تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815602134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسئولان از جريان فناوري روز عقب‌مانده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مسئولان از جريان فناوري روز عقب‌مانده‌اند


اينترنت- سپيده سمائي:
«زير‌ساخت و پهناي باند اينترنت لازم در كشور موجود است اما مصرف‌كننده‌اي براي آن وجود ندارد» و «از ميان ۲۷ ميليون كاربر كشور حداقل ۲۶ ميليون نفر به پهناي باندي بيش از ۵۶ كيلو‌بيت نيازي ندارند».

اين ۲ جمله، شاه بيت سخنراني روز سه‌شنبه عبدالمجيد رياضي، دبير شوراي‌عالي فناوري اطلاعات و معاون فناوري اطلاعات وزير ICTبود. اظهاراتي كه مهر تأييدي است بر نگاه غيرعلمي و عقب‌افتاده اين وزارتخانه در سياست‌هاي توسعه ارتباطات كه پيش از اين، از سوي سليماني، وزيرICT نيز بيان شده‌بود.

گذشته از بحث صحت آمار ارائه شده در مورد كاربران اينترنت (آخرين آمار‌ها حاكي از وجود ۱۸ ميليون كاربر اينترنت در ايران است)، اعلام اينكه بيش از ۹۵ درصد كاربران ايراني نيازي به سرعت بيش از ۵۶ كيلو‌بيت ندارند، باز هم از اظهارنظرهاي عجيبي است كه با واكنش كارشناسان رو‌به‌رو شده است. اين نيازسنجي بر چه اساسي صورت گرفته و اصولا نياز به اينترنت به چه معناست؟

رياضي كه روز سه‌شنبه در نشست تخصصي زير‌ساخت‌‌‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران سخن مي‌گفت، با اشاره به اينكه اگر تعاملات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ما با دنيا مشخص نشود، پهناي باند هر قدر هم كه بزرگ شود، ثمري ندارد، گفت: آمار نشان مي دهد بيشترين مصرف اينترنت توسط كاربران خانگي در محيط‌هاي چت (گفت‌وگو) سپري مي‌شود و از ۲۷ ميليون كاربر اينترنت حداقل ۲۶ ميليون نفر به سرعت بيش از ۵۶ كيلو بيت نياز ندارند.

سهيل مظلوم، نايب رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در واكنش به اظهارات معاون وزارت ICT به همشهري مي‌گويد: اينكه بگوييم تمام استفاده از اينترنت در ميان كاربران ايراني محدود به چت و تبادل اي‌ميل است، كم‌لطفي به كاربران ايراني است و من نمي‌دانم چنين آماري را آقايان چگونه به دست آورده‌اند.

البته حتي اگر اينچنين باشد، جاي بسي تأسف است كه بر اثر سوء‌مديريت برخي مردم اين فرصت را به دست نياورده‌اند تا در زندگي روزمره خود از اين فناوري بيشتر استفاده كنند.

از برنامه عقب مانده‌ايم

وجود زير‌ساخت‌‌هاي اينترنتي، ميزان پهناي باند و ارائه خدماتي چون اينترنت پر‌سرعت در تمام كشورها به‌عنوان عوامل توسعه محسوب مي‌شود و در قانون برنامه چهارم توسعه كشور هم در اين زمينه تمهيداتي انديشيده شده است.

دكتر فريدون قاسم‌زاده، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف، در گفت‌وگو با همشهري، با اشاره به ميزان پهناي باند موجود در ايران مي‌گويد: هنگام تنظيم اين قانون تقاضاي اوليه براي پهناي باند معادل ۸۰۰ STM1 (حدود ۱۳۰ گيگا‌بيت در ثانيه) بود كه در نهايت STM1 ۱۵۰ تصويب شد؛

يعني بر پايه قانون برنامه چهارم تا پايان سال آينده بايد اين ميزان پهناي باند در كشور وجود داشته باشد كه معادل حدود ۲۵ گيگا‌بيت است درحالي‌كه پهناي باند كنوني ما ۸۳ STM1 (۶ گيگا‌بيت) است و به وضوح از برنامه عقبيم.

دكترحميدضيائي پرور، پژوهشگر مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با بيان اينكه ايران در جايگاه ۹۵ دنيا در زمينه دولت الكترونيك قرار دارد، مي‌گويد: در حال حاضر ايران داراي ۱۸ ميليون نفر كاربر اينترنت و ضريب نفوذ ۳۴ درصد است و اين وضعيت ضريب نفوذ، رتبه ۵ را در خاورميانه به ايران اختصاص مي دهد كه جايگاه مناسبي نيست و از نظر ضريب نفوذ اينترنت از تركيه، كويت، امارات و قطر عقب‌تر هستيم اما وضعيت نامناسب ما در عرصه جهاني متأسفانه تنها به تعداد كاربران محدود نمي‌شود.

ميزان پهناي باند موجود در ايران در مقايسه با ديگر كشور‌ها مورد ديگري است كه دكتر قاسم‌زاده به آن اشاره مي‌كند: براي مقايسه ميزان پهناي باند ما با عرف جهاني كافي است به كشوري مانند لوكزامبورك اشاره كنيم كه در هيچ حوزه‌اي اعم از اقتصادي تا IT مطرح نيست و با جمعيتي معادل نصف شهر قم (۵۰۰‌ هزار نفر) ۴۰ گيگا‌بيت (حدود ۷ برابر ايران) پهناي باند دارد.

وي ميزان پهناي باند كنوني ايران را معادل پهناي باند يك دانشگاه كوچك در آمريكا ارزيابي مي‌كند و ادامه مي‌دهد: امروزه پهناي باند اختصاص يافته به موبايل در كشوري مانند ژاپن ۴۰ مگ است و اين بدان معناست كه اگر ۱۵۰ موبايل در ژاپن شروع به دانلود اطلاعات كنند، پهناي باندي معادل كل پهناي باند ايران مصرف مي‌شود.

عذر بدتر از گناه

اما درحالي‌كه رياضي سرعت ۵۶ را براي بيش از ۹۵ درصد كاربران ايراني كافي مي‌داند، اين سؤال پيش مي‌آيد كه كاربران ديگر نقاط دنيا چه ويژگي خاصي دارند كه ما از آن بي‌‌بهره‌‌ايم؟

مثلا كاربران اينترنت در كشوري مانند كره كه ۲۵ ميليون نفر از اينترنت پر‌سرعت (پهناي باند ۴۰ مگ براي موبايل و ۱۰۰ مگ براي منازل) برخوردارند از اين فناوري چه بهره‌اي مي‌برند كه كاربران ايراني از آن بي‌نياز قلمداد مي‌شوند؟

دكتر قاسم‌زاده در پاسخ به اين سؤال به جمله معروف لابراتوار تجارت الكترونيك دانشگاه MIT اشاره مي‌كند: پهناي باند مانند مواد‌مخدر مي‌ماند، هرچه بيشتر عرضه كني تقاضا بيشتر مي‌شود.

وي با بيان اينكه ما دولت الكترونيك نداريم و در عرصه تجارت الكترونيك نيز پيشرفت زيادي نداشته‌ايم و بنابراين نياز جدي به پهناي باند احساس نمي‌شود، ادامه مي‌دهد: سايت‌هاي بسياري از وزارتخانه‌هاي ما محدود به ارائه تعدادي خبر و لينك دادن به خبرگزاري‌هاست درحالي‌كه بايد در اين پورتال‌‌‌ها سرويس‌هاي جدي ارائه شود تا مردم براي استفاده از آن ترغيب شوند.

مدير‌عامل افرا‌نت، با بيان اينكه در تابستان گذشته و هنگام اعلام نتايج كنكور دانشگاه آزاد فقط در فاصله ساعت ۲ تا ۳ بعد‌ازظهر، يك ميليون نفر به سايت مربوطه مراجعه داشتند و اين حجم مراجعه مستلزم استفاده از ۸۰ ‌مگ پهناي باند (۲۰ درصد پهناي باند send) كشور است، ادامه مي‌دهد: اين آمار فقط مربوط به يك كاربرد اينترنت است كه در يك روز از سوي يك شركت ارائه شده است و هنگامي كه بهداشت الكترونيك، آموزش الكترونيك، دولت الكترونيك و... در كشور مرسوم شود، مطمئنا اين پهناي باند پاسخگوي نياز‌ها نخواهد بود و نياز ما به پهناي باند ۱۰۰ برابر مي‌شود، ضمن اينكه در شرايط فعلي هم اين پهناي باند به هيچ وجه كافي نيست.

بهمن برزگر از ديگر كارشناسان IT است كه در اين زمينه به همشهري مي‌گويد: اگر پهناي باند ما كافي است چرا در مواقعي مانند ثبت‌نام آنلاين سيم‌كارت، كارت سوخت و... همه با مشكل مواجه مي‌شوند؟

وي در ادامه مي‌افزايد: نياز بدين معناست كه خدمتي براي ارائه وجود داشته باشد و مردم آمادگي پرداخت هزينه براي آن را داشته باشند. حال اگر در كشور ما خدماتي براي عرضه در عرصه ديجيتال وجود ندارد تا مردم براي آن تقاضايي داشته باشند مشكل از كجاست؟ اين سؤال را مظلوم اينگونه پاسخ مي‌دهد: اين فرا‌فكني‌ها فقط توجيه كم‌كار‌ي‌هايي است كه متوليان IT در ۳ سال گذشته انجام داده‌اند.

وي با بيان اينكه وقتي براي ثبت نام كارت سوخت موتور‌سيكلت استفاده از اينترنت اجباري مي‌شود و همگان از آن استقبال مي‌كنند، نشانگر آن است كه اگر در اين عرصه كاري انجام شود از سوي مردم هم مورد استقبال قرار مي‌گيرد و اظهاراتي از اين دست كه مردم ما نيازي به پهناي باند بيشتر ندارند، فقط نشان مي‌دهد كه برخي مسئولان IT در كشور ما از مردم عادي هم در اين زمينه عقب مانده‌ترند.

عقب‌ماندگي در تجارت الكترونيك

دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات در سخنان روز سه‌شنبه‌خود، بروز مشكلات در اينترنت را تنها مخصوص زير ساخت‌ها ندانست و گفت: ايجاد مشكل در ديدن يك صفحه وب تنها به دليل عدم‌پهناي باند مناسب نيست و ممكن است اين مشكل به دلايلي همچون خرابي كاميپوتر كاربر، كم‌كاري ISP‌ها و... به وجود آمده باشد.

رياضي با بيان اين‌كه هيچ پيشرفتي در زمينه تجارت الكترونيك در ايران مشاهده نمي شود، اظهار داشت: ۱۰ سال است كه بحث تجارت و دولت الكترونيك در كشور مطرح شده است اما هيچ پيشرفتي در اين زمينه مشاهده نمي شود و دليل آن عدم‌پهناي باند نيست بلكه بي برنامگي برخي از مسئولان چنين مشكلاتي را به وجود آورده است.

با اين اوصاف، حداقل اين سؤال مطرح مي‌شود كه بجز دولت، چه كسي در ايران متولي توسعه تجارت الكترونيك است كه اينگونه مورد انتقاد دولتمردان قرار مي‌گيرد؟!

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 20:04 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 21:26 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 21:23
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن