تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820557226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چمران، مردي با روح بلند از تبار حسين (ع )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چمران، مردي با روح بلند از تبار حسين (ع )
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اكبر شوخ چشم- 27 سال پيش در چنين روزي، 31 خرداد سال 1360 مردي در دهلاويه با خون خويش وضو گرفت كه فراتر از اهالي امروز بود.


او مصطفي چمران"، سرداري عارف، هنرمندي متعهد، دانشمندي كم نظير، رزمنده اي غيور و مديري مدبر بود كه پس از سالها خدمت و تلاش براي اعتلاي ارزشهاي انساني و دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان در نقاط مختلف جهان، جان خويش را در راه دفاع از وطن و مردم ايران نثار كرد.
"مصطفي" در سال 1310 شمسي در يكي از محلات جنوب تهران در خانواده اي متدين ديده به جهان گشود. او
دوران متوسطه و دانشگاهي را با نمرات عالي در تهران به پايان رساند و سپس از سوي دانشكده فني جهت ادامه تحصيل راهي آمريكا شد و در آن ديار دانشنامه دكتراي خود را دريافت كرد.
چمران را مي توان يكي از بانيان اصلي تاسيس انجمن هاي اسلامي دانشجويي در آمريكا دانست.
با آغاز قيام 15 خرداد 42 به رهبري امام خميني (ره)، چمران به صف مبارزان انقلابي پيوست و همواره يكي از مروجان انديشه هاي امام در ايران و ديگر كشورهاي اسلامي بود.
وي در همين دوران به همراه تني چند از همفكران خود به مصر رفت و به مدت دو سال به فراگيري فنون جنگ هاي نامنظم و چريكي پرداخت و سپس به لبنان عزيمت كرد.
كساني كه با شهيد دكترچمران از نزديك آشنايي داشتند اذعان مي كنند كه او به ملاقات پروردگارش دل بسته بود وبه همين دليل همواره در تلاش بود تا با جلب رضايت حق تعالي خود را به جوار دوست نزديكتر كند.
در اين راستا از رفاه زندگي مادي، زن وفرزند، مقام ومنصب چشم پوشيد و آنچه داشت در طبق اخلاص تقديم پروردگار خويش كرد .
در دوران تحصيل، شاگردي سخت كوش بود و در ميدان اجتماع مردي فداكار، مبارزات سياسي او قبل از مسافرت به آمريكا در راه استيفاي حقوق مستضعفان شكل گرفت.
در آمريكا تا آنجا كه شرايط زماني و مكاني اجازه مي داد براي تشكل نيروهاي انقلابي كوشيد و پس از آن به مصر و از آنجا به لبنان مهاجرت كرد.
دكتر چمران با آموزش جنگهاي چريكي به رزمندگان لبناني آنان را در دفاع از سرزمين شان در مقابل اشغالگران رژيم صهيونيستي ياري رساند.
درهمين دوران بود كه امام موسي صدر توانست با برخورداري از خلوص نيت و فداكاري دانشمند وسرداري چون دكتر چمران در مقام يكي از فرماندهان سازمان امل، حركت شيعيان محروم لبنان را متشكل كند وبه جوانان مستضعف آن ديار هويت بخشد.
در ايران نيز پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شهيدچمران سراپاي وجود خود را در خدمت به حكومت اسلامي و رهبري آن قرار داد.
وي با اشراف بر سياست منطقه و بينشي كه از اوضاع جهان داشت همواره مسير انقلاب اسلامي را پيش بيني و براي حراست و به ثمررساندن آن چاره جويي مي كرد.
از اقدامات آن شهيد بزرگوار در طول دوران حيات با عزتش مي توان به ايجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جهاد سازندگي، فعال كردن ارتش، حفظ كردستان و دفاع از خطه خوزستان كه نهايتا همه اين امور به انسجام جمهوري اسلامي انجاميد اشاره كرد.
كانون گرم ستاد عمليات جنگهاي نامنظم خوزستان نمونه اي از اقدامات اين سردار بزرگوار در طول زندگي پرافتخارش بود.
امام خميني (ره) رهبركبير انقلاب اسلامي در شهادت چمران فرمودند: " چمران عزيز در حيات، با نور معرفت و پيوستگي به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست وجان خود رانثاركرد، او با سرافرازي زيست وبا سرافرازي شهيد شد و به حق رسيد".

* مرد ميدان مبارزه

چمران منطقه شيعه نشين جنوب لبنان را انتخاب و در كنار ايجاد محيطهاي آموزشي براي فرزندان اين منطقه محروم، مبارزه با غاصبان صهيونيست را سرلوحه كارهاي خود قرار داد و تا بازگشت به ميهن اسلامي هيچگاه اسلحه اي كه براي انهدام دشمن صهيونيست در دست داشت، بر زمين نگذاشت.
بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي دكتر چمران به ايران بازگشت و به ساماندهي نيروهاي نظامي اقدام كرد.
مقدمات تشكيل سپاه پاسداران و سازماندهي ارتش از جمله ماموريتهاي اصلي او در اوايل انقلاب اسلامي بود.
دكتر چمران در جريان فعاليت هاي اجرايي اوايل پيروزي انقلاب اسلامي سمت معاون نخست وزيري را نيز در كارنامه درخشان خود داشت.
تجربه بازسازي نيروهاي نظامي و تشكيل سپاه پاسداران و حضور در عرصه هاي نظامي، سياسي و سمتهاي وزارت دفاع، نمايندگي امام (ره) در شورايعالي دفاع هيچكدام نتوانست روح بلند و عاشق آن شهيد را ارضا كند.
چمران بارها تا سرحد شهادت پيش رفت تا اينكه در دهلاويه به ملاقات خداي خويش شتافت.

* يك انسان كامل

دكتر "مصطفي چمران" مردي از جنس خاك اما داراي روحي بلند و آسماني و مردي از تبار ياران حسين (ع)، مدافع انسانيت و مبارز با ظلم و ستم بود.
انساني شجاع و بي پروا بود كه خود را به قلب سپاه دشمن مي انداخت، طبع نازك و روح شكننده اي داشت و بارهادرزمزمه هاي شبانه اشك از چشمانش فرو مي ريخت.
"چمران" به ظاهر انساني آرام و خاموش بود و جز به ضرورت سخني نمي گفت ; اما دروني پرشور و قلبي آكنده از عشق داشت و وجودش همه بانگ بود.
وي ازخودنمايي، غرور، خودخواهي، دروغ و تهمت به دور بود و احساس مي كرد خوشحالي ديگران از دنياي پر زرق و برق براي او دلنشين نيست.
دكتر چمران با دوستان و همرزمان و افراد تحت امرش نه با دستور و نه با امررفتار مي كرد و چنان فروتن بود كه هرگاه مي خواست به جنگ با دشمن رود به جوانان فرمان حركت نمي داد و تنها مي گفت: " من مي روم."
آن مبارز راه اسلام با همه وجود احساس مي كرد كه هر روز عاشورااست و در حضور امام حسين (ع) مي جنگد وازهمين رو او بي پروا به سوي نبرد با دشمن مي رفت و سرانجام در اين راه شربت شهادت نوشيد.
او راه و رسم ظلم ستيزي را به شيعيان آموخت و مردم او را آموزگاري بزرگ و مهربان مي دانند.
آن شهيد در مدت اقامت خود در آمريكا از همه گونه امكانات زندگي مادي برخوردار بود ; بااين همه دست از لذات مادي و رفاه شست و عاشقانه خود را در خدمت به آرمان امام "موسي صدر" رهبر شيعيان لبنان قرار داد.
شهيد چمران در لبنان بازوي پر توان امام صدر بود و بدون هياهو، با همه توان در راه محروميت زدايي تلاش كرد.
وي هنگام پيكار با جريانهاي ضدانقلاب در كردستان و در جبهه نبرد سوسنگرد و اهواز لحظه اي ترديد به دل راه نداد.
چمران از معدود انسانهايي بود كه كسي از او آزرده خاطر نمي شد و در پي آن نبود تا ديگران قدردان تلاشها و خدمات او باشند و اين موضوع در يكي از دست نوشته هاي دكتر بخوبي نمايان است.
آنجا كه مي گويد: "خدايا از آنچه كرده ام اجرنمي خواهم و به خاطر فداكاري هاي خود بر تو فخر نمي فروشم، آنچه داشته ام تو داده اي و آنچه كرده ام تو ميسر نموده اي. همه استعدادمن ، قدرت من و همه وجود من زاده اراده توست. من از خود چيزي ندارم كه تقديم كنم و از خود كاري نكرده ام كه پاداشي بخواهم. "

* رقصي چنين ميانه ميدانم آرزوست

پرويز سروري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به مناسبت 31خرداد سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت: شهيد دكتر مصطفي چمران الگوي عملي براي نخبگان فرداي كشور و قشر جوان و دانشجوي امروز است.
وي افزود: شهيد چمران ثابت كرد كه مي شود دانشمند و نوانديشي بود متعهد، و متعهدي بود مجاهد، مجاهدي بود عارف، عارفي مدير، و مديري متواضع و خدمتگزار، و سياستمداري در نهايت خلوص و خداجويي.
سروري تصريح كرد: شهيد چمران از جمله افرادي است كه مي توان از آنان به عنوان عصاره و نمود اسلام تشيع در دوران معاصر نام برد. او نشان مي دهد كه چگونه مي توان در عصر پرآشوب و پرمخاطره كنوني همچنان شيعه ماند، و كرامت و آزادگي و عدالت طلبي و حقيقت جويي را پاس داشت .
نماينده تهران اظهار داشت: چمران نزديكترين فرزند اسلام تشيع به ما بود، كسي كه تامل در حيات پربركتش مي تواند بركات زيادي براي دانشجويان و جوانان جامعه ما داشته باشد، او انساني است كه معاصر با ما است و مسايلش نيز متعلق به روزگار ما و دردهايش نيز دردهاي ما است.
سروري افزود: چه كسي باور مي كرد كه دكتر چمران پس از سالها تحصيل و آموزش در دانشگاه هاي آمريكا و در حالي كه مراكز علمي و تحقيقاتي دنيا از او دعوت به همكاري مي نمايند، به لبنان گام بگذارد و در كنار رنج ديده ترين و مظلوم ترين انسان هاي زمين - شيعيان جنوب لبنان و فلسطينيان - قرار بگيرد و تمام وجود خود را وقف تحول بخشي به زندگي آنها و مقاومت در مقابل اشغالگران صهيونيست بنمايد.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: اين، كاري است بزرگ كه چمران آن را به انجام مي رساند ، زيرا او به دنبال انجام رسالت انساني خويش است ، او شيعه حسين ابن علي (ع) و ياور خميني (ره) است و آه محرومين و مظلومين را نمي تواند نشنيده بگيرد.
سروري گفت: چمران " هنرورزي است كه بي هياهوي سياسي و خودنمايي هاي شيطاني براي خدا به جهاد برمي خيزد" و در بازگشت به وطن نه به جرگه روشنفكران متحجر- كه بزرگترين دغدغه شان زدودن سنت هاي قدسي اين سرزمين است - بلكه به مبارزان راه آزادي و حريت مي پيوندد و سلاح به دوش مي گيرد و جهاد مي كند.
وي به حضور چمران در عرصه هاي گوناگون پس ار پيروزي انقلاب اسلامي در ايران اشاره و اضافه كرد: حضور در پست هاي وزارت ، نمايندگي مجلس و مسووليت هاي ديگر، مانع از حضور چمران در كنار جوانان بسيجي در غرب و جنوب كشور براي حراست از كيان اين ملت نشد ، زيرا او همواره پرخوف و خطرترين عرصه ها را براي خدمت برمي گزيد.
به گفته سروري ، سير زندگي چمران بيشتر به داستاني حماسي و پرشور مي ماند كه قهرمانش فاتح تمامي عرصه هاست ، اما آن همه فتح و حماسه را چمران در متن واقعي زندگي و در روزگار ما به انجام مي رساند.
"او در عرصه عمل و در هجوم موانع و مشكلات و دشمني ها و مخالفت و كينه توزي ها و در حالي كه طبع آدمي دعوت به رفاه و عافيت مي كند، سير و حركتي اسطوره وار را به نمايش مي گذارد و در نهايت مي بينيم كه چگونه رقصي چنان ميانه ميدان و پيش دوست مي كند و به سعادت ابدي مي رسد."ك / 4
تهرام / 687
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن