تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرگروه بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي تاكيد كرد: كاهش سن ابتلا به سرطان پستان در ايران لزوم ايجاد كلينيك‌هاي مشاوره براي بيماران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرگروه بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي تاكيد كرد: كاهش سن ابتلا به سرطان پستان در ايران لزوم ايجاد كلينيك‌هاي مشاوره براي بيماران


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

سرطان پستان از جمله شايع‌ترين بيماري‌هايي است كه زنان را در معرض خطر قرار مي‌دهد. از آنجا كه سرطان پستان با هورمون استروژن در ارتباط است، با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن نيز افزايش مي‌يابد. اين در حالي است كه طبق گفته كارشناسان، سن ابتلا به سرطان پستان در ايران در حال كاهش است؛ بنابراين پيشگيري، اطلاع‌رساني در زمينه تشخيص زودرس، پژوهش و شناسايي روش‌هاي درماني مناسب و با عوارض كمتر در اين بيماري بيش از پيش ضروري است.

دكتر الفت‌بخش، مدير گروه پژوهشي بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي، اطلاع‌ رساني را مهم‌ترين اصل در زمينه پيشگيري از سرطان پستان دانست و با اشاره به روش‌هاي مختلف تشخيص اين بيماري گفت: امروزه ماموگرافي مهم‌ترين روش تشخيصي در سرطان پستان است. همچنين سونوگرافي، MRI و بيوپسي از توده‌هاي پستاني از ديگر روش‌هاي تشخيصي هستند.

استفاده از روش‌هاي حفظ پستان در درمان سرطان سينه

شانس عود سرطان در هر دو روش درماني راديكال ماسكتومي و حفظ پستان وجود دارد

وي با بيان اين كه درمان سرطان پستان در درجه اول جراحي بوده و سپس درمان‌هاي تكميلي شامل شيمي درماني، راديوتراپي و غيره به كار گرفته مي‌شود و با اشاره به طرح‌هايي در زمينه مقايسه روش‌هاي مختلف جراحي در مركز تحقيقات پستان گفت: در گذشته برداشتن كل سينه (راديكال ماسكتومي) تنها راه درمان سرطان پستان بود. در حال حاضر درمان‌ها به سمتي پيش مي‌رود كه توده با حاشيه سالم اطراف برداشته شده و بافت سينه حفظ شود.

دكتر الفت‌بخش با بيان اين كه شانس عود سرطان در هر دو روش درماني راديكال ماسكتومي و حفظ پستان وجود دارد، گفت: نتايج به دست آمده از مقايسه اين دو روش حاكي از آن است كه شانس عود مجدد بيماري در روش حفظ پستان به مقدار ناچيزي بيشتر از راديكال ماسكتومي است اما در قبال آن يك نقص عضو از بيمار حذف مي‌شود. در روش حفظ پستان در صورتي كه جراح بتواند توده را با حاشيه سالم اطراف برداشته طوري كه ديگر سلول‌هاي تومورال در بافت سينه وجود نداشته باشد، سپس درمان‌هاي كمكي مانند شيمي درماني و راديوتراپي به كار گرفته شوند، احتمال عود بيماري بسيار ناچيز است.

سرطان پستان در ارتباط با هورمون استروژن است

سن ابتلا به سرطان پستان در حال كاهش است

مدير گروه پژوهش بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي گفت: از آنجا كه سرطان پستان با هورمون استروژن در ارتباط است، با افزايش سن، زنان در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي‌گيرند. در كشور ما سن ابتلا به سرطان پستان در حال كاهش است؛ بنابراين نقش زمينه‌هاي ژنتيكي و موتاسيون‌هاي ژن‌ها در ابتلا به اين بيماري غيرقابل انكار است.

آلوده‌كننده‌هاي محيط زيست و برخي رژيم‌هاي غذايي از عوامل موتاسيون‌هاي ژني

وي افزود: موتاسيون‌هاي انجام شده در ژن‌ها مي‌توانند باعث ‌شوند كه يك فرد براي اولين بار در يك خانواده مبتلا به سرطان پستان شود. علت ايجاد موتاسيون‌ها صد درصد شناخته شده نيست؛ اما، مي‌توان گفت عوامل محيطي در بروز آنها موثرند. به طور كلي عوامل سرطان‌زا مانند آلوده كننده‌هاي محيط زيست يا برخي رژيم‌هاي غذايي مي‌توانند از عوامل موثر در ايجاد موتاسيون‌هاي ژني باشند.

دكتر الفت بخش با اشاره به نقش ژن‌هاي BRCA1 و BRCA2 در بروز سرطان سينه گفت: در حال حاضر مشخص شده كه يك يا دو ژن (BRCA1 و BRCA2) در صورت وجود در ژنوم ، به احتمال 85 درصد باعث مي‌شوند كه فرد به سرطان سينه مبتلا شود.

بارداري در سنين بالا و افزايش وزن بعد از يائسگي ازعوامل خطر بروز سرطان پستان

فعاليت فيزيكي بعد از يائسگي در پيشگيري از سرطان پستان موثر است

به گفته وي، عوامل ژنتيكي، بارداري در سنين بالا، بارداري اول در سنين بالاي 35 سال، عدم بارداري و سابقه‌ فاميلي سرطان پستان مي‌توانند در بروز سرطان پستان موثر باشند. افزايش وزن بعد از يائسگي نيز احتمال بروز سرطان پستان را به دنبال دارد. همچنين فعاليت فيزيكي به ويژه بعد از سن يائسگي تا حدود زيادي در پيشگيري از بروز سرطان سينه موثر است.

احتمال بروز سرطان سينه به دنبال هورمون درماني‌هاي بعد از يائسگي

دكتر الفت‌بخش با بيان اين كه استفاده از هورمون درماني بعد از سن يائسگي احتمال بروز سرطان سينه را افزايش مي‌دهد، تصريح كرد: در گذشته بعد از يائسگي به منظور جلوگيري ازعوارض ناشي از يائسگي مانند "گر گرفتگي"، "پوكي استخوان زودرس" يا "بيماري‌هاي قلبي" هورمون‌ درماني‌هايي به كار گرفته مي‌شد كه بعدها ثابت شد اين روش درماني احتمال بروز سرطان سينه را افزايش مي‌دهد. بنابراين امروزه اين روش تقريبا منسوخ شده و يا موارد معدودي به كار گرفته مي‌شود.

احساس توده بدون درد، شايع‌ترين علامت سرطان سينه

تغييرات پوستي در سينه از علايم ديگر سرطان پستان

وي احساس توده بدون درد را شايع‌ترين علامت سرطان پستان دانست و گفت: اين توده در اغلب موارد متحرك نيست و ممكن است به پوست و بافت‌هاي عمقي چسبندگي داشته باشد. اين در حالي است كه در موارد نادر ممكن است اين خصوصيات وجود نداشته باشد.

به گفته دكتر الفت‌بخش، تغييرات پوستي در سينه شامل تو كشيدن نوك سينه، تو كشيدن پوست سينه در محل قرارگيري توده سرطاني، زخم شدن نوك سينه و خارج شدن ترشحات خوني از آن از ديگر علايم سرطان سينه است.

شايع‌ترين نوع سرطان‌هاي پستان به مجاري شيري وابسته است

مدير گروه پژوهشي بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي سرطان‌هاي پستان را متفاوت از يكديگر دانست و به ايسنا گفت: شايع‌ترين نوع سرطان‌ پستان وابسته به مجاري شيري است. موارد ديگر اين بيماري‌ها از لوبول‌هاي پستان منشا مي‌گيرند. در مواردي كه از داخل مجرا نشات گرفته و به خارج از آن منتشر نشده پاسخ به درمان بهتر از ديگر موارد است.

وي شيمي درماني را يكي از مراحل درماني پس از جراحي دانست و با اشاره به عوارض آن، از مقايسه روش‌هاي مختلف شيمي درماني به منظور دستيابي به روش‌هايي با عوارض كمتر در مركز تحقيقات پستان جهاد دانشگاهي خبر داد و گفت: گروهي از داروهاي شيمي درماني منجر به بروز عوارضي مانند عوارض قلبي مي‌شوند. در اين راستا تحقيقاتي به منظور شناسايي روش‌هايي با عوارض كمتر و تاثير بهتر در دست اقدام است.

لنف ادم، از عوارض پس از جراحي و راديوتراپي

دكتر الفت‌بخش، لنف ادم را از عوارض پس از جراحي و راديوتراپي دانست و گفت: در اغلب موارد پس از جراحي سينه چه به روش حفظ پستان و چه روش‌هاي راديكال، غدد لنفاوي زيربغل نيز خارج مي‌شود. اين اقدام هم جنبه درماني دارد هم جنبه تشخيصي؛ چرا كه مشخص شدن تعداد غدد لنفاوي مبتلا در تعيين پروتكل شيمي درماني بسيار مهم است.

وي افزود: به دنبال خارج شدن غدد لنفاوي، دراناژ لنفاوي دست در سمتي كه سينه جراحي شده، مقداري مختل شده و ممكن است دست دچار تورم شود؛ اين تورم در اصطلاح لنفادم ناميده مي‌شود.

به كارگيري روش‌هاي درماني CDT براي كاهش لنف ادم

دكتر الفت بخش ادامه داد: تقريبا تا سال‌هاي اخير درمان مناسبي براي لنفادم مشخص نشده بود و ورم لنفاوي بيمار تا جايي پيشرفت مي‌كرد كه ممكن بود بروز برخي سرطان‌هاي پوستي را به دنبال داشته باشد. اين در حالي است كه امروزه درمان‌هايي تحت عنوان CDT براي اين منظور به كار گرفته مي‌شود.

وي با بيان اين كه در اين روش تورم لنفاوي به وسيله دستگاه‌هاي فشار، بانداژ مخصوص و ماساژ كاهش مي‌يابد، گفت: در اين روش درماني ماساژ و فيزيوتراپي به تغيير مسير لنفاوي و تخليه لنف از طرق ديگر كمك مي‌كند. بعد از كاهش تورم لنفاوي بانداژ مخصوصي به كار گرفته مي‌شود كه به تدريج تورم را از قسمت انتهاي انگشتان به طرف بالا كاهش مي‌دهد. پس از آن به منظور عدم برگشت تورم، دستكش‌هاي مخصوصي تجويز مي‌شود.

كاهش حداقل40 درصدي تورم لنفاوي با روش درماني CDT

دكتر الفت‌بخش از انجام تحقيقاتي در زمينه شناسايي عوامل خطر لنفادم و پاسخ به درمان بيماران در مركز تحقيقات پستان جهاد دانشگاهي خبر داد و گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده حداقل 40 درصد از ميزان تورم لنفاوي بيماران در روش CDT كاهش مي‌يابد. از آنجا كه ورم لنفاوي احساس سنگيني و درد را به دنبال دارد، با اين روش درماني ميزان رضايت زيادي پس از درمان حاصل مي‌شود.

ضرورت راه‌اندازي كلينك‌هاي مشاوره براي بيماران مبتلا به سرطان پستان

مدير گروه پژوهش بيماري‌هاي پستان جهاد دانشگاهي با اشاره به مشكلات روحي رواني و اجتماعي بيماران مبتلا به سرطان پستان پس از جراحي به ايسنا گفت: از آنجا كه اين بيماران پس از جراحي با اختلالاتي مانند اضطراب، افسردگي و مشكلات خانوادگي روبرو مي‌شوند، نمي‌توان آنها را به حال خود رها كرد؛ بنابراين راه‌اندازي كلينيك‌هاي مشاوره در جهت كمك به حل مشكلات روحي – رواني اين بيماران ضروري است.

انتهاي پيام
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن