تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

طراحی سایت تهران سایت

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800208729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با خادمان قرآني فعال در فضاي ديجيتال- حجت‌الاسلام مظلومي/ 3حجت‌الاسلام مظلومي: تثبيت شيوه‌هاي اطلاع‌رساني ديني از نتايج توليد نرم‌افزارهاي اسلامي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با خادمان قرآني فعال در فضاي ديجيتال- حجت‌الاسلام مظلومي/ 3حجت‌الاسلام مظلومي: تثبيت شيوه‌هاي اطلاع‌رساني ديني از نتايج توليد نرم‌افزارهاي اسلامي است
گروه وبلاگ و IT: علاوه بر افزايش قابليت‌هاي فني، تثبيت شيوه‌هاي اطلاع‌رساني ديني نيز از مزايايي بود كه ما در طول دوران توليد نرم‌افزارهاي اسلامي به‌دست آورديم و به‌جرأت مي‌توان گفت در حوزه توليد نرم‌افزارهاي اسلامي در سطح جهاني پيشگام هستيم.
حجت‌الاسلام‌ «مظلومي» از جمله فعالان قرآني است كه به‌واسطه تلاش‌ مستمر در توليد نرم‌افزارهاي قرآني از جمله «نورالجنان» و «جامع‌الاحاديث» به‌همراه «رضا آسياباني» در سال 1380 توسط مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان خادم‌القرآن انتخاب شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر سيد «جواد مظلومي»، مدير بخش حديث مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي و دبير كميته دين و جامعه اطلاعاتي كميسيون حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، درباره محدوديت نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني گفت: نرم‌افزارهاي قرآني بر اساس علم به يك نياز عمومي در حوزه مخاطبان ديني شكل مي‌گيرند و محدوديت‌هاي موجود در نوآوري توليد نرم‌افزارهاي قرآني به مرزهاي غيرقابل عبور در حوزه‌‌ي معرفتي مربوط نمي‌شود، بلكه كمبودهايي مانند منابع انساني و مالي از ضعف‌هاي اصلي اين حوزه‌اند.

وي همچنين، اظهار كرد: استفاده از اطلاعات واحد براي اقشار متفاوت مخاطبان و يا حتي عدم توليد نرم‌افزار متناسب با نياز گروه‌هاي مخاطبان گوناگون، نشان‌دهنده غفلت از نيازسنجي است. تحقيقات ميداني و مراجعه به گروه‌هاي اجتماعي به حل اين مشكل كمك خواهدكرد.

دبير كميته دين و جامعه اطلاعاتي كمسيون حوزوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در عرضه نرم‌افزارها هم مي‌شود از همه عناصر و مؤلفه‌هاي هنري از حيث طراحي، يا استفاده از انواع هنرهاي موجود بهره گرفت كه ابزار عرضه متناسب و درخور القاء مفهوم موجود در آن نرم‌افزار باشد.

وي اضافه كرد: نه‌تنها جذابيت‌هاي بصري، بلكه انواع ديگر جذابيت‌هاي هنري هم بايد مورد توجه قرارگيرد، يعني ازهمه مؤلفه‌ها و رسانه‌ها در برنامه‌هايي چند‌رسانه‌ايي استفاده شود مثلاً از رسانه صوت استفاده شود، يا در حوزه‌هاي متناسب از انيميشين‌ و گرافيك مناسب بهره بگيريم.

مظلومي كه هم‌اكنون در كارنامه كاري خود همكاري در توليد نرم‌افزارهاي «نورالحكمه»، «معجم موضوعي بحارالانوار»، «گنجينه روايات»، «نور الولايه» و «دانشنامه علوي» را دارد درباره مشكلات، موانع و سختي‌هايي كه در راه توليد نر‌م‌افزارهاي اسلامي از زمان ورودش به اين حوزه وجود داشته، چنين مي‌گويد:

«حوزه توليد نرم‌افزار علوم اسلامي در آغاز با توجه به اينكه كار جديدي بود، با مشكلات زيادي رو‌به‌رو بود، و شايد ما حتي در شيوه‌هاي پژوهشي به يك شيوه استاندارد و جامع نرسيده بوديم، با توجه به اينكه توليد نرم‌افزار اسلامي كاري بود كه براي اولين بار در كشور انجام مي‌شد، خيلي از ما حتي به تعريف درستي از فعاليتمان نرسيده بوديم و از وضعيت نهايي برنامه‌ها نيز ذهنيت درستي نداشتيم.

با آن شرايط مي‌توان گفت ما فعاليت خوبي را در طول اين دوران داشتيم و در ميان نرم‌افزار‌هايي كه در آن زمان وجود داشت توانستيم فعاليت مثبتي را انجام دهيم و به تدريج به برخي از شيوه‌هاي اطلاع‌رساني استاندارد و تثبيت‌شده در اين حوزه برسيم.

بعد از اينكه فعاليت پژوهشي آغاز شد و نرم‌افزارها توليد شدند ما توانستيم از اين نرم‌افزارهاي توليدشده به عنوان ابزارهايي براي تقويت نرم‌افزارهايي كه در حال توليد هستند استفاده كنيم و اين هم‌افزايي براي ما بسيار ارزشمند بود.

به عنوان مثال اگر ما فعاليتي را شانزده هفده سال پيش در حوزه توليد «فرهنگ‌ موضوعي بحار الانوار» آغاز كرديم زمانيكه خروجي اين فعاليت عرضه شد، اين محصول در توليد فرهنگ‌هاي موضوعي بعدي مثل فرهنگ‌هاي موضوعي «وسائل الشيعه» يا «كتب اربعه» قابل استفاده شد و كمك كرد كه ما از اين اندوخته استفاده كرده و سيستم‌ را به پيش ببريم.

تثبيت شيوه‌هاي اطلاع‌رساني متعددي كه در طول اين دوران و ضمن برنامه‌هاي متعدد بكار گرفته شد، علاوه بر افزايش قابليت‌هاي فني از ديگر مزايايي بود كه ما در طول اين دوران به‌دست آورديم، در آغاز اصلاً رايانه‌هاي موجود در آن زمان قابليت توليد نرم‌افزار و فايل‌سازي برنامه حجيمي مثل «بحارالانوار» را به سرعت نداشتند.

حتي ما در يك مقطعي براي توليد نرم‌افزار «بحار الانوار» مجبور شديم نرم‌افزار را به دو بخش تقسيم كنيم و بعد فايل‌سازي‌‌اش را انجام دهيم و گاهي اوقات فايل‌سازي بيش از دو شبانه روز به طول مي‌انجاميد براي اينكه كتاب «بحار الانوار» صد و ده جلدي وقتي مي‌خواست با تمام موضوعات، چكيده‌ها، نمايه‌ها و كليدواژه‌هايش به صورت نرم‌افزار در دسترس قرار بگيرد ما با محدوديت فني رايانه‌هاي آن دوران روبه‌رو بوديم.

الحمدالله در رايانه‌هاي امروز محدوديت فني از بين رفته و در كنار آن دست‌اندر كاران و توليدكنندگان محصولات نرم‌افزاري از نظر انباشت تجربه در حوزه دانش فني سيستم‌ها بسيار پيشرفت كرده‌اند و هم شيوه‌هاي اطلاع‌رساني متعدد و متنوعي با استاندارهاي كاملاً قابل قبول در سطح جهاني در حوزه توليد نرم‌افزارهاي اسلامي اتفاق افتاده و ما مي‌توانيم امروزه ادعا كينم كه در حوزه نرم‌افزارهاي اسلامي فعاليت‌هاي توليدي در كشور در سطح جهاني كاملاً پيشگام هستند.

و حتي مي‌توان گفت در سطح علوم انساني هم نظام‌هاي اطلاع‌رساني توليد شده در اين نرم‌افزارها كم‌نظير و يا حتي بي‌نظير هستند.
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن