تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820838239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حذف كنكور از منظر موافقان و مخالفان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حذف كنكور از منظر موافقان و مخالفان
به رغم تصويب نهايي طرح حذف كنكور، چگونگي اجرايي شدن آن همچنان نكات مبهم بسياري دارد. مهم ترين مانع در راه اجراي اين شيوه براي پذيرش دانشجو برگزاري آزمون هاي هماهنگ در مقطع دبيرستان است...هنوز اين كميته دروسي را كه مي بايست آموزش و پرورش در مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي به صورت هماهنگ برگزار كند، مشخص نكرده و اين حرف به منزله انداختن توپ خود به زمين ديگران محسوب مي شود...فشار رواني روزهاي كنكور به تمام دوران چهارساله دبيرستان منتقل مي‌شود.


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، از چند دهه پيش كنكور همانند ديواري بلند مانع اصلي ورود به قلعه دانشگاه‌ها بود و عبور از اين سد شبها و روزهاي زيادي از داوطلبان را با كابوس و اضطراب همراه مي‌كرد.
طي سال‌هاي پيش از انقلاب هم اصطلاح "پشت كنكوري" در ميان جوانان همانند امروز امري رايج ميان خانواده ها و جوانان بود.
داوطلبان در كنار ظرفيت محدود دانشگاه‌ها و موسسه‌هاي آموزش عالي راه را بر بسياري از جواناني كه خواهان ادامه تحصيل بودند، مي‌بست. در ربع قرن گذشته با توسعه كمي موسسه‌هاي نيمه و غيردولتي آموزش عالي، فرصت تحصيل در بسياري از رشته‌ها سهل‌تر به دست مي‌آيد اما همچنان در رشته‌هاي پر متقاضي مانند پزشكي، مهندسي و حقوق رقابت سخت است و براي همه جا نيست.

طرح حذف كنكور يا ساماندهي پذيرش دانشجو كه مدت ها در دستور كار كميسيون آموزش مجلس قرار داشت به دليل اختلاف نظرهاي دولت و مجلس مدام به تعويق مي‌افتاد و بالاخره كليات اين طرح با اصلاحاتي به تصويب رسيد. همچنين مقرر شد مطابق اين طرح، كنكور سراسري تا سال 1390حذف و شرط پذيرش دانشجو سوابق تحصيلي دوران دبيرستان او قرار گيرد.

موافقان و مخالفان حذف كنكور

اين طرح همچنان موافقان و مخالفان بسياري دارد. يكي از مخالفت‌ها به امكان اعمال سليقه‌هاي شخصي در نمرات و معدل پاياني دوران دبيرستان مربوط مي‌شود.
يكي از نمايندگان مجلس كه از موافقان اين طرح نيز به شمار مي رود، در اين باره به خبرنگار برنا مي‌گويد: بحث در اين خصوص، معدل دبيرستان نيست بلكه آزمون نهايي است كه در پايان هر مقطع به صورت كشوري برگزار مي شود.
وي نيز همانند ديگر منتقدانِ طرح حذف كنكور معتقد است كه البته فشار رواني روزهاي كنكور به تمام دوران چهارساله دبيرستان منتقل مي‌شود. اما اين شرايط بهتر از زماني كه استرس يكباره به فرد منتقل شود برهمين مبنا بايد تدابير لازم براي رفع اين مشكل انديشيده شود.
وي جنبه مثبت اين طرح را كيفي كردن امتحانات و سطح معلومات دانش آموزان مطرح مي كند.
در حالي كه به نظر مي‌رسد با اصل طرح مخالفت زيادي وجود نداشته باشد، وزارت علوم و روساي دانشگاه‌ها در مورد جزييات و نحوه‌ي اجراي آن نظرهاي متفاوتي دارند. يكي از ايرادها به مخدوش شدن استقلال دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجو مرتبط است.
رييس دانشگاه تربيت مدرس به خبرنگار برنا مي‌گويد: بايد در قالب استقلال دانشگاه‌ها و افزايش ظرفيت به دانشگاه‌ها اعتماد كنيم تا دانشگاه‌ها بر اساس شرايط و ضوابط خاصي نسبت به پذيرش دانشجو اقدام كنند.

فرهاد دانشجو با توجه به اهميت معدل دوران دبيرستان در پذيرش دانشجو، تاكيد دارد كه موفقيت طرح حذف كنكور به توانمندي آموزش و پرورش در اجراي طرح بستگي دارد.
وجود دبيرستان هاي مختلف با سطح‌هاي متفاوت يكي ديگر از ابهامات اجرايي شدن اين طرح است.
شرط معدل معيار عادلانه اي نيست
رييس دانشگاه صنعتي اصفهان هم متذكر مي شود با توجه به اينكه دانش آموزان تمام نقاط كشور از امكانات تحصيلي يكساني برخوردار نيستند لذا معدل نمي‌تواند معيار عادلانه‌اي در پذيرش دانشجو باشد.
قرباني مي گويد: شواهد حاكي از آن است كه كسب معدل و نمرات بالا در مدارس غيرانتفاعي امر رايجي است و نمي‌توان به اين معدل‌ها اعتماد كرد.

هم اكنون مراكز آموزش عالي نيمه دولتي، خصوصي و شبانه در كشور فعال هستند. اين مراكز در بسياري از شهرستان ها و براي بسياري از رشته‌ها ظرفيت پذيرشي بيش از متقاضان دارند و حذف كنكور در آنها يا انجام شده يا به سادگي انجام پذير است.
به طوري كه كمترين ظرفيت به دانشگاه‌هاي روزانه و دولتي مربوط است. به گفته‌ رئيس دانشگاه تربيت مدرس، در حال حاضر ظرفيت دوره‌هاي روزانه دانشگاه‌ها يك هشتم تعداد تقاضاها است.

دانشگاه آزاد سرعت عمل را بدست گرفت

به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، در ميان اين هياهوها، دانشگاه آزاد نيز از چندي پيش آمادگي خود را براي حذف كنكور اعلام كرده است.
رئيس دانشگاه آزاد مدتي قبل از اعلام آمادگي اين دانشگاه براي حذف كنكور مقطع كارشناسي خبر داد.

جاسبي حذف كنكور را خدمت بزرگي به جوانان و خانواده‌ها توصيف كرد است تا از ميزان استرس و نگراني آنان كاسته شود.

به نظر مي آيد جاسبي عقيده دارد، راه توسعه كشور از مسير توسعه دانشگاه و توسعه نيروي انساني مي‌گذرد. پس اگر مي‌خواهيم كشور به قدرت علمي تبديل شود بايد تلاش كنيم همه جوانان بتوانند به دانشگاه و تحصيلات عاليه دسترسي داشته باشند و زيربناي هر گونه توسعه‌اي، توسعه نيروي انساني است.

اما در اين بين متقاضيان ورود به دانشگاه، چندان علاقه اي به حاتم بخشي دانشگاه آزاد ندارند، چرا كه به طور حتم جاذبه تحصيل در دانشگاه هاي رايگان روزانه، باعث خواهد شد تا دوباره شاهد رقابت سنگين دانش آموزان براي ورود به دانشگاه هاي معتبر دولتي باشيم.

راهيابي بدون كنكور در مقطع كارداني

مجلس در ادامه‌ بررسي اين طرح، ششم خرداد ماه جزييات آن را نيز با 144 راي موافق و 26 راي مخالف و ممتنع به تصويب رساند. بنابر اين مصوبه "وزارت‌خانه‌هاي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، و دانشگاه آزاد اسلامي مجاز شدند از سال 1386، داوطلبان ورود به مقطع كارداني (پيوسته و ناپيوسته) را صرفا بر اساس سوابق تحصيلي پذيرش كنند.

تا سال 1390 كه كنكور كاملا حذف شود پذيرش دانشجو بر اساس سوابق تحصيلي داوطلب و آزمون‌هاي سراسري خواهد بود. ميزان تاثير سوابق تحصيلي در هر سال نسبت به سال قبل افزايش مي‌يابد تا 4 سال ديگر سايه‌ سنگين كنكور به كلي از سر دانش آموزان حذف شود. البته به شرطي كه دولت قادر باشد در دانشگاه‌هاي دولتي ظرفيت‌سازي كند و چگونگي ارزشيابي سوابق تحصيلي در سراسر كشور مشخص شود و مطابق مصوبه‌ مجلس، دولت موظف است بسترهاي لازم را جهت تحقق اين ماده فراهم نمايد.

به رغم تصويب نهايي طرح حذف كنكور، چگونگي اجرايي شدن آن همچنان نكات مبهم بسياري دارد كه بايد به تدريج روشن شود و از ياد نبريم كنكور هميشه بزرگترين مانع تحصيل نيست بلكه مخارج سنگين تحصيلات عالي راه ورود به دانشگاه‌ها را بر بسياري از قشرهاي كم درآمد بسته است.

دو وزارتخانه همكاري نمي كنند

به نظر مي آيد، مهم ترين مانع در راه اجراي اين شيوه براي پذيرش دانشجو برگزاري آزمون هاي هماهنگ در مقطع دبيرستان است و اين مسئله به دفعات از سوي مقامات وزارت علوم ابراز شده است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سفر استاني به استان چهار محال و بختياري از وزرات آموزش و پرورش خواست تا تلاش بيشتري در اين زمينه داشته باشد.

اما از طرف ديگر وزارت آموزش و پرورش مدعي است، كه در اين زمينه فعاليت هاي گسترده اي را آغاز كرده و كم كاري از طرف كارگروه اجراي اين قانون است.

رييس اداره كل امتحانات و ارزيابي وزارت آموزش و پرورش با اعلام آمادگي اين وزارتخانه در زمينه اجراي اين قانون تا سال 1390 به خبرنگار برنا مي گويد: مطابق قانون حذف كنكور مقرر شد كه دانشجويان دانشگاه ها بر اساس نمراتي كه در آزمون هاي هماهنگ دوره دبيرستان كسب مي كنند، انتخاب شوند كه اين دروس را كارگروه خاصي به رياست شخص وزير علوم مشخص مي كنند.
مهدي ناصري معتقد است: با وجود اين هنوز اين كميته دروسي را كه مي بايست آموزش و پرورش در مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي به صورت هماهنگ برگزار كند، مشخص نكرده و اين حرف به منزله انداختن توپ خود به زمين ديگران محسوب مي شود.

فقط سه سال فرصت باقي مانده
ساير دست اندركاران بحث آموزش عالي كشور نيز گويا به اين مسئله پي برده اند و نگراني خود را از اين عدم همكاري ابراز مي كنند.
پور عباس، رئيس كميسيون آموزش مجلس با ابراز نگراني از اين مسئله مي گويد: مهم ترين مانعي كه در اجراي اين طرح وجود دارد، عدم همكاري مناسب دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش در اجراي طرح است.البته وزارت علوم مي تواند براي اجراي اين طرح با وزارت علوم در طراحي سئوالات همكاري كند، اما بار اصلي اجراي اين طرح بر دوش وزارت آموزش و پرورش است.

هم اكنون نزديك به سه سال به پايان مهلت اجراي قانون باقي مانده است و وزارت آموزش و پرورش در اين مدت كوتاه بايد بتواند زمينه اجرايي شدن اين قانون را فراهم كند. اما اين وزارت خانه درگير مسائل بسيار مهم تري مانند پرداخت حقوق كاركنان و تحولات ساختاري است.
از طرف ديگر وزارت آموزش و پرورش بايد بتواند تداركات و اعتبارات لازم را براي اجراي چنين طرحي فراهم و زمينه برگزاري چندين امتحان هماهنگ را در هر مقطع تحصيلي ايجاد كند.
اين در حالي است كه هم اكنون اين امتحانات تنها در مقطع سوم دبيرستان برگزار مي شود و به نظر كارشناسان برگزاري اين امتحانات در ساير مقاطع به هيچ وجه آسان نخواهد بود.

اما آموزش و پرورش خود را آماده اجراي اين قانون مي بيند. مدير كل امتحانات و ارزشيابي وزارت علوم مي گويد: وزارت آموزش و پرورش تا كنون فعاليت هاي گسترده اي را در اين زمينه آغاز كرده است كه مي توان به تصويب قوانين و آيين نامه هاي جديد در وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد.

به نظر مي آيد تنها زمان مشخص خواهد كرد كه كنكور به صورتي كه در اين قانون پيش بيني شده حذف خواهد شد و يا روند فعلي به همان روال قبل ادامه مي يابد.
اما مسئله اي كه از هم اكنون روشن و واضح است، اين كه رقابت كنكور كه در تاريخ و بطن آموزش عالي كشور تنيده شده هم چنان ادامه پيدا خواهد كرد تا زماني كه يا عطش دانش آموزان كشور براي ورود به دانشگاه از بين برود و يا ظرفيت دانشگاه هاي كشور به اندازه تعداد دانشجويان كشور توسعه پيدا كند. با روند فعلي شايد دانش آموزان ايراني در پايان برنامه چشم انداز بيست ساله كشور شاهد حذف كنكور باشند.
***
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 531]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن