تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804635547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر فازهاي 6، 7 و 8 پارس‌جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مروري بر فازهاي 6، 7 و 8 پارس‌جنوبي
ميدان گازي پارس جنوبي از بزرگ‌ترين منابع گازي جهان است كه بر روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در خليج‌فارس قرار دارد و يكي از اصلي‌ترين منابع انرژي كشور به شمار مي‌رود. هم‌اكنون به منظور توسعه 24 فاز اين ميدان براي توليد 820ميليون مترمكعب گاز در روز برنامه‌هايي صورت گرفته است. در اين بين توسعه فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي از جمله پروژه‌هاي پرچالشي بوده كه روند توسعه آن از آغاز به كار آن با تاخيرهايي مواجه شده است.


طرح توسعه اين فازها با هدف توليد روزانه 104ميليون مترمكعب گاز ترش و خشك، توليد روزانه 158هزار بشكه ميعانات گازي و توليد سالانه 6/1ميليون تن گاز مايع (پروپان و بوتان) LPG جهت صادرات در تير ماه سال 1379 با سرمايه‌گذاري بالغ بر يك‌ميليارد و 964ميليون دلار به صورت بيع متقابل به شركت ايراني پتروپارس واگذار شد.
شركت پتروپارس نيز براي بخش دريايي فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي با شركت نفتي نروژي استات اويل قرارداد بست.
در ابتدا قرار بود اين پروژه ارديبهشت ماه سال 86 به بهره‌برداري كامل برسد. اما در مهر ماه سال 86 غلامحسين نوذري، وزير نفت با بيان اين مطلب كه فاز 6 پارس جنوبي به طور كامل آماده بهره‌برداري است، اعلام كرد پيشرفت پروژه فازهاي 7 و 8 بيش از 97درصد است و تا سه ماه آينده يعني در زمستان 86 تكميل خواهند شد. البته قرار بود اواخر آبان ماه 86 گاز مورد نياز فاز 6 تامين و از اين فاز به عنوان پشتيباني پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي استفاده شود. اما با گذشت نزديك به يك سال از زمان وعده داده شده براي بهره‌برداري از اين سه فاز، مسوولان اين پروژه با اشاره به اين مطلب كه نمي‌توان 100درصد توليد كامل از اين سه فاز را در زمستان امسال تضمين كرد، وعده توليد گاز از يك فاز اين پروژه را مي‌دهند.
به گفته يك مقام آگاه در شركت نفت و گاز پارس، شرايط آب و هوايي يكي از دلايلي است كه باعث تاخير در اجراي پروژه فازهاي 6 تا 8 شده است. علاوه بر اين براي تكميل تاسيسات دريايي به گازوئيل احتياج است كه مشكل انتقال گازوئيل از خشكي به سمت دريا، اعمال تحريم‌ها و عمل نكردن پيمانكار به تعهدات خود از ديگر عواملي است كه باعث ايجاد تاخير در اجراي پروژه مي‌شود. اين در حالي است كه محمد جواد شمس، مجري طرح توسعه فازهاي 6 تا 8 موضوع افزايش قيمت‌ها را كه از سال 2003 آغاز شده است، به عنوان علت اصلي تاخير در اجراي اين پروژه اعلام مي‌كند. وي روز گذشته در حاشيه بازديد وزير نفت از اجراي پروژه فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي با اعلام اين خبر كه فاز 7 آماده بهره‌برداري است، گفت: پالايشگاه‌ فازهاي 6 تا 8 نيز در مرحله بهره‌برداري قرار دارند.
وي همچنين پيشرفت فيزيكي تاسيسات جانبي، مخازن مشعل‌ها و واحدهاي فرآورش اين فازها را 9/99درصد عنوان كرد. شمس همچنين با اشاره به برنامه زمان‌بندي وعده داد كه آغاز دريافت گاز از سكوي فاز 7 پارس جنوبي 31 تير ماه امسال، دريافت گاز از سكوي فاز 6 پارس جنوبي 24 مهر ماه و دريافت گاز از سكوي فاز 8 پارس جنوبي نيز بهمن ماه خواهد بود.
بنابراين با وجود تاخيرهاي فراواني كه در اجراي اين پروژه صورت گرفته است، بايد منتظر باشيم كه آيا اين فازها تا پايان امسال به بهره‌برداري كامل مي‌رسند يا خير؟ لازم به ذكر است كه درآمد حاصل از توسعه هر فاز روزانه 7ميليون دلار برآورد شده و ميزان سرمايه‌گذاري در اين فاز نيز 2ميليارد و 683ميليون دلار بوده است.
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن