تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815397525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*رويدادهاي مهم تاريخي در هفته* عزل بني‌صدر، به توپ بستن مجلس شوراي‌ملي، قيام مردم تبريز به رهبري ستارخان،شهادت شهيد بهشتي و...


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *رويدادهاي مهم تاريخي در هفته* عزل بني‌صدر، به توپ بستن مجلس شوراي‌ملي، قيام مردم تبريز به رهبري ستارخان،شهادت شهيد بهشتي و...
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

خبرنگار گروه تاريخ ايسنا با تورق كتب و وقايع تاريخي، گزارشي كوتاه از برخي رويدادهاي مهم تاريخ سياسي در اين هفته تهيه كرده است.

*سالروز تاسيس سازمان تبليغات اسلامي به فرمان امام خميني(ره) در اول تير ماه 1360

با حدوث انقلاب و پايه گذاري حكومت ديني، جمهوري اسلامي ايران شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد نهادها و ارگان‌هاي كه بتوانند هر يك به نوعي مروج آرمان‌هاي فرهنگي و ديني و باورهاي فكري رهروان امام (ره) و پيروان اسلام در جامعه اسلامي باشند به صورت بي‌وقفه مدنظر مقامات ارشد كشور قرار گرفت.

سازمان تبليغات اسلامي از جمله نهادهايي است كه با هدف اعتلاي فرهنگ نغز و پربار اسلام راستين و تبلور حيات معنوي و تعيين و ترويج شاخص‌هاي اعتقادي، بنياد نهاده شد.

طي سال‌هايي كه از فعاليت اين سازمان سپري شده است به اقتضا، نيازمندي‌هاي مطرح در سطح جامعه و به تناسب سياست‌هاي كلي نظام اسلامي فعاليت‌هاي اين سازمان دستخوش تغيير و تحول بوده است.

در گذشته اين سازمان توسط افرادي مانند آيت‌الله احمدجنتي، حجت الاسلام محمودمحمدي عراقي و قبل از آن توسط شورايي متشكل از شهيد حقاني، شهيد شيرازي، آيت‌الله جنتي، آيت‌الله مهدوي كني، آيت‌الله امامي كاشاني اداره شده است.

پيرو تحولاتي كه لازمه وجودي يك نهاد پوياست و با عنايت خاص مقام معظم رهبري، از سال 1380 هجري شمسي محورهاي اساسي آموزش، تحقيق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و انس با قرآن، با بهره‌گيري از ابزارهاي جديد و فن آوري روز در سرلوحه فعاليت اين سازمان قرار گرفت. در همين راستا و با فرمان مقام معظم رهبري، طي حكمي در تاريخ سوم مهرماه سال 1380 حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي به رياست اين سازمان منصوب شد.

نظر به اهميت و حجم برنامه‌هاي مدون و مصوب و جهت اجراي دقيق و سريع اصلاحات مورد نياز تغيير و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نيز اقدام به تاسيس موسسات تخصصي صورت گرفته است.

پس از آنكه مقاومت مردمي عليه تهاجم قواي متجاوز بعث در جبهه‏‌هاي جنگ به علت عدم پشتيباني لازم از جانب بني صدر به عنوان فرماندهي كل قوا، به فرسايش گراييد و اختلافات داخلي بين رييس جمهور با مجلس شوراي اسلامي و قوه قضاييه و ديگر نهادهاي انقلابي به اوج رسيد، همچنين نصايح امام خميني (ره) نيز براي تفاهم و رفع اختلافات به جايي نرسيد، در جلسه 24 خرداد 1360، نامه يكصد و بيست تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرائت شد كه در آن تقاضاي رسيدگي به صلاحيت سياسي بني صدر را داشته و خواستار طرح آن با قيد دو فوريت شدند.

در اين ميان، هواداران بني صدر در مجلس، سعي مي‏كردند با مخالفت با اين طرح و نيز كارشكني در رسميت يافتن جلسات مجلس و خروج از صحن علني، بني صدر را همچنان در رأس قدرت نگاه دارند اما نمايندگان انقلابي مجلس، با تصويب اين طرح در 31 خرداد 1360، عملا بني‌صدر را به مرحله خلع قدرت رساندند. پس از تصويب عدم كفايت سياسي بني صدر در مجلس شوراي اسلامي، حضرت امام(ره) نيز بر همين مبنا، وي را از رياست جمهوري اسلامي ايران عزل كردند. با عزل بني صدر، هر چند يكي از ريشه‏‌هاي اصلي كارشكني‏‌ها و اختلافات موجود از بن كنده شد ولي از اين به بعد، دوران چند ماهه فعاليت‌‏هاي خرابكارانه ضد نظام و درگيري‏هاي مسلحانه و خونين روي داد كه به شهادت عالي‏ترين مسؤولان نظام تا مردم كوچه و بازار منجر شد اما ملت مسلمان ايران تحت رهبري حضرت امام(ره) از اين دوران پر اغتشاش گذشت و اهداف اسلامي و انقلابي خود را در پيش گرفت.

*به توپ بستن مجلس شوراي ملي در دوم تير 1287

روز دوم تير 1287 ساختمان مجلس شوراي ملي توسط قزاقان مسلح روس با توپخانه هدف حمله قرار گرفت و آسيب ديد. اين حادثه در دومين سال سلطنت محمدعلي شاه قاجار و در شرايطي كه مجلس شوراي ملي اولين دوره تجربه قانونگذاري را پشت سر مي‌گذاشت‌، اتفاق افتاد.

حادثه به توپ بستن مجلس كه از خشن‌ترين مقاطع حوادث عصر مشروطه بود، نقطه اوج خصومت نظام استبدادي قاجار با مردم بود. اين حادثه در دومين هفته رئيس الوزرائي ميرزا احمدخان مشيرالسلطنه و در شرايطي كه محمدعلي شاه با راهنمايي نظاميان روس نقاط مختلف تهران را به ستاد عملياتي خود عليه مشروطه خواهان تبديل كرده بود، رخ داد.

محمدعلي شاه كه از زمان مرگ پدرش(مظفرالدين شاه‌) مايل به هيچگونه سازش و مماشات با رهبران نهضت مشروطه نبود، عملاً روبروي مردم‌، مشروطه خواهان و نمايندگان مجلس قرار گرفت‌. او پس از دو سال مقاومت در برابر مشروطه‌، سرانجام در خرداد 1287 برنامه خود را براي سركوب مشروطه‌خواهان به اجرا درآورد. وي يكي از درباريان ـ‌مشيرالسلطنه‌ـ را كه كاملاً مطيعش بود به صدراعظمي برگزيد. مقام وزارت جنگ را نيز به ميرزاحسين پاشاخان اميربهادر سپرد و لياخوف ـ سردار روسي ـ را به فرمانداري نظامي تهران منصوب كرد. با اين انتصاب در اولين روزهاي تابستان 1287، نقاط حساس تهران به تصرف نظاميان قزاق تحت فرماندهي افسران روسي درآمد. اطراف ميدان بهارستان و مدرسه سپهسالار محاصره شد و توپخانه و سواره‌نظام در مقابل مجلس مستقر شدند. تمام روزنامه‌ها توقيف شدند و جنگ بين قواي قزاق و مشروطه خواهان آغاز شد. روز دوم تير 1287 كه ساختمان مجلس به توپ بسته شد، اوج جنگ بود. اين جنگ كه در ساعات ظهر فروكش كرد، 300 كشته و 500 زخمي به جاي گذاشت. بسياري از بازداشت شدگان در باغشاه تهران به زنجير كشيده شدند و تعدادي از وعاظ، روزنامه‌نگاران‌، نمايندگان مجلس و سياسيون به قتل رسيدند و تعدادي از آنان نيز به سفارتخانه‌هاي خارجي پناهنده شدند. حادثه دوم تير سبب انحلال مجلس اول و به هم ريختن اوضاع تهران شد، ولي قيام‌هايي در تبريز، گيلان‌، اصفهان‌، مشهد و نقاط ديگر رخ داد. با اين همه‌، استبداد صغير دوامي نداشت و در كمتر از يكسال عمر حكومت محمدعلي شاه قاجار به پايان رسيد. روز 25 تير 1288 تهران به تصرف مخالفان محمدعلي شاه درآمد و در پي اين واقعه شاه به اتفاق اعضاي خانواده و صدها قزاق مسلح به باغ سفارت روسيه در زرگنده پناهنده شد و شوراي 22 نفره‌اي كه بعدها تشكيل شد، محمدعلي شاه را از سلطنت خلع كرد.

*سالروز ولادت امام خميني(ره) در 20 جمادي الثاني 1320

متن زير فرازهايى از زندگى حضرت امام خمينى (ره) است كه پس از توضيحات معظم له، فرزند گرامى ايشان حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خمينى نوشته و سپس حضرت امام آن را اصلاح نموده است:

بسمه تعالى

به حسب شناسنامه شماره : 2744 تولد: 1279 شمسى در خمين، اما در واقع 20 جمادى‏الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق اول مهر 1281 شمسى است. (18 جمادى‏الثانى 1320 مطابق 30 شهريور 1281 صحيح است)

نام خانوادگى: مصطفوى؛ پدر: آقا مصطفى؛ مادر: خانم هاجر (دختر مرحوم آقاميرزا احمد مجتهد خوانسارى الاصل و خمينى المسكن)

صدور در گلپايگان به وسيله صفرى‏نژاد رئيس اداره آمار ثبت گلپايگان در خمين در مكتبخانه مرحوم ملا ابوالقاسم تحصيل شروع و نزد مرحوم آقاشيخ جعفر و مرحوم ميرزا محمود (افتخار العلماء) درس‌هاى ابتدايى سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج ميرزا محمد مهدى(دايى) مقدمات شروع و نزد مرحوم آقاى نجفى خمينى منطق شروع و نزد حضرت‏عالى (آيت‌الله پسنديده) ظاهرا (سيوطى و شرح باب حادى عشر و) منطق و مسلما در مطول مقدارى. در ادراك كه سنه 1339 قمرى براى تحصيل رفتم نزد مرحوم آقا شيخ محمد على بروجردى مطول و نزد مرحوم آقا شيخ محمد گلپايگانى منطق و نزد مرحوم آقا عباس اراكى شرح لمعه پس از هجرت به قم به دنبال هجرت مرحوم آيت ‏الله حاج شيخ عبدالكريم - رحمة الله عليه - (ظاهرا هجرت ايشان رجب 1340 قمرى بود) هجرت آيت‏الله حائرى به قم رجب 1340 و (نوروز 1300 شمسى است) تتمه مطول را نزد مرحوم اديب تهرانى موسوم به آقا ميرزا محمد على و سطوح را نزد مرحوم آقاى حاج سيد محمد تقى خوانسارى مقدارى و بيشتر نزد مرحوم آقا ميرزا سيد على يثربى كاشانى تا آخر سطوح و با ايشان به درس خارج مرحوم آيت ‏الله حائرى (حاج شيخ عبدالكريم) مى‏رفتيم و عمده تحصيلات خارج نزد ايشان بوده است. و فلسفه را مرحوم حاج سيد ابوالحسن قزوينى و رياضيات (هيات، حساب) نزد ايشان و مرحوم آقاميرزا على اكبر يزدى. و عمده استفاده در علوم معنوى و عرفانى نزد مرحوم آقاى آقاميرزا محمد على شاه‏آبادى بوده است پس از فوت مرحوم آقاى حائرى با عده‌‏اى از رفقا بحث داشتيم تا آنكه مرحوم آقاى بروجردى - رحمة‏الله - به قم آمدند براى ترويج ايشان به درس ايشان رفتم و استفاده هم نمودم و از مدت‌ها قبل از آمدن آقاى بروجردى عمده اشتغال به تدريس معقول و عرفان و سطوح عاليه اصول و فقه بود پس از آمدن ايشان به تقاضاى آقايان مثل مرحوم آقاى مطهرى به تدريس خارج فقه مشغول شدم و از علوم عقليه بازماندم و اين اشتغال در طول اقامت قم و مدت اقامت نجف مستدام بود و پس از انتقال به پاريس از همه محروم و به امور ديگر اشتغال داشتم كه تاكنون ادامه دارد. نام عيال اينجانب خديجه ثقفى معروف به قدس ايران، متولد 1292 شمسى، صبيه حضرت آقاى حاج ميرزا محمد ثقفى طهرانى.

تاريخ ازدواج: 1308؛ فرزند اول: مصطفى، متولد: 1309 شمسى؛ 3 دختر در قيد حيات با يك پسر، احمد متولد: 1324؛ دختران به ترتيب سن: صديقه، فريده، فهيمه، سعيده و بعد از احمد، لطيفه؛ آخرين فرزند در حيات احمد.

*قيام مردم تبريز به رهبري ستارخان در 5 تير ماه 1297

از سركوبي مشروطه‌خواهان و به توپ بستن مجلس توسط عمال محمدعلي شاه قاجار، مردم شهرهاي مختلف كشور سر به شورش برداشتند و تصميم به مبارزه با استبداد گرفتند. مردم تبريز نيز در حمايت از مشروطه دست به قيام زدند.

در اين ميان ستارخان و باقرخان با رهبري مردم در اين قيام توانستند كنترل تبريز را به دست گيرند و بر مخالفان غلبه كنند. ستارخان در سال 1292 هجري شمسي در گذشت. ابن حاجي حسن قرچه داغي معروف به ستارخان اصلا از اهالي قرچه داغ و ارسباران كنوني است اما فاميل او به تبريز كوچ كردند. او نيز از جوانمردان محله اميرخيز تبريز بود. وي از جمله مرداني بود كه براي دفاع از مشروطيت و حقوق ملت دست به سلاح برد و به سبب شجاعت‌ها و فداكاري‌هايي كه در مبارزه عليه نيروهاي استبدادي محمد علي شاه قاجار از خود نشان داد، از طرف آزادي‌خواهان به سردار ملي ملقب شد. وي پيش از مشروطيت از لوطيان تبريز بود. پس از اعلام مشروطيت نيز به شهر آمد و به اسب فروشي اشتغال ورزيد و سپس جزو مجاهدين مسلح شدند. پس از بمباران مجلس، دعوت انجمن ايالتي آذربايجان را قبول كرد. او در دوران مشروطه نيروهاي آزادي خواه آذربايجان را به ياري باقرخان براي گشودن تهران بسيج كرد و در اين فتح با نيروهاي جنوب و گيلان همكار شد.

پس از فتح تهران به دست مليون، مجاهدين تهران به منزل ستارخان سردار ملي جمع شده و بناي مقاومت را گذاشتند. در سي ام رجب سال 1328 ه.ق در پارك اتابك كه منزلگاه وي و مجاهدان ايشان بود جنگ سختي بين قشون دولتي كه مي‌خواستند او را خلع سلاح كنند در گرفت و عاقبت قشون دولتي غالب آمده سي تن را كشته و سيصد تن را اسير كردند. در نتيجه تيراندازي‌ها تيري به پاي او اصابت كرد. در اثر آن تير مزاج ستارخان عليل شد.

مرگ سردار ملي را عصر روز سه شنبه 25 آبان‌ ماه 1293 شمسي مطابق به 28 ذيحجه 1332 قمري نوشته‌اند. سردار هنگام پيوستن به جاودانگي 48 سال داشت.

پيكر وي را در مقبره طوطي در جوار بقعه حضرت عبدالعظيم در شهرري به خاك سپردند.

*شهادت شهيد بهشتي و 72 تن از ياران ايشان در هفتم تير ماه 1360

يك روز پس از سوء قصد به جان حضرت آيت‌الله خامنه اي در ششم تير ماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقيقة شامگاه روز يكشنبه هفتم تير ماه 1360، جلسه‌اي در سالن اجتماعات دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. افراد حاضر در جلسه نمايندگان مجلس و برخي از اعضاي هيات دولت و... بودند و بحث روز درباره تورم بود، اما عده اي از اعضاء خواستند كه درباره انتخابات رياست جمهوري نيز صحبت شود. شهيد بهشتي جملاتش را با اين عنوان آغاز كرد: «ما بار ديگر نبايد اجازه دهيم استعمارگران براي ما مهره سازي كنند و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند و...» اين آخرين كلمات آن بزرگوار بود كه از لبانِ حقگوي ايشان بيرون تراويد.

ناگهان انفجاري مهيب روي داد و در كمتر از ثانيه‌اي، از سالن اجتماعات حزب جهموري اسلامي جز تلي از خاك، چيزي نماند. فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي درتهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نيروهاي لايق و كارآمد انقلاب و در رأس آنها شهيد مظلوم آيت الله بهشتي از سوي سازمان منافقين، عكس العمل استكبار جهاني و عوامل داخلي آنها در قبال بركناري بني صدر و حذف ضد انقلاب از صحنه سياسي كشور توسط مسوولان نظام اسلامي بود. عوامل اين جنايت بزرگ معتقد بودند كه در اثر كشتار مسوولان عالي رتبه، اوضاع كشور بهم مي‌ريزد و انقلاب اسلامي از بين خواهد رفت ولي انقلاب ما پايدارتر شد و هيچگونه تزلزلي در اركان نظام به وجود نيامد. در انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي علاوه بر آيت الله بهشتي، تعداد زيادي از وزراي كابينه و نيز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به شهادت رسيدند. حضرت امام خميني (ره) پس از اين حادثه فرمودند: «ملت ايران در اين واقعه، 72 نفر به عدد شهداي كربلا را از دست داد. بهشتي خار در چشم دشمنان اسلام بود.»

انتهاي پيام
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن