محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828712823
- واكنش صالح به اظهارات انصاري درباره نقش جامعه مدرسين در مرجعيت امام خميني(ره) + سند
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : حجت الاسلام والمسلمين سيد محسن صالح مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با اشاره به اظهارات آيت الله يزدي درباره طرح مرجعيت امام خميني (ره) توسط جامعه مدرسين در سال 42 و واكنش حميد انصاري قائم مقام مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره) به اين مسئله اظهار داشت: به نظر ميرسد موضعگيري آقاي انصاري در مورد مرجعيت حضرت امام (ره) در راستاي نامه يك كانديداي شكست خورده جريان انتخابات باشد، چرا كه وي در اين نامه از مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) خواسته كه در رابطه با بحث مرجعيت امام (ره) كه اخيرا موضعگيريهايي در مورد آن مطرح و برخي خاطرات از افراد مختلف در مورد آن نقل شده است واكنش نشان دهد. عدم واكنش مؤسسه نشر آثار امام به توهينهاي فتنهگران به ايشان تأسف آور است وي افزود: به نظر ميرسد كه مؤسسه تنظيم و نشر رسالت خود را تنها در برخي از زمينهها لازم ميداند و در ساير مقاطع و زمانهايي كه بايد وارد عرصه شود از ورود به صحنه اجتناب ميكند و وارد ميدان نميشود واين خود جاي سؤال دارد كه چرا اين مؤسسه تنها در پارهاي از مسائل خود را ملزم به موضعگيري ميداند. حجت الاسلام والمسلمين صالح ادامه داد: در مقاطع مختلف شاهد بوديم كه هجمههاي سنگيني به حضرت امام(ره) و آرمانهاي ايشان وارد شد و حتي در جريان فتنه سال گذشته فتنهگران تصوير حضرت امام (ره) را هم سوزاندند، متأسفانه مؤسسه تنظيم و نشر هيچ عكس العملي نسبت به اهانتهاي صورت گرفته به حضرت امام(ره) نشان نداد، اما اين روزها شاهديم كه مسئولان موسسه تنظيم نشر حضرت امام(ره) نسبت به برخي مسائل اظهارنظر ميكنند. صالح با اشاره به سخنان حميد انصاري كه چندي پيش از طريق رسانهها عنوان شد، اظهار داشت: آقاي انصاري گفت كه "نقطه نظر آيتالله يزدي در مورد بحث مرجعيت حضرت امام هيچ استنادي ندارد و كسي به اين مطالب نه در اسناد اشاره كرده و نه در حافظه تاريخي ملت ما چنين موضوعي وجود دارد " ولي در اين رابطه من نظر آقاي انصاري را به چند نكته در اين رابطه جلب ميكنم. اين عضو جامعه مدرسين در ادامه بيان داشت: به نظر ميرسد كه اشتغالات آقاي انصاري باعث شده كه وي نتواند نسبت به برخي مسائل تاريخي نگاه دقيقي داشته باشد. من آقاي انصاري را ارجاع ميدهم به كتب و اسنادي كه توسط مراكز مختلف اسنادي منتشر شده كه از جمله آن كتاب هشت جلدي جامعه مدرسين با عنوان «از آغاز تا اكنون» است كه در آن اسناد متعددي از ساواك منتشر شده است و همچنين خاطرات افرادي كه مرتبط با اين موضوعات بودند در آن آمده است و با خواندن اين كتاب مي توان نسبت به موضوعات تاريخ معاصر آشنايي پيدا كرد. حجت الاسلام والمسلمين صالح در ادامه به بيان چند نكته در خصوص اسناد تاريخي در مورد مرجعيت حضرت امام (ره) پرداخت و گفت: بحث مرجعيت حضرت امام (ره) در سه مرحله مطرح شد كه يك مرحله آن بعداز فوت آيت الله بروجردي و در اوايل سال 1340 بود كه در آن مرحله اين موضوع بسيار محدود بود و ظهور و بروز عمومي نداشت و تنها اين مسئله در بين شاگردان حضرت امام (ره) مطرح ميشد و تنها علاقهمندان به ايشان مرجعيت امام خميني (ره) را دنبال ميكردند. وي افزود: مرحله دوم بعد از شروع نهضت در سال 1342 بود كه با زمزمههاي دستگيري ايشان در آن زمان مطرح شد و در آن زمان بحث مرجعيت امام خميني (ره) جديتر شد و موضوع مرجعيت ايشان در اين مقطع رنگ و بوي علني به خود گرفت به طوري كه شاگردان ايشان و مدرسين حوزه علميه قم شروع به مكاتبات و نامهنگاريهايي براي تثبيت مرجعيت ايشان انجام دادند تا ايشان به عنوان مرجع تقليد رسمي معرفي شود. حجت الاسلام والمسلمين صالح با اشاره به ممنوع بودن محاكمه يك مرجع تقليد رسمي، بيان داشت: طلاب حوزه علميه درواقع ميخواستند با اين اقدام ايشان از محاكمه و همچنين زنداني شدن در امان باشند، چرا كه در آن مقطع افراد متعددي در نهضت تأثيرگذار بودند ولي محوريت مبارزه را جامعه مدرسين حوزه علميه قم بر عهده داشتند كه از جمله آنها آيتالله مسعودي بود كه در خاطرات خود به فعاليتش در اين مقطع اشاره مي كند، همچنين آيتالله يزدي و افراد متعدد ديگري در همان زمان طي نامهاي تصريح كردند كه حضرت امام (ره) مرجع است و دستگيري ايشان به عنوان يك مرجع جايز نيست. بعد از رحلت آيتالله حكيم مرحله نهايي تثبيت مرجعيت حضرت امام (ره) توسط مدرسين حوزه علميه قم كليد خورد وي در ادامه به نامهاي كه توسط 2 تن از مدرسين حوزه علميه قم و عدهاي از فضلا به تحرير درآمد اشاره كرد و اظهار داشت: در اين نامه آمده است كه حوزه علميه قم از بازداشت آيتالله خميني سخت ناراحت است و بايد هرچه سريعتر ايشان آزاد شوند و درادامه اين نامه آمده است كه حضرت آيت الله خميني از مراجع مسلم تقليد هستند و طبق آيين شيعه فتواي ايشان مانند فتواي ساير مراجع تقليد از قبيل فتواي حضرت ايتالله بروجردي و مراجع تقليد فعلي لازم الاجرا است. حجت الاسلام والمسلمين صالح در اين رابطه گفت: اين نامه در سال 1342 خطاب به ملت مسلمان ايران نوشته شد و اين نامه از سوي آيت الله اميني و منتظري كه در آن زمان جزء مدرسين حوزه علميه قم بودند نگاشته شد. مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: بعد از سال 1340 كه آيت الله بروجردي به رحمت خدا رفتند تا سال 1342 موضوع مرجعيت حضرت امام(ره) جنبه جديتر به خود ميگيرد، ولي با دستگيري و تبعيد ايشان و همچنين تبعيد ديگر مدرسين اين مسئله مقداري كمرنگ ميشود تا اينكه در سال 1349 آيت الله حكيم رحلت ميكنند و در واقع ميتوان گفت كه بعد از رحلت ايشان مرحله سوم و نهايي تثبيت مرجعيت حضرت امام (ره) توسط مدرسين حوزه علميه قم كليد ميخورد. حجت الاسلام والمسلمين صالح اظهار داشت: با ذكر موارد ياد شده ميتوان دوران تثبيت مرجعيت حضرت امام (ره) را در سه مرحله خلاصه كرد كه مرحله اول آن در سال 1340 و مرحله بعد آن سال 1342 و مرحله نهايي آن بعد از رحلت آيت الله حكيم و در سال 1349 است. وي با اشاره به خاطرات آيتالله مسعودي گفت: آيتالله مسعودي در خاطرات خود ميگويند آيت الله حكيم وقتي رحلت كردند امام(ره) در تبعيد بودند و من در همان زمان تصميم گرفتم كه طرح مرجعيت حضرت امام (ره) را عنوان كنم و از همان زمان وي نامه نگاريهايي را انجام ميدهد و جلسات مختلفي را با افراد برگزار ميكند تا اينكه بعد از رحلت آيت الله حكيم مرجعيت امام تثبيت شود، كه آيت الله يزدي هم در خاطرات خود به اين موضوع اشاره ميكند. حجت الاسلام والمسلمين صالح اظهار داشت: من در اينجا نظر آقاي انصاري را به سندي از ساواك جلب ميكنم كه وي به اين سند مراجعه كند و بعد از آن برخي مسائل را بيان نمايد. وي در اين رابطه گفت: در تيرماه سال 1349 مديركل اداره سوم ساواك درباره تبليغ مرجعيت حضرت امام (ره) از سوي آقاي يزدي مينويسد كه اخيرا نامبرده بالا يعني آيت الله يزدي نامههايي را به عنوان عدهاي از مردم كه از وي سؤالاتي را راجع به مرجعيت امام خميني (ره) مطرح كردند ارسال و ضمن آن اظهارنظر كردهاند كه نظر اكثر مدرسين و شخصيتهاي حوزه علميه به آقاي خميني است و همچنين اضافه نموده كه از نظر ما مرجعيت امام خميني (ره) به طور كل اشكال ندارد و بايد از ايشان تقليد كرد.
مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اين سند رسمي ساواك مبني بر دخالت آيت الله يزدي در بحث مرجعيت حضرت امام (ره) بود كه در سال 49 اتفاق افتاده است و در واقع در اين سال مسئله مرجعيت امام(ره) به طور علني عنوان ميشود. حجت الاسلام والمسلمين صالح با اشاره به بيانيه 12 نفر از مدرسين حوزه علميه قم در حمايت از مرجعيت امام(ره) بيان داشت: در اين بيانيه كه به امضاي 12 نفر از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه رسيد، از آيات اعظام خواسته شد كه نظريه خود را در مورد مرجع تقليدي كه مقلدين آيتالله حكيم لازم است بعد از رحلت ايشان به وي مراجعه كنند به طور مشخص اعلام فرمايند كه آيات اعظام اميني، انصاري شيرازي، جنتي، خزعلي، رباني شيرازي، شاهآبادي، فاضل لنكراني، مشكيني، منتظري، نوري همداني، دري نجف آبادي و صلواتي آن را به امضا رساندند. وي افزود: 12 مدرس حوزه علميه قم كه 10 نفر از آنها عضو جامعه مدرسين هم هستند طي استفتائي كه از آنها شد رسما تقليد از حضرت امام(ره) را جايز شمردند و نظرات خودرا در مورد اين موضوع بيان كردند، به طور مثال آيت الله اميني در پاسخ به اين استفتاء مينويسد كه امام خميني (ره) داراي تمام شرايط مرجعيت است و تقليد از معظم له به صلاح اسلام و مسلمين است و آيت الله انصاري شيرازي هم فرمودند كه صلاحيت آقاي خميني براي مسئوليت مرجعيت عامه قابل هيچگونه ترديدي نيست و ايشان داراي شرايط حد اعلاي مرجعيت تامه و عامه هستند و اقاي جنتي هم اعلام كردند كه با در نظر داشتن اينكه مرجعيت با تمام شئون مادي و معنوي ملت اسلام سر و كار دارد و كيان اسلام و حيثيت اسلام وابسته به مرجعيت است حضرت امام(ره) مرجع عام مردم است و ديگر مدرسين هم در فتواي خود به اين موضوع تاكيد كردند و در واقع هيچ كس در بحث اعطاي مرجعيت به حضرت امام(ره) مشكلي نداشت، چرا كه مرجعيت يك بحث دروني است و در واقع اين مسئله به قوه اجتهاد برميگردد كه شخص به آن دست پيدا ميكند تا اينكه بخواهيم اين مسئله رابه كسي القا كنيم. تثبيت مرجعيت امام(ره) از افتخارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود وي افزود: در مجالس ختمي كه براي آيتالله حكيم گرفته شد، صراحتاً بحث مرجعيت امام (ره) از سوي مدرسين حوزه علميه قم مطرح شد و نيز ارسال تلگراف براي مراجع مختلف كه طي آن امام(ره) به عنوان مرجع معرفي شده بود از ديگر اقدامات جامعه مدرسين بود، بر اين اساس ميتوان گفت كه ما نميخواهيم بگوييم كسي مرجعيت حضرت امام(ره) را به ايشان اعطا كرده است، اما جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي تثبيت مرجعيت حضرت امام(ره) اقدامات فراواني انجام دادند كه ميتوان آنها را در سه محور خلاصه كرد كه اولين آن ارسال تلگراف به مراجع بود كه در آن تلگرافها از حضرت امام(ره) به عنوان مرجع تقليد ياد شده همچنين برگزاري مراسم ختم كه در آن بر مرجعيت حضرت امام(ره) تأكيد شد و سوم اينكه بيانيه 12 نفر از مدرسين حوزه علميه قم در تأييد مرجعيت حضرت امام(ره) كه در واقع اين بيانيه تير خلاصي بر تمام شبههها بود و اين مسئله را ميتوان نقطه عطفي در مرجعيت ايشان ذكر كرد. وي با بيان اينكه بحث مرجعيت حضرت امام(ره) از اوايل دهه 40 مطرح بود، خاطرنشان كرد: بحث تثبيت و عمومي شدن مرجعيت حضرت امام(ره) از فعاليتها و افتخارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. حجت الاسلام والمسلمين صالح در بخش ديگري از اين مصاحبه اظهار داشت: به نظر ميرسد كه آقاي انصاري در راستاي اهداف و اغراض سياسي برخي مسائل را مطرح ميكند و شائبه چنين مسئلهاي از سخنان ايشان به ذهن متواتر ميشود، چرا كه وي در بزنگاههايي كه منافع حزبي و جناحي و سياسياش ايجاب ميكند وارد برخي مسائل ميشود. وي ادامه داد: متأسفانه مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) در مقابل جرياناتي كه به آرمانهاي امام (ره) هجمه ميكنند و شائبه تحريف تاريخ را مطرح ميكنند وارد ميدان نميشود، اما در مسائل جزئي كه شواهد و مستندات تاريخي زيادي هم در رابطه با آن وجود دارد وارد ميشود كه اين مسئله شائبه سياسي كاري را در اذهان تداعي ميكند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: نبايد در جايگاههاي حساسي مثل مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) افراد خود را وارد مسائل سياسي كنند و اعتباري كه بايد اين مجموعهها داشته باشند را با ورود به اين عرصه مورد خدشه قرار دهند. وي با اشاره به تأكيد رهبر انقلاب در افزايش بصيرت بيان داشت: طبق فرمايش رهبري همه ما نيازمند بصيرت هستيم تا بدانيم كه بايد در چه موقعي وارد شويم تا آب به آسياب دشمن نريزيم. برخي براي پيشبرد اغراض سياسي خود از نام امام(ره) استفاده ابزاري ميكنند مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه گفت: طبيعي است كه پيروي از خط امام(ره) تنها زير پرچم ايشان بودن و با انتساب فاميلي نيست و كسي كه ادعاي خط امامي بودن ميكند بايد تفكر و سيره عملي ايشان را پيروي كند و همه ما با مراجعه به سيره ايشان متوجه ميشويم كه ايشان در مقاطع مختلف چه مسائلي را در مورد بحث دشمن شناسي و حفظ انقلاب و وحدت ميان اقشار مختلف داشتهاند.
وي ضمن ابراز تأسف از استفاده ابزاري از نام امام (ره) توسط عدهاي اظهار داشت: برخي افراد تنها از نام امام استفاده ميكنند چرا كه ميخواهند اغراض سياسي خود را جلو ببرند و هرجا كه نام امام(ره) براي آنها نفعي داشته از آن استفاده كردند و هر جا كه استفاده از نام امام براي آنها بدون نفع بوده ادعا كردند كه سيره امام(ره) متعلق به گذشته است و در موزهها كاربرد دارد. حجت الاسلام والمسلمين صالح تصريح كرد: تمام اين مسائل نشان ميدهد كه اين افراد به دنبال منافع شخصي و جناحي خود هستند و تمام نقطه نظرات و اظهارات خود را بر اين مبنا ميسنجند. اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خطاب به دست اندركاران مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) اظهار داشت: بهتر است افراد حاضر در اين مؤسسه مواضع و عملكرد امام (ره) را بازخواني كنند و ببينند كه حضرت امام(ره) در مقابله و مواجهه با دشمن و دوست چگونه عمل ميكردند و ايشان نسبت به ولايت فقيه چه نظري داشت و چرا ايشان همواره به وحدت حول محور ولايت تأكيد داشتند. حجت الاسلام والمسلمين صالح ادامه داد: منتسبان به امام(ره) بايد با اشراف بيشتري نسبت به سيره ايشان نظرات خود را بيان كنند و اين گونه نباشد كه تنها به دليل پيشبرد اهداف و منافع جناحي تاريخ را به گونهاي خاص تفسير كنند و بعد از آن هم با توجه به جايگاه حقوقي خود احساس كنند كه همه بايد نقطه نظر آنها را قبول كنند. وي مردم كشورمان را مردمي داراي بصيرت و شعور سياسي بالا دانست و بيان داشت: مردم همواره جريانات سياسي مختلف را رصد ميكنند بر اين اساس طبيعي است كه مردم از ميان تمام مسائل كلام حق را برگزينند و بهتر است كه تمام جريانات به شعور مردم احترام بگذارند و تاريخ را آنگونه كه هست به مردم منتقل كنند. مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم همچنين تأكيد كرد كه ولايت فقيه جايگاه بسيار والايي دارد و امام (ره) همواره در اين خصوص توصيههاي زيادي فرمودهاند، ولي متأسفانه برخي افراد جايي كه تبعيت از ولايت براي آنها نفعي نداشته باشد آن را قبول نميكنند و ميگويند كه ولايت فقيه را در چارچوب قانون اساسي قبول دارند و از زير دستورات ايشان شانه خالي ميكنند. حجت الاسلام والمسلمين صالح در خاتمه جايگاه ولايت فقيه را براي تمام آحاد ملت مشخص و معلوم دانست و اظهار داشت: بهتر است همان قرائتي كه در زمان حضرت امام (ره) نسبت به ولايت فقيه وجود داشت را در حال حاضر هم نسبت به جايگاه ولايت فقيه داشته باشيم. 2759/1000
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]
-
گوناگون
پربازدیدترینها