تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815314055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چاق شدن سودجويان نه لاغر شدن چاق‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چاق شدن سودجويان نه لاغر شدن چاق‌ها


رفتارها- بهاره اسلامي:
با گسترش آگاهي مردم نسبت به چاقي و عوارض آن، بازار سازندگان داروها و لوازم لاغركننده داغ شد و شركت‌هاي بسياري با ادعاي لاغري در كوتاه‌ترين زمان، وارد ميدان رقابت در اين عرصه پرطرفدار شدند.

اوج‌گيري فعاليت آنها و نارضايتي مخاطبان شيوه‌هاي پرخرج و بي‌تاثيرلاغري، وزير بهداشت را هم وادار به موضع‌گيري كرد. كامران باقري لنكراني در حاشيه نهمين همايش ايمونولوژي و آلرژي ايران، كارهاي جادوگرانه و سحر‌آميز در درمان چاقي را كلاهبرداري دانست و در واكنش به صلاحيت آنها گفت:«وزارت بهداشت هيچ مجوزي به افرادي كه چنين ادعاهايي مي‌كنند، نداده و نخواهد داد. درمان چاقي روش‌هاي مختلف دارويي و غيردارويي دارد و اساساً كارهاي جادوگرانه و سحرآميز در درمان چاقي وجود ندارد.»

ديوي به نام چاقي

عارضه چاقي، نوعي سوء تغذيه است كه در آن تجمع و انباشت چربي در بدن به حدي زياد مي‌شود كه عملكرد طبيعي آن را مختل مي‌كند. افزايش وزن درصورتي كه 20 درصد بيشتر از حد مطلوب باشد، حالتي بيمارگونه به‌خود مي‌گيرد و سلامتي مبتلايان به اين وضعيت را تهديد مي‌كند. عادت‌هاي نامناسب غذايي و زندگي كم‌تحرك شهري، اغلب به‌عنوان مهم‌ترين دلايل همه‌گير شدن اين بيماري تلقي مي‌شوند، البته عوامل گوناگون ژنتيك، تروماتيك، محيطي، مشكلات هرموني و... هم در بروز چاقي نقش دارند.

مرگ سالانه 50 هزار نفر

از 6ميليارد جمعيت جهان، 1/1ميليون نفر مبتلا به اضافه وزن هستند كه 312 ميليون نفر آنها چاق محسوب مي‌شوند. در حالي كه روند چاقي در دنيا طي يك دهه گذشته 2 تا 3 برابر شده است، آمار افراد مبتلا به اين بيماري در كشور ما به طرزي شگفت‌آور رو به افزايش است.

از ميان 32 ميليون نفر ايراني كه غذاي اضافي مي‌خورند، 25ميليون نفر به بيماري مزمن اضافه وزن مبتلا هستند كه اغلب آنها را زنان 50 تا 60 سال تشكيل مي‌دهند. گرچه حدود 27 درصد مردان ايراني هم در سنين 40 تا 50 سالگي با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند. عدم‌آگاهي لازم نسبت به خطرات اين بيماري، سالانه 50 هزار نفر را به كام مرگ مي‌فرستد.

توهمي به نام مرگ يكروزه چربي‌ها

گرچه سال‌ها طول مي‌كشد تا چربي‌هاي اضافه بدن افراد را از حالت عادي دگرگون كند، مبتلايان اين بيماري آرزوي لاغري در چند هفته يا چند ماه را در سر مي‌پرورانند. آمدن مؤسسه‌هاي زيبايي با شعارهاي لاغري در چند روز به اين نگاه دامن مي‌زند و ادعاي فاقد اعتبار لاغري در كوتاه‌مدت با تبليغات سرسام‌آور انواع ژل‌ها، كمربندها و قرص‌هاي لاغري، اغلب بر درمان تخصصي اين معضل پيروز مي‌شود.

براي رهايي از بيماري چاقي، درمان‌هاي بسياري توصيه مي‌شود، اما براساس تحقيقات پزشكي، درماني كه ماهانه بيش از 4 يا 5 كيلو باعث كاهش وزن شود، درمان غيرعلمي است كه فرد را دچار عوارض سوءتغذيه كرده يا به بيماري‌هاي ديگري مبتلا مي‌سازد. آنچه اين روزها در ميان افراد مبتلا به چاقي دست به دست مي‌شود، داروهاي ملين يا ادرارآور است كه با دفع مواد خوراكي يا از دست رفتن آب بدن، شخص را دچار كاهش وزن مي‌كنند.

اين داروها علاوه بر ايجاد مشكلات گوارشي، فرد را دچار سوء‌تغذيه مي‌كند. داروهاي هورموني مثل داروهايي كه با پركاري غده تيروئيد باعث افزايش مصرف انرژي، كاهش وزن و همچنين لاغرشدن مي‌شوند، در روند طبيعي بدن اختلال ايجاد مي‌كند و مصرف آنها هيچ توجيه علمي ندارد.

كارشناسان معتقدند با توجه به عوارض ناشي از مصرف داروهاي لاغري، استفاده از دارودرماني بايد به‌عنوان آخرين گام و درصورت بي‌نتيجه بودن روش‌هايي همچون رژيم درماني، ورزش و رفتار درماني مورد استفاده قرار گيرد. در واقع مصرف داروها، بايد همراه با رژيم غذايي و انجام فعاليت ورزشي باشد تا اثر آن ماندگار شود.

لاغري‌هاي موضعي از ديگر روش‌هايي است كه در بازار لاغري در كوتاه‌ترين زمان، طرفداران بسياري دارد. تزريق «مزوتراپي»، «اندودرمي» و «اولتزا» و.... در مطب با قيمت 50 تا 100 هزار تومان انجام مي‌شود. اين شيوه‌هاي پرهزينه بايد حداقل 10 تا 12 بارتكرار شود تا فرد را به وزن و سايز دلخواه خود برساند. گوشواره‌هاي لاغري، انواع كمربندهاي لاغري در سه مدل ويبره، حرارتي و ويبره حرارتي با قيمت 25 تا 100هزار تومان بازار را اشباع كرده‌اند، تا آنجا كه در كمتر خانواده‌‌اي ردي از آنها پيدا نمي‌شود.

چه كسي بر اين بازار نظارت مي‌كند؟

افزايش تبليغات در شبكه‌هاي ماهواره‌اي و پرشدن شيشه‌هاي داروخانه‌ها از پوسترهاي مربوط به اجناس تازه، بسياري را بر امتحان اين شيوه ترغيب مي‌كند. در حالي كه به‌علت نظارت‌هاي سختگيرانه در تلويزيون ملي ايران، اثري از اين داروهاي زيان‌آور و تجملي ديده نمي‌شود، راه افزايش مخاطبان اين شيوه‌ها به‌علت نبود نظارت بر تبليغات در رسانه‌هاي ديگري چون مطبوعات هنوز مسدود نشده است. صفحات نيازمندي روزنامه‌ها پر است از اسامي شركت‌هاي مختلف كه با هدف لاغري‌هاي كوتاه‌مدت و زيبايي‌ها تاسيس مي‌شوند.

وزير بهداشت در پاسخ به كمبود نظارت‌ها در اين زمينه مي‌گويد:« يكي از گرفتاري‌هاي ما در 2 سال گذشته، پيگيري حقوقي همين موارد بوده است. در برخي مواقع موفق شديم بهنگام برخورد كنيم، اما برخي مواقع همزمان توانستيم طرف مدعي و مؤسسه آن را پيدا كنيم كه تعدادي از افراد مورد سوءاستفاده و كلاهبرداري قرار گرفته بودند.»

وقتي چربي‌ها به روح ما گره مي‌خورند

دكتر احمد برجعلي، روان‌شناس، درخصوص تاثيرات روحي بيماري چاقي بر افراد مي‌گويد: «از آنجا كه جسم و جلوه‌هاي ظاهري آن براي خانم‌ها بسيار مهم است، چاقي مي‌تواند تاثيرات سوء رواني را در آنها به جا گذارد. با تبديل شدن لاغري به يك ارزش، در دهه‌هاي اخير، افزايش وزن مي‌تواند عزت‌نفس خانم‌ها را دچار مشكل كند و برخي اختلالات روحي را دامن بزند. اين پديده را در ميان آقايان كمتر مي‌بينيم، چرا كه جلوه ظاهري بدن در ميان مردها، در درجه اول اهميت قرار ندارد.» او ادامه مي‌دهد:«الگوهاي خوردن، ورزش كردن و روش زندگي ما از اصلي‌ترين عوامل بروز چاقي است. غذاهاي پرحجم و كم‌كيفيت و برخي انواع اضطراب‌ها كه منجر به پرخوري مي‌شود، مي‌تواند گرايش به چاقي را ايجاد كند.»

دكتر برجعلي حضور روان‌شناسان را در درمان بيماري چاقي بسيار مؤثر مي‌داند:«روان‌شناس مي‌تواند مهارت‌هاي زندگي را به افراد بياموزد و شيوه زندگي كم‌تحرك را به شيوه زندگي پرتحرك تبديل كند. اما در كشور ما، بيشتر كساني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند يا افرادي كم صلاحيت‌اند يا تنها به شيوه‌هاي طبي اكتفا مي‌كنند؛ در حالي كه توجه به اصول روان‌شناسي، از بين بردن عادات نادرست غذايي از طريق رفتار درماني و روش‌هاي توزيع تمركز در افراد، مي‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد.»

تاريخ درج: 1 تير 1387 ساعت 15:06 تاريخ تاييد: 1 تير 1387 ساعت 15:39 تاريخ به روز رساني: 1 تير 1387 ساعت 15:38
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن