تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820888707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا در گرداب گفت‌وگوهاي سوريه و اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آمريكا در گرداب گفت‌وگوهاي سوريه و اسرائيل


جهان- ليدا‌ هادي:
گزارش‌هاي اخير رسانه‌ها و مطبوعات بين‌المللي مبني بر انجام مذاكرات غير مستقيم ميان اسرائيل و سوريه با ميانجيگري تركيه با خود پرسش‌ها و ابهامات بسياري را به همراه داشت

سئوال‌هايي بسياري در اين باره كه آيا اين دور از مذاكرات هم مانند تمامي رويكردهاي گذشته صرفا يك بازي سياسي است؟

در حالي كه ايهود المرت، نخست‌وزير اسرائيل هم اكنون در ورطه سنگين فساد مالي گرفتار شده است و فشار هر روزه مخالفانش براي كناره‌گيري هر چه سريع‌تر او از قدرت افزايش مي‌يابد به زعم بسياري از اسرائيلي‌ها اين باور بيشتر احتمال دارد كه المرت از مسئله مذاكرات غير مستقيم ميان اسرائيل و سوريه به عنوان وسيله‌اي براي سرپوش نهادن بر تمامي فعاليت‌هاي غيرقانوني خود استفاده مي‌كند و تمامي تلاش او براي ادامه اين مذاكرات در پس دوره‌هاي مختلف فقط حربه‌اي سياسي است كه اذهان عمومي در اسرائيل و ساير نواحي خاورميانه را از تمركز بر چالش‌هاي سياسي او به سمتي ديگر منحرف مي‌كند.

اما اعلام گزارش‌هاي غير رسمي از سوي منابع سوري و اسرائيلي مبني بر اين كه مقامات اين دو كشور در موارد بسياري از موضوعات مطرح شده به توافق رسيده‌اند و اين گفت‌وگو‌ها روندي موفقيت‌آميز را طي مي‌كنند بيانگر اين حقيقت است كه مسئله انجام مذاكره ميان اين دو دشمن ديرينه امري فراتر از يك بازي سياسي است كه دير يا زود محقق مي‌شود. اما در اين ميان اين مسئله كه آيا آمريكا در كنار تركيه خود را به عنوان ديگر واسطه انجام مذاكره وارد مي‌كند يا نه، داراي اهميت بسياري است كه تا به حال بي پاسخ مانده است.

مقامات اسرائيلي به دفعات مختلف نشان داده‌اند كه هرگاه زير فشار‌هاي سياسي قرار بگيرند رفتارهايي غير معمول در پيش خواهند گرفت. آريل شارون، نخست‌وزير سابق اسرائيل در بحبوحه انجام تحقيقات در باره اتهام فساد مالي خود در سال 2003 ميلادي به يكباره از طرح خروج نيروهاي اسرائيلي از غزه و توقف فعاليت‌هاي شهرك‌سازي اسرائيليان خبر داد. در اين ميان از طرفي كه چالش‌هاي سياسي بر اسرائيلي‌ها آنها را به سوي توافق صلح سوق مي‌دهد، فشار اقتصادي بر بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه نيز اين كشور را بيش از پيش به پيمودن مسير گفت‌وگو واداشته است.

با توجه به وضعيت كنوني چندان هم دور از انتظار نيست كه سوريه و اسرائيل در حال محك وضعيت موجود باشند هر چند در اين ميان حضور يا عدم حضور نيرويي مانند آمريكا همچنان مبهم باقي مانده است.
تا دوراني پيش انتظار مي‌رفت كه واشنگتن خود را به عنوان ميانجي مذاكرات صلح ميان اسرائيل و همسايگانش از جمله سوريه وارد عمل كند. در دوران بيل كلينتون، رئيس‌جمهوري سابق ايالات متحده، مقامات كاخ سفيد چندان رغبتي به انجام مذاكرات ميان دمشق و تل‌آويو نداشتند اما امروز آمريكا نه‌تنها منافعي مشابه با اسرائيلي‌ها در ترغيب دمشق براي دور شدن از ايران دارد بلكه مواردي از قبيل عدم دخالت در مسئله لبنان و حفظ پايه‌هاي استقلال اين كشور، عدم كمك مالي و نظامي به نيروهاي مبارز منطقه مانند حزب‌الله و... نيز مي‌تواند منافع فراواني براي آمريكايي‌ها نيز در پي داشته باشد. مسائلي كه شايد در همه اين زمان‌ها كمتر مورد توجه اسرائيل قرار گرفته باشد. اگر چه زماني كه صحبت از انجام مذاكره ميان سوريه و اسرائيل در ميان آمد كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا با اطمينان كامل گفت كه آمريكا هيچ قصدي براي دخالت در روند گفت‌وگوها ندارد و تلاشي براي صلح اين دو كشور صورت نخواهد داد وليكن تمايل دو طرف براي اين دوره از مذاكرات را مثبت ارزيابي كرد.
در اين ميان برخي شرايط از سوي مقامات سوريه تغيير كرده است، سوريه كه به شدت انجام هر گونه گفت‌وگويي را منوط به تحويل بلندي‌هاي جولان اعلام كرده بود اين روزها نشان مي‌دهد كه فقط چنين دست يافتن به چنين مسائلي نمي‌تواند آنها را راضي نگه دارد.

سوريه طي سال‌هاي گذشته با مشكلات اقتصادي فراواني مواجه بوده است. هجوم پناهندگان عراقي به سوي مرزهاي اين كشور و همچنين افزايش هر روزه قيمت نفت در گستره جهاني چنان آنها را با مشكل مواجه كرده است كه انتظار مي‌رود با توجه به اينكه شرايط اقتصادي سوريه نيز مطلوب نيست، بهبود روابط اسرائيل و سوريه مي‌تواند مسير ارائه كمك‌هاي مالي و حتي روابط ديپلماتيك با آمريكا را براي آنان هموار كند.

به گفته كارشناسان بين‌المللي مذاكرات صلح ميان اسرائيل و سوريه در ظاهر مي‌تواند مذاكرات ميان اين دو طرف باشد اما در بطن مذاكرات مي‌تواند گفت‌وگوهاي صلح ميان دمشق واشنگتن نيز تلقي شود.
در نهايت اين سئوال مطرح است آيا آمريكا قصد دارد در ميانه ميدان پرالتهاب مذاكرات اسرائيل و سوريه خود را به عنوان يك واسطه و ميانجي وارد كند يا اين كه ترجيح مي‌دهد خود شركت‌كننده و بازيگر نقش اول باشد؟

تا به حال كاخ سفيد به رغم اطلاع كامل از مسائل مطرح شده از سوي دو طرف هيچ گونه تمايلي براي پيوستن به عرصه مذاكرات ابراز نداشته است بنابراين در حالي كه اسرائيل و سوريه با ميانجي‌گري آنكارا به دستاوردهاي بسياري در زمينه صلح منطقه‌اي دست مي‌يابند اما همچنان قطعه‌اي از پازل صلح ميان سوريه و اسرائيل مفقود است كه البته اين فقدان چندان به طول نمي‌انجامد.

در شرايطي كه هنوز حضور آمريكايي‌ها در ميانه گفت‌وگوهاي اسرائيل و سوريه در پرده‌اي از ابهام قرار دارد انتظار مي‌رود تركيه بتواند به عنوان واسطه‌اي موثر اين مذاكرات را به مرحله‌اي برساند كه حداقل دولت بعدي آمريكا بتواند براي نهايي كردن توافقنامه‌ صلح وارد عمل شود.

همشهري امارات به نقل از ديلي استار

تاريخ درج: 1 تير 1387 ساعت 12:15 تاريخ تاييد: 2 تير 1387 ساعت 00:48 تاريخ به روز رساني: 2 تير 1387 ساعت 00:47
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن