تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812763748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با خادمان قرآن كريم ـ محمد سهيلي‌پور/2 «سهيلي‌پور» اولين نرم‌افزار قرآني را در بخش خصوصي توليد و عرضه كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با خادمان قرآن كريم ـ محمد سهيلي‌پور/2 «سهيلي‌پور» اولين نرم‌افزار قرآني را در بخش خصوصي توليد و عرضه كرد
گروه وبلاگ وIT: بدون حمايت دولت و مؤسسات دولتي و بودجه‌هاي كلان آن، محمد سهيلي‌پور و همكارانش اولين نرم‌افزار قرآني در بخش خصوصي را توليد و عرضه كردند.
«محمد سهيلي‌پور»، مدير مؤسسه مكتب فردا، در سال 1374 از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان خادم‌القرآن در حوزه توليد نرم‌افزارهاي قرآني معرفي شد. وي هدف خود را از فعاليت در اين عرصه شناختن و شناساندن قرآن با استفاده از كامپيوتر عنوان كرد.
متن كامل قسمت اول مصاحبه را اينجا كليك كنيد!

سهيلي‌پور و گروه همكارانش با يك سري از محققان قرآن از جمله عباس اعرابي هاشمي و مهندس عبدالعلي بازرگان كه در حال انجام تحقيقاتي بودند كه بعدها تحت عنوان «نظم قرآن» انتشار يافت، و نيز با حوزه علميه اصفهان ارتباط برقرار مي‌كنند كه اين ارتباط در حد جلسات مشترك بود و به تبادل اطلاعات منجر نشد. در آن زمان محمد علي ابطحي از محققان حوزه بودند كه در حال حاضر هم از فعالان حوزه در اين راستا هستند و سايت ام الكتاب را مديريت مي‌كنند.

پايان سال 1367 منجر به پايان كار آن طرح پيشنهادي شد چراكه در درجه اول جهاد دانشگاهي با مشكلات مالي رو به رو بود و نمي‌توانست از آن طرح پشتيباني كند و در درجه بعد وقتي نظريه‌هاي انتخابي گروه به جاي اثبات رد شده‌بود اعضاي گروه انگيزه خود را از دست دادند و تمايل به پايان كار داشتند.

بعد از اين حوادث محمد سهيلي‌پور به همراه چند نفر ديگر تصميم مي‌گيرند خودشان به صورت خصوصي اين كار را به عهده گرفته و ادامه‌دهند و براي اين منظور با مركز فرهنگ و معارف قرآن ارتباط برقرار‌كرده و مطرح كردند پروژه‌اي كه در دست دارند مي‌تواند در آينده در زمينه آموزش و پژوهش تأثير به‌سزايي داشته‌باشد.

در آن زمان «عياضي»، مدير مجموعه فرهنگ و معارف بود كه از اين پيشنهاد به گرمي استقبال مي‌كند و به آن‌ها قول همكاري و پشتيباني مي‌دهد و از آن زمان به بعد -سال1370- جلسات تشكيلي منجر به توليد نرم‌افزارهاي خوب قرآني از جمله تبيان1 و تبيان2، مي‌شود.

فايل قرآني تهيه‌شده توسط گروه سهيلي‌پور به عنوان يك فايل زير‌بنايي كه قوي‌ترين فايل پژوهشي انجام شده‌ روي قرآن بود، با موافقت جهاد در اختيار بعضي از مراكز قرآني ديگر قرار گرفت.

بعد از آن نرم‌افزار كوثر1 طراحي و توليدشد كه اولين نرم‌افزاري بود كه بخش خصوصي عرضه‌مي‌كرد. هم‌زمان با تبيان 1و2، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي به مديريت مهندس طالب‌پور تأسيس شد و نرم‌افزار نور را روانه بازار كرد. بعد از آن سهيلي‌پور و همكارانش نرم‌افزار ديگري را با ‌پشتيباني نيروي انتظامي به نام «قدر»، توليد و عرضه كردند.

در آن زمان هنوز سي دي توليد نشده بود و سهيلي‌پور و امثال او مجبور بودند اين نرم‌افزارها را در فلاپي ديسك‌هاي با ظرفيت 360 كيلوبايت عرضه‌كنند و اين از محدوديت‌هاي سال 1370 و 1371 و دشواري كار آن‌ها بود.

سهيلي‌پور در اينباره گفت: «اگر اين فعاليت‌ها به همين شكل و در همين سطح باقي مي‌ماند و ادامه مي‌يافت، كشور ما اكنون بايد قدرت اول توليد نرم‌افزارهاي قرآني در خاور ميانه بود؛ اما با گذشت زمان از سطح فعاليت‌ها كاسته شد و اين اتفاق رخ نداد».

بعد از آن آنها جلساتي را با مركز تحقيقات قم برگزار مي‌كنند و از مركز تحقيقات مي‌خواهند كه در ارتباط با قرآن تبادل اطلاعات و تقسيم كار داشته باشند، اما مركز تحقيقات اعلام مي‌كند كه چون بودجه و ساختار دولتي دارد يك سري محدوديت‌ها و مأموريت‌ها دارد و و پرداختن به قرآن يك وظيفه جانبي براي آنهاست و وظيفه اصلي و مأموريتش را پاسخ‌گويي به نيازهاي حوزه اعلام مي‌كند.

به اين ترتيب سهيلي پور و همكارانش فعاليت خود را به صورت خصوصي ادامه دادند و در سال 1371 مؤسسه اي را با نام « مؤسسه كامپيوتري توليد برنامه‌هاي فرهنگي ديني آموزشي» كه با كنار هم قرار دادن حروف اول آن نام مؤسسه «مكتب فردا» ساخته مي‌شود. مكتب فردا از طرفي قرآن را كه مكتب آينده بشريت است و از طرفي كامپيوتر را كه ابزار مكتب آينده بشريت است تداعي مي‌كند.

از سال 71 اين مؤسسه تحت همين نام و به مديريت سهيلي پور فعاليت دارد و با مراكز مختلف قرآني ارتباط داشته و در جهت رفع نيازهاي خاص مراكز پژوهشي فعاليت مي‌كند. از سال 1371، طي 4سال تا سال 1375 «مكتب فردا»، نرم‌افزارهاي كوثر2 و كوثر3 را توليد و عرضه كرد.

از سال 1375 به بعد فعاليتشان به دو دليل دچار ركود مي‌شود: اول به اين دليل كه بودجه دولتي فقط در مؤسسات خاصي مثل مركز تحقيقات كامپيوتري تزريق مي‌شد و دوم به دليل اينكه كارهاي پايه در ارتباط با قرآن انجام شده بود و كارهاي بعدي به مراتب بايد پيشرفته‌تر و تخصصي‌تر مي‌بود كه از چنين كارهايي هم خواص كه تعدادشان محدود است استفاده مي‌كنند.

سهيلي پور از سال 1367 ارتباط خود را كامل با سپاه پاسداران قطع مي‌كند و تمام وقت روي فعاليت‌هاي قرآني كار مي‌كند.

وي در همين زمينه گفت: «وظيفه خود را بيشتر يك وظيفه فرهنگي قلمداد مي‌كنم تا يك وظيفه نظامي و دفاعي.»

«مكتب فردا» با مراكز فرهنگ و معارف قرآن، با بعضي انتشارات كه به نشر آثار قرآني مي‌پازند، مثل: انتشارات كيان كتاب، انتشارات فراهاني و انتشارات بني هاشم ونيز با با مركز مديريت حوزه علميه قم در ارتباط بوده و بخشي از كارهاي كامپيوتري آنها را انجام مي‌دهد. همچنين بعضي از مراكز دولتي مثل دبير خانه مجلس خبرگان نيازهاي كامپيوتري خود اعم از نرم‌افزار يا سايت را به «مكتب فردا» واگذار كرده‌اند.
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن