تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816691138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انگشت اتهام افكار عمومي عراق به توافقنامه امنيتي با آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انگشت اتهام افكار عمومي عراق به توافقنامه امنيتي با آمريكا
ابعاد مختلف اين توافقتامه بطور گسترده‌اي در رسانه‌هاي عراق همراه با اظهار نظرهايي از مسوولان ، صاحب نظران و يا مقاله‌هاي خبري منتشر مي‌شود به نظر مي‌رسد آمريكا از تبديل شدن موضوع توافقنامه امنيتي به مهمترين موضوع روز عراق ، احساس نگراني مي‌كند و آگاهي و هوشيار شدن روزافزون افكار عمومي عراق را تهديدي عليه بود و نبود توافقنامه مي‌داند.

به همين دليل به تلاش‌هايي روي آورده كه به عقيده آگاهان هدف آن انحراف افكار عمومي از اصل توافقنامه امنيتي است تا شايد بتواند در پشت درهاي بسته ايده و طرحهاي خود را بر طرف عراقي تحميل كند.

انفجار خونبار و درعين حال شبهه ناك اخير در منطقه حريه بغداد كه دهها كشته و زخمي برجاي گذاشت ، و ارتش آمريكا براي نخستين بار آنچه آنها را گروه‌هاي تندرو شيعي ناميد، متهم به عامليت در اين انفجار كرد ، از جمله اين انحرافها از اصل موضوع قلمداد مي‌شود.

اين درحالي است كه شاهدان عيني ساكن در منطقه حريه به تازگي در گفت و گو با ايرنا فاش كردند كه دو روز قبل از انفجار ، شاهد تحركات مشكوك نيروهاي آمريكايي در منطقه بوده اند.

به گفته آنها، با وجود امنيت منطقه حريه ، اما نيروهاي آمريكايي به بهانه كارگذاشتن ديوارهاي حايل سيماني، در منطقه حريه حضور يافتند و انفجار در همان جايي كه آمريكاييها كار مي‌كردند، اتفاق افتاد.

حريه از مناطق شيعه‌نشين همجوار منطقه كاظمين در شمال بغداد است كه تحت تدابير شديد امنيتي قراردارد و هر خودرو به خصوص اگر خودرو سنگين باشد جز با تفتيش ازطريق دستگاه‌هاي كشف‌كننده موادمنفجره ، حق ورود به اين منطقه را ندارد.

كنفرانس خبري ويژه‌اي كه ارتش آمريكا يك روز بعد از انفجار برگزار كرد و در آن گروههاي شيعي تندرو را متهم نمود، هنوز براي بسياري سوال برانگيز است زيرا تاكنون سابقه نداشته ارتش آمريكا براي انفجاري كنفرانس خبري در بغداد برپا كند و سپس به صراحت انگشت اتهام را به سوي گروه‌هايي دراز كند كه تاكنون از چنين اتهام‌هايي مبرا بوده اند.#‪۱۶۰; # ;۱۶۰# ;۱۶۰‬ #‪;۱۶۰# ;۱۶۰‬
اعتقاد براين است با توجه به اين كه بيشترين مخالفت با توافقنامه امنيتي از جانب شيعيان به رهبري آيت الله سيدعلي سيستاني مرجع عالي شيعيان عراق و شخصيتي مانند مقتدا صدر است ، آمريكا با انفجار حريه درصدد نوعي انحراف افكار عمومي از موضوع توافقنامه و در عين حال ، ارسال پيام هاي تهديد براي شيعيان است تا دست از مخالفت با توافقنامه بردارند.

اما موضوع دومي كه آگاهان آن را نوعي تلاش آشكار آمريكاييها براي انحراف افكار عمومي ازتوافقنامه مي‌دانند جار و جنجال سياسي اخير درمجلس نمايندگان و دولت عراق پيرامون گروهكهاي تروريستي حاضر در اين كشور بود.

كارشناسان معتقدند ، جدا از قضيه تروريست بودن و غير قانوني بودن حضور اين گروهكها در عراق ، آمريكايي‌ها اين بار برخلاف سال‌هاي گذشته با دادن فضاي تبليغاتي گسترده به قضيه گروهكها در عراق ، نوعي پيام تهديد را براي دولت بغداد ارسال كرده‌اند تا به مخالفت‌هاي خود با توافقنامه امنيتي و پيش نويسهايي كه آمريكايي‌ها مطرح كرده اند، خاتمه دهد.

شوراي سياسي امنيت ملي عراق ، مهمترين مرجع تصميم‌گيري دراين كشور اخيرا شيوه دولت نوري المالكي را درمديريت مذاكرات پيرامون توافقنامه امنيتي با آمريكا ستود و حتي المالكي را شخصا مسوول نظارت بر روند مذاكرات كرد.

به هرحال با وجود تلاش آمريكا براي انحراف افكارعمومي از مراحل اين توافقنامه، اما سير حوادث نشان مي‌دهد، مردم عراق هوشيارتر از سياست‌هاي فريبكارانه آمريكا هستند زيرا عراقيها در طول پنج سال گذشته از نزديك حضور اشغالگران را در سرزمين خود ديده و تجربه كرده اند.

نماينده آيت الله سيستاني و امام جمعه كربلا در خطبه نماز جمعه اين شهر نيز بر مخالفت مجدد مراجع عظام عراق با توافقنامه امنيتي با آمريكا بار ديگر تاكيد كرد.

نماينده مقتدا صدر و امام جمعه مسجد كوفه نيز توافقنامه فعلي امنيتي را اهانتي براي مردم عراق دانست و تاكيد كرد كه بعد از مخالفت همه گروه هاي سياسي با اين توافقنامه ، دولت نيز نمي‌تواند آن را امضا كند.

#‪ ;۱۶۰‬متعاقب نماز جمعه ديروز بسياري از شهرهاي عراق به ويژه بغداد و شهرهاي جنوبي اين كشور، شاهد تظاهرات گسترده نمازگزاران عليه توافقنامه امنيتي با آمريكا بود.

نمازگزاران پلاكاردهايي حمل مي‌كردند كه روي برخي از آنها نوشته شده بود، توافقنامه امنيتي با آمريكا مخالف شرع اسلام و قانون اساسي عراق است و اجازه نمي‌دهيم عراق به مستعمره آمريكا تبديل شود.

جرايد عراق امروز هم اخبار و مقالات متعددي با محور توافقنامه نشر كرده اند كه شايد مهمترين آنها گفت و گوهاي جرج بوش رييس جمهوري آمريكا با نوري المالكي نخست وزير عراق از طريق تلويزيون مدار بسته بوده است .

براساس اظهارنظري كه سخنگوي كاخ سفيد عنوان كرده، بوش و المالكي از روند مذاكرات در خصوص توافقنامه امنيتي ابراز خرسندي و رضايت كرده‌اند در حالي كه برغم گذشت دو روز از اين گفت وگوها، هنوز طرف عراقي هيچ اظهار نظري در خصوص تماس بوش با نوري المالكي نكرده است .

موضع‌گيري عبدالعزيز حكيم بعد از نشست ادواري اعضاي شوراي مركزي مجلس اعلاي اسلامي عراق مبني بر اين كه نبايد توافقنامه امنيتي ، حاكميت ملي را در عراق خدشه دار كند از ديگر مواضعي است كه بازتاب گسترده‌اي در رسانه هاي عراق داشته است .

روزنامه دولتي الصباح عراق نيز امروز ضميمه كاملي با محوريت توافقنامه چند جانبه همكاري با آمريكا منتشر كرده و بر آن عنوان عنصرهاي توازن در توافقنامه همكاري بين عراق و آمريكا نهاده است .

اين ضميمه به تنهايي مشتمل بر ‪ ۱۶‬صفحه است و ابعاد مختلف توافقنامه ، نگاهي به توافقنامه‌هاي امنيتي ديگر كشورها ، نگراني‌هاي خارجي ، دغدغه ها و نگرانيهاي داخلي و نقاط مثبت و منفي توافقنامه همكاري چند جانبه را مورد بررسي قرار داده است .

روزنامه مستقل العراق نيز چند مقاله با عنوان آمريكا و سرنوشت عراق ، عراق وآمريكا و راه آينده و بالاخره چه كسي تيرخلاص را به توافقنامه امنيتي با آمريكا شليك كرد چاپ كرده است .

در مقاله‌اي چه كسي تير خلاص را به توافقنامه شليك كرده ، نويسنده معتقد است كه مخالفت آيت الله سيستاني كه همواره مواضع حكيمانه‌اش ، در راستاي منافع عراق بوده ، تيرخلاصي بر اين توافقنامه مشكوك شليك كرد.

عمار تقي نويسنده مقاله افزوده است كه هرچند آيت الله سيستاني چهار شرط را براي چارچوب توافقنامه امنيتي با آمريكا تعيين كرده اما به دليل رويكرد استعماري كه آمريكا دارد، تصور نمي‌شود واشنگتن با آنها موافقت كند.

حفظ و مراعات حاكميت ملي ، افشاي عمومي تمامي بندهاي توافقنامه ، ارايه توافقنامه به مجلس نمايندگان و به همه پرسي گذاشتن آن چهار شرط مراجع عظام عراق براي امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا است .

نويسنده در ادامه اين سوال را مطرح كرده كه با توجه به مرگ زودهنگام توافقنامه امنيتي ، آمريكا از اين پس چه سياستي را با عراق در پيش خواهد گرفت تا دولت عراق را مجبور به امضاي توافقنامه كند.

عمار تقي، دغدغه‌هايي كه وجود دارد را يادآور شده كه بدون شك آمريكا دست بسته نخواهد ايستاد تا طرحهاي راهبردي استعماري خود درقبال عراق را برباد رفته ببيند ، بلكه اكنون به سياست تهديد و وحشت افكني روي آورده است .

نويسند تهديد اخير آمريكا مبني بر محروميت عراق از ‪ ۴۰‬درصد دارايي‌هاي خود كه در بانكهاي خارجي نهاده شده و مقدار آن به بيش از ‪ ۲۰‬ميليارد دلار مي‌رسد را از جمله اين ترفندهاي پليد آمريكا خوانده است .

در خاتمه عمار تقي آورده است كه آيا دولت و ملت عراق در قبال آمريكا و تهديدهايش كرنش نشان خواهند داد. تجربه تاريخي كشور عراق نشان مي‌دهد كه عراقيها هرگز در قبال استعمار كوتاه نيامده‌اند بلكه از اولين كشورهايي هستند كه به استعمار پير بريتانيا در كشورشان پايان بخشيدند.
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن