واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : آيتالله محمدعلی تسخيری، دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی با بيان اين مطلب در مورد نحوه تشويق مردم به وقف عنوان كرد: در اين زمينه اعتقاد من بر اين است كه اولاً بايد فرهنگ وقف را گسترش داد تا مردم بدانند كه چه قدر ثواب عظيم در وقف هست و اينكه با اين حركت میتوانند كنترل پولهای خودشان را تا ابد خودشان به دست بگيرند؛ بايد اين مسائل را به مردم گفت و تشويق كرد، اين حركت را پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار(ع) انجام دادهاند. وی مسئله دومی كه در تشويق مردم به وقف مهم است را اطمينان داشتن مردم عنوان كرد و افزود: مردم بايد اطمينان بيابند كه شرط و حركتشان مورد مصادره دولت و يا زورمندان قرار نگيرد، چرا كه وقتی مردم اطمينان نداشته باشند، اقدام به وقف نمیكنند. آيتالله تسخيری تأكيد كرد: امروزه متأسفانه در جهان اسلام اينگونه شده است كه اوقاف را دولتها در اختيار میگيرند و به نفع مقاصد و اهداف منحرفشان صرف میكنند، لذا بايد تضمين كرد كه اوقاف طبق شرط واقف عمل خواهد كرد و اين اطمينان را به وجود آورد. وی سومين نكته مهم را توجه به تاريخ و فوايد وقف عنوان كرد و افزود: نكته مهم ديگر اين است كه بايد تاريخ وقف را به مردم گفت، مردم بايد بدانند كه وقف در تاريخ اسلام چه نقش عظيمی در منافع عمومی داشته و اثرات خوبی به جا گذاشته است. وی مسئله وقف را طرحی زيبا برای سوق دادن اموال شخصی يعنی ملكيت خصوصی به سمت ملكيت عمومی دانست و عنوان كرد: وقف يعنی يك راه يك طرفه، كه مالكيتهای خصوصی به سمت اهداف عمومی سوق داده میشود و خوبی اين مسئله اين است كه فرد میتواند مالكيت خصوصی خود را تا ابد به اين سمت تخصيص بدهد؛ چون يكی از شرايط وقف ابدی بودن آن است. وی افزود: در وقف، اين شرط كه واقف میتواند تضمين كند كه اموالش در مسير دلخواه او خرج میشود، يك نكته زيبا است، بهعلاوه قصد قربت نيز در اين كار مطرح است، اگر چه بعضی معتقد نيستند كه در وقف، قصد قربت لازم است ولی رأی ارجح اين است كه قصد قربت وجود داشته باشد چرا كه در تعريف وقف گفته شده است كه اصل را نگه میداريم و اين اصل بايد فی سبيلالله باشد. دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی ادامه داد: وقف تا ابد به انسان قدرت حاكميت بر پولش را میدهد، چرا كه آخرين حدی كه پول باقی میماند، زمان مرگ است و وقتی فرد از دنيا رفت مالكيت معنی ندارد و فرد ديگر كنترلی بر ثروتش ندارد، ولی وقتی كه فردی وقف میكند، میتواند تا ابد سرنوشت پولش را مشخص كند و ثوابش هم در طول زمان، هرچه طول بكشد، استمرار خواهد داشت. آيتالله تسخيری در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اينكه آيا مالكيت پول و سهام صحيح است يا خير، تأكيد كرد: هر آنچه قدرت دوام داشته باشد میتواند محل وقف قرار بگيرد؛ چه زمين باشد، چه مالكيتهای معنوی مثل اختراعات، حتی پول قابل وقف كردن است به شرطی كه ماليت آن باقی بماند؛ يعنی میشود مقدار زيادی پول را برای قرض دادن با تضمين برگشت وقف كرد. آيتالله تسخيری در مورد وقفهای كوچك و ميزان ثواب آنها، گفت: مسئله بزرگی و كوچكی يا كم بودن در اسلام مطرح نيست و هر چه وقف بيشتر در نفع عمومی باشد، ثوابش بيشتر است و محدوديتی در اين زمينه وجود ندارد، میتوان يك اتاق كوچك را وقف كرد و يا يك زمين بزرگ و فقط شرط اين است كه قدرت دوام داشته باشد. خبرنگاری از آيتالله تسخيری سؤال كرد كه اگر واقفی در وقفنامه خود خواهان نامگذاری موقوفه به نام خودش باشد، ولی فرد خوب و خوش نامی در تاريخ معرفی نشده باشد، آيا ما اجازه تغيير نام موقوفه را داريم؟ كه وی پاسخ داد: نه، نمیتوان نام موقوفه را تغيير داد، واقف هر كسی كه باشد، بايد شرطش را مراعات كرد، مگر اينكه از حيث انتفاع ساقط شده باشد؛ مثلاً اگر كسی برای حرم حضرت معصومه(س) شمع وقف كرده باشد با توجه به اينكه اكنون ديگر شمع كاربرد ندارد، میتوان آن را به نزديكترين چيز به نيت واقف مبدل كرد، اما شرط واقف را بايد كاملاً در نظر گرفت؛ اين مطلب هم عمومی است هر امر خيری مثلاً برای غذا دادن به حيوانات ولگرد يا هر چيز ديگری كه نيت واقف باشد، بايد به آن عمل كرد. وی در پايان افزود: اگر برای انجام كارهای حرام، وقفی صورت گيرد فقط در اين حالت وقف درست نيست./2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]