تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813112089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهپیمایی هواداران سکولاریسم در ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: راهپیمایی هواداران سکولاریسم در ترکیه اگر آقای گل انتخاب شود اولین رئیس جمهوری خواهد بود که ریشه های اسلامگرایانه دارد و همچنین اولین رئیس جمهوری است که همسرش روسری به سر می کند.

موضوع انتخاب رئیس جمهور آینده ترکیه به بحران سیاسی تازه ای در این کشور بدل شده و صدها هزار نفر از هواداران سکولاریسم در شهر استانبول راهپیمایی کرده اند.معترضان می گویند نگران مواضع عبدالله گل، نامزد ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه فعلی ترکیه هستند که عضو حزب اسلام گرای عدالت و توسعه است. آقای گل در دور اول رای گیری که نمایندگان مخالف در پارلمان ترکیه آن را تحریم کردند، نتوانست آرای لازم را کسب کند. وی اعلام کرده که به رغم افزایش فشارها از سوی ارتش ترکیه و دیگر مخالفانش، عقب نشینی نخواهد کرد. پیشتر ارتش ترکیه نسبت به روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرده و پس از رای گیری جنجالی در پارلمان ترکیه نسبت به زیر سوال بردن ارزش های سکولار این کشور هشدار داده بود. سارا رینسفورد، خبرنگار بی بی سی در ترکیه، می گوید نیروهای سکولار در ترکیه نگران آن هستند که با انتخاب آقای گل به ریاست جمهوری، حزب اسلام گرای عدالت و توسعه بر همه مراکز قدرت، یعنی ریاست جمهوری، دولت و پارلمان مسلط شود. حکومت مدرن ترکیه براساس اصول سفت و سخت جدایی حکومت از مذهب یا به اصطلاح سکولار بنا گذاشته شده و روسای جمهور این کشور به طور سنتی غیرمذهبی بوده اند. سنت جدایی حکومت از مذهب اگر آقای گل انتخاب شود اولین رئیس جمهوری خواهد بود که ریشه های اسلامگرایانه دارد و همچنین اولین رئیس جمهوری است که همسرش روسری به سر می کند. طرفداران جدایی حکومت از مذهب نگرانند هر رئیس جمهوری از حزب عدالت و توسعه نظم غیرمذهبی ترکیه را تضعیف کند. مخالفان دولت در حزب جمهوری خلق (سی اچ پی) گفته اند انتخابات را در دادگاه قانون اساسی به چالش می گیرند. در همین حال برخی از صاحبان صنایع و بازرگانی ترکیه نیز با انتشار بیانیه ای از دادگاه خواسته اند رای را لغو کرده و راه را برای انتخابات زودرس هموار کند. در دور اول رای گیری در پارلمان ترکیه، آقای گل 357 رای به دست آورد که 10 رای کمتر از دو سوم لازم بود. وظایف رئیس جمهور در ترکیه عمدتا جنبه تشریفاتی دارد و او کم نفوذتر از نخست وزیر به حساب می آید. رئیس جمهور اقتدارات قانونی محدودی از جمله حق وتوی مصوبات پارلمان را دارد. احمد نجت سزر، رئیس جمهور فعلی، که شدیدا سکولار است در چند مورد در واکنش به لوایح حزب عدالت و توسعه از این حق استفاده کرده است.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن