تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816871142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بارش ماهي از آسمان، راه‌حل مشكل گراني براي فقراي هند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بارش ماهي از آسمان، راه‌حل مشكل گراني براي فقراي هند
در حالي كه تورم در هند به بالاترين رقم هفت سال اخير رسيده است، برخي از مردم فقير اين كشور براي كنارآمدن با افزايش شديد قيمت مواد غذايي ، چشم به راه معجزه هستند.

به گزارش رويترز از بمبئي، "دالال مانجي" يكي از ساكنان شهر "پاتنا" هنگامي كه بارش شديد رگبارهاي موسمي در اين شهر موجب ريزش ماهي از آسمان شد، خدا را شكر كرد كه دعاهايش مستجاب شده است.

اين مرد فقير هندي در حالي كه شور و شعف در چهره‌اش موج مي‌زد، گفت: من روز يكشنبه حدود يك كيلو ماهي جمع كردم .

خانواده شش نفره مانجي اين ماهي‌ها را با اندكي برنج پختند و توانستند حدود يك كيلو حبوبات را براي بعد كنار بگذارند.

اما دولت ائتلافي هند كه تحت كنترل حزب چپ ميانه "كنگره" قرار دارد، تا اين اندازه خوش اقبال نبوده است.

به رغم اعلام مداوم اقداماتي از سوي دولت هند براي كنترل قيمت‌ها، شاخص قيمت‌هاي عمده‌فروشي در پايان ماه مه نسبت به سال گذشته ‪ ۸/۷۵(‬هشت و هفتادو پنج صدم) درصد افزايش داشت كه شديدترين افزايش در مدت هفت سال گذشته به شمار مي‌رود.

نتايج نظرسنجي و بررسي‌هاي رويترز كه روز چهارشنبه منتشر شد، حاكي است كه اين رقم ممكن است در آغاز ماه ژوئن تا حد ‪ ۱۰‬درصد افزايش يافته باشد كه در ‪ ۱۳‬سال اخير بي‌سابقه است.

اين در حالي است كه حزب "بهاراتيا جاناتا" - حزب مخالف اصلي هند - يك رشته پيروزي‌هاي خود را در انتخابات ايالتي، به دليل ناكامي حزب كنگره در زمينه كنترل قيمت‌ها دانسته است.

در حالي كه تا يك سال آينده قرار است در كشور هند انتخابات برگزار شود، دولت هند اميدوار بوده كه برنامه سراسري تضمين شغل و بخشودگي بخشي از بدهي كشاورزان، اقشار فقير كشور را در آستانه راي‌گيري راضي نگاهدارد.

اما افرادي مانند "ديبا خانداگيري" كشاورز ‪ ۴۰‬ساله در روستاي "پايكبال" در ايالت "اوريسا" در شرق هند، تنها مي‌توانند به فكر بدهي‌هاي خود باشند.

او اين روزها كمتر از موتورسيكلت استفاده مي‌كند و بيشتر پياده گز مي‌كند. ميهمانان منزل او نيز اين روزها بايد در حسرت يك فنجان چاي بمانند زيرا اين كشاورز هندي قادر به خريد قند و شكر نيست.

صرفنظر از اقشار فقير جامعه، اقشاري نيز كه در سالهاي اخير به دليل رونق اقتصادي به نان و نوايي رسيده‌اند، از وضعيت اقتصادي كنوني دچار نگراني شده‌اند.

"آجاي كومار" جوان ‪ ۲۹‬ساله كه صاحب يك مغازه خواربار فروشي است، چند سال پيش روستاي خود را ترك كرده و به شهر تجاري "احمدآباد" در غرب هند آمده است. او سال گذشته اولين اتومبيل خود را خريداري كرد و آپارتمان يك خوابه خود را به يك واحد دوخوابه تبديل كرد. آنان اين اواخر گاهي هفته‌اي سه بار نيز به رستوران رفته‌اند.

اما اكنون ورق برگشته و ديگر از اين ريخت‌وپاش‌ها خبري نيست.

كومار مي‌گويد: افزايش قيمت‌ها اين روزها موضوع صحبت است و متاسفانه راه حلي براي كنترل آن نيست. من مجبورم هر هفته قيمت‌ها اجناس مغازه‌ام را بالا ببرم.

وي مي‌افزايد: مجبورم اجناس را گران‌تر بفروشم تا بتوانم اقلام مغازه‌ام را با قيمت‌هاي جديد خريداري كنم اما اين وضعيت نمي‌تواند براي مدتي طولاني ادامه پيدا كند.

به عنوان مثال شركت "دابور اينديا" كه لوازم بهداشت شخصي توليد مي‌كند، قيمت اجناس خود را ‪ ۴‬تا ‪ ۵‬درصد افزايش داده تا هزينه‌هاي خريد را جبران كند.

"مانوج داس" يك مغازه‌دار در شهر "بوبانسوار" در شرق هند، مي‌گويد: اين روزها مشتري‌ها زمان بيشتري در مغازه صرف مي‌كنند اما دليل آن خريد بيشتر نيست.

وي توضيح مي‌دهد:" در گذشته مشتري مي‌آمدند و يك زنبيل و فهرست اجناس مورد نيازشان را مي‌دادند بعد هم بدون چانه زدن پول اجناس را مي‌دادند اما اين روزها مشتري‌ها با همسرانشان مي‌آيند و با كلي چانه زدن، تك و توك اجناسي را مي‌خرند."
براي برخي هم گراني اجناس موجب صرفه‌جويي شده است. "ترينا موكرجيا" زن خانه دار ‪ ۴۴‬ساله در بمبئي مي‌گويد: گراني باعث مي‌شود كه حيف و ميل كمتر شود، افراد خانواده من اين روزها باقي‌مانده غذا را دور نمي‌ريزند بلكه آن را در يخچال نگهداري مي‌كنند تا روز بعد آن را مصرف كنند.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن