989 است. ویر به انتظار 7 ساله علاقه مندان اش خاتمه داد، آخرین فیلم داستانی به نمایش درآمده از ویر «استاد و فرمانده : پایان دنیا» بود که سال 2003 به نمایش درآمد.فیلم بر مبنای داستانی واقعی درباره یک گروه از سربازان زندانی با ملیتهای مختلف(فارل در نقش یک روسی سرسخت، هریس یک آمریکایی و استرجس در نقش یک زندانی جوان لهستانی ظاهر شده) است که سال 1942 میکوشند از گولاگ سیبری فرار کنند و مجبورند به شرایطی طاقت فرسا تن دهند. مسیری که آنها طی می کند مسیر طول و دراز و طاقت فرسایی ست(از سیبری به چین، از چین به هیمالیا و از هیمالیا به هند).«سیرشه رونان» که یک دختر فراری روسی ست در طول این سفر، با زندانیان آشنا می شود و ...ویر فیلمنامه را بر مبنای کتاب خاطرات اسلاوومیر راویچ نوشته و مولفه های آشنای سینمای او (چشم های بکر و زیبا و موقعیت بحرانی مبارزه با طبیعت) بر غنای فیلم افزوده اند.از دیگر نکات بارز این فیلم می توان به بازی «کارل فارل»(مخصوصا زبان و لهجه حیرت انگیز روسی اش) اشاره کرد. زمان اکران این فیلم در سینماهای آمریکای شمالی اول بهمن می باشد Hours 127«127 ساعت» ساخته «دنی بویل» کارگردان مستقل انگلیسی از فیلم های شاخص جشنواره به لحاظ فنی و تکنیکی بود، به گونه ای که از همین الان منتقدین این فیلم را به همراه «شبکه اجتماعی» فینچر از شانسهای اول اسکار می دانند. این فیلم که با همکاری تهیه کننده، فیلمبردار و آهنگساز «میلیونر زاغه نشین» و « سيمون بيوفوي»(همکار فیلمنامه نویس قدیمی بویل) ساخته شده است به زندگی«آرون رالستون» کوهنورد معروف آمریکایی است که در می 2003 بدون اطلاع به هیچ یک از اطرافیانش راهی کوه های کنیون در ایالت یوتای آمریکا می شود، وی در حین کوهنوردی از پرتگاهی سقوط کرده و دستش پنچ روز (120 ساعت) زیر صخره ای گیر می کند و کوهنورد جوان برای زنده ماندن راهی جز قطع دستش ندارد. ،جیمز فرانکو (بازیگر نقش اول فیلم) در این مدت به مرور خاطرات گذشته اش می پردازد«دنی بویل» علاوه بر قدرت تکنیکی فیلم که ناشی از کاربلدی اوست (و این نکته در قاب بندی و تمامی نماها مشهود است) با خلق موقعیتی بحرانی و جذاب بخوبی طعم سه مفهوم مرگ، زندگی و تنهایی را به تماشاگر می چشاند. از دیگر نکات فیلم سکانس قطع کردن دست «فرانکو» به دست خویش است که غلظت بالای رئالیستی آن، برای تماشاگر دقایقی رقت انگیز و درلحظاتی غیر قابل تحمل را رقم می زند.این چرخش 180 درجه ای «بویل» از «میلیونر زاغه نشین» به «127 ساعت» (از روایت یک داستان افسانه ای و سرخوشانه به روایتی مستند گونه ، واقعگرایانه و تلخ) اتفاق مهمی در کارنامه «بویل» می باشد. یکی از منتقدین در توصیف این فیلم چنین می گوید : «پرمعنا، خارق العاده و تکان دهنده»و این هم برگزیدگان هفتمین جشنواره فیلم بیل المللی دبی :بخش فیلم اماراتی:فیلم اول: «Bored» (ملالت) اثر «نایلا الخاج»فیلم دوم: « Sabeel»(سابیل) اثر «خالد المحمود»جایزه ویژه: «Wind»(باد) اثر «والد الشهی»جایزه ویژه هیات داوران: «Hamama» (هامانا) اثر «نجوم القانم »بخش فیلم آسیایی-آفریقایی:بهترین فیلم: « A Screaming Man» (مرد فریادکش ( اثر «محمد صالح هارون» از چادجایزه ویژه هیات داوران: « Life, Above All» (زندگی، بالاتر از همه چیز) اثر« اولیور شمیتز» از آفریقای جنوبی.بهترین بازیگر زن: «کبری حسن زاده تهرانی» برای بازی در «مرهم» از ایرانبهترین بازیگر مرد: «یوسف جائور» برای بازی در«فریادکش»جایزه ویژه: «End of Animal» (پایان حیوان) اثر لی مین جی از کره جنوبی.بهترین فیلمبرداری: «سویومبو موکدیپروم» و «یوکونتورن مینگمونگکون» برای فیلمبرداری «عمو بونمی» اثر تایلند.بهترین آهنگساز: «جانی گرین وود» برای فیلم « Norwegian Wood» (بیشه نروژی)بهترین فیلم نامه: «محسن عبدالوهاب»برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید» از ایران.بخش فیلم های عربی:بهترین فیلم: «Stray Bullet» ( گلوله سرگردان) اثر «جورج هاشم» از لبنان.بهترین بازیگر زن: «بوشرا» برای بازی در «6، 7، 8» از مصر.بهترین بازیگر مرد: «ماجد الکیدوانی» برای بازی در «6، 7، 8» از مصر.جایزه ویژه هیات داوران: « Transit Cities» (شهر های ترانزیت) اثر «محمد الهوشکی» از اردنکافه سینما
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 856]