واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش پشت صحنه فيلم «خروس جنگي» ساخته سيد مسعود اطيابي؛ جابه جايي موقعيتهاي اجتماعي
* نرگس خرقاني از طريق افشين رضايي كه مسؤول روابط عمومي فيلم «تلخ و شيرين» است، از مكان فيلمبرداري اين فيلم با خبر مي شوم. البته پس از چند روز از آغاز فيلمبرداري، اسم فيلم به «خروس جنگي» تغيير نام داده بود. به اين ترتيب، در يك روز آفتابي از تعطيلات عيد نوروز، قرار شد كه براي تهيه گزارش پشت صحنه اين فيلم به محل فيلمبرداري سري بزنم. لوكيشن فيلمبرداري، يك خانه ويلايي بسيار شيك و بزرگ در خيابان ايران زمين شهرك غرب است . در واقع آن خانه ، لوكيشني است كه زوج اصلي فيلم (با نقش آفريني رضا عطاران و مريلا زارعي) در آن زندگي مي كنند. زماني كه وارد خانه مي شوم، گروه در داخل خانه مشغول فيلمبرداري هستند. با هماهنگي مجري طرح، فرصت آن را مي يابم كه سري به اتاقي بزنم كه فيلمبرداري در آن جريان دارد. گروه فيلمبرداري در وضعيت استراحت قرار دارند، چون پلان قبلي گرفته شده و گروه آماده مي شود تا پلان بعدي را فيلمبرداري كند. سيد مسعود اطيابي - كارگردان فيلم- مشغول صحبت با عوامل است . به اتاقهاي خانه كه قرار است پلانهاي مختلف فيلم در آنها گرفته شود، سرك مي كشم. در يكي از اتاقها كه براي گريم در نظر گرفته شده، مريلا زارعي را مي بينم كه در حال گريم شدن است، چون در پلان بعدي بازي دارد و بايد براي فيلمبرداري آن آماده شود . گروه صحنه هم مشغول آماده كردن و چيدن وسايل صحنه اند. محل قرار گرفتن دوربين و حركت آن از سوي كارگردان مشخص مي شود. نورپرداز هم با هماهنگي فيلمبردار، مشغول تنظيم نور صحنه است . در يكي از اتاقهايي كه اختصاص به بازيگر كودك فيلم دارد و به شكل فانتزي و با رنگهاي شاد طراحي شده است، با سيد مسعود اطيابي به گفتگو مي نشينم. سيد مسعود اطيابي متولد 1343 گلپايگان و دانش آموخته دوره مديريت توليد از مؤسسه آموزش عالي سوره است. او كار خود را به عنوان پژوهشگر تاريخ انقلاب اسلامي در زمينه فرهنگي آغاز كرده و پس از آن با حضور در جبهه و فيلمبرداري از عمليات رزمندگان اسلام، فعاليت خود را در زمينه تصوير آغاز كرد.با پايان يافتن جنگ به عنوان مدير توليد و برنامه ريز و سپس تهيه كننده و كارگردان به فعاليت هنري خود ادامه داد و فيلم «مصائب دوشيزه»، نخستين تجربه اطيابي در زمينه كارگرداني بود. امسال نيز فيلم «انتهاي زمين» به تهيه كنندگي وي در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد كه از جمله فيلمهاي تجربي و موفق اين دوره از جشنواره به شمار مي رفت. از او درباره تغيير اسم فيلم مي پرسم و اينكه چه طور شد كه نام فيلم تغيير كرد. اطيابي مي گويد: ابتدا نام فيلم «تلخ و شيرين» بود و بعد تبديل به «خروس جنگي» شد و البته تا هنگام اكران هم مشخص نيست كه همين اسم را داشته باشد! از او مي پرسم كه چطور شد كه تصميم به ساخت اين فيلم گرفته و جواب مي گيرم كه: ابتدا قصد داشتم فيلم «ماريا» را بسازم. فيلمنامه «ماريا»، تداوم فيلم «مصائب دوشيزه» بود و همه چيز براي ساخت آن آماده، اما بنا به دلايلي فصل ساخت آن فيلمنامه گذشت و ساخته نشد. تهيه كننده فيلم - آقاي مفيدي- پيشنهاد كرد تا در اين فاصله، يك فيلم كمدي كه فيلمنامه آماده اي داشت و ساخت آن را كه مدتي به تاخير افتاده بود، شروع كنيم و ساخت اين فيلم شروع شد. مي پرسم آيا دليل خاصي داشت كه اين قصه را پذيرفتيد يا تنها به دليل پيشنهاد آقاي مفيدي بود ؟ مي گويد: من از قصه دو خطي اين فيلم خوشم آمد. فكر كردم مي شود از آن يك فيلمي كه هم خوب باشد و هم مخاطب را شاد كند، ساخت و بنابراين تصميم گرفتم كه آن را بسازم . مي پرسم كه فيلمنامه نوشته كيست و آيا شما براي ساخت، آن را بازنويسي هم كرديد؟ اطيابي مي گويد: نويسنده فيلمنامه قربان محمد پور است و پرداخت نهايي فيلمنامه را خودم انجام دادم كه البته در بازنويسي، فيلمنامه بسيار دچار تغيير و تحول شد . * پيش توليد فيلم به چه شكل بود وچه مدت به طول انجاميد؟ ** پيش توليد چندان طولاني اي نداشت . حدود يك ماه كار پيش توليد زمان برد و بين 40 تا 50 روز هم كار فيلمبرداري زمان مي برد. * چه مسائلي را در ساخت اين فيلم به عنوان يك كار كمدي مهم و اساسي مي دانيد؟ ** من سعي كردم كه در اين فيلم از ابتذال پرهيز كنم، ضمن اينكه مي خواهم مخاطب عام زيادي هم داشته باشم. اميدوارم كه اين فيلم، خوب از كار در بيايد و حرفهايي هم براي گفتن داشته باشد، چون ايجاد اين فضاي شاد، آن هم بدون غلتيدن به سمت ابتذال، كار بسيار سختي است. * در خصوص لوكيشنهاي فيلم بگوييد. بيشتر در چه جاهايي فيلمبرداري كرديد؟ ** لوكيشن فيلم تهران است و دو لوكيشن اصلي آن، يكي تالار عروسي است و ديگري خانه اي كه در آن هستيم. در كنار آن، لوكيشنهاي متفرقه زيادي داشته ايم. * در خصوص داستان فيلم بگوييد؟ ** در زندگي امروزي، روابط خانواده به لحاظ اقتصادي و كاري، متفاوت با زندگي سنتي گذشته است. مدرن شدن زندگي و توقعات آدمهاي اين روزگار كه روز به روز بالا مي رود، باعث شده مسائلي در زندگي زن و شوهر داستان اين فيلم ايجاد شود. * درباره مشكلاتي كه در فيلم مطرح مي شود، بگوييد؟ ** در زماني، زن در درون خانه كار مي كرد و مرد در بيرون خانه ، اما در زندگي آپارتماني امروز نمي توان توقع داشت كه مرد برود بيرون كار كند و زن هم تمام مدت در خانه باشد. اين توقع نابجايي است. از آن طرف هم زن جايگاه خود را به عنوان مادر بايد حفظ كند و مرد هم به عنوان پدر . اين فيلم، تصوير اين نوع زندگي و توقعات ميان زن و مرد است، تا جايي كه زن و مرد تصميم مي گيرند كه جايشان را در موقعيت اجتماعي و خانوادگي خود عوض كرده و موقعيت ديگري را تجربه كنند . البته لايه هاي ديگري هم در اين فيلم وجود دارد كه بايد در خود فيلم ببينيد. * در خصوص انتخاب بازيگران فيلم بگوييد؟ ** فيلمنامه براي ما مشخص مي كند كه چه كسي را براي چه نقشي انتخاب كنيم و بعد هم بضاعت خود بازيگران براي ايفاي نقش است كه عوامل انتخاب بازيگران يك فيلم است. رضا عطاران و مريلا زارعي بهترين گزينه ها براي اين فيلم بودند كه خوشبختانه هر دو نيز براي ايفاي نقش در اين فيلم، ابراز تمايل كردند. خوشبختانه در گزينش بازيگر مشكلي نداشتم و كساني كه مناسب بودند براي اين فيلم انتخاب شدند . پس از اين گفتگوي كوتاه، سيد محسن اورنگ، دستيار كارگردان، مسعود اطيابي را صدا مي زند تا پلان بعدي فيلمبرداري شود. گروه مشغول گرفتن پلان بعدي مي شوند و در اين فرصت، گپي كوتاه با جواد فرحاني، مجري طرح اين فيلم مي زنم. * چگونه شد كه مجري طرح اين كار شديد ؟ ** ازخيلي وقت پيش سناريوي اين فيلم را به همراه آقاي مفيدي خريده بودم . ابتدا قرار بود كه آقاي داودنژاد اين فيلم را بسازد، اما بعد منتفي شد تا اينكه به آقاي اطيابي رسيديم و قرار شد كه ايشان اين فيلم را بسازند. * اين سناريو چه ويژگي هايي داشت كه روي آن سرمايه گذاري كرديد؟ ** اگر در جامعه امروز به مسأله طلاق توجه شود، مي بينيم كه بر سر بسياري از مسائل بسيار جزيي، طلاق صورت مي گيرد. عدم درك زن و شوهر از جايگاه يكديگر باعث بسياري از مسائل رخ داده در درون خانواده است . ما در اين فيلم بسيار گذرا به اين موضوع پرداخته ايم كه اگر زن و شوهر به صورت گذرا به اين شناخت برسند، بسياري از مسائلشان حل مي شود . * چگونه شد كه آقاي اطيابي را براي كارگرداني اين كار انتخاب كرديد ؟ ** من و آقاي مفيدي سر اين موضوع با هم به توافق رسيديم و از نظر من و آقاي مفيدي، آقاي اطيابي بهترين گزينه براي اين فيلم بود . ايشان هم كارگردان خوبي است و هم انسان بسيار شريفي و فيلم اول ايشان يعني «مصائب دوشيزه» قابل قبول بود و در كل مسعود اطيابي كارگردان جوان و خوشفكري است. پس از پايان فيلمبرداري پلان كوتاهي، فرصتي دست مي دهد تا با مريلا زارعي به گفتگو بنشينم، اما او مي گويد: توضيح درباره نقش هنگام فيلمبرداري چندان كار خوبي نيست، چون ممكن است بيش از يك سال طول بكشد كه فيلم اكران شود و از همين روي همه چيز براي تماشاگر لو مي رود. گروه براي فيلمبرداري پلان بعدي آماده مي شود. حسن پويا مدير فيلمبرداري به دستياران خود مي گويد كه چگونه نورها را براي فيلمبرداري اين صحنه آماده كنند. در اين صحنه قرار است مريلا زارعي كيك را از مايكروفر بيرون بياورد و روي ميز قرار دهد و در همين حين با دخترش صحبت كند. اين پلان ابتدا چند بار تمرين و چگونگي حركت دوربين و فاصله آن مشخص مي شود.در اين پلان، كار با بازيگر كودك از همه مشكلتر است و بايد سعي شود تا حس لازم نقش او درآورده شود و كارگردان مرتباً در اين مورد با بازيگركودك صحبت مي كند.پس از چند بار تمرين، سرانجام پلان نهايي گرفته شده و به گروه استراحت داده مي شود و با توجه به اينكه چند ساعت تا فيلمبرداري پلان بعدي زمان مي برد، از لوكيشن فيلمبرداري خارج مي شوم.
پنجشنبه 30 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]