واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تهيه کننده فيلم سينمايي "استشهادي براي خدا" با انتقاد از بي مهري هايي که به اين اثر سينمايي شد گفت: اين فيلم نمونه بارز سينماي آرماني و جست و جوگر حقيقت ناب است که پس از انقلاب به دنبال آن بوديم. سعيد حاجي ميري روز يکشنبه در گفت وگو با ايرنا گفت: بي مهري هايي که به فيلم سينمايي " استشهادي براي خدا" انجام شد فراتر از يک سهل انگاري و يا بي تجربگي مديران و مسئولان سينماي ما بود. وي افزود: متاسفانه امروز توليدات سينماي ايران تنها براي سرگرمي ساخته مي شود و ما به يک روزمرگي دچار شده ايم و نتوانسته ايم الگوهاي ديني خود را در بسياري از عرصه ها همچون سينما به جهانيان و حتي در کشور خود عرضه کنيم. اين تهيه کننده سينما خاطر نشان کرد: در بسياري از عرصه ها همچون اقتصاد، سياست، فرهنگ و... دين اسلام مي تواند الگوهايي به مراتب سهل تر و باقابليت بيشتري را از آنچه ديده مي شود در اختيار جهانيان قرار دهد اما ما تاکنون در ارائه شايستة اين الگو ناموفق بوده ايم. حاجي ميري با بيان اينکه دست هاي پشت پرده در بخش فرهنگ و به خصوص در سينما درکار است تا ما به ساختار فرهنگي مناسب نرسيم گفت: عده اي معدود فراموش کرده اند در اين 30 سال هدف ما از سينما چه بوده است. اين افراد که همواره به صورت چراغ خاموش حرکت مي کنند آگاهانه و با تظاهربه اهليت هر حرکت مستقل و مثبتي را مسکوت مي کنند و در بسياري ازمحافل هنري و حتي مطبوعات نيز نفوذ دارند و فيلم ما نيز در جشنواره فجر دو سال پيش توسط همين افراد منکوب شد. جريانات مرموزي که عمدتاً با ظواهر کاملاً مذهبي و دلسوز نظام طي 30 سال گذشته در بسياري از حوزه هاي مشاوره و تصميم سازي هاي فرهنگي به ويژه ساختار جشنواره هاي هنري نفوذ کرده اند و با مأموريتي آگاهانه همواره به دنبال سرخورده کردن و سرکوب نمودن تمامي کساني هستند که همچنان بر ميثاق اوليه خويش با ارزشهاي ديني و انساني استوار ايستاده اند. متأسفانه با نگاهي اجمالي و حتي سطحي به دور و برمان متوجه مي شويم که چه تعداد از منافقين و توده اي هاي سابق که هم اينک مسلمان دو آتشه تري از مسلمانان قبل از انقلاب نيز شده اند در اکثر مراجع تعيين کننده هنري حضور جدي و فعال دارند و در زمرة چهره هاي مقبول و متدين عرض اندام مي کنند و سرنوشت امور را به دست گرفته اند. وي يادآور شد: سينماي ايران ظاهرا هرگز نبايد به فناوري هاي نوين دنيا دست پيدا کند و ما بايد فيلم هايي بسازيم که حتي عقب افتاده تر از فيلم هاي هندي باشد و آنگاه سينماي هاليوود از ايده هاي ما استفاده کرده و با نگاه خود آنرا به ما عرضه کند. تهيه کننده فيلم سينمايي "اسکادران عشق" عنوان کرد: متاسفانه همواره به ما القا مي شود که به سمت مسائل اصلي اعتقاديمان نرويم که مبادا شعاري و غير هنري شود. به طور نمونه از ساخت فيلم هايي که يک شخصيت روحاني دارد و يا به صراحت از دين سخن مي گويد دوري کنيد در حالي که دين در متن زندگي مردم ما و روحاني نيز جزئي از صنوف همين جامعه است با همة خوبيها و بديهايش و نبايد با ايجاد چنين بيم ها يا خود سانسوري ها اصل صورت مسئله پاک شود. حاجي ميري با انتقاد از افراط و تفريط ها در سينماي ايران گفت: متاسفانه برخي آثاري را با نام فيلم جشنواره اي ارائه مي کنند و حتي خودشان نيز نمي دانند که هدفشان از ساخت آن اثر چه بوده و فيلم چه پيامي دارد؟ جالب آنکه در داخل هم اين فيلم ها را کلي تحويل مي گيرند و کسي جرات نمي کند بگويد که اين فيلم مزخرف است. متاسفانه اين فيلم ها را حتي نمي توان با عنوان هنر براي هنر نيز توجيه کرد. وي درباره ايده اوليه فيلم سينمايي "استشهادي براي خدا" اظهار کرد: کسي تصور نمي کرد يک حديث نبوي بتواند در يک فيلم سينمايي تبلور يابد و همچنان اثر از ساختار هنري و سينمايي قابل قبولي برخوردار باشد بي آنکه به دامان شعارزدگي و رياکاري که همواره موجب انزجار تماشاگر مي شود بغلطد. متاسفانه به دليل مناسبات بسيار بسته اي که بر اکران فيلمها حکومت مي کند نهايتاً تعداد سالن کمي آنهم با نمايشهاي تک سکانس به اين اثر سينمايي اختصاص يافت . البته در تلويزيون همکاري مناسبي براي نمايش تيزرهاي تلويزيوني آن شد و همکاري حوزة هنري و شهرداري تهران نيز براي تدارک همين تعداد اندک سينما نقش تعيين کننده اي داشت که جاي قدرداني دارد . ولي متأسفانه از سوي متوليان اصلي اين امر هيچ حمايت يا علاقة خاصي براي اکران گستردة چنين فيلمي که قاعدتاً به نظر مي رسد بايد غايت آمال و آرزوهايشان در سينماي ايران باشد مشاهده يا لمس نکرديم. حتي سينما فرهنگ که متعلق به وزارت ارشاد است به صورت بسيار محدود اقدام به نمايش اين فيلم نموده است. تهيه کننده فيلم سينمايي " پسر آدم ، دختر حوا" در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه تماشاگراني که به ديدن فيلم استشهادي براي خدا به سينما مي روند از سالن سينما کاملاً راضي بيرون آمده و احساس مي کردند نه تنها به شعور آنان توهين نشده بلکه يک پيام مهم و البته تاثيرگذار نيز به آنان منتقل شده است که اين خود مهم ترين مؤلفه اي است که حکايت از پر مخاطب بودن ذاتي و بالقوة هر فيلمي است البته منوط به آنکه به صورت گسترده و با تبليغات وسيع اکران شود که در شرايط موجود امکان تأمين هزينة اين ميزان تبليغات را نداريم . اين فيلم برخلاف بسياري از آثار سينمايي ما نه تنها مخاطب را تحقير نمي کند بلکه او را متعالي مي سازد. در عين حاليکه شهد سينماي ناب و حظ بصري را نيز برايش به ارمغان مي آورد. حاجي ميري گفت: در اين اثر سينمايي خبري از عشق هاي سخيف دختر و پسري نيست و تماشاگر براي ديدن چنين موضوعي به ديدن فيلم نمي آيد. استشهادي براي خدا اصل و حقيقت سينماي ايران است که ما در 30 سال اخير به دنبال آن بوده ايم. از سوي ديگر اين فيلم ابداً به مخاطب معجوني از چند شعار و پيام ديني را نمي دهد و برروي مخاطب تاثيرگذار است. اين تهيه کننده سينما در پايان يادآور شد: با وجود چنين بي مهري هايي به آثار اينچنيني ما از ادامه اين راه خسته نمي شويم و اين تکليف را تا آخرين لحظه ادامه خواهيم داد. فيلم سينمايي "استشهادي براي خدا" در طرح نگاهي نو به اکران درامد. در اين اثر سينمايي فتحي، راهبان قديمي قطار در روزهاي پاياني زندگي اش، براي جبران اتفاقات گذشته به روستاي زادگاه خود بازمي گردد.او درصدد استشهادي براي خداست تا آسوده بميرد. جمشيد هاشم پور، محسن طنابنده، احمد مهران فر، سروناز مستوفي از جمله بازيگران اين اثر سينمايي هستند. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]