محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826272119
- پخش موسيقي خوب هيچ وقت در صداوسيما منع نشده است
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مدير راديو تهران معتقد است پخش موسيقي در رسانه اصل نيست و پخش موسيقي خوب هيچ موقع منع نشده است، اگر موسيقي تعريف شده خوب، قابل دفاع و شناسنامهدار باشد، هيچ منعي براي پخش آن در صداوسيما وجود ندارد. محمد جهاني با 28 سال سابقه خدمت در راديو اين روزها مديريت در شبكه راديويي تهران را بعد از راديو ورزش و راديو پيام تجربه ميكند. او قبل از تصدي مديريت راديو تهران،هشت سال و نيم مدير راديو پيام بوده است. محمد جهاني حدود چهار ماه است كه با حكمي از سوي محمدحسين صوفي معاون صدا، به مديريت راديو تهران منصوب شده است. اين مدير كه سالها سابقه فعاليت در عرصه راديو را دارد، در گفت وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، درباره برنامههاي سال آينده راديو تهران، وضعيت موسيقي در راديو، بودجه راديو و تاثير ميزان آن در كيفي شدن برنامهها و ... سخن گفت كه شرح كامل آن در ادامه ميآيد: ** مهمترين اهداف و برنامههاي شما در برنامهسازي به ويژه در سال 89 چيست؟ ***براي سال 89 از سه الي چهار ماه گذشته جلساتي را در شبكه برگزار كرديم و روي محورهايي كه بايد اولويت و هدف ما براي دستيابي به آن اهداف باشد، برنامهريزي مفصلي شد و آنها را تدوين كرده و در اختيار معاونت صدا قرار دادهايم كه به عنوان برنامههاي راديو تهران در ايام نوروز مورد تصويب قرار گرفته است. به طور كلي محورهايي كه مهم است و هم و غم برنامهسازان ما نيز روي اين محورهاست، چهار محور است كه مطالبات رهبري از سازمان و رياست سازمان و به طبعش برنامهسازان و مديران مياني بوده است. در حوزه دين، اخلاق، اميد و آگاهي ما بايد برنامهريزي ميكرديم كه اين كارها انجام شد. راديو از برنامههاي اول صبح تا آخر شب ممكن است سوژهها و موضوعات مختلفي داشته باشد، اما اين چهار محور به عنوان هدف در آنها وجود دارد و به آنها پرداخته ميشود. موضوع ديگري كه از چند ماه پيش مورد تاكيد شبكه قرار گرفته و سال آينده نيز بيشتر به آن خواهيم پرداخت، موضوع خانواده است و برنامههاي خانواده محور و موضوعاتي كه خانوادههاي تهراني با آنها روبهرو هستند و درگيري دارند. مسائل مختلف، هم تلخيها و هم شيرينيهاي زندگي، مشكلات ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، موردهاي خوبي كه خانوادههاي موفق محسوب ميشوند، اينها در برنامه برنامهسازان و گروههاي نيم روزي قرار گرفته و در سال 89 به آنها پرداخته خواهد شد. **بعد از آمدن به راديو تهران، مهم ترين تغييراتي كه ايجاد كرده ايد چه مسائلي و در چه بخش هايي بود؟ ***البته الزاما رفتن يك مدير به يك مجموعه اين نيست كه حتما تغييري را ايجاد كند و در صورت لزوم و نياز بايد اين اتفاق بيافتد. خوشبختانه مديران قبلي ما در راديو تهران به جهت اينكه كاركرده، برنامهساز و پيشكسوت در راديو بودند، در راديو تهران خوب كار كردند. همچنين از ابتدا چون راديو اينجا بوده، نيروهاي خوبي در اينجا متمركز و جمع شدند و برنامهسازي ميكنند. قبل از ما هم به هر حال زحماتي كشيده شده و اصلا نميتوان آنها را ناديده گرفت و يا خداي ناكرده گوشهاي از آن را زير سوال برد. برنامهها بسيار خوب بوده اما با توجه به تغيير سياستها، چون بالاخره در حوزه برنامهسازي سياستها تغيير ميكند و يك مدير و يا برنامهسازان به دنبال برنامهسازي جديد بروند، ممكن است تغييراتي اعمال شود. در همين راستا ما تغييراتي ايجاد كرديم و برنامههايي را پيشنهاد كردهايم و تصويب شده البته تغييرات ما بيشتر روي آنتن بوده و اگر به برنامهها گوش كرده و جدول پخش را با 6 ماه قبل مقايسه كنيد، ميبينيد بسياري از برنامهها تغيير كردهاند و برنامه صبحگاهي ما زمانش افزايش و محتوايش نيز تغيير پيدا كرده است. دره مين راستا برنامه خانواده با نام خانه آبي از ساعت 9 الي 10:30 راه اندازي شده كه سه بخش نيم ساعته با بخشهاي مختلف به مباحث گوناگون خانواده ميپردازد. در حوزه دين و برنامههاي معارفي نيز ما برنامه يك ساعتهاي را طراحي كردهايم كه ساعت 11:30 تا 12:30 پخش ميشود و آيتمهاي بسيار جالب و جذابي دارد. به سوالات شرعي شنوندگان نيز پاسخ ميدهد. در اين برنامه سوالات با صداي خود مردم پخش ميشود و كارشناسان به آن پاسخ ميدهند. نمايش و قصه هم دارد و در حقيقت فرم جديدي از برنامههاي معارفي است كه در دل آن قرآن و اذان هم پخش ميشود . در برنامههاي بعد از ظهر هم همين است و ما در برنامههايمان فعاليتهاي بسياري روي برنامههاي گفتوگو محور انجام دادهايم . براي ايجاد كرسيهاي آزاد انديشي نيز راديو تهران به سهم خود و با توجه به بضاعتش كار كرده و يك ساعت در هفته به كرسيهاي آزاد انديشي اختصاص دارد كه روزهاي چهارشنبه به روي آنتن ميرود. در همين ساعت در ساير روزهاي هفته نيز برنامهاي چالشي داريم. البته كارهاي رفاهي جنبي نيز داشتهايم كه بيشتر درون سازماني است و براي رفاه حال همكاران راديو تهران بوده كه چون خيلي اندك است، خيلي قابل گفتن نيست. **راديو تهران بين راديوهاي ديگر يك راديو محلي به شمار ميرود، اين بومي بودن چقدر خيال شما را در برنامهسازي راحت كرده تا از رسيدن به شبكههاي سراسري باز بمانيد و يا چقدر به شما براي فعالتر شدن انگيزه ميدهد؟ ***ما تلاشمان اين نيست كه با شبكهاي مقايسه شويم و هيچكدام از شبكهها با يكديگر قابل مقايسه نيستند. هر شبكه قابليتهايي با توجه به پوشش جغرافيايي خود دارد. ما هدف را در راديو تهران حفظ مخاطبان فعلي و جذب مخاطب جديد گذاشتهايم و در ماههاي گذشته توانستهايم 5/5 درصد مخاطبان خود را افزايش بدهيم كه رقم بسيار بالايي در يك شبكه محلي كه پوشش محدودي دارد و در تمام كشور شنيده نميشود و به موضوعاتي ميپردازد كه مختص مردم تهران و شهرهاي استان تهران است، محسوب ميشود. در راديو تهران بخشي با همكاري شهرداري تهران پخش ميشود و هر نيم ساعت يك بار صداي شهر و خدمات شهرداري تهران و وضعيت رفت و آمد خودروها در سطح شهر و مسائل مربوط به تهران مطرح ميشود. من فكر ميكنم مخاطب راديو تهران الان با توجه به رقيبي كه براي اين شبكه راديويي وجود دارد و فاصله بسياري هم كه از نظر تعداد مخاطب در شهر تهران دارد، بد نيست. چون مردم در تهران به صورت سنتي عادت كردهاند كه راديو پيام گوش كنند. اما با توجه به اينكه طي سالهاي اخير صداي شهر هم راه اندازي شده و راديو تهران خبرهاي ترافيكي را پخش ميكند و حتي شنيده ميشود در اتوبوسها هم راديو تهران پخش ميكنند، دارد جاي خود را باز ميكند. من فكر ميكنم حركتي كه در راديو تهران شروع شده، با هدف جذب مخاطب بيشتر براي راديو تهران و پخش برنامههاي بهتر براي مخاطب تهراني و استفاده صحيحتر از موسيقي و استفاده به جا از موسيقي است كه با توجه به نياز مخاطب و وزين و فاخر بودن موسيقي ايراني من فكر ميكنم مخاطب راديو تهران از اين هم بيشتر خواهد شد. ** طي يك سال گذشته پخش موسيقي محدوديت بيشتري در صداوسيما پيدا كرد، شما چه راه حلهاي جايگزيني در اين مدت داشتهايد و در حال حاضر بيشتر كدام موسيقي را براي پخش بيشتر مورد توجه قرار ميدهيد؟ *** پخش موسيقي در رسانه و در راديو تهران اصل نيست. يعني از موسيقي در راديو و تلويزيون و در برنامهسازي به عنوان ابزار استفاده ميشود و فاصلهگذار بين آيتمهاي مختلف برنامه است. پخش موسيقي خوب نيز هيچ موقع در صداوسيما منع نشده است. اگر موسيقي تعريف شده، خوب، قابل دفاع و شناسنامهدار پخش شود كه از موسيقي درست و به اندازه استفاده شده باشد، هيچ منعي وجود ندارد. صداوسيما و همين طور راديو تهران از اين قاعده مستثني نيست، اما خوب برخي از شبكهها با توجه به امكاناتي كه در اختيارشان هست، قدمهاي مهمتري در تامين موسيقي و پخش آن برداشتهاند و در جاي جاي آنتن استفاده بهتري از موسيقي هم داشتهاند. از جمله راديو تهران و راديو پيام كه با توجه به اينكه در راديو پيام بيشتر از موسيقي استفاده ميشود و حجم كلام كمتر است، جمع آوري موسيقي در سالهاي اخير بسيار خوب صورت گرفته و موسيقيهاي خوبي هم جمع شده است. در راديو تهران هم ما موفق شديم كه در 5 ماه گذشته حدود 2 هزار عدد سي دي شامل حداقل 10 قطعه موسيقي تامين كنيم كه اين 20 هزار قطعه موسيقي از بين انبوه موسيقي مجموعهسازي، انتخاب و گلچين شدهاست. در آنها قواعد اجرا، تنظيم، فاخر بودن موسيقي و ... همه رعايت شده و در انواع با كلام و بيكلام در اختيار برنامهسازان قرار گرفته است. همين اقدام باعث شده تا برنامههاي راديو تهران رنگ و لعاب جديدي بگيرند و زيباتر به نظر بيايد و مخاطب هم راضيتر باشد. ** بودجه صدا كمتر از سيماست، اگر اين بودجه بيشتر و توجه بيشتري به حوزه صدا بشود، مهمترين اتفاق و تحولي كه در اين حوزه خواهد افتاد، چيست؟ ***در سيما هزينه برنامهسازي بسيار بيشتر از صداست. در تلويزيون شما با تصوير سر و كار داريد و عواملي كه درگير برنامهسازي هستند، بيشتر است و هزينههاي برنامهسازي نيز بسيار بيشتر و قابل قياس با صدا نيست. در صدا برنامهسازي آسانتر و ارزانتر است اما در بعضي از مشاغل مشترك كه در راديو و تلويزيون همان كار انجام ميشود نظير گزارشگري، گويندگي، نويسندگي و ... در اين موارد اختلاف وجود دارد كه رياست محترم سازمان به اين موضوع توجه كرده و حدود دو سال است كه طي يك برنامهريزي مدتدار، اين فاصله دستمزدها در حال برطرف شدن و كمتر است و عدالتي كه بايد در تخصيص بودجه صورت بگيرد، چند سالي است كه با اهتمام جناب آقاي ضرغامي صورت گرفته و اميدوارم ادامه پيدا كند و اين مشكل در سالهاي اخير قطعا نخواهد بود. طبيعتا افزايش بودجه در كيفيتر شدن برنامهها بيتاثير نيست اما كار هنري آن هم در راديو بيشتر به انگيزه و ميل شخصي بستگي دارد تا پول. ما در راديو هنوز آدمهايي را داريم كه مجاني كار ميكنند و علاقه دارند و طلب پول نميكنند حتي بهشان برميخورد كه به آنها پولي داده شود حتي در بين مديران سازمان و مديران راديو خيليها وجود دارند كه دوست دارند از كار اجرايي كنده شوند و به برنامهسازي روي بياورند. اما در مجموع پول بيتاثير نيست. چون هم ميتوانيد از امكانات بهتري برخوردار شويد و هم ميتوانيد از نيروي كيفيتري بهره ببريد و در نهايت كيفيت برنامه نيز بالاتر خواهد رفت. ** وضعيت شبكههاي راديويي ايران نسبت به ساير راديوهاي دنيا چگونه است و آيا ما به استانداردهاي جهاني نزديك هستيم؟ ***همانطور كه گفتم شبكههاي داخلي را نميتوان با يكديگر مقايسه كرد، شبكههاي ايران را هم نميتوان با شبكههاي خارجي مقايسه كرد. اما شبكههاي خودمان را ميتوان بررسي كرد. يعني دو جور بررسي ميتوان انجام داد. يكي بررسي برنامههايي كه انجام ميشود و ديگري بررسي امكانات و نيروهاي انساني است كه در هر شبكهاي موجود است. به نظر من ظرفيت راديو و بچههايي كه در راديو كار ميكنند خيلي بالاتر از چيزي است كه الان در راديو پخش ميشود و انتظار آقاي صوفي و مطالبهاش از مديران راديو ارتقاء كيفيت است كه بايد سرلوحه كارها قرار گيرد و در اين زمينه كميته ارتقاء كيفي برنامهها را نيز تشكيل دادهاند كه موضوعي روي برنامههاي مختلف راديو كار ميكنند. به نظر من همه شبكههاي راديويي ميتوانند وضعيت بهتري نسبت به حال داشته باشند كه با اقداماتي كه از امسال شروع شده ميتوانيم از سال آينده متوقع باشيم كه برنامهها ارتقاء كيفي بيابند كه اين مساله انتظار معاون صداست. ** شما موافقيد كه هنوز برنامهسازان ما به شيوههاي سنتي برنامهسازي ميكنند؟ ***هم سنتي است و هم مدرن. هر دو جور انجام ميشود. در همين راديو تهران نمايشهاي ما در ريل ضبط ميشود در كنار آنها برنامهسازاني داريم كه برنامههاي خود را در خانههايشان با رايانه و نرم افزارهاي جديد و كاملا مدرن ضبط ميكنند. قديميها نسبت به برنامهسازي جديد ايراد ميگيرند كه با ديجيتالي شدن حس و حالها از برنامهها گرفته ميشود اما از لحاظ ساختاري و برنامهسازي راديو تهران نوآوريهاي بسياري داشته است و نحوه ارائه برنامهها با شكلهاي جديد بسيار متفاوت است و فرق كرده مخصوصا در راديو تهران اين تفاوت بيشتر احساس ميشود. حتي در برنامههاي ادبي كه مثلا فرم ثابت قديمي داشته الان با نوآوري برنامهسازان جديد اتفاقات جديدي انجام شده است. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]
-
گوناگون
پربازدیدترینها