تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821262018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ليوبليانا، پايتخت جديد جهاني كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ليوبليانا، پايتخت جديد جهاني كتاب


روندها- كامران محمدي:
سال‌ها يكي پس از ديگري مي‌گذرند و شهرها، يكي پس از ديگري پايتخت جهاني كتاب مي‌شوند، اما تهران، همچنان در اين دايره سرگردان است.

امسال از ميان همه نامزدهاي پروپاقرص اين عنوان آبرومند، پايتخت اسلووني، به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2010 معرفي شده است. اين انتخاب مثل همه انتخاب‌هاي فرهنگي ديگر، برعهده يونسكو است كه با هدف ترويج كتابخواني، هر سال شهري از ميان شهرهاي بي‌شمار اين دنياي بي‌دروپيكر را برمي‌گزيند تا ديگران ببينند و ياد بگيرند.

«ليوبليانا به‌خاطر كيفيت كاربردي‌اش و همچنين برنامه‌هاي كامل و متنوع آنكه از سوي همه‌ فعالان صنعت كتاب مشتاقانه حمايت مي‌شوند، به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب انتخاب شد.»

اين عبارتي است كه كميته انتخاب يونسكو، در بيان علت انتخاب امسالش به كار برد. دبير كل يونسكو هم گفت: «بسيار خوشحالم كه اين شهر مهم، تعهد جمعي خود را براي ترويج كتاب و كتابخواني در شرايط آزادي بيان و آزادي فرهنگي اعلام كرده است.»

ليوبليانا دهمين شهري است كه به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب انتخاب مي‌شود. پيش از اين، مادريد، مقدونيه، دهلي‌ نو، آنتورپ، مونترال، تورين، بوگوت، آمستردام و بيروت، به اين عنوان رسيده‌اند و تهران تنها يك بار توانسته است در بين نامزدهاي قدرتمند ديگر قرار گيرد.

تهران سال 2006 نظر خيلي از اعضاي كميته انتخاب يعني يونسكو، انجمن جهاني ناشران كتاب، فدراسيون جهاني فروشندگان كتاب و فدراسيون جهاني مؤسسه‌ها و سازمان‌هاي كتابخانه‌اي را جلب كرده بود، اما تنها با يك راي اختلاف، بازي را به تورين واگذار كرد و بعد...

و بعد...

رسول خادم، عضو شوراي اسلامي شهر تهران به ايسنا مي‌گويد: «امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تنها در سال 2006، درخواست پايتخت جهاني كتاب را به ما ارائه داد كه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين زمينه اعلام آمادگي كرد.

از آن زمان تا امروز، اين وزارتخانه درخواست ديگري مبني بر كانديدا شدن براي انتخاب پايتخت جهاني كتاب به ما ارائه نداده است.»

اما آيا اعلام آمادگي صرف ايران مي‌تواند اميدوارمان كند كه پايتخت جهاني كتاب ناميده شويم؟ فرهاد اعتمادي، رئيس اداره‌ ارتباطات كميسيون ملي يونسكو مي‌گويد: طرف ديگر قضيه اين است كه اگر ما اعلام آمادگي كنيم، فضاي مناسبي براي نشر در ايران نداريم و يونسكو اين موضوع را بررسي مي‌كند.

اين موضوع مي‌تواند مسئله‌اي باشد كه ما را در رقابت با كشورهاي ديگر در موقعيت نامناسبي قرار دهد. آن سالي كه ما كانديدا شده بوديم و تورين پايتخت جهاني كتاب شد، يونسكو به موضوع نشر در ايران نيز اشاره كرد و اين يكي از دلايل نپذيرفتن ايران به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب بود.»

راستي رودكي

امسال يعني 2008 سال جهاني رودكي است و يونسكو اگرچه اين روزها سرش گرم پايتخت كتاب بوده است، رودكي ما را هم فراموش نكرده و جشن تولد هزاروصدوپنجاهمين سال پدر شعر فارسي را در مقر سازمان ملل در نيويورك برگزار كرد.

در اين مراسم، دبيركل سازمان ملل گفت: «سروده‌هاي ابوعبدالله جعفر بن محمد رودكي، شاعري كه به‌عنوان پايه‌گذار ادبيات كلاسيك فارسي در نظر گرفته مي‌شود، بايد الهام‌بخشي براي تلاش‌هاي جهاني در جهت مبارزه با افراط گرايي و تفرقه‌افكني ميان فرهنگ‌ها و مردم باشد.»

بان ‌كي ‌مون ادامه داد: «رودكي با سادگي و ظرافت، سنت‌ بزرگي را بنا نهاد و اساس ادبيات كلاسيك فارسي را برپا كرد. او شعر را از عرصه‌ انتزاعي به زندگي معاصر آورد و در اين فرايند، پنجره‌هاي فلسفي جديدي به‌روي جامعه گشود.رودكي به راستي سلطان شاعران است.»

ظاهرا براي برگزاري اين جشن تولد جهاني، نمايندگان دائم ايران، افغانستان و تاجيكستان در سازمان ملل دست به دست هم داده‌اند.

تاريخ درج: 31 خرداد 1387 ساعت 20:29 تاريخ تاييد: 31 خرداد 1387 ساعت 23:43 تاريخ به روز رساني: 2 تير 1387 ساعت 00:09
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن