تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816728645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مك در كت و شلوار رسمي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مك در كت و شلوار رسمي
ميشل گوين مدت كوتاهي بعد از اينكه به سمت مدير ارشد اطلاعاتي شركت Juniper Networks منصوب شد، تصميم گرفت به درخواست‌هاي روزافزون كارمندان علاقه‌مند به رايانه‌هاي مك پاسخ بدهد. اين شركت شش هزار و صد كارمند دارد كه بسياري از آنها سال‌هاست در خانه از رايانه‌هاي مك استفاده مي‌كنند و در هر فرصتي درخواست استفاده از آنها را در محيط كار نيز مطرح مي‌كنند.
بنابراين خانم گوين تصميم گرفت كه به‌طور آزمايشي براي ششصد نفر از كارمندان شركت، رايانه‌هاي مك را جانشين رايانه‌هاي پي‌سي مبتني بر ويندوز مايكروسافت كند و نتيجه را ببيند.

ايشان در مصاحبه با ما اعلام كردند كه اگر هزينه‌هاي جانبي استفاده از مك چندان زياد‌تر از ويندوز نباشد، اجازه استفاده گسترده‌تر از آنها را نيز خواهند داد. خانم گوين مي‌گويند: «اگر همين امروز اجازه استفاده عمومي از مك را صادر كنيم فكر مي‌كنم حدود يك‌چهارم از كارمندان‌مان مك را انتخاب كنند.»
جالب اينجاست كه او هرگز يك تلفن بازار‌يابي هم از اپل دريافت نكرده است. در حالي كه بسياري از شركت‌ها به هر دري مي‌زنند تا بتوانند بخش كوچكي از بازار بزرگ شركت‌ها و سازمان‌ها را به خود جلب كنند، اپل با بي‌تفاوتي كامل با اين بخش از بازار برخورد مي‌كند.
بعد از چند تلاش ناموفق در دهه‌هاي 80 و 90، استيو جابز تصميم گرفت كه فقط روي مصرف‌كنندگان و مشتريان مدرسه‌اي و دانشگاهي تمركز كند. بنابراين اپل فاقد تعداد زيادي بازار‌ياب و مأمور فروش، يا تعمير‌كار فني است كه با خراب شدن هر ديسك‌سخت در محل حادثه حاضر شوند. در واقع هيچ چيز نمي‌تواند حواس كارمندان جابز را از هدف اصلي‌شان منحرف كند: «خلق جديدترين وسيله الكترونيكي باحالي كه در ميان جوانان مد خواهد شد.»
مقاومت در حال نابودي
و چرا كه نه؟ در سه‌ماهه مالي منتهي به ماه مارس فروش مك از همه پيش‌بيني‌ها فراتر رفت و با 51 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد كه بازارش حدود سه برابر سريع‌تر از متوسط بقيه شركت‌ها در صنعت ساخت و فروش رايانه گسترش مي‌يابد.
فروش بسيار خوب آي‌پاد و و آي‌فون را هم در نظر بگيريد تا ببينيد كه چرا فروش كلي شركت اپل از 5.2 ميليارد دلار در سال 2002 به 24 ميليارد دلار در سال گذشته (2007) رسيده است.
در پنج سال گذشته قيمت سهام اپل دو هزار و سيصد درصد افزايش پيدا كرده و در نتيجه ارزش كلي آن به 154 ميليارد دلار رسيده است؛ به عبارت ديگر حالا اپل از نظر ارزش، بالاتر از غول‌هايي مانند HP، دل، و اينتل قرار گرفته است.
ميليون‌ها مصرف‌كننده نسبت به مك ديدگاه تازه‌اي پيدا كرده‌اند. رايانه‌هاي مك كه زماني فقط مورد علاقه دانش‌آموزان و هنرمندان بودند، حالا به انتخاب اول بسياري از مصرف‌كنندگان تبديل شده است. تقاضاي رو به رشد براي مك و بقيه محصولات اپل باعث شد كه اين شركت در پيش‌بيني خود در مورد رشد درآمدش در سه‌ماهه آتي تجديد نظر كند و آن را به 33 درصد برساند. حالا اپل انتظار دارد كه در سه ماهه دوم سال 2008 حدود 7.2 ميليارد دلار فروش كند و اين علي‌رغم ركود نسبي حاكم بر اين بازار است.
اما چيزي كه كمتر مورد توجه قرار گرفته، اين است كه علاقه به رايانه‌هاي مك در محيط‌هاي تجاري و اداري نيز افزايش يافته است. در واقع اين نوعي انقلاب مردمي است كه در آن كارمندان به كارفرمايانشان فشار مي‌آورند و درخواست استفاده از مك را مطرح مي‌كنند. در پژوهشي كه توسط مؤسسه يانكي گروپ در ميان 250 شركت مختلف انجام شد آمده است كه دست كم 87 درصد از شركت‌ها تعدادي رايانه مك داشته‌اند؛ اين درصد دو سال قبل كمتر از 48 بود.
اسكات تيسلر، مدير ارشد اطلاعاتي شركت Tuner Broadcasting Systems مي‌گويد: «در ميان هنرمندان و مديراني كه در حوزه تبليغات و گرافيك مشغول به كار هستند، استفاده از مك هميشه رواج داشته است. من احساس مي‌كنم كه حالا مديران ارشد اطلاعاتي مقاومت بسيار كمتري در استفاده از مك نشان مي‌دهند.»
البته شكي نيست كه دوست‌داران سرسخت و دوآتشه اپل از سال‌ها پيش براي رايانه‌هاي مك سر و دست مي‌شكنند. ولي حالا درخواست مك از سوي مصرف‌كنندگان عادي مطرح مي‌شود. اينها افرادي هستند كه در ابتدا با خريد يك آي‌پاد وارد دنياي اپل شده و بعد يك مك براي استفاده شخصي خريده‌اند. چنين افرادي از اينكه روزها در محل كار با ويندوز و شب‌ها در منزل با مك كار كنند خسته‌ شده‌اند.
در شركت كاليفرنيايي Juniper آقاي اسكات كرينز، مديرعامل اين شركت، جزو كساني است كه به استفاده از مك‌بوك رو‌ آورده‌اند. او مي‌گويد: «همه مي‌گفتند كه بايد يك مك براي خودم دست و پا كنم. مسئله اين نيست كه مشكلي با مايكروسافت داشته باشم، مسئله اين است كه رايانه‌هاي مك باحال‌تر هستند!»
IBM و سيسكو هم آزمايش‌هاي مشابهي را آغاز كرده‌اند و به‌طور محدود اجازه استفاده از مك را در دفاتر خود صادر كرده‌اند. گوگل سال‌ها است كه به كارمندانش اجازه مي‌دهد رايانه مورد نظرشان را خودشان انتخاب كنند.
بقيه شركت‌ها هم بدون شك از همين رويه پيروي خواهند كرد. مارك اسلاگا، مدير ارشد اطلاعاتي يك شركت خدمات رايانه‌اي بزرگ به نام Dimension‌ واقع در حومه ژوهانسبورگ، به تازگي بيش از 25 ايميل مبني بر درخواست استفاده از مك به جاي پي‌سي دريافت كرده است. او تاكنون اين درخواست‌ها را رد كرده است چون نمي‌خواهد براي پشتيباني فني رايانه‌هاي مك هم كسي را استخدام كند اما اعتراف مي‌كند كه: «دست آخر روزي اين اتفاق خواهد افتاد. تا كساني مانند كارمندان من وجود دارند استيو جابز هيچ احتياجي به بازارياب ندارد.»
جابز از اظهار نظر در اين مورد براي ثبت در گزارش حاضر خودداري كرد. ولي او در گذشته بارها تأكيد كرده بود كه براي اپل تمركز روي بازار مصرفي بهتر است. او اعتقاد دارد كه براي هر شركتي، از جمله شركت خودش، راضي نگه داشتن مشتريان خانگي و شركتي در آن واحد مشكل است.
ايميل در آي‌فون
رويكرد فعلي اپل، اينكه اجازه دهد كارمندان شركت‌‌ها وظيفه بازاريابي را برايش برعهده بگيرند، خيلي هم بد نيست. بازار رايانه‌هاي فروخته شده به شركت‌ها در سال گذشته 150 ميليارد دلار ارزش داشت و طبق آمار منتشر شده توسط IDC‌ سهم اپل از آن فقط 2.9 درصد بوده است. براي هر يك درصدي كه به اين ميزان افزوده شود، يك و نيم ميليارد دلار به فروش 24 ميليارد دلاري اين شركت افزوده خواهد شد.
اين براي شركتي كه هيچ خرجي نمي‌كند و هيچ زحمتي به خودش نمي‌دهد واقعاً خوب است. وضعيت كنوني از لحاظ مالي هم براي اپل مناسب است. اگر اين شركت تا پايان سال فقط يك درصد ديگر در بازار شركت‌ها و سازمان‌ها سهم بيشتري پيدا كند درآمدش 11.5 درصد افزايش خواهد داشت.
شايد بتوان آي‌فون را دروازه ورود اپل به دفاتر اداري و شركت‌ها دانست. اين تنها محصولي است كه اپل صراحتاً اعلام كرده كه مي‌خواهد وارد بازار شركت‌ها و سازمان‌ها بكند. اين شركت اعلام كرده كه در ماه جاري يك روزآمدسازي نرم‌افزاري براي آي‌فون منتشر خواهد كرد كه امكان استفاده از سيستم‌هاي ايميل سازماني محبوب مانند Microsoft Exchange را به آن اضافه خواهد كرد. اين روز‌آمدسازي همچنين به كاربران امكان خواهد داد كه برنامه‌هاي مورد نظر خود را به‌طور سفارشي براي ‌آي‌فون بسازند و به كار ببرند؛ براي نمونه برنامه‌‌هايي براي بررسي موجودي يك محصول در انبار و ثبت هزينه‌ها. اپل مي‌گويد بيش از 160 شركت بزرگ در حال بررسي اين نرم‌افزار هستند.
كارشناس گارتنر، كن دولاني، اعتقاد دارد كه همه سروصداها در مورد آي‌فون باعث شده بسياري از مصرف‌كنندگان محصولات فناوري به فكر خريد مك هم بيفتند. كمترين نتيجه اين وضعيت بيشتر شدن رايانه‌هاي مك در آزمايشگاه‌ها و واحد‌هاي تحقيق و توسعه شركت‌ها خواهد بود. علت گفته مذكور اين است كه نرم‌افزار لازم براي ساخت برنامه‌هاي كاربردي آي‌فون فقط روي مك اجرا مي‌شود. دولاني مي‌گويد: «آي‌فون آنقدر علاقه بين كاربران ايجاد كرده كه چه در خود گارتنر چه در شركت‌هاي مشتري ما عدة زيادي مي‌گويند بايد از رايانه‌هاي مك بيشتر استفاده كرد.»
اپل در اين زمينه از طرف يك رقيب هم كمك دريافت مي‌كند. اين رقيب كسي نيست جز مايكروسافت. ويستا،‌ جديدترين نسخه از سيستم‌عامل ويندوز، در چنان وضعيتي قرار دارد كه مي‌توان آن را يكي از بزرگ‌ترين اشتباه‌ها در تاريخ فناوري دانست. اين نسخه از ويندوز نه تنها ويژگي‌هاي جديد زيادي ندارد، بلكه به گفته بسياري از كارشناسان به سخت‌افزار‌هاي گران‌قيمتي نياز دارد كه باعث بالا رفتن هزينه شركت‌ها، نياز به دوره‌هاي آموزشي گران‌قيمت، و مشكلات ناراحت‌كننده مربوط به ناسازگاري مي‌شود. ديويد يوفي، استاد دانشگاه هاروارد كه عضو هيئت مديره اينتل هم هست مي‌گويد: «مايكروسافت با ويستا زير پاي اپل فرش قرمز پهن كرده است.»
رقابت منسوخ شده
مشتريان شركتي به‌طور روشن و واضح در وضعيت شورش به سر مي‌برند. مايكروسافت مي‌خواهد سازندگان رايانه را مجبور كند كه بعد از پايان ماه جاري ميلادي استفاده از ويندوز XP را كنار بگذارند. ولي بسياري از كاربران ويندور نمي‌خواهند به ويستا مهاجرت كنند و اعتراضات شديدي را آغاز كرده‌اند.
مدير ارشد اطلاعاتي يك شركت سازنده رايانه كه به دليل سياست‌هاي شركت متبوعش درخواست كرد نامش فاش نشود در جواب سوال ما گفت: «ما تحت فشار و اجبار براي مهاجرت از XP به ويستا هستيم.»
شركت دل راه چاره‌اي براي اين مشكل پيدا كرده و به كاربرانش اجازه بازگشت به نسخه قبلي ويندوز را مي‌دهد ولي فقط به شرطي كه كاربر پول كامل ويندوز ويستا را بپردازد و بعد دوباره به XP‌ باز گردد.
مديرعامل مايكروسافت، بالمر، چنين استدلال مي‌كند كه ويستا يك محصول رو به پيشرفت و كمال است ولي اضافه مي‌كند كه بسياري از شركت‌ها از ويستا رضايت كامل دارند. مايك نش، مدير بازاريابي و فروش ويستا اعتقاد دارد كه سال‌‌ها طول مي‌كشد تا شركت‌ها به استفاده از يك سيستم‌عامل جديد روي بياورند. او اعتقاد دارد كه فروش ويستا كاملاً خوب است و اعلام مي‌كند كه تاكنون 140 ميليون نسخه از ‌آن به فروش رسيده است.
مايكروسافت اعلام كرده است كه در موفقيت اپل در بازار شركت‌ها و سازمان‌ها ترديد دارد. نش استدلال مي‌كند كه ايجاد واحد پشتيباني براي ارائه خدمات شركت‌ها و سازمان‌ها هزينه بسيار زيادي دارد و سياست‌هاي بسته و محافظه‌كارانه اپل هم راه همكاري مؤثر با شركت‌ها را خواهد بست.
از سوي ديگر به گفته نش، اپل ميل ندارد طراحي محصولاتش را مطابق با نيازهاي هميشه در حال تغيير و بعضاً متضاد شركت‌ها تغيير بدهد. نش مي‌گويد: «در شركت‌ها و سازما‌ن‌ها محافظه‌كاري بسيار زيادي براي صرف هزينه وجود دارد و آنها ميل ندارند كه كسي برايشان تعيين تكليف كند.»
مايكروسافت همين حالا هم به سختي مشغول كار بر روي نسخه بعدي ويندوز موسوم به ويندوز 7 است. اگرچه جزئيات بسيار كمي درباره ويندوز 7 منتشر شده اما كارشناسان تخمين مي‌زنند كه اواخر سال 2010 يا اوايل 2011 مي‌توانيم شاهد عرضه آن به بازار باشيم. تازه اين تاريخ با فرض اينكه هيچ گرفتاري اضافي‌اي – مانند خريد ياهو- براي مايكروسافت پيش نيايد تخمين زده شده است.
تيم بازار‌يابي اپل حسابي تشنه خون ويستا شده است و بيشتر آگهي‌هاي تلويزيوني خود را بر محور مقايسه Mac OSX با ويستا و تضعيف آن قرار داده است. در يكي از اين تبليغات نشان داده مي‌شود كه يك استاد يوگا و ذن چنان از نارسايي ويستا عصباني مي‌شود كه كنترل خود را از دست مي‌دهد.
اما در آستانه دهه جديد ديگر رقابت مك و ويندوز چندان محلي از اعراب نخواهد داشت. مايكل سيلور، كارشناس گارتنر، اشاره مي‌كند كه بيشتر شركت‌ها در حال مهاجرت از مدل سنتي نصب نرم‌افزار روي رايانه‌ها هستند و به استفاده از برنامه‌هاي كاربردي تحت وب رو آورده‌اند.
به زودي بسياري از واحد‌هاي تجاري قادر خواهند بود بدون ويندوز كارهاي خود را انجام بدهند. چون بسياري از برنامه‌هاي كاربردي كه هر روز در شركت‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مانند Word و برنامه‌‌هاي مديريت فروش، زودتر از بقيه به‌صورت تحت وب درآمده‌اند.
مارك بنيوف، مديرعامل سيلزفورس، در اين مورد مي‌گويد: «اين يك دنياي جديد است. در اين دنيا اينترنت جاي ويندوز را به عنوان پلتفرم غالب گرفته است.» سيلزفورس يك شركت جديد ارائه‌دهنده خدمات تحت وب به شركت‌ها است و رقيب جدي مايكروسافت محسوب مي‌شود. بنيوف ادامه مي‌دهد: «حالا همه آزاد هستند كه بهترين فناوري را براي انجام كارها انتخاب كنند.»
ويندوزپسند
در حال حاضر اپل علي‌رغم تمام بي‌ميلي‌هايي كه از خودش نشان مي‌دهد در حال نفوذ به شركت‌ها و سازمان‌ها است. Werner Enterprises يك شركت حمل و نقل با كاميون است. اين شركت چند سال پيش تصميم گرفت كه به كارمندانش اجازه بدهد خودشان رايانه خود را انتخاب كنند.
وقتي اين شركت براي خريد مك با اپل تماس گرفت، به گفته آنتوني دكانتي مديرعامل اين شركت، اپل هر چه از دستش بر مي‌آمد را انجام داد تا آن را منصرف كند. اما وقتي با اصرار دكانتي مواجه شد، يكي از نمايندگان خود را براي مذاكره فرستاد.
امروز دكانتي از روابطش با اپل راضي است. در اين شركت از بين دو هزار كاربر رايانه حدود 150 نفر از مك استفاده مي‌كنند. سياست اين شركت اين است كه وقتي يك رايانه قديمي از رده خارج مي‌شود، كاربرش مي‌تواند اگر بخواهد يك مك انتخاب كند. دكانتي تخمين مي‌زند كه در سال جاري بين 25 تا 30 مك به شركتش اضافه شود.
براي شركت‌هايي مانند Werner‌ مهاجرت به مك مانند سابق مشكل نيست. از زماني كه اپل به استفاده از ريزپردازنده‌هاي اينتل در رايانه‌هاي خود رو آورده است، مي‌توان ويندوز را هم به‌راحتي روي آن اجرا كرد. مك‌ها مي‌توانند از نرم‌افزارهاي مجازي‌سازي هم استفاده كنند. اين نرم‌افزارها به رايانه‌ها امكان مي‌دهند كه سيستم‌عامل ويندوز و مك را به‌طور هم‌زمان در كنار هم اجرا كنند.
اين موارد علت اصلي مهاجرت موزه منهتن به رايانه‌هاي مك هستند. اين موزه تا پيش از اين نيمي از كارمندان خود را به استفاده از ويندوز ملزم كرده بود، چون تعدادي از پايگاه‌هاي داده آن فقط با ويندوز كار مي‌كنند. آن هتفيلد، قائم‌مقام مديرعامل اين موزه مي‌گويد: «امكان استفاده از ويندوز روي مك باعث شد كه به انتخابي عالي براي ما تبديل شود.»
البته جا پيدا كردن در شركت‌هاي بزرگ‌تر براي اپل مشكل‌تر خواهد بود. اين شركت‌ها سيستم‌هاي بسيار پيچيده‌تري دارند و قوانين سفت و سختي را در امور مربوط به فناوري اجرا مي‌كنند كه قابل شكستن نيستند. مديران ارشد اطلاعاتي شركت‌هاي بزرگ از گذشته ايراد‌هاي زيادي را نسبت به مك مي‌گرفته‌اند كه هم‌اكنون نيز كاملاً مصداق دارند. پيچيدگي يكي از اين موارد است.
فقط داشتن يك مك و يك پي‌سي در خانه باعث سردرد هر كاربري مي‌شود. داشتن مك و پي‌سي در يك شركت بزرگ باعث پيچيدگي بسيار زياد سيستم‌ها، بالا رفتن هزينه، آموزش كارمندان، و نياز به استخدام نيروي پشتيباني جديد مي‌شود. مسئله محدوديت‌هاي نرم‌افزاري هم وجود دارد. بسياري از نرم‌افزارهاي تجاري روي پلتفرم مك اجرا نمي‌شوند. اجرا كردن برنامه ايميل Microsoft Exchange روي مك، خودش يك دردسر تمام عيار است. همين يك دليل كافي است كه استفاده از مك در بسياري از شركت‌ها منتفي شود.
فرهنگ مخفي‌كارانه
فرهنگ حاكم بر اپل هم يك مشكل ديگر است. اين شركت بسيار مخفي‌كارانه و گوشه‌گيرانه عمل مي‌كند. مشتري‌هاي شركتي به همكاري و مشاركت نياز دارند. براي نمونه مديران ارشد اطلاعاتي شركت‌هاي بزرگ دوست دارند بدانند يك محصول در سال‌هاي آتي چطور تكامل پيدا خواهد كرد و روزآمد‌سازي‌هاي آن در چه زمان‌هايي از راه خواهند رسيد.
اما اپل به هيچ‌وجه چنين اطلاعاتي را افشا نمي‌كند. فقط چند شريك بسيار راهبردي اپل از اين اطلاعات آگاه هستند. استيو جابز همان‌طوري از محصولات جديدش براي مديران ارشد اطلاعاتي مي‌گويد كه براي مصرف‌كنندگان عادي صحبت مي‌كند.
علاوه بر اين بسياري از شركت‌هاي بزرگ دوست دارند با شركت‌هايي مانند EDS كار كنند كه مسئوليت خريد و نگهداري تمام محصولات فناوري را بر عهده دارند و به اين ترتيب مديران شركت‌ها نيازي به صرف وقت براي اين كار نخواهند داشت. اپل با چنين شركت‌هايي همكاري نزديك ندارد. در عوض تقريباً تمام فروش اين شركت از طريق فروشگاه‌ها و وب‌سايت خودش انجام مي‌شود.
بعد مسئله قيمت مطرح مي‌شود. در سال‌هاي اخير قيمت متوسط رايانه‌هاي مبتني بر ويندوز با كاهشي بسيار زياد از 1056 دلار به 963 دلار رسيده در حالي كه قيمت متوسط مك‌ها به خاطر محصولات گران‌قيمتي مانند MacBook Air افزايش يافته و به 1526 دلار رسيده است.
محصول دسك‌تاپ اپل به نام iMac‌ داراي صفحه نمايش خودكار است كه براي كاربران حساس به هزينه يك مانع محسوب مي‌شود. چون صفحه نمايش‌ها معمولاً بيشتر از خود رايانه‌ها عمر دارند و كاربران دوست دارند با عوض كردن رايانه صفحه نمايش را نگه دارند.
هيچ يك از اين موانع باعث عدم موفقيت اپل در بازار مصرفي نشده است. در سال 2000 برنامه جابز به دست آوردن يك درصد از بازار رايانه‌هاي مصرفي در هر سال بود. در چند سال اول اين هدف محقق نشد. ولي در چند سال اخير سرعت رشد اپل بسيار زياد شده است. طبق آمار مؤسسه مالي پايپر جافري در سال جاري سهم اپل از بازار رايانه‌هاي شخصي در ايالات متحده به 7 درصد خواهد رسيد. اين مقدار در سال 2005 فقط 4 درصد بود.
اپل فقط با 6 مدل رايانه به اين موفقيت رسيده است در حالي كه رقبايش ده‌ها مدل مختلف دارند. تنها عملكرد ضعيف اپل Mac Mini بوده است كه از جذابيت ظاهري و قدرت بقيه دستگاه‌هاي اپل بي‌بهره است.
راهبرد شركتي واقعي
شايد گرايش‌هاي آماري بيشتر به نفع اپل باشند؛ هر چه باشد آن همه جوان دبيرستاني و دانشگاهي با آي‌پادهايشان مشتريان خوبي براي رايانه‌هاي آن به شمار مي‌روند. بنابر پژوهشي كه توسط مؤسسه Student Monitor در سال جاري بين هزار و دويست دانشجو انجام شد، 43 درصد از دانشجوياني كه قصد خريد لپ‌تاپ دارند مي‌خواهند مك‌بوك بخرند. ‌اين درصد در سال 2003 كمتر از 8 بود. اريك ويل، مشاور مديريتي مؤسسه Student Monitor مي‌گويد: «بسياري از مديراني كه امروزه داراي قدرت تصميم‌گيري هستند در آينده با جوانان كاربر مك جايگزين خواهند شد.»
ولي اينكه اپل در آينده تا چه حد وارد بازار رايانه‌هاي شركتي خواهد شد به استيو ‌جابز بستگي دارد. بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه در آينده نزديك اپل هيچ حركت قابل توجهي براي وارد شدن به بازار شركت‌ها وسازمان‌ها نخواهد داشت.
به‌خصوص اينكه جابز به هيچ وجه حاضر نيست مجوز ساخت رايانه‌هاي مك را به يك شركت ديگر بدهد. به اين ترتيب امكان ايجاد يك تأمين‌كننده ديگر منتفي مي‌شود؛ و اين بر خلاف ميل و مصلحت مشتريان شركتي است.
از سوي ديگر ارزش رايانه‌هاي مك ارزان‌قيمت و قابل پيكر‌بندي مورد علاقه مديران ارشد اطلاعاتي هم از سوي اپل بسيار كم است. ديويد دائود، كارشناس IDC‌ مي‌گويد: «اپل از قيمت‌هاي كنوني‌اش راضي است و هيچ علاقه‌اي به كم كردن آنها ندارد.»
اگر بخواهيم حقيقت را بگوييم بايد تصديق كنيم كه يك حمله همه جانبه به بازار شركت‌ها و سازمان‌ها در كوتاه‌مدت براي نتايج مالي اپل به هيچ وجه خوب نخواهد بود. درآمد خوب اين شركت ناشي از علاقه مصرف‌كنندگان و دانش‌آموزاني است كه حاضرند براي نام و ظاهر اپل پول پرداخت كنند. اما مشتريان شركتي بسيار مقتصد‌تر از اين حرف‌ها هستند. از سوي ديگر بايد در نظر داشت كه حاشيه سود خالص اپل در سه‌ماهه قبلي 15.1 درصد بوده است در حالي كه HP و دل به ترتيب 7.3 و 4.8 درصد حاشيه سود‌دهي خالص داشته‌اند.
براي به دست آوردن بخش قابل توجهي از بازار شركتي و سازماني، اپل ناچار خواهد بود كه سرمايه‌گذاري سنگيني در بازاريابي و پشتيباني بكند و مهندسانش بايد همكاري بسيار نزديك‌تري با شركاي تجاري داشته باشند. هيچ‌يك از اين اينها براي جابز جذابيتي ندارند.
استيو جابز بارها اعلام كرده است كه دوست دارد محصولاتش را به كساني بفروشد كه از جيب خودشان خرج مي‌كنند و حاضرند براي زيبايي ظاهري و كيفيت پول بيشتري خرج كنند. جت شخصي او هم بيشتر به درد مسافرت براي شركت در مهماني‌ها و كنفرانس‌هاي پرزرق‌و‌برق مي‌خورد تا جلسات تجاري با مديران ارشد اطلاعاتي شركت‌هاي مختلف.
اما با همه اينها بايد تأكيد كرد كه حرف‌هاي جابز هرگز نشان‌دهنده تصميمات او در ‌آينده نبوده‌‌اند. او بارها گفته بود كه اپل ويديو نخواهد فروخت و وارد كسب‌وكار ساخت گوشي موبايل نخواهد شد. اما درباره هر دو موضوع نظر خود را تغيير داد.
از سوي ديگر درست است كه اپل در حال حاضر نيازي به بازار شركت‌ها و سازمان‌ها ندارد اما اين وضعيت در آينده تغيير خواهد كرد. با گذشت زمان اپل بايد به دنبال بازارهاي جديدي براي رشد باشد و طبيعي است كه بازار شركت‌ها و سازمان‌ها برايش جذابيت بيشتري پيدا كند.
اما آقاي يوفي، استاد دانشگاه هاروارد، حرف‌هاي جالبي در اين زمينه دارد. او هر سال يك كلاس درس مخصوص مديران ارشد شركت‌ها در هاروارد برگزار مي‌كند و هميشه در آن از‌ حضار سؤال مي‌كند كه چند نفرشان مك دارند. در گذشته معمولاً پنج يا شش نفر دست بلند مي‌كردند، اما امسال اين تعداد به 16 در بين 160 نفر رسيده بود. او مي‌گويد: «به يك‌باره اپل مورد قبول اين جماعت قرار گرفته است و همه اين تغييرات هم در همين يك سال به وقوع پيوسته است.»
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 558]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن