تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817100482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگينامه: قربانعلي دري نجف‌آبادي (1324-)


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زندگينامه: قربانعلي دري نجف‌آبادي (1324-)


حقوقي‌و قضايي- همشهري‌آنلاين:
قربانعلي (حسينعلي)‌ دري نجف‌آبادي فرزند حاج اسدالله در آبان 1324 در نجف آباد اصفهان ،متولد شد

دوران ابتدايي و سال اول دبيرستان را در مدارس معمول آن زمان به تحصيل پرداخت
وي به سبب علاقة وافر به علوم ديني، در سال 1338 شمسي به حوزة علميه نجف آباد (مدرسة مرحوم رياضي) راه يافت و از محضر بزرگاني مانند مرحوم آيت‌الله حاج شيخ عباس ايزدي،‌ حاج شيخ غلامحسين منصور،‌ حاج سيد محمود مدرس و ديگر بزرگان حوزة علميه نجف آباد بهره برد.

در سال 1340 شمسي و هم زمان با رحلت مرحوم آيت‌الله بروجردي در حاليكه مشغول تحصيل در دورة سطح بود، به حوزة علميه قم رفت و از محضر آيت الله حاج شيخ غلامرضا صلواتي، حاج شيخ حسين شب زنده دار، ‌حاج شيخ ابراهيم اميني و آيت الله مفتح دروس جلدين لمعه، قوانين، منظومه، منطق و حكمت را فرا گرفت. رسائل و مكاسب را در محضر آيات سبحاني، ‌صالحي نجف آبادي، ‌منتظري، حاج شيخ علي پناه اشتهاردي و فاضل لنكراني آموخت.

كفايه را نيز در محضر مرحوم آيت‌الله حاج سيدباقر سلطاني و ديگر بزرگان فرا گرفت. از سال‌هاي 1343 و 1344 شمسي در درس خارج اصول و اجتهاد و تقليد و نيز كتاب الصلوه مرحوم آيت‌الله محقق داماد شركت جست و هم زمان نيز در درس‌هاي طهارت مرحوم آيت‌الله گلپايگاني حضور يافت. از حوزة درسي مرحوم آيت‌الله حائري، آيت‌الله فاني اصفهاني،‌ آيت‌الله اراكي و نيز دو سال تابستان‌ها از حوزه درسي مرحوم آيت الله سيدعلي بهبهاني بهره برد.

دري نجف آبادي، جلد سوم اسفار را در محضر مرحوم علامه طباطبايي و جلد اول را در محضر آيت‌الله اميني و جلد دوم و ششم را در محضر آيت‌الله جواد آملي فرا گرفت و از ديگر سو قسمتي از الهيات، شفا و قواعد اين تركه و فصوص و مصباح را نيز از محضر آيتين علمين جوادي آملي و حسن زاده آملي آموخت.

وي در مباحث فلسفي و جلسات خصوصي آيت الله شهيد مطهري نيز حضوري فعال داشت و از سالهاي 1347 - 1346 شمسي به بعد بصورت مستقل در مباحثة جواهر، كفايه، فقه، اصول و اسفار پرداخته و ضمناً به تدريس سطوح مختلف همت گمارد.

از جمله درس‌هايي كه در آن سال ها در حوزة مقدس قم و نجف آباد براي طلاب و دانشجويان دلپذير بود، ‌آشنايي با نهج البلاغه شريف بود كه همواره مورد توجه حجت الاسلام دري بوده و وي مدام در مطالعه و غور در نهج البلاغه بود.

فعاليتهاي علمي و تاليفي

حجت الاسلام دري نجف آبادي از آغاز طلبگي، علاوه بر تحصيل به تدريس هم مي‌پرداخت و نوعاً چند مباحثه را همزمان دنبال مي‌كرد. بسياري از دروس سطوح مختلف مانند كفايه مكاسب،‌ منظومة حكمت، نهايه الحكمه، ‌بدايه، المنطق و اصول الفقه مرحوم مظفر، بخشي از اشارات و مباحث فراوان ديگري را مباحثه و در مدارس كرماني‌ها، قديريه و رضويه و عترت و رسول اكرم (ص) ‌و مدرسه مباركه فيضيه و حجتيه نيز دروس گوناگون ادبيات و (سطح) و تفسير قرآن كريم و نهج البلاغه شريف را مباحثه و تدريس مي‌كرد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز عليرغم اشتغالات فراوان در امر تدريس درحوزة علميه قم و يا دانشگاههاي كشور،‌ كم و بيش به تدريس مباحثي همچون آيات و احكام اقتصادي، اقتصاد اسلامي، ولايت فقيه، مباني سياست اسلام در نهج البلاغه، فقه سياسي اسلام، را در دانشگاه‌هاي تربيت مدرس،‌ امام صادق (ع) مدرسة عالي شهيد مطهري و ... مي‌پرداخت و چندين رساله دانشجويي را راهنمايي نموده و يا مشاوره داده و در منزل نيز به تدريس مكاسب و ديگر دروس اشتغال داشتند.

در اين سالها در حوزه علميه و مدارس مختلف علوم ديني نيز به درس و بحث اشتغال داشتند كه از جمله آنها مي‌توان به حوزة علميه شهر كرد،‌ مدرسة مباركة حجتيه براي طلاب غير ايراني، مدرسة امام حسين (ع) (ميدان امام حسين تهران)، ‌مدرسة مروي،‌ مدرسه علميه اميرالمؤمنين و مدرسة الزهرا (ع)، حوزه‌هاي عمليه خواهران و برادران و مسجد جامعه حجت غرب تهران اشاره كرد.

حجت الاسلام دري نجف آبادي در كنار فعاليتهاي علمي و اجتماعي، تأليفاتي نيز دارندكه برخي به چاپ رسيده‌اند نظير: انسان، ‌اسلام و بهره وري در اسلام، استراتژي دراز مدت جمهوري اسلامي ايران، ‌فرهنگ و توسعه از ديدگاه حضرت امام خميني مقدمه‌اي بر مالية عمومي در اسلام، حكومت اسلامي در نهج البلاغه، ‌انديشه‌هاي اقتصادي شهيد مدرس و مقالات متعدد علمي ديگر.

از حجت الاسلام دري نجف آبادي كتاب خاطراتي نيز به كوشش مركز اسناد انقلاب اسلامي به بازار كتاب عرضه شده است.

فعاليت هاي تبليغي

دري نجف آبادي از سال 1342 شمسي همواره در ايام محرم و ماه رمضان و نيز ديگر ايام تبليغي به تبليغ دين پرداخته و در روستاهاي دور افتاده اليگودرز مانند اردودر، خاني آباد تا راويز رفسنجان و كشكوئيه رفسنجان، چهارمحال بختياري و نيسيان،‌ جندابه، اژيه، شهرستانك ورامين، ‌محمدآباد، حسن آباد قم، ‌نظام آباد و جاسب و لار و سروستان فريدن و سعادت آباد فارس و بندرعباس و اهواز و رامهرمز و بندر امام و بندر ماهشهر، ‌نجف آباد، اصفهان، تيران فريدن مناطق اطراف تهران، كرج، بابل، ‌قزوين، ‌بندانزلي، سنقر، ‌ايلام و نقاط ديگر كشور به سخنراني و تبليغ پرداخته و در ارشاد و هدايت و تبليغ و ترويج شريعت و مبارزه عليه رژيم شاه و بيان افكار و فتاوي بلند امام راحل انجام وظيفه كرد.

وي پس از رحلت مرحوم آيت الله سيد عبدالهادي شيرازي جزء اولين پيروان و مقلدان حضرت امام خميني درآمده و در جهت ترويج و تبليغ افكار آن بزرگوار همچون ديگر ياران ايشان در صحنة حوزه و جامعه حضوري فعال داشته و به علت فعاليتهاي سياسي و افشاگري و روشن گري چندين بار به وسيلة شهرباني احضار و تحت تعقيب قرار گرفت.

در دوران انقلاب اسلامي نيز با سخنراني در شهرهاي مختلف از جمله قم، كاشان، قمصر، ‌نجف آباد، اصفهان،‌ خميني شهر، تهران، اهواز، ‌بندر عباس، ماهشهر، بندر امام، ‌رامهرمز، بابل و ديگر مناطق مردم را به فعاليت عليه رژيم شاه و مبارزه با آمريكا و اسرائيل تهييج و تحريك نموده كه از جمله مي‌توان به سخنراني‌هاي محرم سال هزارو سيصدو پنجاه و هفت شمسي در نجف آباد و خميني شهر كه منجر به سرنگوني مجسمه شاه گرديد اشاره كرد. در دوران انقلاب به سبب تحت تعقيب بودن، ‌عازم خوزستان شدو در آن استان به فعاليتهاي خود ادامه داد.

حجت الاسلام دري در زمان ورود حضرت امام در سال هزارو سيصدو پنجاه و هفت شمسي، از اعضاي ويژة ستاد حفاظت از امام بود و پس از چند روز خدمت در روابط عمومي ستاد مدرسة رفاه، ‌با تأييد حضرت امام جهت پيگيري مسائل انقلاب، عازم بندرعباس شد. ديدار از زندانيان و تبعيديان از ديگر كارهايي بوده كه وي انجام داد..

مسئوليت‌ها

دري نجف آبادي در ايام انقلاب مسئوليت‌هاي زير را عهده دار بود:

- مسئوليت كميته انقلاب اسلامي در اراك؛

- امامت جمعه شهر كرد و نمايندگي امام راحل در استان چهار محال و بختياري؛

- دادستان انقلاب اسلامي در استان چهار محال و بختياري؛

- نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در دورة اول از چهار محال و بختياري (اردل، كوهرنگ، ‌فارسان و كيار) به عنوان مخبر و رئيس كميسيون برنامه و بودجه در دورة چهارم و پنجم از تهران و رياست كميسيون برنامه و بودجه و رياست كميسيون خاص رسيدگي به لايحة برنامة پنجسالة اول و دوم و رئيس كميسيون خاص رسيدگي به مناطق آزاد و رئيس كميسيون كار و استخدام در دورة اول و مسئوليت هاي ديگر؛

- دبير هيئت عالي گزينش (مستقر در رياست جمهوري) بيش از 15 سال؛

- عضويت در ستاد قرارگاه خاتم الانبياء؛

- نمايندگي رياست جمهوري وقت (حضرت آيت‌الله خامنه‌اي) در سركشي به رزمندگان اسلام و مناطق آسيب ديده در اثر جنگ تحميلي؛

- نمايندگي امام جمعه تهران در ستاد پشتيباني جبهه و جنگ؛

- رياست هيئت مديره و دبير هيئت علمي مركز جهاني علوم اسلامي قم (منصوب از سوي مقام معظم رهبري به مدت 5 سال)؛

- عضويت در شورايعالي مجمع جهاني اهل بيت (ع) (‌منصوب از سوي مقام معظم رهبري از اول تأسيس سال 68 تا امروز) و مدتي نيز معاونت فرهنگي مجمع اهل البيت (ع)؛

- امامت جمعة موقت شهر ري از سال 73؛

- مسئوليت مجمع مشورتي بازسازي كشور پس از پذيرش قطعنامه در سال 1367 از طرف امام راحل (ره) - دو دوره نمايندگي مجلس خبرگان از استان ايلام و تهران؛

- عضويت در بعثة حضرت امام و مقام معظم رهبري در حج؛

- معاونت اقتصادي و تكنولوژي مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري؛

- عضويت در كميتة تنظيم بازار ارز و عضويت در شوراي پول و اعتبار؛

- عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام در دو دوره پنج ساله؛

- وزير اطلاعات جمهوري اسلامي ايران؛

- مشاور اقتصادي رئيس جمهوري؛

- رياست كميته اقتصادي شوراي عالي امنيت ملي؛

- رياست ديوان عدالت اداري؛

- عضو هيات امناي دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و كاشان يك دوره از طرف آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور وقت؛

-عضو هيات امناي دانشگاه‌هاي منطقه مركزي از طرف رياست محترم جمهوري؛

- عضو هيات امناي مهديه تهران از سالهاي 59 تا اين تاريخ؛

- عضو هيات امناي ندا رايانه و مسئول انجمن فن آوري در مجلس شوراي اسلامي در دوره هاي چهارم و پنجم؛

- عضو ستاد تفسير

- دادستان كل كشور

منبع: سايت دادستاني كل كشور

تاريخ درج: 31 خرداد 1387 ساعت 17:07 تاريخ تاييد: 31 خرداد 1387 ساعت 19:02 تاريخ به روز رساني: 31 خرداد 1387 ساعت 19:22
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن