واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: آيتالله سيداحمد خاتمي با حضور در مراسم افتتاحيهي بخش حوزوي هجدهمين نمايشگاه بينالمللي قرآن كريم اظهار كرد: بايد در مورد سطح فعاليتهاي ديروز، امروز و فرداي حوزههاي علميه در ارتباط با قرآن سخن گفت، چراكه گاهي در برخي اظهار نظرها در رابطه با حوزه و ارتباط آنها با قرآن قدري زيادهگويي و بيمهري ميشود. به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امام جمعه موقت تهران با بيان اين مطلب كه با برگزاري نمايشگاه قرآن كريم پيش از آغاز ماه مبارك رمضان پيش بهار قرآني در سطح جامعه آغاز شده است، اظهار كرد: در پرداختن به فعاليتهاي گذشته حوزويان در عرصه قرآن بايد گفت اينكه در برخي اظهار نظرها گفته ميشود كه در آن زمان از سوي حوزويان اقبالي به قرآن نبوده است و يا اينكه يك فردي گفته است كه يك حوزوي ميتواند اصول بخواند بدون اينكه به قرآن مراجعه كند، قابل نقد است. وي افزود: علما حوزه طي 10 قرن گذشته در پرداختن به فعاليتهاي قرآني اهتمام داشتند و نگارش كتب «آيات الاحكام» از جمله اين موارد است. خاتمي گفت: ما در تدرس و تحصيل اصول ابتدا در موارد مختلف درس به قرآن مراجعه ميكنيم و در بحث تفسير قرآن نيز بايد گفت كه حوزههاي علميه درخشيدهاند، البته نميگويم كه خوش درخشيدهاند. وي ادامه داد: تفسير الميزان علامه طباطبايي حاصل تلاش درس آموختهي حوزه نجف است كه از اين اثر به عنوان «فخر التفاسير» ياد ميشود، البته هماكنون در برخي تفاسير نكات برگرفته از اين اثر مشاهده ميشود. وي با اشاره به تفسير قرآن آيتالله خويي در زمينهي علوم قرآني و تفسير علامه بلاغي خاطرنشان كرد: با وجود تفاسير ارزشمند نميتوان گفت كه در گذشته حوزهها در عرصهي قرآن كم كار كردهاند، چراكه اين آثار نشان ميدهد كه وظيفه خود را به انجام رساندهاند. امام جمعه موقت تهران گفت: در نيم قرن اخير در قم تفسير قرآن به عنوان يك درس مطرح بوده است و آغازگر آن نيز علامه طباطبايي بوده است كه مجموع دورهي تدريس ايشان باعث به وجود آمدن تفسير الميزان شده است. وي يادآور شد: درس تفسير آيتالله مشكيني و آيتالله خزعلي و آيتالله جوادي آملي از جملهي دروس تفسيري است كه در گذشته حوزههاي علميه برقرار بوده است و من هم با تاسي و امر اين بزرگان وارد اين عرصه شدهام و مدت 21 سال است كه به تدريس تفسير ميپردازم. اين استاد حوزه گفت: البته منصفانه بايد دو نكته را متذكر شد؛ و آن اينكه بايد اهتمام بيشتري به قرآن ميشد و ما بايد متون تفسيري درسي داشته باشيم، در حاليكه متون تفسيري درسي نوشته نشده است. وي ادامه داد: در نگاه به گذشته در برخي موارد احساس ميشود كه برخي از حوزويان كه اصول و نيز فلسفه و عرفان را چه بسا درس ميديدند ولي قرآن را به عنوان درس نميانگاشتند كه اين نگاه نادرست و نامهربانانه بود. البته، در ميان بخشي از حوزويان شايد اين نگاه وجود نداشت ولي به هر حال بايد گفت كه اين نگاه به دليل استخفاف و بيتوجهي به قرآن نبود و فكر ميكردند كه ميتوانند خارج از دروس رسمي، خود قرآن را مطالعه و در مورد آن به تفكر بپردازند. امام جمعه موقت تهران بااشاره به ضرورت پرداختن به وضع حاضر فعاليتهاي قرآني در حوزه اظهار كرد: در مورد اين فعاليتها بايد گفت كه شش نكته وجود دارد الحمدالله امروزه در حوزهها تفسير قرآن به عنوان يك درس رايج است و اثر جوامع الجامع متن مختصري از كتاب مجمع البيان است كه در پايههاي مختلف توسط طلاب خوانده ميشود و ما در اين زمينه مهجوريتي در مورد قرآن را شاهد نيستيم. وي گفت: ما در حوزه رشته تخصصي تفسير داريم كه بيش از 20 دوره تاكنون فارغالتحصيل داشته است و از اولين رشتههاي تخصصي است كه در حوزه آغاز شده است و دانش آموختگان در عرصههاي مختلف به كار گماشته شدهاند. خاتمي گفت: مراكز برجسته قرآن در حوزههاي علميه قم، خراسان، اصفهان، تهران و ديگر حوزهها برقرار ميباشد و حدود 50 موسسه قرآني در اين دوره از نمايشگاه بينالمللي قرآن كريم حضور پيدا كردند كه اين ناشي از تجلي فعاليتهاي قرآني در حوزههاي علميه ما است. امام جمعه موقت تهران بيان كرد: دروس تفسيري كه امروزه در حوزه است شايد شامل 20 درس تفسيري شود و در راس آنها درس تفسير آقاي جوادي آملي است. وي با بيان اينكه من افتخار دارم كه در حوزه هم در خدمت فقه و اصول و هم نوكر قرآن هستم، گفت: وقتي كه وارد جلسه تفسير قرآن ميشوم مانند اين است كه وارد يك گلستان معطر شدهام و در 2500 جلسه تفسيري كه داشتهام به هيچ وجه احساس خستگي نكردهام و اين از ويژگيهاي انس با قرآن است. امام جمعه موقت تهران با بيان اين مطلب كه اميدوارم دروس تفسيري در حوزههاي علميه گسترش بيشتري يابد اظهار كرد: برخي از تفاسير در طول انقلاب به انجام رسيدهاند كه از جمله آنها تفسير نمونه است كه از جلد نهم همراه با انقلاب بوده است و تاكنون به جلد بيست و هفتم رسيده است. خاتمي اظهار كرد: توصيه من به مراكز حوزوي و غير حوزوي اين است كه تفسير نمونه جاي تجليل دارد و تبيين روش تفسير و نگاه اين تفسير در عرصه فقهي، تاريخي، اعتقادي و ريشهيابيهاي لغوي اين تفسير جاي كار دارد كه اين ويژگيها حاصل و از بركات انقلاب است. وي ادامه داد: تفسير نمونه هر چه با انقلاب پيش رفته است جاندارتر شده است، در حالي كه تفاسير ديگر نيروي خود را در جلدهاي اول گذاشتهاند. وي در ادامه به تفسير تسنيم آيتالله جوادي آملي اشاره كرد و افزود: در نزد من بيش از 40 تفسير است ولي بايد گفت كه تفسير تسنيم افتخار حوزه است. وي گفت: اثر مفاهيم القرآن به زبان عربي و توسط آيتالله جعفر سبحاني نگاشته شده است و منشور جاويد ايشان در سطوح متفاوت از آثار تفضيلي ارزشمند است و اگر كسي در حال حاضر بگويد كه در زمينه قرآن كاري نشده است اين اظهار نظر حاصل بياطلاعي وي است. امام جمعه موقت تهران گفت: فتنهاي كه در گذشته ما داشتيم اين است كه به رسانهها بها نميدهيم و هم اكنون نيز چنين مشكلي را تقريبا شاهد هستيم و من در ديدار خود با خبرگزاريها گفتم كه شما بايد يك بخش حوزوي جهت انعكاس اخبار آن در مركز خود قرار دهيد و ما نبايد جايگاه رسانهها را دست كم بگيريم. خاتمي با بيان اين نكته كه مشكل ما در حال حاضر اين است كه متن تفسيري براي تدريس تفسير قرآن نداريم گفت: شكل كار بايد به گونهاي باشد كه يك طلبه از ابتداي آموزش خود با توجه به سطح وي با تفسير مانوس بوده و در مجموع تحصيل خود يك دوره تفسيري را گذرانده باشد. وي اظهار كرد: نگاه ما به تفسير قرآن بايد به عنوان يك درس باشد و امروزه متاسفانه هيچ مركزي عهدهدار اين كار و اين كه متني را جهت تدريس طلاب در اختيار آنها در زمينه پرداختن به تفسير قرآن قرار دهد وجود ندارد. وي ادامه داد: نگارش تفسير براي سنين مختلف از آرمانهاي مقام معظم رهبري است كه بايد به آن پرداخته شود. خاتمي گفت: افق آينده كه در باب قرآن ميبينم اين است كه بايد درس تفسير مانند ديگر دروس در حوزهها گسترده شود و مثلا اگر در مكاسب 40 درس داريم در تفسير هم وضعيت به همين گونه باشد. وي در ادامه سخنان خود گفت كه درس تجزيه و تركيب قرآن بايد از سالهاي آغاز طلبگي بر اساس سطح طلاب به آنان آموزش داده شود و بايد گفت كه از كارهاي ارزشمند ما بعد از انقلاب تغيير ادبيات در اين عرصه بوده است. زيرا در گذشته متون تقريبا غير اسلامي و ديني در تدريس اين درس وجود داشت و بايد دانست كه بهترين متن در تجزيه و تركيب متون قرآن كريم است. خاتمي افزود: درس «معاني بيان » با نگاهي قرآني جايش در حوزهها خالي است در حالي كه اعجاز قرآن در اين حوزهها شناخته ميشود. امام جمعه موقت تهران گفت: بايد مجلات قرآني گسترده با گرايشهاي مختلف چون مضامين ادبي، تاريخي، فقهي، اعتقادي، احكام، عرفان و فلسفه در سطح جامعه مطرح شود تا بستري براي شكوفايي استعدادها فراهم آورد. وي ادامه داد: ايجاد مركز نظارت فعال قرآني يكي ديگر از كارهايي است كه بايد براي آيندهي فعاليتهاي قرآني در كشور انجام دهيم زيرا موسسات فراوان قرآني در سطح كشور تشكيل شدهاند كه كارهاي مختلف قرآني به انجام ميرساند و تا زماني كه در حوزهي صوت، تجويد و ترتيل فعاليت ميكنند جاي نگراني نيست ولي زماني كه در حوزه مفاهيم وارد ميشوند جاي نگراني دارد زيرا بايد مراكزي باشد كه مراقب انحرافات در مفاهيم و تاويل باشند و اين نياز به مركزي دارد كه بهترين جاي آن در حوزه است زيرا رسالت اصلي حوزه قرآن است. خاتمي در ادامه گفت: از متن تفسير مادي قرآن بود كه گروه فرقان درآمد و در افق آينده، حوزه بايد مسوول امر پرداختن به مباحث مفاهيم و تاويل قرآن كريم باشيم. وي اظهار كرد: ايجاد مركزي براي رصد مباحث قرآني در سطح داخلي و خارجي و پاسخدهي به شبهات قرآني نيز از جملهي كارهايي است كه بايد انجام شود و نكته ديگر كه بايد به آن توجه داشت ايجاد بانك فعالان قرآني كشور است كه البته اين كار را وزارت ارشاد نيز ميتواند به دليل غيرتخصصي بودن آن بر عهده گيرد. 1002
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]