تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816408905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنان هاشمي رفسنجاني در اجلاس جامعه مدرسين


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سخنان هاشمي رفسنجاني در اجلاس جامعه مدرسين


سياست - همشهري آنلاين:
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم و علماي بلاد در خصوص وظايف فعلي روحانيت سخنراني كرد

به گزارش ايسنا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين جلسه هم‌چنين علاوه بر ارائه گزارشي از سفر به عربستان، بر اهميت «فقه‌سازي» از سوي روحانيت در مورد مسائل جديد تاكيد كرد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: يكي از كارهاي مهمي كه در مديريت حوزه و جامعه مدرسين بايد صورت بگيرد اين است كه تلاش شود مساجد خالي نماند؛ چرا كه مساجد بسيار مهم هستند. اكنون بعضا مي‌بينيم حوزه‌هاي علميه به اندازه‌ كافي به مساجد مراكز شهرستان‌ها نمي‌روند يا نمي‌توانند بروند و خيلي از مساجد در كشور امام جماعت ندارند.

وي گفت: اين مشكل بايد برطرف شود و اگر حوزه‌ها در اين ارتباط دچار محدوديت‌هايي هستند و به كمك نياز دارند، نظام بايد به آن‌ها كمك كند و اين يك مسئوليت متقابل است.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين با اشاره به وظايف روحانيت سنتي اظهار كرد: روحانيت به اصطلاح سنتي وظايف خود را به خوبي انجام داده است. روحانيت سنتي هميشه پايگاه و پناهگاه مردم بوده و مردم در برابر مستبدان و حكام زورگو به روحانيت پناه مي‌برده‌اند، ولي من در اين‌جا مي‌خواهم در مورد وظايف جديد روحانيت در زمان حال حاضر صحبت كنم؛ زيرا معتقدم در برخي موارد روحانيت وظايف خود را در مورد مسائل جديد به نحو مطلوب انجام نداده است.

وي ادامه داد: در دو قرن اخير روحانيت به فكر برپايي حكومت اسلامي افتاد و در اين ارتباط حركت‌هاي سياسي انجام داد و در واقع بايد گفت در دو قرن گذشته، بزرگان روحانيت به سمت حاكميت اسلامي حركت كردند؛ البته در اين مسير، شخصيت‌ها بودند كه حركت كردند كه اولين ثمره‌ي آن را مي‌توان مشروطه دانست. در پي مشروطه، مجلس قانون‌گذاري تاسيس شد، ولي چون زمينه‌هايش مساعد نبود، تداوم پيدا نكرد و از دست روحانيت گرفته شد، بعد از آن هم ديديم كه نتيجه‌ چه شد و حكومتي مانند حكومت رضاخان در كشور به وجود آمد، رضا خان نيز بعد از اين‌كه حكومت را در دست گرفت در پي انتقام از روحانيت برآمد و سعي كرد پايه‌ روحانيت را متزلزل و ايجاد سرخوردگي كند و در واقع مي‌خواست روحانيت را منهدم كند؛ البته آن دوره تمام شد و وقتي رضا خان رفت و دربار پهلوي دچار ضعف شد، روحانيت دوباره جوانه زد و به سمت موفقيت و پيشبرد اهداف خود حركت كرد، در اين موقع بود كه شاهد حضور بزرگاني چون آيت‌الله موسس حائري و آيت‌الله بروجردي بوديم كه با تدبير خوب و مناسب آنان، روحانيت نيرومندي به وجود آمد و در پي اين رشد بود كه شخصي مانند امام (ره) آمد و به واقع خداوند شخصيتي مانند امام (ره) را به جامعه‌ ما اهدا كرد؛ چنان كه با نهضت امام خميني و همراهي مردم، نظام جمهوري اسلامي شكل گرفت.

هاشمي رفسنجاني ادامه داد: روحانيت مي‌خواست با مردم به ميدان بيايد و چون قبلا به مردم ميدان داده نمي‌شد، روحانيت نيز خلع سلاح شده بود. ما مي‌بينيم كه حضرت علي (ع) نيز در زماني كه حكومت را بر عهده گرفت به خواست مردم وارد عرصه شد، ولي بعد از اتفاقاتي كه افتاد، از آن زمان تا قرون اخير نمي‌بينيم در فضاي اسلامي و آن‌جا كه مكتب اهل بيت(ع) پيرواني دارد، به مردم نقشي داده شود كه روحانيت نيز بتواند با مردم وارد عرصه شود و به اهداف برسد، به همين خاطر ما نمي‌توانيم از گذشتگان انتقاد كنيم كه چرا كار امام (ره) را انجام نداده‌اند؛ چون به مردم ميدان داده نمي‌شد و مردم نمي‌توانستند وارد عرصه شوند.

وي گفت: اما در اولين فرصتي كه فراهم شد روحانيت به همراه مردم وارد عرصه شد و شما نتيجه‌ آن را مي‌بينيد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين با اشاره به نقش مردم در تشكيل نظام جمهوري اسلامي و تاكيد امام راحل بر اين نقش، خطاب به شركت‌كنندگان در اجلاس گفت: شايد برخي از شما در جلسات فقهي خود بگوييد كه حكومت حق علماست، ولي من به شما مي‌گويم اگر مردم نباشند، اين حق عملي نمي‌شود و هيچ‌وقت اين‌گونه نبوده كه روحانيت به زور بخواهد اين كار را انجام دهد و در دين نيز اين پذيرفته نيست؛ اگر حكومت زوري باشد، ديني نيست.

وي افزود: اگر فكر كنيم با زور و كودتا مي‌شود حكومت كرد بايد دانست كه اين با اسلام سازگار نيست؛ چرا كه ما با عقيده‌ مردم كار داريم و اگر نتوانيم كاري انجام دهيم كه مردم با اراده و اخلاص ديني فعاليت كنند، در واقع كاري نكرده‌ايم. ما در واقع با اختيار و قبول مردم سر و كار داريم و بايد سعي كنيم اين اصل در نظام ما حفظ شود و بايد توجه داشت كه دين اسلام با زور سازگار نيست.

رئيس مجلس خبرگان در ادامه به پيروزي انقلاب اسلامي اشاره و اظهار كرد: مردم با انگيزه‌ ديني وارد ميدان شدند و براي پيروزي انقلاب اسلامي به همراه مرجعيت و روحانيت تلاش كردند.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين به خط مشي امام (ره) اشاره كرد و گفت: امام (ره) هوشيارانه در اين عرصه حضور پيدا كردند؛ امام با مبارزه مسلحانه موافق نبود، البته در مواردي نيز مخالفت نكردند، البته در حد تهديد مسلحانه و تاكيد مي‌كردند كه ما از راه‌هاي مسلحانه نمي‌خواهيم كاري انجام دهيم و از اين راه به نتيجه‌اي نمي‌رسيم.

وي با بيان اين‌كه اين حكومت، زاييده‌ روحانيت است، گفت: كار بزرگ ما اين است كه استراتژي را كه در پيروزي انقلاب موثر بود، حفظ كنيم.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه روحانيت وظايف مهمي را در زمان جديد با توجه به تشكيل جمهوري اسلامي بر عهده دارد، گفت: اين وظايف و توقعات بعضا به خوبي انجام نشده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين به اهميت فقه سياسي اشاره كرد و افزود: توجه به فقه سياسي با توجه به شرايط جديد در حوزه‌ها يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. ما در حال حاضر با مسائل جديدي مانند روابط بين‌الملل، محيط زيست، بحث حضور در كرات آسماني و بسياري ديگر از امور كه در عرصه‌ بين‌المللي مطرح است، مواجهيم كه روحانيت بايد در مورد آن‌ها با استفاده از ابزارهاي موجود، فقه‌سازي كند و وارد عرصه شود؛ در واقع بايد گفت ما بايد در مورد مسائل جديد فقه‌سازي كنيم.

وي با بيان اين كه در حال حاضر زمينه‌ بسيار مساعدي در اين بخش پديد آمده، گفت: حوزه بايد از اين زمينه به نحو احسن استفاده كند.

هاشمي در ادامه به اهميت وحدت بين مسلمانان اشاره كرد و گفت: بين مسلمانان در بيش از 90 درصد موارد اشتراك وجود دارد و فقط در 10 درصد و آن هم فروع، برخي اختلاف‌ها هست كه آن نيز چندان اهميت ندارد؛ ولي چرا بايد بين مسلمانان بعضا فاصله وجود داشته باشد؟ چرا بايد بين روحانيت اهل سنت و شيعه با اين همه اشتراك، فاصله وجود داشته باشد؟

وي در ادامه به ارائه‌ گزارشي از سفر اخيرش به عربستان پرداخت و گفت: در پي دعوتي كه صورت گرفت، در اين اجلاس شركت كرديم و علماي اسلامي از كشورهاي مختلفي در اين اجلاس حضور داشتند، اجلاس انصافا از لحاظ حضور پرمحتوا بود؛ البته من در ابتدا بنا نداشتم بروم، ولي آيت‌الله تسخيري و ديگر دوستان تاكيد داشتند كه در اين اجلاس شركت كنيم و در آن‌جا عقايد و ديدگاه‌هايمان مطرح شود.

هاشمي گفت: در طول اين سفر دو ملاقات نيز با ملك (عبدالله) داشتيم و انصافا آنها خيلي محبت كردند؛ چنان كه زمان سخنراني من در بهترين ساعت كنفرانس گذاشته شد. در ابتدا ملك به حضار خيرمقدم گفت و بعد از آن مفتي آنها سخنراني انجام داد و بعد نوبت من براي سخنراني بود. به من گفتند در اين جلسه عربي صحبت كنم، ولي من تاكيد داشتم فارسي صحبت كنم، به من گفتند متن را به زبان عربي تنظيم و عربي صحبت كن. من به آنها گفتم من از روي نوشته صحبت نمي‌كنم، به من گفتند شما كه عربي بلديد، پس به عربي صحبت كنيد. من به آنها گفتم براي صحبت كردن به عربي هم لفظ پيدا كنم و هم معنا. در ضمن آنها يك مترجم افغان براي ما گذاشته بودند كه فارسي را به عربي ترجمه كند كه ما گفتيم ممكن است اين فرد نتواند كلمات را به صورت مناسب به عربي ترجمه كند و بعد از صحبت‌هايي كه صورت گرفت يك مترجم بهتر در اختيار ما گذاشتند و من نيز به فارسي صحبت كردم و سخنراني از چندين كانال نيز پخش مي‌شد. من در اين جلسه مطالبي را مطرح كردم و وقتي كه حرف‌هايم تمام شد، در حالي كه بيشتر علمايي كه شركت داشتند، سني بودند، از اين سخنان استقبال كردند و حتي برخي از اين علما با صحبت‌هايي كه با من داشتند، و حتي سر ميز به من مراجعه مي‌كردند و مي‌گفتند سخنراني خوبي در اين اجلاس داشتيد.

نكته‌ ديگري كه ملك به من گفت اين بود كه بعد از سخنراني من چند نفر از علماي وهابي كه خيلي تندرو بودند به وي مراجعه و نسبت به سخنراني من در اين اجلاس اعتراض كرده‌اند كه وي نيز در پاسخ به آنها گفته بود ميدان باز بود و شما نيز مي‌توانستيد عقايد و ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنيد، هم‌چنين آنها را نصيحت كرده بود كه نبايد بر طبل تفرقه كوبيده شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: قبل از اين‌كه ما به آن‌جا برويم تعدادي از وهابي‌هاي تندرو بيانيه‌اي داده بودند و حضور شيعيان در اين كنفرانس را محكوم كرده بودند.

هاشمي رفسنجاني افزود: قبل از اين‌كه به اين سفر برويم نامه‌اي از وزارت خارجه به دست ما رسيد كه در آن آمده بود در شوراي عالي امنيت ملي بحث و گفته شده از اين سفر تاريخي به عربستان براي حل برخي مسائل استفاده شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: من با ملك عبدالله دو جلسه‌ طولاني صحبت كردم و قرار شد جلسات مشتركي با حضور كارشناسان دو كشور تشكيل شود و طي آنها درباره مسائل دوجانبه، مساله‌ عراق، افغانستان، لبنان و مسائل جهان اسلام بحث و گفت‌وگود شود كه البته مسئولان مربوطه بايد اين مساله را پي‌گيري كنند. من نتايج اين سفر را به مقام معظم رهبري ارايه و آقايان مسئول را نيز در جريان نتايج آن قرار دادم.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مسائلي كه در اين سفر مطرح شد و ما پي‌گيري كرديم، مسايل حج بود كه آقاي ري‌شهري و دوستانشان آمدند و مشكلات و محدوديت‌هايي را كه در سفر حج براي زوار ايراني پيش مي‌آيد، مطرح كردند، من هم اين مسائل و مشكلات را با ملك عبدالله در ميان گذاشتم. به وي گفتم به زوار ايراني و شيعيان در طول سفر از جمله حضورشان در قبرستان بقيع بعضا توهين‌هايي مي‌شود و اگر اين زوار ناراضي برگردند، نارضايتي‌شان را به مردم ديگر نيز منتقل مي‌كنند. شما چه نفعي مي‌بريد كه فضا اين‌گونه باشد؟ هم‌چنين گفتم گفته مي‌شود چند نفر را از (يكي از كشورهاي همسايه ايران) به قبرستان بقيع آورده‌اند و آن‌ها در آن‌جا به شيعيان اهانت مي‌كنند.

هاشمي رفسنجاني گفت: بعد از اين صحبت‌ها ملك عبدالله همان لحظه به مسئولان و برادر خود نيز كه آن‌جا حضور داشت دستوراتي را در مورد اين مساله اعلام كرد و گفت اگر كسي در بقيع چنين رفتاري را انجام دهد بايد مجازاتش كنيد و اگر به اين رفتار خود ادامه داد او را عزل كنيد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: هم‌چنين امير مدينه در فرودگاه به من گفت در پي صحبتي كه صورت گرفت مسئولان تندرو رو برداشتيم و فردي معتدل را بر سر اداره‌ امور گذاشتيم و حتي به من اطلاع دادند، افرادي را كه در بقيع بودند برداشته‌اند و فضا بهتر شده است. حال نمي‌دانم چه‌قدر اين امر ادامه پيدا كند.

وي گفت: در طول اين سفر هم‌چنين موقعي كه ما در قبرستان بقيع حضور پيدا مي‌كرديم خانم‌ها نيز حضور مي‌يافتند، من در آن‌جا بر حضور خانم‌ها در قبرستان بقيع تاكيد كردم كه البته آنها نيز مي‌گفتند بايد در اين ارتباط برنامه‌ريزي شود.

هاشمي رفسنجاني در ادامه در جمع علما به ذكر خاطرات ديگري از سفر خود به عربستان پراخت و گفت: در طول اين سفر زمينه براي تحكيم هرچه بيشتر روابط دوجانبه فراهم شد و اميدواريم مسئولان مربوطه پي‌گيري كنند. مساله‌ قبرستان بقيع را من دو بار مطرح كردم و خواستم كه زمينه‌اي فراهم شود تا خانم‌ها بتوانند يك ساعت در روز در قبرستان بقيع حضور پيدا كنند. هم‌چنين مساله‌ چند زنداني ايراني را كه در زندان‌هاي عربستان زنداني هستند مطرح كرديم و خواستار عفو آنها شديم كه اين مسائل در بحث‌هاي اوليه پذيرفته شد و مسئولان امر بايد اين مساله را پي‌گيري كنند.

وي افزود: اميدواريم در پي اجلاس‌هاي اين‌چنيني همكاري‌هاي بين مسلمانان و وحدت بين مسلمانان هرچه بيشتر گسترش پيدا كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان گفت: انتظارمان از حوزه و مراجع اين است كه فقه سياسي را با مباني امروزي احيا كنند و اين كار بزرگي است كه بايد انجام شود، وگرنه كارها به صورت سليقه‌اي پيش مي‌رود.

تاريخ درج: 31 خرداد 1387 ساعت 15:13 تاريخ تاييد: 31 خرداد 1387 ساعت 16:28 تاريخ به روز رساني: 31 خرداد 1387 ساعت 16:28
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن