واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: به گزارش رسا، حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، ديروز 31 مردادماه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با انتقاد از اعطای بودجه مملکت به هنرپیشگان، در حالی که در گوشه و کنار کشور مستمندان و فقیران بسیاری وجود دارند، انتقاد و آن را جایز ندانست. وی که در بیان ویژگیهای قرآن کریم سخن میگفت به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند متعال قرآن را برای زمان معین نازل نکرده، قرآن همواره تازه است و هر جمعیتی از آن استفاده میکند. حضرت آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به نوشتن تفسیر نمونه، خاطرنشان کرد: زمانی که تفسیر نمونه را مینوشتم، تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت را مورد توجه قرار دادم، به نکات جدید و تازهای دست یافتم که در کتابهای پیشین نبود. وی با بیان اینکه پس از این تفسیر، تفسیرهای مختلفی دارای مطالب جدیدی نوشته خواهد شد که در تفسیر نمونه نیست، افزود: حقیقت قرآن این است که همراه با زمان پیش میرود و مخصوص زمان معینی نیست. این مرجع تقلید اظهار داشت: قرآن مخصوص قشر معینی هم نیست، چرا که عالمان و فلاسفه از این کتاب استفاده میکنند و عوام بیسواد هم از آن استفاده میکنند. در هر آیهای از آیات قرآن نکاتی درباره معارف دین، مبدأ و معاد، تاریخ انبیا، بهشت، دوزخ و احکام ذکر شده است، حالی که کتابهای دیگر چنین نیست. استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن در یک عبارت کوتاه شرایط مهم کارگر، کارمند، کارپرداز و کارکنان را مطرح کرده است، تصریح کرد: دو شرط مدنظر قرآن قوت و امانت است که در تمام دنیا عمل شود، دنیا گلستان خواهد شد. وی اذعان داشت: قرآن افراد ضعیف را که به واسطه روابط، دوستی، خویشاوندی و ارفاق عمل میکنند، مناسب اداره جامعه ندانسته و تصریح میکند که کارها را نباید به دست افراد ضعیف و خائن سپرد. حضرت آیتالله مکارم شیرازی خطاب به کسانی که دارای شرایط گفته شده نیستند و در هر صورت نمیتوانند از کارشان جدا شوند، گفت: در آنچه به دستتان سپرده میشود خیانت نکنید. وی همچنین با اشاره به بیان شرایط کارهای اداری در سوره یوسف مبنی بر اینکه حضرت یوسف(ع) چون حفیظ و علیم بود، تمام خزائن کشور مصر را به دست گرفت، اظهار داشت: اینجا قوت مطرح نیست، بلکه حفظ امانت، علم، تدبیر و آگاهی ملاک است. این مرجع تقلید با بیان اینکه صرف کردن بودجه مملکت حساب و کتاب دارد، خاطرنشان کرد: اعطای بودجه کلان به زن هنرپیشه، در حالی که در گوشه و کنار مستمندان و فقیران بسیاری هستند، جایز نیست. عندالمطالبه امری جدی نیست و باید عندالقدرته والاستطاعة تبدیل شود حضرت آیتالله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به مهریههای سنگین هشدار داد و با بیان اینکه از مهریههای سنگین بپرهیزید که بلایی برای خانوادهها است، آن را باطل اعلام کرد. وی با اشاره به آیه 26 سوره قصص، اظهار داشت: پس از اینکه حضرت موسی(ع) داستان خود را برای شعیب پیامبر تعریف کرد، حضرت شعیب از وی خواست تا در مدین بماند و با یکی از دخترانش ازدواج کند. استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از دختران شعیب گفت که موسی را برای چوپانی گوسفندانمان اجیر کنیم، گفت: دلیل دختر شعیب برای به کارگیری حضرت موسی(ع)، قوت و امانت وی بود که آن را در جریان آب دادن به گوسفندان شعیب، اثبات کرد. وی افزود: حضرت شعیب خطاب به حضرت موسی(ع) با بیان اینکه تو چیزی نداری که مهریه دخترم کنی، چوپانی هشت ساله موسی را شرط مهریه قرار داد. باطن این کار، درآمدی بود که هم شعیب و دخترش و هم موسی و همسرش از آن استفاده کردند و از این مهریه بهتر نمیشود. آیتالله حضرت مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه امروز مهریههای بسیار بد و خطرناکی در کشور وجود دارد، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: قدم زنی مبارک است که هزینهاش کم باشد، این زن خانه شوهر را آباد میکند. وی همچنین با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه مهریههای زنان را سنگین نکنید که سرچشمه دشمنی است، ابراز داشت: امروز آثار این مسأله پس از 1400 سال کاملاً مشهود است، چرا که مهریه سنگین سبب وسوسه شیطان، ناسازگاری، دادگاه و عواقب دیگر میشود. این مرجع تقلید اضافه کرد: بسیاری از افراد مهریههای سنگین را به اجرا گذاشته یا اموال شوهرانشان را توقیف کردهاند و یا مهریه به اقساط تبدیل شده است، این امر میرساند که دشمنی در خانواده نتیجه مهریه سنگین است. وی با بیان اینکه برخی معتقدند مهریههای سنگین سبب استحکام پیوند زناشویی میشود، آن را تنها سبب وسوسه دانست و گفت: از مهریههای سنگین بپرهیزید که بلایی برای خانوادهها است. حضرت آیتالله ناصر مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بار زندگی ساده، سبک و مشکلاتش کمتر است، اما زمانی که زندگی تجملاتی، پرهزینه، چشم و همچشمی و رقابتی شود، بدبختی به بار میآورد. وی با بیان اینکه مهریههای سنگین باطل است، عنوان کرد: اینکه بگویند چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته، یعنی مهریه جدی نیست و مهریهای که جدی نباشد، جایز نیست. استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان خطاب به قضات با بیان اینکه عندالمطالبه امری جدی نیست و باید عندالقدرته والاستطاعة تبدیل شود، گفت: عندالمطالبه دروغ است، چرا که جوان هرگز نمیتواند مهریه را پرداخت کند. 1002
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]