واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فارس: كارگردان فيلم سينمايي «ملك سليمان» در نشست نقد و بررسي اين فيلم كه شب گذشته به همت فرهنگسراي رسانه برگزار شد، گفت: با قرآن و با استفاده از داستان حضرت سليمان (ع) زير ساختهاي تفكر غرب را زير سئوال بردهايم. نشست نمايش نقد و بررسي فيلم «ملك سليمان نبي» با حضور مجتبي فرآورده؛ تهيه كننده، شهريار بحراني؛ كارگردان، عبدالحميد قديريان؛ طراح صحنه، حجتالاسلام سعيد اصفهانيان، پژوهشگر و محقق فيلمنامه و خسرو نقيبي به عنوان منتقد برگزار شد. * بحراني: فيلمنامه «ملك سليمان» در طول 4 سال 39 بار بازنويسي شد در ابتداي اين مراسم، نقيبي با بيان اين كه در سينماي ايران به ملك سليمان به عنوان يك اثر فاخر نگاه ميشود، گفت: اين فيلم با سينماي تاريخي پيشين ما متفاوت است، زيرا جلوههاي ويژه رايانهاي به آن اضافه شده است. بحراني در پاسخ به سئوال نقيبي كه اولين دغدغهاش در تصويري كردن داستان سليمان نبي چه بوده است، گفت: در ابتداي تصميمگيري براي انتخاب پروژه به اين نتيجه رسيديم كه در داستانهاي پيامبران الهي، در قرآن به دو مورد برپايي مُلك برميخوريم كه يكي داستان زندگاني يوسف پيامبر (ع) و ديگري داستان زندگاني حضرت سليمان (ع) است. وي با بيان اين كه برآوردهايش از داستان ملك سليمان اينچنين بود كه اين داستان مورد نياز جامعه امروز است، افزود: اين ماجرا ميتواند الگويي براي همه جهانيان باشد. جدا از مضمون داستان فيلم، نيز تم آن داراي جذابيتهاي بسياري بود، از جمله اينكه حضرت سليمان براي تسخير بديها، مجبور به آوردن آنها به ملك خود و زميني كردنشان بود. كارگردان ملك سليمان با اشاره به اينكه حكومت مورد نظر حضرت سليمان (ع) شبيه به حكومت امام زمان (عج) است، گفت: تشابهات حكومت سليمان با حكومت امام زمان(عج) بسيار است و هر دو منتهي به بهشت موعود ميشوند. بحراني با تأكيد بر اين كه براي ورود به داستان اول فيلم، تماشاگر ريتمي آرام را مشاهده ميكند، اظهار داشت: از آنجايي كه تماشاگر براي برقراري ارتباط با فيلم نياز به زمان داشت، روايت داستان اول آرام است، اما روايتهاي داستان دوم و سوم با سرعت بيشتري تصوير ميشود. وي با بيان اين كه فيلمنامه ملك سليمان «محتوا محور» است و نه «فيلم محور» اظهار داشت: سعي ما بر اين بود كه از حادثهمحوري دور باشيم و بيشتر قصد انتقال مفاهيم و بيان عبرتهاي حادثه را داشتيم. به همين دليل، فيلمنامه «ملك سليمان» در طول 4 سال 39 بار بازنويسي شد. كارگردان فيلم «ملك سليمان» با بيان اينكه فيلمش نشاندهنده رفتارها در قبال خداوند است، گفت: داستان هنگامي عبرتآموز است كه بتوانيم اين رفتارها را نشان دهيم. انسانها از طريق رفتار تربيت ميشوند و نشان دادن رفتارهاي خوب وظيفه هر فيلمي است. بحراني با تأكيد بر اين كه بايد از ورود به شخصيتهاي منفي در فيلمهاي مذهبي پرهيز شود، گفت: ما داستان ملك سليمان را بهصورتي تعريف كرديم تا از نمايش صحنههاي خشن پرهيز شود و به اين موضوع افتخار ميكنيم. * فرآورده: امكان ساخت برخي جلوههاي ويژه در داخل كشور وجود نداشت مجتبي فرآورده، تهيه كننده فيلم «ملك سليمان» در پاسخ به اين سئوال كه تا چه ميزان از نتيجه نهايي ابراز رضايت دارد، گفت: كليه مكاتب سياسي دنيا در نظام حكومتداري به بنبست رسيدهاند و خلاء قصص قرآني در فيلمهاي سينمايي ما باعث شد كه به داستان حضرت سليمان رو آوريم. البته پايان هر فيلم با افسوسهايي همراه است، اما دليل بر آن نميشود كه عوامل يك فيلم، ساخته خود را نپسندند. وي در پاسخ به برخي انتقادها مبني بر بالا بودن هزينههاي ساخت فيلم «ملك سليمان» با طعنه گفت: خوشحالم كه «ملك سليمان» باعث دلسوزي همگان براي بيتالمال شده است. فرآورده منتقدان به جلوههاي ويژه فيلم را به مناظره دعوت كرد و ادامه داد: در حال حاضر براي ساخت يك فيلم معمولي با لوكيشنهاي بسته، بيش از يك ميليارد تومان هزينه ميشود، اما براي ساخت فيلم عظيمي همچون «ملك سليمان» 5 ميليون دلار هزينه شده است و تنها يك ميليون دلار از اين مبلغ براي ساخت جلوههاي ويژه و موسيقي متن از كشور خارج شده است. فرآورده با اشاره به فيلم «آواتار» اظهار داشت: جيمز كامرون براي جلوههاي ويژه آخرين ساخته خود از متخصصان 14 كشور دنيا كمك گرفته است. مرادم اين است كه براي ساخت يك فيلم نبايد با استفاده پتانسيل داخلي تأكيد داشت، ضمن اينكه متخصصان جلوههاي ويژه در داخل كشور از خلق برخي صحنهها عاجز بودند. حجتالاسلام سعيد اصفهانيان، مشاور مذهبي فيلم و مسئول پژوهش فيلمنامه گفت: بايد مطالعات خود در حوزه انبياء و پيامبران را به سمت قرآن سوق دهيم. در روايات مسير پيامبراني كه اعمال قواي جسماني و ابراز معجزه كردهاند، بيشتر در معرض خطر انحراف قرار گرفته است. ما در مورد ملك سليمان به قرآن استناد كرديم و سلايق شخصي را دخالت نداديم. وي افزود: تنها داستان قرآني كه تصويري جامع از اجنه و شياطين ترسيم كرده است، داستان سليمان نبي (ع) است. * نقيبي: ملك سليمان در برخي مواقع از مخاطب فاصله ميگيرد عبدالحميد قديريان، طراح صحنه «ملك سليمان» كه پيش از اين نيز در فيلم مريم مقدس با شهريار بحراني همكاري كرده بود، گفت: توليد فيلمي همچون ملك سليمان بسيار دشوار است ،چرا كه موضوعات تخصصي دشواري همچون انجام گريم سه بعدي و ساخت ماكتهاي عظيم را در بردارد. اگر بخواهم بزرگترين تجربهام را در مورد «ملك سليمان» بيان كنم، از ويژوال افكت سخن نميگويم، بلكه به روند توليد ميپردازم. وي با بيان اينكه مهمترين نكته در ساخت فيلمهاي مذهبي توجه به نوع نگاه است، يادآور شد: يكي از علل شكست فيلمهاي تاريخي ـ مذهبي، نبود منظر تحميلي و شيوه تفكر صحيح است. خسرو نقيبي از منتقدان سينما با بيان اينكه از دو منظر فيلمنامه و اجرا ميتوان به ملك سليمان پرداخت گفت: به قول آقاي معلم، نفس سينما در سينماي ايران فراموش شده است. فيلم «ملك سليمان» از اين جهت كه در راستاي سينما حركت ميكند فيلم خوبي است، اما از آنجا كه فيلمنامه چند پارهاي دارد، دچار پرشهاي داستاني شده است. وي افزود: چرايي درخواست ملك از سوي سليمان در فيلم پاسخ داده نميشود. اگر در هاليوود فيلمي تاريخي ساخته ميشود، براي سينما و مخاطب آن اثري عظيم تهيه ميكنند، اما فيلم ملك سليمان در برخي مواقع از مخاطب فاصله ميگيرد. نقيبي با بيان اينكه برخي ديالوگهاي فيلم ضعيف است، گفت: هزينه 5 ميليون دلاري ساخت ملك سليمان در مقايسه با فيلمهاي 150 ميليون دلاري روز دنيا، رقم بالايي نيست. البته نبايد از اين موضوع گذشت كه فيلم در برخي سكانسها نيازي به جلوههاي ويژه نداشته و يا امكان ساخت آن در داخل كشور فراهم بوده است. اين مراسم با تجليل از عوامل فيلم به پايان رسيد. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]