تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816827202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - نگراني از تعدد نامزدهاي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سياست - نگراني از تعدد نامزدهاي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري


سياست - نگراني از تعدد نامزدهاي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري

دبيركل حزب موتلفه اسلامي براي دومين‌بار در يك هفته اخير نسبت به تعدد نامزدهاي اصولگرا در انتخابات آتي رياست‌جمهوري هشدار داد. «محمدنبي حبيبي» طي سخناني در جمع خبرنگاران در بجنورد تاكيد كرد: «مصلحت اصولگرايان انديشيدن به تعامل است تا تعدد نامزدها براي انتخابات را پايين بياورند، نه اينكه هر فرد به‌عنوان شخصيت اصولگرا يا هر تشكل به‌عنوان تشكل وابسته، مستقل وارد ميدان شود.»

وي در بخشي ديگر از سخنانش با اعلام اين خبر كه «براي انتخابات دهم رياست‌جمهوري ميان اصولگرايان هنوز هيچگونه تبادل‌نظر سازمان‌يافته‌اي به روي افراد يا نامزدها صورت نگرفته است»، گفت: «البته اين تاخير قابل دفاع نيست و در مورد نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري، مانند اصل رياست‌جمهوري بايد كار بيشتري انجام شود». حبيبي در سخنان خود به تلويح چنان گفته كه گويا «محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهوري كنوني، تنها يكي از چند نامزد مطرح ميان اصولگرايان براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري است و تضمين اجماع و همگرايي اصولگرايان در مورد احمدي‌نژاد وجود ندارد. دبيركل موتلفه اسلامي گفته: «به‌طور طبيعي در ادوار مختلف رياست‌جمهوري شاهد بوديم كه نامزدي كه در دور اول به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب مي‌شود، در دور بعدي هم مطرح است و به‌طور طبيعي و بنا به سابقه تاريخي پيش‌بيني مي‌كنيم كه يكي از كساني كه براي انتخابات مطرح خواهد شد، احمدي‌نژاد است.» هشدارهاي صريح و تلويحي موتلفه اسلامي به‌ اصولگرايان درباره انتخابات آتي رياست‌جمهوري زماني جدي‌تر بيان مي‌شود كه دبيركل اين حزب؛ متحدان اصولگراي خود را به بازگشت به تجربه انتخابات مجلس هشتم دعوت مي‌كند: «انتخابات مجلس هشتم، يك انتخابات تشكيلاتي بود و دليل اينكه اصولگرايان پيروز شدند، اين بود كه متحد عمل كردند و يكي از علل شكست اصلاح‌طلبان نيز اين بود كه نتوانستند متفق و تشكيلاتي عمل كنند.» دعوت دبيركل موتلفه به تكرار تجربه انتخابات مجلس هشتم براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده از سوي اصولگرايان در شرايطي صورت مي‌گيرد كه منابع خبري از آغاز زودهنگام و مستقل ستادهاي انتخاباتي «محمدباقر قاليباف» از يك سو و آماده شدن حاميان دولت براي ورود احمدي‌نژاد به عرصه فعاليت‌هاي انتخاباتي گزارش مي‌دهند. در اين ميان، جريان راست سنتي كه نامزد آن در دوره قبل انتخابات رياست‌جمهوري يعني «علي لاريجاني»‌به رياست مجلس هشتم رسيده و در چند انتخابات پس از روي كار آمدن احمدي‌نژاد كاملا در نقش متحد دولت عمل كرده، عملا براي انتخابات رياست‌جمهوري دچار بلاتكليفي شده و ظاهرا در شرايط تشتت و چندپارگي ميان اصولگرايان، خود را فاقد نامزد جدي و مشكلات استراتژيك در انتخابات سال آينده مي‌بينند. در چنين شرايطي است كه سران حزب موتلفه تاكيد بر وحدت اصولگرايان و تلاش براي از بين رفتن خطر تعدد نامزدها را تنها راهكار خويش براي حضور پررنگ در صحنه انتخابات آتي رياست‌جمهوري تلقي مي‌كنند. بر مبناي چنين تحليلي است كه «حبيب‌اللـه عسگراولادي» پير موتلفه اسلامي هم بر «همگرايي» اصولگرايان در انتخابات آتي رياست‌جمهوري تاكيد كرده است. وي با تاكيد بر اينكه «اصولگرايان قطعا در انتخابات آينده رياست‌جمهوري مسير همگرايي را طي و اتحاد ملي و انسجام اسلامي را تقويت خواهند كرد، گفت: براي سخن گفتن و موضع گرفتن راجع به انتخابات آينده خيلي زود است به‌ويژه اينكه هنوز خستگي انتخابات مجلس هشتم بر تن احزاب و گروه‌ها و نهادها و شخصيت‌هاي نظام سنگيني مي‌كند، البته بايد فكر كرد و هم‌انديشي‌ها را آغاز كرد و در موقع لازم سخن گفت و موضع اصولگرايانه گرفت.
ديدار سران موتلفه با لاريجاني
در همين حال، سران حزب موتلفه اسلامي اواخر هفته گذشته به ديدار «علي لاريجاني» رئيس مجلس هشتم رفتند و ديدگاه‌هاي خود را در قبال فضاي سياسي با وي در ميان گذاشتند.
دبيركل موتلفه، در ديدار با رئيس مجلس شوراي اسلامي كه به مناسبت سالروز شهادت شهداي حزب موتلفه انجام شد، گفت: يكي از مهم‌ترين ابزارهاي تحقق جمهوري تحزب است و طبيعي است كه احزابي در اين تعريف قرار مي‌گيرند كه مشخصات حزب را به معناي واقعي كلمه داشته باشند. محمدنبي حبيبي با بيان اينكه اگر احزاب واجد‌الشرايط داشته باشيم آن زمان تحزب خود را نشان مي‌دهد، گفت: ما معتقديم احزابي باعث مي‌شوند جمهوريت نظام تحقق پيدا كند كه به دو پرسش « چگونگي اداره كشور و به وسيله چه كساني» پاسخ دهند، كه لازمه پاسخ به اين دو پرسش، يكي داشتن برنامه‌هاي مشخص شبيه نسخه‌اي است كه پزشك مي‌نويسد و دومي شناسايي افراد لايق كه از سوي حزب صورت مي‌گيرد. اگر اين نوع تحزب در كشور اجرا شود، اولا اداره كشور به شيوه بهتري تحقق پيدا مي‌كند، زيرا در حال حاضر يكي از مشكلات ما اين است كه ممكن است در جريان انتخابات‌ها يك نفر با چند سخنراني هيجان‌انگيز وارد مجلس يا رئيس‌جمهور ‌شود؛ اما پس از اين سخنراني‌ها ضمانتي براي تحقق گفته‌ها وجود ندارد. همچنين با داشتن احزاب واجدالشرايط يك نوع مصونيت براي نظام به وجود مي‌آيد. وي ادامه داد: در حال حاضر هر نوع اعتراضي كه وجود داشته باشد به مركزيت نظام منتسب مي‌شود، اما اگر اداره كشور حزبي شود اگر آن حزب موفق نبود، ايرادها به آن برمي‌گردد و مورد نقد مردم قرار مي‌گيرد و مردم در مرحله بعدي انتخابات به حزب ديگري راي مي‌دهند. حبيبي همچنين با اشاره به كار تشكيلاتي كه در حزب موتلفه اسلامي در زمينه تحزب شده است، گفت: ما پس از سه سال به ساختاري دست يافته‌ايم كه پاسخ نياز كليات كار حزبي ما را در طول 10 سال آينده خواهد داد. دبير كل حزب موتلفه اسلامي افزود: در راس ساختار حزب هيات نظارت كه موسسان هستند قرار مي‌گيرند و صلاحيت نامزدهاي شوراي مركزي در اين بخش بررسي مي‌شود. كنگره حزب نيز هر سه سال يكبار برگزار مي‌شود و اعضاي شوراي مركزي به اين ترتيب در كنگره‌ها انتخاب مي‌شوند. همچنين تمام كساني كه مي‌خواهند مدير سطوح اول بشوند بايد حداقل 20 راي از 30 راي شوراي مركزي را اخذ كنند. وي همچنين گفت: در حال حاضر اگر اعضايي از ما در دستگاهي حضور داشته باشند از اين ساختار استفاده مي‌كنيم و اگر حضور نداشته باشند مشاور خوبي براي افرادي كه در مسند هستند خواهيم بود و مي‌توانيم به آنها در ادامه فعاليت‌هايشان كمك كنيم. همچنين در مركزيت حزب به دو پرسش درباره اداره كشور يعني « چگونه و با چه كساني» پاسخ داده مي‌شود و به تناسب نيز كارگروه تخصصي تشكيل داده‌ايم. از سويي همچنين بانك اطلاعات مديران را طراحي كرده‌ايم كه به وسيله آن شناسايي مديران لايق داخل يا خارج حزب صورت مي‌گيرد. وي با بيان اينكه ما چندين سال حركت كرده و آزمون و خطا داشته‌ايم، گفت: اكنون به جايي رسيده‌ايم كه مي‌توانيم در امور مختلف كشور حرف‌هاي گفتني داشته باشيم. حبيبي افزود: همچنين در چند سال اخير با توجه به سياست مدبرانه آقاي عسگراولادي كه حزب به شخص متكي نباشد فعاليت خود را ادامه داده‌ايم و در هر حال حاضر 95 درصد از كارهاي حزب متكي به سيستم است. دبير كل حزب موتلفه اسلامي، در پايان به اجلاس احزاب اسلامي جهان اسلام كه در سال گذشته اولين جلسه آن برگزار شد، اشاره كرد و گفت: سعي كرده‌ايم در مراودات خارجي نيز گام‌هاي مهمي ‌برداريم به گونه‌اي كه سال گذشته اجلاس احزاب اسلامي جهان اسلام را برگزار كرده‌ايم و اين كار براي اولين بار به وسيله يك حزب انجام شد و اميدواريم اين اجلاس امسال هم براي احزاب آسيايي تشكيل شود.
همچنين در اين جلسه حبيب‌الله عسگراولادي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه با گراميداشت ياد شهداي موتلفه و شهداي انقلاب اسلامي، اظهار اميدواري كرد، فعاليت اصولگرايان در دوره مديريت بر كشور به خوبي انجام گيرد. وي به علي لاريجاني نيز به عنوان رئيس مجلس هشتم تبريك گفت. لاريجاني نيز در اين ديدار با اشاره به سخنان دبيركل حزب موتلفه كه عنوان كرده بود كه «تحزب در كشور بايد به صورت ريشه‌اي شكل گيرد»، گفت: ما مي‌دانيم كه برخي احزاب سياسي در كشور اصولا با تشكيلات موافق نيستند و گاهي هم نقدي بر آن دارند و تصور مي‌كنند تشكيلات با فرهنگ اسلامي و مخصوصا ولايي سازگاري ندارد و گاهي هم بحث‌هايي مطرح مي‌كنند كه بيشتر صبغه تاريخي دارد و عنوان مي‌كنند تاريخ نشان مي‌دهد كه احزاب در كشور ما دوام ندارد و نمي‌توانند در ميان مردم راه پيدا كنند. اما حقيقت اين است كه تاريخ ايران در هر دوره چه در گذشته و چه حال احزابي را داشته كه ريشه مردمي داشتند و دوام احزاب بستگي به سلوك آنها دارد. احزابي كه با بادهاي موسمي و برحسب به وجود آمدن دولت‌ها تشكيل مي‌شوند يا احزابي كه منافع كشورها را دنبال مي‌كنند لايق دوام نيستند، اما احزابي كه از متن مردم مي‌جوشند و مي‌توانند با مردم سازگاري داشته باشند دوام داشته‌اند. لاريجاني با اشاره به افرادي كه تصور مي‌كنند احزاب با نظام ولايي سازگار نيست، گفت: به نظرم اين حرف درستي نيست زيرا نظام اسلامي حكايت از آن مي‌كند كه تفكر اسلامي وقتي تاثير دارد كه نظم در آن وجود داشته باشند. وقتي در خود سنت اسلامي آمده است اگر سه نفر به مسافرت مي‌روند يك نفر رئيس شود يعني كارها به صورت تشكيلاتي و نظم‌بخشيده شده انجام شود. تفكر عقلاني به ما حكم مي‌كند كه اداره‌ كشور را براساس دو سيستم داشته باشيم، اگر مي‌خواهيم مردم‌سالاري ديني را نه فقط با لسان، بلكه به صورت عملي عمق بخشيم يكي از كارهاي آن داشتن نهادهاي مدني است. در انتخابات نيز همين نهادهاي مدني مي‌توانند به آن عمق بخشيده و انتخاب افراد را بهينه كنند. وي در پايان با تقدير از حركت حزب موتلفه در راستاي تحزب گفت: اميدواريم نگاه شما هر روز عميق‌تر شده و موجب شود كشور از خيرات اين حركات برخوردار شود و آرزومنديم اين توجهي كه شما به فرهنگ شهادت داريد و اين‌گونه سالگردها را گرامي مي‌داريد در بطن جامعه نيز رسوخ پيدا كند.
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن