تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821015645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عمل انجام شده آمريكا و تفاهمنامه امنيتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: عمل انجام شده آمريكا و تفاهمنامه امنيتي


خليج‌فارس- محمود عوض- ناجيه نيسي:
مهمترين روزنامه‌ها اختلاف ديدگاه‌هاي فاحشي در مورد مهمترين مسئله روز عراق داشتند. يكي از روزنامه‌ها نوشته بود:

«واشنگتن اعتراف مي‌كند كه از انعقاد پيماني امنيتي با عراق قبل از اتمام دوره رياست‌جمهوري بوش عاجز است».

در همين خبر آمده است كه يكي از مسئولين برجسته حكومت آمريكا كه براي اولين بار به چنين اعترافي اقرار كرده است اعلام كرده كه هنوز به مهلت سازمان ملل براي ابقاي نيروهاي آمريكايي در عراق اميدوار است و نيروهاي آمريكايي تا پايان دسامبر آينده در عراق حضور خواهند داشت.

اين بدان معناست كه حكومت آمريكا تصميم‌گيري نهايي و سونوشت‌ساز را در خصوص حضور نيروهايش در عراق و يا بازگشت آنها و انتقال حكومت و قدرت به نيروهاي عراقي را به رئيس‌جمهور آينده خواهد سپرد. اما به هرحال رابرت‌گيتس، وزير دفاع آمريكا گفت كه كشورش از انعقاد پيمان امنيتي با عراق دست نخواهد كشيد.

در همان روز روزنامه ديگري نوشته بود: «واشنگتن از پيشرفت قابل ملاحظه‌اي در مذاكرات خبر داد و انعقاد پيمان را تا پايان ماه آينده بعيد نمي‌داند». اين تصريح از زبان ديويد ساتر فيلد معاون كاندوليزا رايس بيان شده است.

وي طي يك كنفرانس خبري در منطقه الخضرا در بغداد اعلام كرده بود كه رايان كروكر مذاكرات را تا انعقاد اين پيمان استراتژيك با عراق رهبري خواهد كرد، ايالات متحده تاريخ دقيقي را براي انعقاد اين پيمان معين نكرده، ولي اعلام كرده است كه تا پايان ماه آينده فرصت زيادي براي انعقاد اين پيمان داريم.

پوشش خبري اين اخبار كه از طريق روزنامه‌ها و پايگاه‌هاي خبري منتقل مي‌شود متفاوت و حتي متناقض است. اين تناقض در خود سياست آمريكا بويژه در رابطه با مسئله عراق نهفته است.

در همان روز اخبار جورج بوش را در آخرين سفر رياست‌جمهوريش به اروپا پيگيري كرديم در آنجا بوش رهبران آمريكا و اروپا را از خطر ايران در صورت دستيابي به سلاح هسته‌اي آگاه كرد و به همپيمانان اروپائيش سفارش مي‌كند كه روابط خود را با ايران قطع كنند تا ايران راهي جز توقف غني‌سازي اورانيوم براي برقراري رابطه با كشورهاي اروپايي نداشته باشد.

در همان روز سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه نيروهاي آمريكايي در عراق هرگز در حملات نظامي به كشورهاي همسايه عراق از جمله ايران به كار گرفته نخواهند شد در همان حال وي اعلام كرد كه تمام كشورهاي جهان بايد از نيروهاي آمريكايي حمايت كنند.

روزنامه انگليسي تايمز نيز طي خبري آورده بود كه جورج بوش طي تماس تلفني با نوري المالكي تاكيد كرده بود كه حكومت آمريكا قصد ندارد سيادت سرزميني عراق را مخدوش نمايد و حضور نيروهاي آمريكايي در عراق تنها با هدف همكاري با نيروهاي عراقي است. وي طي اين تماس تلفني آمادگي حكومت آمريكا را براي تجديد نظر و بررسي در مورد بندهاي مورد اختلاف در پيمان امنيتي اعلام كرد.

البته تلاش‌هاي آمريكا در اين زمينه ناموفق بود، زيرا ايرانيان باز از زبان رهبر خود سيد‌علي خامنه‌اي موضع خود را اعلام كرده و گفتند كه مشكل اساسي عراق حضور نيروهاي آمريكايي و ديگر نيروهاي بيگانه در سرزمين عراق است.

روزنامه ايندي‌پندنت نيز كشف كرد كه ايالات متحده حدود 50 ميليارد دلار از اموال عراق را در بانك مركزي خود به گرو گرفته است و از اين مبلغ براي اعمال فشار به عراق جهت امضاي پيمان كه شامل 50 پايگاه نظامي آمريكايي آمريكايي در عراق است، استفاده مي‌كند.

آمريكا اهرم فشار ديگري براي اجبار عراق در دست دارد و آن تهديد عراق به خسارت 40 درصدي در معاملات سنگين است، زيرا عراق از زمان حمله صدام حسين به كويت تحت محاصره اقتصادي به‌سر مي‌برد و طبق بند هفتم اساسنامه سازمان ملل متحد هنوز تهديدي براي امنيت و ثبات بين‌المللي به‌شمار مي‌رود.

مذاكره‌كنندگان آمريكايي به عراقي‌ها هشدار دادند كه تاوان ناديده گرفتن بند هفتم اساسنامه سازمان ملل انعقاد پيمان استراتژيكي با آنهاست. پيماني كه در هر صورت تنها سرپوشي قانوني براي وضع موجود است.

آمريكا مي‌خواهد كه عراقي‌ها با اكراه يا اطاعت با حضور نظامي نيروهاي نظاميش در كشورشان براي مدت نا‌معلوم و با اختيارات نا محدود موافقت كنند.
از نظر آمريكا ايران نيز بايد اين حقيقت تلخ و شرايط موجود را بپذيرد تا اوضاع از بد به بدتر دگرگون نشود.

همان‌طور كه معاون نخست‌وزير اسرائيل تصريح مي‌كند «گزينه ديگري غير از حمله به ايران براي توقف برنامه‌هاي هسته‌اي آن باقي نمانده است و سه روز قبل از سخنان موفاز ايهود اولمرت اعلام كرده بود به هر وسيله ممكن بايد از تلاش‌هاي هسته‌اي ايران جلوگيري شود و اسرائيل ايران هسته‌اي را نمي‌پذيرد.

اسرائيل در اين راستا در همين‌جا متوقف مي‌شود و بيش از اين جلو نمي‌رود، زيرا مي‌داند آمريكا در گردآوري كشورها به دنبال خود تواناتر است گذشته از آن آمريكا و اسرائيل مي‌خواهند وانمود كنند كه مشكل بين ايران و جامعه بين‌الملل است نه بين ايران و هر كدام از آنها.

ايران براي بيستمين بار تكرار كرد كه هرگز به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و فعاليت‌هاي هسته‌اي آن كاملا مسالمت‌آميز مي‌باشد. آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي نيز مرتب تكرار مي‌كند چنانچه آمريكا و اسرائيل شواهدي دارند كه عكس ادعاهاي ايران را ثابت مي‌كند شواهد خود را ارائه دهند تا آژانس آنها را بررسي و بازرسي نمايد. اين امر طبعا تا‌كنون اتفاق نيفتاده است.

ولي اتفاقي كه به وقوع پيوست اين بود كه اسرائيل پايگاهي را در سوريه هدف بمباران قرار داد و ادعا كرد كه در آن پايگاه تاسيسات هسته‌اي سوريه نگهداري مي‌شود كه سوريه اين مطلب را به‌شدت رد كرد. دكتر محمد البرادعي مدير‌كل آژانس هسته‌اي نيز در واكنش به اين حمله اسرائيل در گفت‌وگو با روزنامه آلماني اشپيگل اعلام كرد حمله اسرائيل به پايگاه سوريه به بهانه اشتباه آن با تاسيسات هسته‌اي و حمله به ايران بدون هماهنگي با سازمان ملل متحد جهان را به قرون وسطي بازخواهد گرداند.

حقيقت امر اين بود كه آمريكا و اسرائيل مي‌خواستند ايران را از هر‌‌گونه فعاليت هسته‌اي مسالمت‌آميز يا غير‌مسالمت‌آميز باز دارند.
اشغال عراق و قبل از آن افغانستان شروع طرح امپراطوري وسيعي است كه طبق گفته برژينسكي مشاور امنيتي سابق آمريكا از كانال سوئز در مصر تا مرزهاي چين ادامه دارد و براي آن نام منطقه بالكان جهاني را به استعاره از منطقه بالكان اروپا انتخاب كرده‌اند.

در گذشته سه امپراطوري بر اين منطقه وسيع حكمراني كرده‌اند. امپراطوري اتريش منطقه بالكان اروپايي را زير سيطره داشت، امپراطوري عثماني بر خاورميانه حكمراني كرد و امپراطوري شوروي آسياي مركزي را زير سلطه داشت.

اكنون در سال 2008 طرح امپراطوري آمريكا مي‌خواهد سه امپراطوري را در يك راستا به زير سلطه خود ببرد. البته آمريكا خوش اقبال خواهد بود اگر تا انتخابات چهارم نوامبر آينده عاقلانه در مورد اين موضوع بينديشد و اين در سياست مدت زيادي است.

همشهري امارات به نقل از روزنامه الحياة

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 14:07 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 20:57 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 20:21
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن