تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806668528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- حاتمي کيا و آفريده هايش


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون: در اولين فيملش « هويت» حال و هواي آدم هاي جبهه را به تصوير کشيد اما نه در ميدان جنگ و داخل سنگرها که در فضاي بيمارستان. سه سال بعد «ديده بان» را ساخت؛ فيلمي ساده از بطن جنگ، منتقديني که آن را ديدند، پيش بيني کردند که فيلم بعدي اش پخته تر و آگاهانه تر باشد و بود: «مهاجر» اما جنگ صرفاً در جبهه ها و پشت خاکريزها، جريان نداشت، بمباران و موشکباران ها جنگ را به مناطق مسکوني هم کشاند و ساکنان شهرها را با آن درگير ساخت، پس در «وصل نيکان» به اين موضوع پرداخت.

«ازکرخه تا راين» را به پيامدهاي جنگ و مسأله مصدومين شيميايي اختصاص داد. بازي کم نظير علي دهکردي در نقش سعيد و فرياد اعتراض او در کنار رودخانه راين و گريم عالي مسعود ولد بيگي، کافي بود که آن را به يکي از بهترين هايِ جنگ بدل کند و در خاطرها ماندني سازد. يک کارگردان نبايد از اسراء و مفقودين و خانواده هاي چشم انتظار و شوق بازگشت آزادگان غافل بماند و نماند و «بوي پيراهن يوسف» را با همين مضمون به پرده سينماها برد. در «خاکستر سبز» باز هم به سراغ جنگ رفت، اما اين بار نه جنگ هشت ساله که جنگي ديگر و در کشوري ديگر: بوسني در «برج مينو» با کشاندن مينو و موسي در حساس ترين لحظه زندگي شان( ماه عسل) به خطه جنوب و جزيره مينو و در فضاي نمادين و عرفاني ، خيال روزهاي گذشته  را در واقعيت روزمره زنده ساخت. «آژانس شيشه اي» وضعيت حال جبهه رفته ها، آرايش نيروهاي سياسي و موقعيت همسنگران سابق را در جايگاههاي متفاوت زندگي در بر مي گرفت. نظر خيلي ها نسبت به آن مثبت بود. و بعضي ها هم نه. آنها که نپسنديدند از اين بابت بود که منطقي دو قطبي و ديدي مطلق گر را بر آن حاکم ديدند. در «روبان قرمز» اما، خودش مرزبندي هاي گذشته را شکست و از وانهادن گذشته به گذشته و البته صلح دم زد. «موج مرده» شکاف بين نسل پيش و پس از جنگ را بررسي مي کرد. فيلم، هم حکايت آنها بود که با اتمام جنگ، احساس تنهايي و تک افتادگي مي کنند و هم روايت نسل جواني که کاري ندارند پدران شان چه کرده اند و گله دارند که چرا در کودکي بالاي سرشان نبوده اند. حاتمي کيا در ارتفاع پست به آناني پرداخت که خوشبختي و آينده را در گرو رفتن به آن سوي مرزها مي دانند و گرچه با اين کار از جنگ فاصله گرفت، اما شايد مي خواست به اثرات اقتصادي جنگ و از جمله بيکاري ناشي از آن، اثري ارائه کرده باشد. سريال «خاک سرخ»، چندان اقبالي نيافت و انتقاداتي را بر انگيخت .شايد به قول خودش به اين علت که عادت کرده بود باکش را به اندازه نود دقيقه پُرکند ولي حالا بايد هفته ها در فضا مي ماند و همين کار را قدري سخت کرده بود.

سا ل83  هم غير جنگي ساخت و هم راجع به نيازها و همين خط شکني « به رنگ ارغوان» را به محاق توقيف انداخت. سال بعدش «به نام پدر» توليد و اکران شد. در اين اثر به حواشي جنگ نظر داشت اما اين بار از زوايه اي ديگر: مسأله مين هاي ضد نفر و خطرات ناشي از عدم پاکسازي آنها و در سطحي عميق تر، گذشته اي تاريخي که بر دوش نسل جوان سنگيني مي کند. چاشني فيلم در يک جمله جاسازي شده بود. آنجا که راحله به پدرش مي گويد: «جنگ انتخاب شما بود و من که انتخاب نکردم آسيب ديدم» . به طور کلي انديشه هاي صلح طلبانه که در روبان قرمز ارائه شده بود، در اين اثر تداوم يافت و آن را بدل به اثري ضد جنگ نمود. در «دعوت» نگاه دوربين را نه متوجه مردان، که متوجه زنان کرد.  اثري کاملا غير جنگي، اپيزوديک و اجتماعي درباره سقط جنين ارائه نمود. اين فيلم موجي از انتقادات را هم به لحاظ کيفيت و محتوا و هم به خاطر پشت کردن به گذشته، به دنبال داشت. پاسخ او به همه اين انتقادات تنها يک چيز بود:« من حق دارم سراغ هر موضوعي که دوست دارم، بروم» زمستان 88 سرانجام و در جريان جشنواره فيلم فجر، «به رنگ ارغوان» توفيق نمايش يافت. اما حتي مجوز نمايش هم از حساسيت ها کم نکرد چرا که فيلم، ماجراي عشق يک مأمور اطلاعاتي را به تصوير مي کشيد و در بيان اصلي: تقابل عشق و عقل. برآيند نتايج حاصل از بررسي فيلم هاي حاتمي کيا، چنين نشان مي دهد که وي در طول فعاليت سينمايي او به سمت واقعگرايي نسبي ميل کرده است. به علاوه و به خصوص پس از نمايش فيلم دعوت، او ثابت کرده که از انتقادات نمي هراسد اما نمي خواهد براي او تعيين تکليف شود که چه بسازد و مهمتر اين که اگر فرد يا گروهي به اسم انتقاد به اصطلاح خودش بخواهند فيلمش را له کنند، هرگز برنمي تابد. شهامت وي در آثار متأخرش از جمله روبان قرمز، به نام پدر، دعوت و البته به رنگ ارغوان در خور تحسين است.

اميد که موفق باشد خواه جنگي بسازد و خواه غير جنگي. سعيده زاد هوش  /1002





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن